کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

4 اثر شگفت‌انگیز گریه بر روی بدن!

همه افراد به هنگام اتفاقات ناگوار از گریه کردن استفاده می کنند. حال این اشک هایی که بر روی گونه جاری می گردد و چشم ها را پف دار می کنند، چگونه می تواند دارای خاصیت باشد؟فرد قادر به ریختن 10 اونس اشک و 30 گالن در سال را دارد. این اشک ها می توانند اساسی، اشک رفلکسی و یا روانی و احساسی باشند. اگرچه اشک های حاصل از احساسات حجم بالایی از استرس را دارند، اما باعث آسودگی عنبیه و انتقال این احساس به دیگران را دارد. افراد از گریه کردن در عموم دچار خجالت می شوند، اما باید بدانندکه اشک ریختن باعث از بین رفتن احساسات منفی می شود.


1)دفع سموم
گریه علاوه بر اینکه ذهن و احساس افراد را پاک می کند قادر به پاکسازی سموم نیز می باشد. اشک هایی که توسط استرس تولید می شوندبه بدن کمک می کنند تا از مواد شیمیایی افزایش دهنده کورتیزول خلاص شوند. گفتنی است که بسیاری از مواد شیمیایی موجود در گریه های احساسی حاوی پرولاکتین پروتئین و هورمون آدرنوکوتیکو هستند که در د را کاهش می دهد.


2)بهبود بینایی
اشک هایی که توسط غدد اشکی تولید می شوند باعث باز شدن دید می گردند. زمانی که غشای چشم دپار کم آبی می شود از کیفیت بینایی کاسته خواهد شد، لذا اشک باعث شستشوی سطح چشم شده و مانع از دست دادن آب غشای آن می گردد.


3)بهبود خلق
اشک قادر است بهتر از هر گونه داروی ضد افسردگی خلق و خو را بهبود بخشد. طبق مطالعات به عمل آمده گریه کردن باعث تسکین روح و خلق افراد می شود. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی و خلقی ممکن است کمتر اثرات مثبت گریه را تجربه کنند.


4)تسکین استرس
یک گریه خوب می تواند احساس آسودگی را به فرد انتقال دهد، حتی اگر شرایط بد همچنان باقی مانده باشد.نکته قابل توجه این است که گریه هورمون های استرس و سموم را از بدن رها کرده و باعث کاهش تنش می گردد.مارتین روان درمانگر معتقد است که گریه یک جایگزین سالم و مناسب برای مشت زدن به دیوار به شمار می رود و مانع از مشکلاتی می شود که سلامت جسم را تهدید می کند. لذا اشک ریختن یک راه امن و موثر برای مقابله با استرس است.

ارزش و فواید درمانی ماساژ

ماساژ شکل عالی از ورزش غیرفعال است. کلمه ماساژ از واژه یونانی «massier» گرفته شده است که به معنی مشت و مال دادن است و شامل ماساژ علمی بافت‌های نرم بدن می‌باشد.ماساژ درمانی قادر به درمان اختلالات بالینی تهدیدکننده زندگی نیست اما راه مناسبی را برای رهایی از نشانه های اضطراب ، تنش ، افسردگی ، استرس و نیز کمردرد ، سردرد ، درد عضلات و برخی همچنین روش فوق معمولا برای درمان جراحت های ورزشی خفیف و افزایش و بهبود وضعیت جسمی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در برخی افراد مشاهده شده است که ماساژ درمانی در رفع ناراحتی های گوارشی مانند یبوست موثر واقع می شود.

ماساژ عمومی بدن که با تمامی بخش‌های بدن سر و کار دارد از جهات گوناگونی کاملاً موثر و مفید است. ماساژ درمانی سیستم عصبی بدن را ارتقاء بخشیده، بر تنفس تاثیر گذاشته و دفع مواد زائد و سمی را از طریق اندام‌های دفعی گوناگونی همچون ریه‌ها، پوست، کلیه‌ها و روده‌ها از بدن تسریع می‌بخشد. ماساژ درمانی همچنین چرخش خون و فرایندهای متابولیکی را بهبود می‌بخشد. ماساژ درمانی چروک‌های صورت را حذف کرده و به پر شدن گونه‌های خالی کمک کرده و همچنین گرفتگی، بی‌ حسی و دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد.ماساژ درمانی عمومی بدن می‌تواند به مدت ٤٠ تا ٤5 دقیقه و ماساژ درمانی موضعی می‌تواند به مدت ١٠ تا ١5 دقیقه انجام شود.

