کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

اعتیاد؛پدیده ای معضل آفرین

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
موضوع مواد مخدر یک معضل اجتماعی و ملی به شمار می‌رود و فقط مربوط به قشر خاصی نیست بطوریکه مواجه با این مواد افیونی مساویست با فرو پاشی خانواده ها بنابراین جهت جلوگیری از عوارض این پدیده دردناک باید بدنبال راهکارهای موجودجهت جلوگیری از مواجه ووعوارض ان بود که آموزش رکن رکین پیشگیری کننده از این آسیب می باشد


http://www.pishgirinovin.com/modules/mod_ppc_simple_spotlight/img/slide2.jpg

اعتیاد یــک «بیمارى اجتماعی» است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیاد آور» می‏ گردد,اعتیاد به موادمخدر به صورت پنهان، بی‏‌سروصدا و تدریجی مثل موریانه بدنه اصلی خانواده‏‌ها و درکل ساختار اجتماع و کشور را متزلزل ساخته و خواهد بلعید، معضل اعتیاد به مواد مخدر، بلای خانمان سوزی است که جوامع بشری را در چنگال مرگ آور خویش گرفتار ساخته است. این اختاپوس هراس آور، قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان ها به ویژه نسل جوان جامعه از بین می برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد دینی آنان را به نابودی می کشانداعتیاد یک بیماری است که در به وجود آمدن آن مجموعه‌ای از عوامل جسمانی، روانی و اجتماعی دخالت دارند و یکی از عوامل روانی بسیار مهم، نقش خانه و خانواده است چرا که بسیاری از روانشناسان براین باورند که اساس شخصیت انسان در دوران کودکی، در خانه و خانواده شکل می‌گیرد و چگونگی رفتار والدین با فرزندان در شکل‌گیری شخصیت آنان تاثیر بسزائی دارد.

موضوع مواد مخدر یک معضل اجتماعی و ملی به شمار می‌رود و فقط مربوط به قشر خاصی نیست و در صورتی که همه اقشار جامعه اعم از پیر و جوان، زن و مرد به صورت فراگیر وارد عرصه پیشگیری از اعتیاد شوند، قطعا نتایج مثبت و موثری را در زمینه کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر شاهد خواهیم بود.سن اعتیاد در جامعه ما پایین آمده است و آمار گرایش نسل نوجوان و جوان به مواد اعتیادی روز افزون شده است.نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر معتادان، مواد را در محدوده سنی 15 تا 26 سالگی و با سیگار شروع کردند.با توجه به اینکه سن مصرف مواد مخدر و روان گردانها کاهش یافته، دختران جوان نیز برای مدگرایی و انجام برخی رفتارهای هنجارشکن به سمت استعمال این مواد روی آورده‌اند در جامعه امروزی ارزش‌های نوجوانان و جوانان در مقایسه با گذشته دچار تغییراتی شده، اعتقاد و ایمان ضعیف و روابط آزاد با جنس مخالف از سوی برخی از آنان باعث شده تا دختران جوان به راحتی به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی روی بیاورند. زنان به دو علت در باتلاق اعتیاد سقوط می‌کنند یکی به خاطر اثبات وفاداری و علاقه به مرد مورد نظرشان که ناشی از فریب خوردن و اجبار است و یا با این باور دروغ که موادمخدر صنعتی و روانگردان اعتیاد ندارد به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. در این میان هم بعضی از مردان برای سوءاستفاده در توزیع و فروش مواد مخدر آنها را به تار عنکبوتی خود می کشند. از سوی دیگر کنجکاوی و خودبزرگ نمایی برای عقب نماندن از غافله دوستان از علل دیگر بروز اعتیاد در زنان است.

وقتی زنان دچار اعتیاد می‌شوند آسیب اجتماعی شدیدتری در انتظار آنان بوده زیرا پذیرش یک زن معتاد در جامعه بسیار سخت‌تر از مردان معتاد است، بنابراین تلاش می‌کنند اعتیاد خود را پنهان کنند، زنان عمدتا برای ترک و درمان اعتیاد دیرتر از مردان اقدام می‌کنند حمایت اجتماعی و خانوادگی از زنان معتاد برای ترک اعتیاد کمرنگ است و آنها با مشکلات بسیاری برای درمان مواجه هستند. خانواده بعنوان مهمترین عامل در این زمینه نقش دارد، در این رابطه خانواده هم می‌تواند نقش بازدارنده ایفاء کند و هم نقش اجرا کننده داشته باشد. خانواده‌هایی که از روابط سرد بین اعضاء رنج می برند، در آن مصرف سیگار و مواد مخدر رواج دارد و یا بی قانونی و از هم گسیختگی در آنها حاکم است و خانواده هایی که نظارت و کنترل کمتری نسبت به همدیگر دارند بیشترین بستر ابتلا و گرایش به مواد مخدر را فراهم می‌کنند.متاسفانه مراکز ترک اعتیاد ویژه زنان  بسیار محدود است و نمی‌توان اقدامات درمانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای آنان انجام داد.بسیاری از زنان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از عواقب اعتیاد به مصرف مواد روی می‌آورند، آنان در بار اول مصرف، احساس شادی و خوشایند کاذبی را می‌کنند و این باعث می‌شود که در روزهای دیگر مقدار بیشتری از مواد را مصرف کنند.