حرکت‌های گوناگون

پنج شیوۀ اصلی در ماساژ وجود دارد که به قرار زیر هستند:

کوبش (حرکات ضربه‌ای در ماساژ)، مالش، پتریساژ (مشت و مال دادن)، تاپوتمان و لرزش.

١- کوبش: در بحث ماساژ درمانی ، این روش شامل حرکت دست‌ها با استفاده از ضربات طولانی و یکسان بر روی سطح بدن است. کوبش به پنج شیوه انجام می‌شود، یعنی ضربه زدن با (1) کف هر دو دست (٢) کف یک دست (٣) مفاصل انگشت‌ها (٤) سر انگشت شست و (5) نوک انگشتان. کوبش چرخش خون را افزایش داده و سیستم عصبی بدن را آرام می‌کند. این روش ماساژ در ماساژ درمانی ، همچنین گرمادهنده و آرام بخش است. کوبش در درمان وضعیت تحلیل رفته پوست بسیار مفید است.

٢- مالش: در بحث ماساژ درمانی این روش ماساژ حرکاتی هستند که ماهیتا دایره ‌وار بوده و با کمک انگشت شست و نوک انگشتان و یا کف دست‌ها به سمت مفاصل یا اطراف آن‌ها انجام می‌شود. مالش مفاصل، زردپی‌ها و ماهیچه‌ها را منعطف کرده و حذف مواد زائد را از بدن از طریق تخریب آن‌ها تسهیل می‌بخشد. در ماساژ درمانی ، روش مالش همچنین باعث کاهش تورم بعد از التهاب اعصاب می‌شود.

٣- پتریساژ: در بحث ماساژ درمانی ، پتریساژ فرایند مشت و مال دادن، فشار وارد کردن و حرکات چرخشی بر روی بافت‌هاست و با یک یا هر دو دست و دو انگشت شست یا با انگشتان شست و انگشت‌ها انجام می‌شود. ماساژ دهنده برای عمل ماساژ درمانی باید فشار سنگینی را برای مشت و مال دادن عمیق و فشار آرامی را برای مشت و مال دادن سطحی و سبک بر روی بدن فرد وارد کند. پتریساژ روش ماساژ درمانی مناسبی برای رفع مشکلات ماهیچه‌ای است.
 
این روش ماساژ در ماساژ درمانی، مواد مغذی را در بدن افزایش داده، ماهیچه‌ها را تقویت کرده، احتقان روده‌ها را برطرف کرده و به حذف سموم از بدن کمک می‌کند. در ماساژ درمانی روش پتریساژ ، فعالیت و تنفس سلولی را تقویت کرده و سموم ایجاد کننده خستگی را از بین برده و فعالیت پایانه‌های عصبی را افزایش می‌دهد.

٤- تاپوتمان: این روش ماساژ درمانی ، شامل استفاده از حرکات ساطوری دست و وارد آوردن ضربات سبک و تند بر روی بدن فرد است و از طریق ضربه‌های سریع به بدن وجود می‌آید. ضربات کوتاه و سریع غالباً از کمر شروع می‌شود. تاپوتمان به رفع آتروفی ماهیچه‌ها کمک کرده، جریان خون را افزایش داده، اعصاب را آرام کرده و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند.

5- لرزش: این روش ماساژ درمانی بوسیله تکان دادن سریع و حرکات فشاری با استفاده از دست‌ها یا انگشتان بر روی بدن انجام می‌شود. دست ماساژ دهنده باید دائما حرکت کند. لرزش در درمان التهاب اعصاب یا درد اعصاب زمانی که مرحله التهابی تمام شده مفید و موثر است. لرزش جریان خون، فعالیت غدد و شبکه‌های عصبی را تحریک کرده و همچنین به حرکت روده‌ها نیز کمک می‌کند.

شکل دیگر ماساژ درمانی در بسیاری از موارد ماساژ درمانی ارتعاشی است. این ماساژ درمانی فقط بوسیله افراد آموزش دیده می‌تواند انجام شود. لرزش ماهیچه‌ها هنگامی که توسط یک ماشین الکتریکی و خاص انجام شود کارایی بهتری دارد.