علت کمرنگ بودن موفقیت در مبارزه با مواد مخدر، ضعف مشارکت عمومی و اجتماعی در پیشگیری و درمان است. مافیای مواد مخدر تمام قدرت و امکانات خود را برای نابودی جوانان بویژه زنان متمرکز کرده و مقابله با آنها نیازمند عزم ملی و جهاد اجتماعی است. لذا برای توفیق کامل در راه مبارزه با مواد مخدر باید مردم کنار دولت قرار گیرند.اعتیاد همه افراد جامعه را تهدید می کند و حتی فرزندان خود ما نیز ممکن است در معرض خطر این بلای خانمان سوز باشند پس آنچه مهم است لزوم مشارکت مردم در امرمبارزه با موادمخدر است همچنان که سیاست دولت نیز در برخورد با این پدیده شوم به صورت همگانی و اجتماعی است.  زمینه های متنوعی برای گرایش افراد به اعتیاد وجود دارد  در کنارهمه این زمینه ها سوداگرانی هم هستند که رواج اعتیاد را به جد دنبال می کنند و باید با آن ها مقابله نمود. خانواده می‌تواند از فرزندان شخصیتی قوی، جرأت‌مند و مسئولیت‌پذیر در برابر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و الکل بسازد و یا شخصیت آنان چنان نرم و شکننده تربیت کند که توان نه گفتن به فشار همسالان را نداشته باشد.پاسخگوئی به نیازهای روانی-عاطفی فرزندان، داشتن ارتباط مثبت و صمیمانه، وقت گذاشتن اختصاصی برای هریک از فرزندان، ایجاد فضای شادی و نشاط در خانواده از جمله عوامل بسیار مهم خانوادگی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان است. امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی موجود پاسخگوی نیاز نسل نوجوان و جوان درجامعه نیست از این رو توجه بیشتر مسئولان به توسعه اماکن فرهنگی، ورزشی، اجرای جشنواره‌های بومی محلی، برگزاری مسابقات ورزشی، ایجاد بسترهای لازم برای فضای کار و اشتغال، ازدواج آسان، توانمندسازی خانواده‌ها، آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان و دانشجویان برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه یک اولویت مهم در راستای اجتماعی شدن علیه مواد است.

عمده گرایش هایی که به سمت قاچاق و مصرف مواد مخدر است، ریشه اقتصادی دارد  وانواع بیماری ها و جرایم ناشی از این معضل است و فقر اقتصادی نیز در این زمینه تاثیر زیادی دارد. در حال حاضر دچار معضل مواد روانگردان و صنعتی هستیم و اگر روزی مرزها را کنترل می کردیم که مواد مخدر وارد نشود، امروز باید نگران لابراتوارها باشیم که مواد صنعتی را تولید و توزیع می کنند. مصرف تریاک و ترکیبات آن همچنان بیشترین مصرف مواد مخدر را در کل کشور دارد.  رتبه دوم موادمخدر را آمفتامین‌ها و محرک‌ها دارد و رتبه سوم را کراک یا هروئین فشرده و رتبه چهارم مصرف مواد مخدر مربوط به حشیش یا سیگاری یا بنگ است.میزان مخرب بودن مواد مخدر صنعتی هزاربرابر مواد مخدر سنتی است وسهولت انتقال این مواد و دسترسی آسان به این مواد خود معضلی است که باید با جدیت روی آن کار شود.مهارت‌های زندگی باید بیش از گذشته به دانش آموزان و دانشجویان ارئه شود،  امروزه متاسفانه برخی از جوانان ناخودآگاه و با القابی فریبنده همچون زیبایی، لاغری، تمرکز بر روی دروس دانشگاهی و موفقیت بیشتر در کنکور سراسری گرفتار معضل مواد مخدر صنعتی می‌شوند که این مساله و معضل موید ضرورت مهارت آموزی و افزایش دانش و آگاهی جوانان نسبت به عوارض خطرناک این مواد است.