مراحل چهار گانه برانگیختگی جنسی

اولین مرحله برانگیختگی جنسی در زنان هیجان

پیش مقدمه تحریک جنسی زنان ، برانگیختگی احساسات و عواطف است برای زنان رابطه بدون احساس لذتبخش نیست برای اینکه یک زن به مرحله هیجان جنسی دست یافته و برای رابطه محیا شود بعبارت ساده تر تحریک شود. احساسات و پیشنوازی رکن مهم و اساسی است اگر این مرحله به درستی انجام نشود مراحل بعدی نیز ناقص خواهند بود لذا حداقل یک زن برای پیشنوازی نیزامند صرف مدت زمان 15 تا 30 دقیقه است و آقایان باید به این مهم توجه داشته باشند نازو نوازش و حرفهای محبت آمیز در این مهم نقش مهمی دارد در نتیجه در این مرحله  زن آمادگی پیدا کرده و رابطه جنسی را شروع می‌کند، و بعد تمرکزش را روی تحریک جنسی می‌گذارد. جریان خون در کلیتوریس، واژن و نوک سینه‌ها زیاد میشود از نشانه های میتوان به سفت شدن نوک سینه ها اشاره کرد.

دومین مرحله برانگیختگی جنسی در زنان پایداری تحریک است

با گردش خون در اندام های جنسی عنوان شده بدن زنان از نظر جسمانی برای فعالیت فیزیکی جنسی محیا میشود پس تا اینجا ابتدا از نظر زوحی در وضعیت امادگی قرار میگیرند سپس از نظر جسمانی در این مرحله فعالیت فیزکی رابطه از تماس گرفته تا دخول آغاز میشود.


 سومین مرحله برانگیختگی جنسی در زنان ارگاسم

پس از آغاز فعالیت فیزیکی جنسی ، احساسات،تخیلات جنسی و فعالیت فیزیکی جنسی ( دخول ) بطور هماهنگ در جهت ارگاسم زنان عمل کرده در این مرحله لازم است بدانید بیشترین لذت زنان از ناحیه کالیتوریس به آنها منتقل میشود نه از روش دخول و اکثر زنان از رابطه دخولی به ارگاسم نمیرسند پس توجه به ناحیه کلیتوریس اهمیت زیادی دارد  در این فرآیند انقباض در رحم و ماهیچه های اطراف باسن طبیعی محسوب میشود و این انقباضات در ارگاسم زنان تاثیرگذار است.

چهارمین مرحله برانگیختگی جنسی در زنان بعد از ارگاسم

بعد از خاتمه ارگاسم کم کم وضعیت بدن به حالت قبل باز میگردد اما تا به وضعیت اول ( احساسات ) بازگردد زنان برای مدتی در حالت احساسی باقی میمانند به همین جهت است که زنان بعد از ارگاسم نیازمند توجه احساسی هستند و اگر این توجه از جانب همسر بصوتر کامل صورت گیرد احتمال تحریک مجدد زنان زیاد است از این رو زنان قابلیت ارگاسمهای پیاپی را دارند بر خلاف مردان که بعد از ارگاسم برای مدتی ( از چند ساعت تا چند روز در میانسالی ) در حالت تحریک ناپذیری قرار می گیرند

نسخه اسلام برای درمان افسردگی

پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت درمورد افسردگی

س۱: علت شیوع افسردگی چیست؟

ج: دلیل اولش ضعف بدن است. این هوای مسموم، این آب‌های مسموم که کلر دارد، کلر سم است، غذاهایی که ساخته می­شود برای این که فاسد نشود مواد افزودنی به آن‌ها می­زنند، این‌ها سرطان زاست، و همینطور غم و غصه­هایی است که هست، این چشم و هم چشمی­هایی که در خانواده‌ها هست، این عوامل باعث می­شود که آدم‌ها زودتر ضعیف شوند بعد هم مریض شوند. عامل دیگر هم، گناه زیاد است که باعث شده مصیبت­های زیادی بیاید.

س۲: راه درمان افسردگی از نظر اسلام چیست؟

ج: آن‌ بیماریهایی که در اثر گناه می­آیند راهش ترک گناه است، باید توبه کنند. آن‌هایی که سبب بیماریشان هوای بد و آب بد است باید محل زندگی خود را عوض کنند،« فَتُهَاجِرُوا»،[۱] و الّا هوای بد باعث می­شود اکسیژن لازم به سلول‌ها نرسد و به جای آن دود مصرف کنند، کم‌کم مریض می­شوند. خدا ما را به گونه‌ای ساخته است که اکسیژن لازم داریم، امروز هواپیماها هوا را خراب کرده­اند، ماشین‌ها هم زمین را خراب کرده­اند، دیگر از هوای پاک چیزی نمانده است. آدم وقتی از قم به تهران می­آید انگار یک لحاف سیاه روی تهران کشیده شده است، هیچ‌چیز پیدا نیست، حتی کوه البرز به این بزرگی پیدا نیست، همه‌جا دود است. در اثر آلودگی مدتی که گذشت آدم یک عضوش خراب می­شود.

س۳: در هنگام ناامیدی و اوج ناملایمات زندگی جز توکل چه باید کرد؟

ج: توکل که کار تو نیست. آدمی که نا امید است از او توکل بر نمی­آید، شروع به اطاعت فرمان کن تا ان شاءالله امید بیاید.

س۴: در نوسانات روحی زیادی قرار می­گیرم، جهت تثبیت حالات خوب روحی راهنماییم کنید.

ج: با ترک گناه ایمان را تقویت کن؛ ایمان بالا برود کار درست می­شود، و الّا تا ایمان ضعیف است این جابجایی ها زیاد است.

س۵: خانمی جوان هستم چندین سال است که افسردگی گرفته‌ام و هر چه دکتر می روم خوب نمی شوم و حالم خیلی بد است و دکترها هم می‌گویند با خودت باید کنار بیایی، از شما خواهش می‌کنم راهنمایی ام کنید.

ج: این داروهایی که دکترها برای افسردگی تجویز می کنند یک خُرده مدتش طولانی است، این غیر از دل درد و زخم معده است. این نوع دارو اثرش زود ظاهر نمی‌شود، ‌بنابراین افراد مبتلا حوصله‌شان سر می‌رود و دارو را ترک می‌کنند و حالشان بدتر می‌شود، لذا باید داروهای تجویز شده را حتما ادامه بدهند و فقط با دستور خود پزشک ترک کنند و الا حالشان بدتر می‌شود، امیدواریم خدای متعال شفای کامل به ایشان مرحمت کند.

س۶: چند ماه پیش قضیه ناراحت کننده‌ای برایم پیش آمد، که هفت هشت ماه است که ذهنم را مشغول کرده و فکر و روحم را آزرده می‌کند هر وقت که به یاد آن موضوع می‌افتم به شدت ناراحت و افسرده می‌شوم باید چکار کنم و راه حل چیست؟

ج: گناه نکن ایمانت بالا می‌رود، آن را فراموش می کنی.‌ تا آخر عمر که نمی‌شود که آن را نگه داشت، اتفاق افتاد دیگر. تقصیر خودت است که آن را نگه می‌داری.رهایش کن برود.‌ گناه نکن، سَرَت گرم می‌شود درست می‌شود ان شاء الله.

شکمی تخت با 12 ماده غذایی

شکمی تخت با 12 ماده غذاییاگر شما هم خواهان یک شکم تخت و صاف هستید این مواد غذایی را فراموش نکنید.

شکمی تخت با جو دو سر

جو دو سر سرشار از فیبر است و ساعت ها در معده شما باقی می ماند. شما می توانید آن را با توت، شیرین سپس مصرف کنید.
 
شکمی تخت با بادام و آجیل

این مواد شما را سیر نگه می دارند و باعث کوچک کردن شکم تان می شوند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که آجیل می خورند مدت زمان بیشتری از آنهایی که برنج می خورند، سیر می مانند. برای سیر ماندن در طول روز، 24 عدد بادام بخورید. از مصرف آجیل های شور نیز خودداری کنید زیرا سدیم زیاد، فشار خون را بالا می برد.
 
شکمی تخت با پودر پروتئین

این ماده تنها مخصوص ورزشکاران نیست! پودر پروتئین حاوی اسید آمینو است که چربی ها را می سوزاند و در ساخت ماهیچه موثر است. دو قاشق چای خوری از این ماده را به اسموتی خود اضافه کنید و از فواید مواد مغذی و سالم آن لذت ببرید. برای درست کردن اسموتی، میوه، ماست و شیر کم چرب را با پودر پروتئین مخلوط کنید.
 
شکمی تخت با روغن زیتون

هر کسی به مقدار کمی چربی برای کنترل گرسنگی احتیاج دارد. از اسید چرب تک‌سیرنشده مانند روغن زیتون یا کانولا مصرف کنید. این مواد کلسترول شما را کنترل و شما را سیر نگه خواهد داشت. روغن های هیدروژنه را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنید زیرا با چربی های ترانس ناسالم ساخته شده اند.
 