با گذشت سالها ثابت شده که مؤثرترین و جدیدترین شیوه‌های درمانی اعتیاد با میزان بالایی از عود همراه خواهد بود؛ زیرا محیط بیماریزا هر پیشرفتی را که در درمان آنها حاصل شود، تحلیل می‌برد. محیطی که داروها و مواد در آن به راحتی قابل دسترسی است و شبکه‌ی اجتماعی دوستانی که حمایت کننده و تداوم‌بخش سوء مصرف مواد هستند، در آن حضور دارند؛ بنابراین پیشگیری چاره‌ای منطقی برای ایمن‌سازی روانی و جسمانی ارائه می‌دهد. فرض بنیادی راهبردهای پیشگیرانه این است که پیشگیری از سوء مصرف مواد راحت‌تر، کم هزینه‌تر و مؤثرتر از درمان آن است؛ به این خاطر که برنامه‌ی پیشگیری مناسبی برای جمعیت مورد هدف اتخاد شود.در برنامه‌های مربوط به پیشگیری از اعتیاد در مدارس، فعالیتهای آموزشی جایگاه خاصی دارد؛ به گونه‌ای که دانش‌آموزان توسط چنین برنامه‌هایی در مقابل موقعیت‌هایی که مصرف مواد مخدر را تسهیل می‌کند، ایمن می‌شوند. از اهداف برنامه‌های آموزشی، شکستن ارزش استفاده از مواد مخدر و آشناسازی افراد با مشکلاتی است که در ابعاد اجتماعی و خانوادگی گریبانگیر آنها می‌شود. فرایند آگاه‌سازی می‌تواند به دو شکل صورت پذیرد:

الف) آگاه‌سازی نوجوانان از تجارب تلخ و منفی افراد معتاد به صورت مکتوب و یا به کمک وسایل سمعی وبصری (غیر زنده)

ب) در روش دوم با حضور معتادان و به صورت زنده این تجارب تلخ و ناگوار به نوجوانان منتقل می‌شود و آنان اجازه می‌یابند از ابعاد زندگی معتادین اطلاع یابند. تحقیقات نشان می‌دهد در مورد اصلاحات رفتاری، روش دوم بهتر است؛ زیرا در اصلاحات رفتاری، تکنیک‌های رفتار درمانی که به صورت زنده ارائه می‌شوند، نسبت به تکنیک‌های غیرزنده تأثیرگذاری بیشتری در اصلاح رفتار دارند.

هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های آموزشی و کارزارهای رسانه‌ای متعددی در کشور به منظور «بسیج منابع و حمایت‌ها» و «ترغیب افراد و جوامع برای اقدام بر علیه مصرف مواد» برگزار می‌شوداعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین معضلات اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه های مختلف می گردد. دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق تهدید نرم و مواد مخدر نسل جوان را جذب و به آنان ضربه وارد می کنند لذا بایستی با کارهای فرهنگی همه مردم را در خصوص توطئه های دشمنان آگاه کرد. بی شک، امروزه وظیفه تبلیغ درباره ضدارزشی بودن اعتیاد و مواد مخدر، به رسانه ها محدود نمی شود، بلکه این امر باید در همه سطوح اجتماعی اجرا شود  این تبلیغات باید از مدرسه و خانواده آغاز شود تا با معتاد و قاچاقچیان مواد مخدر و تبلیغاتی که انجام می دهند، مبارزه شود. نکته مهم در تبلیغ برضد پدیده اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر این است که تبلیغات و مبارزه با آن به صورت کارشناسانه صورت پذیرد، یعنی هر کس، به صرف این که با مواد مخدر یا اعتیاد مخالفتی دارد، نباید عهده دار تبلیغات شود. اگر تبلیغات و مبارزه اندکی بدون ضوابط اجرا شود، نتیجه عکس به بار خواهد آورد.


http://www.pishgirinovin.com/modules/mod_ppc_simple_spotlight/img/slide4.jpg

تلنگر:
اعتیاد به مواد مخدر، یکى از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن، تهدیدى جدى براى جامعه‌ی بشرى محسوب می‌شود و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف مى‌گـــــردد. همچنین ویــرانگری‏‌هاى حاصل از آن، زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى می‌شود و بدین ترتیب، سلامت جامعه را به‌طور جدى به مخاطره مى‌اندازد.پدیده‌ی شوم قاچاق مواد مخدر، بیش از آن‌که فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه‌ی مافیاى اقتصاد بین‌‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه‌ی صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه‌نیافته است.متأسفانه گسترش دامنه‌ی مصرف مواد مخدر در جامعه‌ی امروزى، به حدى است که حتی قشر متفکر و تحصیل‌کرده را نیز به سمت خود کشانده است؛ باید بدانیم که فرد معتاد به دلیل برطرف کردن نیاز جسمی و روانی خود و حتی فرار از بروز علائم محرومیت از موادمخدر و روانگردا‌‌ن‌ها مجبور به تهیه مواد خود است، پس نباید به آنان انگ زد و بد رفتاری کرد، زیرا معتاد می‌تواند ده‌ها و یا صدها فرد سالم را ترغیب به مصرف مواد مخدر و روانگردانها کند و اوضاع خطرناک‌تر شود.اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد بسیار مناسبی است که باید با عزم ملی جهت کاهش آمار اعتیاد در کشور و مبارزه با فروش، توزیع و قاچاق این مواد اقدام کرد.  آموزش و پرورش، روحانیت، خانواده‌ها، مجلس و همه مسئولین نهادهای دولتی و غیردولتی باید جهت مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند. این مساله با نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب به "دولت، ملت،  همدلی، همزبانی " همپوشانی دارد و عزم جدی در این رابطه را طلب می‌کند.باید به این باور رسیده باشیم که ماده مصرفی فرد معتاد تبدیل به یکی از ضروریات زندگی و جزو لاینفک سبد کالایی وی شده و ضروریست برای اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد نگاهشان نسبت به معتاد عوض شود و سعی کنیم با ایجاد انگیزه در معتاد برای بهبودی، این ماده مصرفی را از سبد کالایی وی حذف کنیم.اعتیاد، پایان کار یک انسان نیست؛ زیرا ترک آن امری امکان پذیر است و با کمی همت از چنگال آن می توان رها شد. هر چند همت فرد، شرط لازم برای این کار است، ولی نباید فراموش کرد که اطرافیان نیز در این زمینه، وظیفه بسیار مهمی دارند. هنگامی که اطرافیان به کمک معتاد می آیند، انگیزه و توانایی وی برای ترک چند برابر خواهد شد.


* بیاید با هم، زندگی‌مان، جامعه‌مان و هویت‌مان را عاری از موادمخدر سازیم*

درست زندگی کنید تا سرطان نگیرید

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

سومین عامل مرگ‌ومیر در کشورابتلا به سرطان است. به‌طورکلی رفتارها، سبک زندگی، تغذیه، نوع فعالیت‌ها و وضعیت هوا از عواملی هستند که بر بروز سرطان به‌ عنوان سومین عامل مرگ‌ومیر  تاثیر دارد.شکی وجود ندارد که تغییر سبک زندگی در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از انواع سرطان موثر است. اگر بخواهیم عوامل موثر در ابتلا به سرطان را که ناشی از شیوه‌های مبتنی بر زندگی شهرنشینی است، بشماریم باید به نداشتن تحرک فیزیکی کافی، تغذیه نامناسب، بویژه استفاده زیاد از فست‌فودها و غذاهای آماده و نیمه‌آماده، استفاده ناکافی از سبزیجات و میوه، استنشاق هوای آلوده بخصوص وجود سرب ناشی از دود اگزوز وسایل نقلیه موتوری، استفاده از دخانیات، بویژه سیگار در سنین کمتر از 15 سال و وجود استرس و اضطراب اشاره کنیم.اصل نخست در مبارزه با بیماری‌ها، پیشگیری از عوامل خطرساز بیماری است،هدف حوزه سلامت ارائه اطلاعات به مردم و شناسایی عوامل خطر و همچنین روش‌های لازم برای خودمراقبتی است که با تغییر رفتارها و سبک زندگی و گزینش الگوهای زندگی سالم می‌توان درصد خطر ابتلا را کاهش داد.
 
یکی از راهبردهای مبارزه با سرطان ارتقای سواد سلامت به‌ویژه در گروه زنان میباشد؛ باید کمپین‌های در مورد مبارزه با دخانیات، قلیان، اعتیاد، فست‌فودها و... تشکیل شود و همچنین برنامه‌هایی مانند خودمراقبتی، آموزش به بیماران سرطانی از طریق بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، جلب مشارکت مردمی و افزایش دسترسی مردم به اطلاعات مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر با استفاده از تکنولوژی روز به‌ عنوان عواملی موثر در راستای ارتقای سواد سلامت تقویت شود.بهره‌مندی مردم از خدمات بهداشتی  عامل مهم دیگری در مبارزه با سرطان است و باید مردم به حدی از آگاهی برسند که بتوانند عوامل خطرساز و نشانه‌های بیماری را شناسایی کنند.
 
سومین راهبرد پیشگیری از بیماری‌ها نهادینه‌سازی کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر آن‌ها ست,لذا؛ باید این تصور غلط که مبارزه با سرطان تنها بر عهده‌ وزارت بهداشت است، از بین برود. کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر باید نهادینه شود تا سرطان شناخته شده و جامعه نسبت به بیماری سرطان حساس شود و چه بساکه با خودآزمایی به تشخیص زودهنگام آن کمک کنند.همان گونه که برای کاهش بیماری‌های قلب و عروق و حتی دیابت باید از کودکی تمهیدات جدی اعمال شود، برای سرطان نیز این امر صدق می‌کند، بنابراین فاکتور‌های مهمی مانند تحرک و فعالیت‌های فیزیکی بویژه ورزش، اصلاح وضعیت تغذیه و کاهش استرس باید از کودکی مورد توجه خاص قرار گیرد.
 