شکمی تخت با توت

توت سرشار از فیبر است. یک فنجان از این ماده تنها 6 گرم کالری دارد.
 
شکمی تخت با تخم مرغ

تخم مرغ شامل ویتامین ب12 است، ویتامینی که چربی های بدن را از بین می برد. تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه برای صبحانه تخم مرغ مصرف می کنند، بیشتر از آنهایی که نان های شیرین می خورند، وزن کم می کنند. اگر کلسترول بالایی دارید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
 
شکمی تخت با حبوبات

حبوبات کالری کم اما فیبر زیادی دارند که در کاهش وزن موثر است. هفته ای یک بار به جای گوشت، حبوبات مصرف کنید. در این صورت شما مقدار زیادی چربی از رژیم تان حذف و فیبر را جایگزین آن خواهید کرد.
 
شکمی تخت با ماهی و گوشت بدون چربی

بدن شما هنگام هضم پروتئین کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات و چربی می سوزاند. اگر می خواهید چربی اشباع شده کمتری دریافت کنید، ماهی بخورید. سالمون و ماهی تن انتخاب های خوبی هستند. این مواد حاوی امگا 3، از استرس که خود عامل چربی شکم است، جلوگیری می کنند.
 
شکمی تخت با غلات

اگر می خواهید گرسنه نشوید، غلات مصرف کنید. فیبر موجود در این مواد شما را سیر نگه می دارد.
 
شکمی تخت با 12 ماده غذاییشکمی تخت با سبزیجات سبز رنگ

سبزیجاتی مانند اسفناج و بروکلی سرشار از فیبر زیاد و کالری کم هستند. قبل از وعده های غذایی خود، سالادی با سبزیجات سبز رنگ درست و مصرف کنید.
 
شکمی تخت با کره بادام زمینی

چه کسی فکرش را می کرد که این ماده خوشمزه، چربی شکم را از بین ببرد؟ کره بادام زمینی سرشار از نیاسین (ویتامین ب3) است، ویتامینی که هضم غذا را سرعت می بخشد و چربی شکم را نیز از بین می برد. فقط باید مراقب مقدار مصرفی آن باشید. از آنجا که این ماده چربی زیادی دارد، مصرف تنها 2 قاشق غذاخوری از آن در روز توصیه می شود. تا جایی که می توانید کره بادام زمینی خانگی مصرف کنید زیرا در کره های بادام زمینی که در بازار به فروش می رسند، شکر اضافه شده است.
 
شکمی تخت با لبنیات

کلسیم چربی ها را از بین می برد. فقط یادتان باشد که لبنیات کم چرب یا بدون چرب مصرف کنید.
 
شکمی تخت با آواکادو

علاوه بر چربی های سالمی که در این ماده وجود دارد، آواکادو منبع فیبر (11 تا 17 گرم در یک عدد آواکادو) و یکی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از گرسنگی است.

درمان های طبیعی گلودرد

بدون شک شنیده اید که نوشیدنی های ترش، گلودرد را تشدید می کند اما این گونه نیست. در این مطلب به چند نوشیدنی مفید برای رفع گلودرد اشاره شده است. این نوشیدنی های طبیعی در عرض 3 روز گلودرد را درمان می کند به شرطی که آب، شیر یخ یا یخ به آن افزوده نشود.

آب لیمو: این نوشیدنی به صورت ولرم در رفع عفونت موثر است و گلودرد را التیام می بخشد.

زنجبیل: برای رفع خارش گلو، نصف پیمانه از این نوشیدنی را مصرف کنید. خاصیت ضدباکتری این نوشیدنی، هر نوع باکتری موجود در گلو را از بین می برد.

آب هویج: هویج سرشار از ویتامین C است که هر نوع عفونت گلو را از بین می برد.

آب زغال اخته: گفته شده اگر گلودرد در مرحله اول باشد آب زغال اخته بهترین راه درمان آن است.

آب پرتقال: ویتامین C موجود در آن برای گلودرد مفید است.

آب آلوئه ورا: برای رفع گلودرد و هر نوع عفونت، آب آلوئه ورا با کمی میخک مصرف شود.

آب گوجه فرنگی: مصرف روزی 2 بار آب گوجه فرنگی با مقداری نمک درمان مناسبی برای گلودرد است.