هـوای آلـوده:
اگر از بنزین با کیفیت نامناسب و سیستم احتراق ناکامل در وسیله نقلیه استفاده شود، ماده بسیار مضری چون سرب تولید می‌شود که با هوای آلوده در دستگاه تنفس جذب خون شود، به بافت‌ها و ارگان‌های مختلف بدن انتقال می‌یابد (مغز استخوان خون‌ساز) که نتیجه آن ایجاد سرطان خواهد بود.
 
غذاهایی با رنگ و بوی سرطان!:
بیشتر علاقه‌مندان به فست‌فودها به علت آن که کم‌حرکتی یا بی‌حرکتی فیزیکی نیز دارند به چاقی هم که خود ریسک بیماری‌زایی را بالا می‌برد، مبتلا می‌شوند.
 
استرس، سرطان‌زاست:
استرس‌های مزمن معمولا پس از تولید موادی مثل اپی نفرین و نور اپی نفرین در خون باعث تحریک مکرر و مزمن سلول‌ها در ارگان‌ها و بافت‌های مختلف بدن می‌شوند که یکی از نتایج شایع چنین تاثیری، تغییرات غیرطبیعی در هسته سلول‌های طبیعی بدن است که شکلی از آن به نام جهش سلولی یا سرطانی شدن سلول‌ها شناخته شده است.  همچنین استرس بر فعالیت طبیعی سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد و به فعالیت غیرطبیعی سلول‌های مهم و موثر در سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود و با کاهش فعالیت سلول‌های مورد نظر، توانایی مقابله و دفاع بافت‌ها و ارگان‌های بدن را تضعیف می‌کند.
 
ورزش کنید تا سرطان نگیرید:با
ورزش جریان خون وضربان قلب بیشتر شده که در نتیجه اکسیژن و مواد مورد نیاز سلول‌های مورد نیاز بدن بیشتر در اختیار شان قرار می‌گیرد که شادابی و در نتیجه مقاومت به عوامل بیماری‌زا را افزایش می‌دهد. در افرادی که ورزش را مرتب انجام می‌دهند ثابت شده استرس و حالات عصبی، بخصوص افسردگی‌ها بسیار کاهش خواهند داشت و شاید هم در موارد زیادی وجود نداشته باشند. همچنین به علت تحرکات مناسب فیزیکی در انواع ورزش‌ها سوخت و ساز سلول‌ها و بافت‌های بدن زیاد شده و در نتیجه با ایجاد تعریق، مقادیر زیادی از سموم دفع خواهد شد.
 
تشخیص زودهنگام، راز درمان:
نیمی از بیماران مبتلا به سرطان چنانچه در مراحل ابتدایی بیماری، مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند، عمر طولانی و بی عارضه‌ای خواهند داشت. لذامیتوان با استفاده از روش‌های غربالگری و تشخیصی زودرس،از بروز انواعی از سرطان‌های شایع (پروستات، روده بزرگ، پستان و...)پیشگیری کرد.



4 باور غلط درباره دویدن و نکات مهم در پیاده روی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

بخش مهمی از همه ورزشها را دویدن به خود اختصاص داده است. این ورزش ساده نه فقط باعث آب شدن چربیهای بدن می‌شود، بلکه باعث افزایش شادابی و روحیه مثبت می‌شود. دویدن یک مدل ورزش خیلی خوب برای افراد عادی ای مثل ماست،این ورزش به ما کمک می‌کند تا انداممان متناسب و بدنمان سالم بماند. با این حال، باید هنگام دویدن چیزهایی را در ذهن خود داشته باشید.


http://sparta.fm/wp-content/uploads/2013/12/RUN4LIFE2.jpg

پیاده روی ورزشی مناسب برای همه سنین به شمار می آید، اما دویدن برای سالخوردگان خطرناک است و برای مبتلایان به بیماری قلبی مناسب نیست.ورزش های سخت و تند، باعث لخته شدن خون در داخل رگ های خونی و در نتیجه توقف گردش خون در ماهیچه های قلب و درد شدید در قلب می گردد. برعکس "پیاده روی با کمی سرعت" ورزشی ساده و امن بوده و نقش مهمی در سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها دارد و باعث از بین بردن افسردگی می شود.

هنگام راه رفتن، عضلات همانند تلمبه کار می کنند و خون به راحتی در قلب جریان می یابد.در ورزش، ران ها و ساق های پا نسبت سایر اعضای بدن نقش مهم تری دارند. اگر حرکت این اندام ضعیف و سست باشد، قوه محرکه بدن برای انتقال خون به قلب کافی نیست. لذا پیاده روی سریع به مراتب بهتر از دویدن است.پیاده روی سریع به گردش بهتر خون کمک کرده و برای افزایش مصرف اکسیژن مناسب است و بر شدت ضربان قلب می افزاید.دویدن فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند و بر روحیه ورزشکار تاثیرگذار است. با این حال تصورات غلطی درباره دویدن وجود دارند.

http://aks.roshd.ir/photos/34.9935.medium.aspx



متداول‌ترین این باورهای غلط به شرح زیرند:

1 - دویدن برای زانواها ضرر دارد
درست است که با دویدن به بدن و زانوها فشار می‌آید، اما مطالعات مختلف نشان داده است که دویدن به قدرتمند شدن زانوها و مفاصل کمک می‌کند و برای سلامت استخوان‌ها مفید است.دویدن برای بدن ضرر ندارد. ما برای دویدن ساخته شده‌ایم. برای این که از آسیب رسیدن به زانوها جلوگیری کنیم باید از کفش های مناسب استفاده کنیم. به هنگام دویدن باید سرعت را کم و زیاد کرد و در حین دویدن کمی با سرعت زیاد پیاده روی کرد. به بدن خود زمان دهید تا آرام‌آرام شروع کند و به دویدن عادت کند.

2 - بلافاصله بعد از شروع دویدن وزن زیادی کم می‌کنید
دویدن تاثیر زیادی بر کاهش وزن دارد، اما قرار نیست که این تاثیر را به سرعت مشاهده کنید. مدل دویدن بر کاهش وزن تاثیر دارد. همچنین دویدن با شدت زیاد اشتها را افزایش می‌دهد. مطمئن شوید که به اندازه‌ای که می‌سوزانید غذا می‌خورید. بهتر است زیاد بر روی وزنه نروید و بی صبرانه منتظر کاهش وزن نباشید. وزنه نشان نمی دهد که چقدر ماهیچه‌ها را پرورش داده‌اید و چقدر از چربی‌های بدن شما سوزانده شده اگر احساس کردید انرژی بیشتری دارید، لباس‌ها به تن شما زیباترند و حس خوبی دارید، بدانید که دویدن بر روی شما اثر مثبت داشته است.

3 - با دویدن نیازی به انجام ورزش‌های دیگر نیست
بدن علاوه بر دویدن به ورزش‌هایی همچون دوچرخه‌سواری ، شنا و ... احتیاج دارد.بهترین و موثر‌ترین کار انجام هم زمان سه فرم تمرینی مختلف است. 1 ورزش با شدت زیاد و کوتاه مدت برای افزایش سوخت و ساز بدن. 2 ورزش‌های قدرتی برای پرورش ماهیچه‌ها 3 ورزش‌های هوازی برای سوزاندن کالری اضافه انجام هم زمان این ورزش‌ها از خستگی و آسیب‌دیدگی‌ نیز جلوگیری می‌کند.

4 - به اندازه کافی برای دویدن لاغر و جوان نیستم
همه می‌توانند بدوند. سن و جثه نشان دهنده توانایی برای دویدن نیست. دوندگان ماراتنی در دنیا وجود دارند که 80 تا 100 سال سن دارند. بنابراین برای دویدن نیاز به داشتن بدنی ایده‌آل نیست.

نکات مهم در پیاده روی سریع

- هنگام راه رفتن باید سر را بالا نگه داشت؛

- سینه را جلو و دست ها را تا حد امکان باز و بسته کرد.

- گام ها باید بلند برداشته شود و سرعت آن باید سریع تر گردد.

- مرکز ثقل کمر باید بر روی گام های بلند باشد.

- هنگام راه رفتن باید از همه عضلات بدن استفاده کرد.

- این راه رفتن برای کاهش دردهای کمر و شانه و بهبود کارایی اعضای داخلی بدن مفید است.

- این پیاده روی باید مستمر باشد و همیشه ادامه یابد.

- با این حال نباید در این زمینه افراط کرد. به ویژه سالخوردگان مبتلا به بیماری های قلبی در پیاده روی باید بر اساس توانایی خود عمل کنند و بیش از حد از نیروی بدنی خود استفاده ننمایند.

http://aks.roshd.ir/photos/34.9995.medium.aspx

۸ اشتباه متداول درباره‌ی دویدن

۱. خیلی تند دویدن در ابتدا
اگر از همان ابتدا خیلی سریع شروع به دویدن کنید، خیلی زودتر از اینکه به خط پایان برسید انرژی‌تان تخلیه می‌شود. آرام شروع کنید و برای بدست آوردن نیروی حرکت به سمت پایان، انرژی و ریتم بگیرید.

۲. پویشدن کفش‌های نامناسب
پوشیدن کفش‌های مخصوص دو قدیمی یا کفش‌های نامناسب، می‌تواند باعث شود آسیب ببینید. مطمئن شوید که کفش‌هایتان را از یک فروشگاه مخصوص دو و با راهنمایی فروشنده خریداری می‌کنید، تا با توجه به نوع پای شما و سبک دویدنتان یک جفت کفش مناسب را پیشنهاد کند.