آب نعناع: همانند سیر و زنجبیل، خاصیت ضدباکتری دارد که عفونت گلو را از بین می برد.

آب آناناس: آنزیم موجود در آن به نام برملین خاصیت ضدالتهابی دارد که ناراحتی گلو را کاهش می دهد.

آب کیوی: پروتئین موجود در آن، سرفه های خشک را از بین می برد.

آب موز: پتاسیم موجود در آن، درمان طبیعی گلودرد است. برای پیشگیری از سرماخوردگی و سرفه، روزانه موز بخورید.

آب هندوانه: با آبرسانی به بدن، خشکی گلو را رفع می کند و آن را التیام می بخشد.

باید و نبایدهای سرخ کردن غذا

مصرف غذاهای سرخ شده باعث افزایش چربی بد خون می‌شود و اگر روغن بیشتر از 150 درجه حرارت ببیند، میزان اسید‌ چرب ترانس در آن نیز بالا می‌رود.در چند سال اخیر نتایج بررسی‌ها نشان داده‌ است که اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع موجود در انواع روغن‌ها، ایزومر ترانس دارند و ایزومر ترانس اسیدهای چرب (به ویژه اسید چرب اشباع شده) می‌توانند چربی بد خون (LDL) را بالا برند.در فرایند هیدروژناسیون روغن‌های‌ مایع و تبدیل آن به روغن‌ جامد، در‌ اثر فشار و گرمای بالا برای هیدروژناسیون، مقدار زیادی ایزومر ترانس اسید چرب ساخته می‌شود که این ایزومر ترانس موجود در روغن جامد، باعث افزایش LDL می‌شود.در طی سرخ‌ کردن غذاها، روغن اگر بیشتر از 150 درجه حرارت دریافت کند، میزان اسید چرب ترانس در آن بالا می‌رود، حال هرچه حرارت وارده به روغن بیشتر باشد یا زمان حرارت دادن طولانی‌تر شود، میزان اسید چرب ترانس بیشتر و مصرف این غذا باعث می‌شود تا چربی بد خون نیز بیشتر افزایش یابد.
در صورت جمع‌آوری روغن حرارت دیده و استفاده از آن برای بار دوم و سوم، میزان اسید چرب ترانس آن بسیار بیشتر و باعث بالارفتن‌ LDL به صورت شدیدتری می‌شود.ایجاد اسید چرب ترانس در تمام روغن‌ها وجود دارد. در نتیجه تا حد امکان روغن را حرارت ندهید و اگر هم لازم بود که غذایی سرخ شود، در مدت کوتاه و با حرارت کمتری (شعله کوچک اجاق) این کار را انجام بدهید تا مقدار کمتری اسید چرب ترانس ساخته شود و روغن باقیمانده نیز دور‌ریخته شود.

اثرات منفی مسکن‌ها

شایع‌ترین علت خونریزی معده مصرف مسکن‌ها است، گفت: خطر خونریزی در افرادی که همراه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای ضد انعقادی نیز مصرف می‌کنند، بیشتر است.شدت خونریزی را از نوع ظاهر شدن آن می‌توان تشخیص داد، شایع‌ترین علت خونریزی معده مصرف مسکن‌ها به ویژه مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند بروفن، آسپرین و دیکلوفناک است.خطر خونریزی معده با مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در افراد مسن و بیمارانی که سابقه زخم اثنی عشر دارند و افرادی که همراه این نوع داروها، داروهای ضد انعقادی و ضد پلاکتی مانند آسپرین نیز مصرف می‌کنند، بیشتر است.

زخم‌های پپتیک معده از علل خونریزی است و اغلب شروع زخم‌های اثنی عشر بیشتر از معده است که در 20 درصد موارد اولین تظاهرات زخم‌های اثنی عشر و معده به صورت خونریزی است.در این بیماران خونریزی معده به صورت کم خون شدن، مدفوع سیاه و در صورت شدید بودن خونریزی به شکل استفراغ خونی ظاهر می‌شود.علت‌های نادر دیگری نیز برای خونریزی معده وجود دارد،وجود واریس مری و معده (گشاد شدن رگ‌ها) و به ویژه بیماری نارسایی کبدی می‌تواند باعث خونریزی معده شود. بنابراین در صورت خونریزی‌های شدید باید مشکل واریس را هم مد نظر داشت.