۳. موقعیت دست‌ها
بعضی‌ها هنگامی که می‌دوند با شور و نشاط زیادی دست‌هایشان تاب می‌خورد، بعضی‌ها هم آنقدر دستهایشان را سفت به بدنشان می‌چسبانند که باعث می‌شود بی دست و پا بنظر بیایند و زود خسته شوند. ایده‌آل این است که دست‌هایتان را در سطح کمر خود و با زاویه‌ی ۹۰ درجه نگاه دارید. همچنین هنگام دویدن دست‌هایتان را به عقب و جلو نوسان دهید.

۴. پوشیدن لباس نامناسب
پوشیدن لباس خیلی کم یا خیلی زیاد می‌تواند باعث شود احساس ناراحتی کنید. با توجه به آب و هوا لباس مناسب دویدن به تن کنید.

۵. گام‌های بلند
برخی از دونده‌ها معتقدند که برداشتن گام‌های بلند سرعت و راندمان آن‌ها را بالا می‌برد. اما چنین نیست. در حقیقت شما خیلی زود خسته خواهید شد و حتی ممکن است از ناحیه‌ی ساق پا دچار آسیب شوید، آسیبی که بخاطر وارد شدن ضربات مستمر به عضلات اطراف درشت نی شما وارد می‌شود.

۶. خیلی طولانی خیلی زود
این مورد برای مبتدیانی است هیجان‌زده اند و مسافت‌های طولانی را می‌دوند. از آنجایی که دویدن برای آن‌ها کار جدیدی است، معمولاً خیلی سریع به سمت مسافت‌های طولانی می‌روند. برای اینکه از این موضوع دوری کنید، با مسافت‌های کوتاه‌تر شروع کنید و به تدریج سرعت و استقامت خود را افزایش دهید تا مسافت‌های طولانی‌تری را بدوید.

۷. دویدن در سراشیبی
گام‌های طولانی‌تر، و خیلی خم شدن به سمت جلو اشتباهات متداولی است که اغلب مردم هنگام دویدن در سراشیبی مرتکب می‌شوند. هنگامی که می‌خواهید سراشیبی را بدوید، باید کمی خم شوید، و گام‌های کوتاه‌تر و سریع‌تری بردارید.

۸. مصرف مایعات کم
مردم واقعاً نمی‌دانند هنگامی که می‌دوند چقدر آب از دست می‌دهند. آن‌ها مایعات محدودی مصرف می‌کنند که باعث خواهد شدن بدنشان به وضعیت بی آبی برسد. توجه به نوشیدن قبل، بعد و در حین ورزش می‌تواند بسادگی این مشکل را برطرف کند.

http://aks.roshd.ir/photos/34.10064.medium.aspx

حرف آخر:

اگر دویدن طبق روال و برنامه منظمی باشد فواید زیادی را به هم راه دارد. بعضی از افراد این ورزش را تنها برای تفریح انجام می دهند ولی افرادی که فواید دویدن را به درستی می دانند به طور حرفه ای آن را دنبال می کنند. از جمله ی آنها می توان به کم کردن وزن، سلامت روح، استحکام استخوان ها، شادابی و نشاط که باعث ایجاد روابط اجتماعی بهتر می شود، اشاره کرد.اگر قصد کم کردن وزن خود را دارید، دویدن گامی است بزرگ برای رسیدن به وزن ایده آلتان، ضمن اینکه با دویدن شما می توانید سرعت فعالیت های عادی خود را نسبت به افراد دیگر افزایش دهید.

از آنجایی که این ورزش نیاز به انرژی زیادی دارد، عاملی است تا بدن برای تأمین این انرژی کالری زیادی بسوازند، کالری که بدن در هنگام دویدن می سوزاند، مسلما" از ورزش های دیگر مثل راه رفتن و یوگا بیشتر است.دویدن با تعادل فشار خون باعث عملکرد بهتر شریان ها نیز می شود بنابراین با دویدن نه تنها بدنی متناسب خواهید داشت بلکه احتمال وقوع سکته قلبی کاهش و سلامت جسم و روح خود را نیز تضمین می کنید. دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی می شود. یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده، کار و ... خارج می شود و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود.

نشانه‌های خطری که نباید نادیده بگیرید

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که ممکن است برای کسی در زندگی رخ دهد، از دست دادن ناگهانی یکی از دوستان یا اعضای جوان خانواده بر اثر سکته قلبی است که هیچ‌گونه عارضه قلبی نداشته است. همه ما معمولا انتظار بروز سکته و حمله قلبی را در افراد میانسال و مسنی داریم که از مشکلات عروقی نیز رنج می‌برند. سکته قلبی در جوانان از آن‌رو بسیار خطرناک‌تر از میانسالان و نیز افراد بالای 60 سال تلقی می‌شود که احتمال مرگ آنی به دنبال انسداد رگ‌ها و عروق قلبی در این دسته افراد بسیار زیاد است.

70 درصد سکته‌های قلبی در افرادی رخ می‌دهد که نسبت به حفظ سلامت خود بی‌توجه بوده‌اند؛ یعنی فراموش کرده‌اند جلوگیری از اضافه وزن، کنترل فشار، قند و چربی خون از ضرورت‌های پیشگیری از مشکلات و عوارض قلبی ـ عروقی است. البته باید توجه داشت در افراد جوان، عامل ژنتیک و سابقه فامیلی، اثر پررنگ‌تری در بروز بیماری و احتمالا سکته قلبی داردناهنجاری‌های مادرزادی عروق کرونر از عوامل بروز سکته قلبی زودرس در افراد جوان و ورزشکاران است. به بیان دیگر، معمولا در افراد جوان، عامل ژنتیک و سابقه فامیلی اثر پررنگ‌تری در بروز این بیماری دارد. اما آنچه بیشتر سبب بروز بیماری می‌شود شیوع عوامل خطر بیماری‌های قلب و عروق در جوانان است.

هر چه عوامل پرخطر برای افراد جامعه افزایش پیدا کند، خطر بروز سکته قلبی نیز در جامعه بیشتر خواهد بود.متاسفانه مصرف سیگار و مواد مخدر صنعتی به عنوان عامل خطر سکته قلبی میان جوانان افزایش یافته است. کم‌تحرکی چاقی، مصرف بالای نمک، کربوهیدرات و چربی‌های اشباع، ابتلا به فشار خون و دیابت، استرس‌های فراوان در زندگی شهری همراه با آلودگی‌های محیط اعم از هوا و صوتی، از عوامل تشدیدکننده این بیماری است.بیماری قلبی ـ عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در جامعه کنونی ایران است. البته این بیماری در کشورهای دیگر نیز شایع است. آنچه نگران‌کننده شده کاهش سن ابتلا به این بیماری در سال‌های اخیر در کشور است، به طوری که تخمین ‌زده می‌شود سن ابتلا به سکته قلبی در کشور ما حدود 10سال نسبت به جوامع پیشرفته غربی پایین‌تر است. به‌علاوه سن بروز سکته قلبی در آقایان نیز پایین‌تر از خانم‌هاست.

جوان‌ها از قلب‌شان محافظت کنند
بدون شک کسانی که زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی در خانواده‌شان وجود دارد باید از جوانی برای آزمایش و بررسی سالانه اقدام کنند، اما یک اصل اساسی برای پیشگیری از سکته قلبی زودرس وجود دارد که شامل تشخیص به هنگام عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی می‌شود.شخصی که به لحاظ ژنتیکی مستعد بیماری قلبی است، باید پیش از 40 سالگی عواملی مثل دیابت و فشارخون را در خود تشخیص دهد، اضافه وزنش را کنترل کند و از مصرف دخانیات نیز بپرهیزد.

همچنین داشتن تغذیه مناسب، ورزش منظم و کنترل چربی خون در پیشگیری از این بیماری موثر است. به طور کلی مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سکته قلبی، داشتن آگاهی و دانش کافی در مورد این بیماری در افراد مستعد است.عصبانیت‌های بیش از اندازه و رفتارهای عصبی نیز می‌تواند باعث بروز حمله قلبی شود. به بیان دیگر، طغیان‌های عصبی می‌تواند خطر حمله قلبی را تا 9 برابر افزایش دهد که احتمال آن تا دو ساعت پس از طغیان عصبی نیز باقی خواهد ماند. به همین علت در کنار داشتن تغذیه سالم، کنترل چربی، فشار خون و قند، داشتن تحرک روزانه و نکشیدن سیگار و جلوگیری از فشارهای عصبی نیز از ضرورت‌های پیشگیری از سکته‌های قلبی تلقی می‌شود.

نشانه‌های خطری که نباید نادیده بگیرید
نشانه‌های خطر در افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند، دامنه وسیعی دارد. البته در بسیاری از موارد هیچ‌گونه علائم هشداردهنده قلبی وجود ندارد، اما دردهای قفسه سینه یا دست چپ، تنگی نفس، تعریق زیاد، تپش قلب، علائم دیابت مثل تشنگی و کاهش وزن بدون دلیل می‌تواند از علائم هشداردهنده باشد.معمولا سکته‌های قلبی در افراد جوان می‌تواند خطرناک‌تر از سکته‌های معمول قلبی باشد، زیرا وسعت منطقه سکته و آسیب عضله قلبی معمولا در آنها وسیع‌تر است. از سوی دیگر، خونرسانی قلبی در جوان‌ها از طریق شبکه عروقی وسیع و عروق جانبی صورت نمی‌گیرد و در صورتی که رگ قلب به صورت ناگهانی بسته شود، می‌تواند به بروز سکته قلبی وسیع منجر شود که در بیش از یک‌سوم موارد می‌تواند کشنده باشد. در حالی که در افراد مسن به علت تشکیل شبکه عروقی، خونرسانی منطقه عضله قلب حتی در صورت سکته قلبی بهتر صورت می‌گیرد و امکان نجات جان شخص بیشتر فراهم می‌شود.