X
تبلیغات
رایتل
 
کلینیک جامع آموزش پزشکی
همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
                                                                 
آخرین مطالب
آرشیو وبلاگ
موضوعات
پیوندها
آمار وبلاگ
کانال نکات مهم سلامتی
جشنواره رسانه‌های دیجیتال سفیران سلامت
سه‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1392 :: 06:19 ب.ظ ::  نویسنده : کارشناس

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

چربی به ۲ صورت در بدن تجمع پیدا می کند. گاهی چربی در زیر پوست، ران، باسن و شکم جمع می شود که افراد متوجه آن می شوند. گاهی  هم چربی در اطراف ارگان های حیاتی بدن مانند قلب، شش ها، کبد و... جمع می شود. این نوع چربی که به چشم نمی آید و دیده نمی شود چربی احشایی نام دارد.چربی های پنهان تا وقتی که به میزان کافی باشد ، بسیار مفید است ، زیرا چربی در اطراف ارگان های حیاتی نقش محافظتی دارد.اما وقتی حجم این چربی ها زیاد باشد مشکلاتی از قبیل به فشارخون بالا، دیابت نوع ۲، عوارض قلبی و برخی سرطان ها بوجود می آید.


بیشترین جایی که چربی های زیر پوستی جمع می شوند،دور شکم هست. به همین منظور بهترین روش خانگی برای اینکه بدانیم چاق هستیم یا نه ، اندازه گیری دور کمر است. اگر برای مردان اندازه کمر بیش از ۱۰۲ سانتی متر و برای زنان بیش از ۸۸ سانتی مترباشد، این چربی عامل خطر جدی محسوب می شود.

با یک رژیم بسیار ساده و کم کالری و روزی یک ساعت فعالیت کم نه تنها می توان از شر چربی های شکم خلاص شد بلکه می توان به وزن و اندام ایده آل دست یافت. یادتان باشد اگر دوست دارید زودتر به اندام ایده آل خود برسید باید ورزش کنید.در واقع با ورزش، رژیم، خواب  و مدیریت استرس  تا کنترل چربی شکمی فاصله کمی داریم. اگر این راهکارها جدی گرفته شود، به میزان زیادی به سلامت فرد کمک می کند.

-رژیم غذایی صحیح: کافی است کمی در میزان کالری دریافتی خود در طول روز تجدید نظر کنید. هیچ رژیم غذایی معجزه آسایی برای آب کردن چربی های شکم وجود ندارد. اما اگر وزن کم شود اول چربی شکم آب می شود.یک رژیم پر از فیبر توصیه ماست.  خوردن ۱۰ گرم فیبر قابل حل در طول روز با هر نوع رژیمی، چربی احشایی را درطول زمان در بدن کاهش می دهد. ۲ سیب کوچک، یک فنجان نخود سبز و نصف فنجان لوبیا چیتی در روز معادل 10گرم فیبر است  و این نیاز را تامین می کند. حتی خوردن نان پرفیبر در حفظ وزن متعادل بدن نقش دارد.

-خواب:داشتن خواب خوب شبانه در تنظیم وزن بسیار موثر است. افرادی که ۶ تا ۷ ساعت خواب خوب شبانه دارند، کمتر از دیگران چربی احشایی ذخیره می کنند.

-استرس:فردی که دچار استرس شدید است، کنترلی روی سلامت غذا و حجم آن ندارد. باوجودیکه در دنیای امروز استرس امری انکارناپذیز است، اما بهتر است سعی کنید تا استرس را از خود دور کنید.

-ورزش:تنها روشی که بدن در مقابل آن مقاوم نشده و در هر شرایطی واکنش مثبت در قبالش دارد وزش کردن است.توصیه می کنیم با ورزش به جنگ توده های چربی بروید و بدن خود را با قحطی در گیر نکنید. ورزش شدید و سخت چربی را از بین می برد و سرعت تجمع چربی های احشایی را در بدن طی سالیان متمادی کند می کند.








دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1392 :: 06:12 ب.ظ ::  نویسنده : کارشناس

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

یکی از بیشترین موارد سوءمصرف داروهای کورتون، استفاده آنها به صورت خوراکی برای افزایش اشتها و چاقی است. عارضه دیگر این نوع داروها، احتباس آب و نمک و نیز تغییر در توزیع چربی است که منجر به پف کردن و گرد شدن صورت می‌شود. این وضعیت به عنوان چاقی تلقی شده  که موجب افزایش سوءمصرف این داروها می‌شود؛ در حالی که این افزایش کاذب اشتها و پف کردن ظاهری صورت با عوارض جبران‌ناپذیر در مصرف طولانی‌مدت همراه است.نازک شدن و تحلیل رفتن پوست، افزایش فشار درون چشم، آب مروارید، افزایش فشار خون، پوکی استخوان، ضعف عضلانی، بالا رفتن قند خون، آسیب در فرایند ترمیم بافت‌ها و اختلال در فرایندهای سیستم ایمنی بدن، افزایش امکان بروز عفونت‌ها و نارسایی ثانویه غده فوق کلیوی از جمله عوارض مصرف خودسرانه و نادرست داروهای کورتون هستند.


دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون،پردنیزولون، متیل پردنیزولون، فلورومتولون و کلوبتازول از جمله داروهای کورتونی موجود در بازار دارویی کشور هستند. 








دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 :: 08:56 ب.ظ ::  نویسنده : کارشناس

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


مکمل‌های غذایی تیغ دو لبه http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

ویترین داروخانه‌ها این روزها پر است از قوطی‌های کوچک و بزرگ مکمل‌های تغذیه‌ای که مسلما خریداران پر و پا قرصی هم دارد.  مکمل‌های غذایی درست مانند تیغ دو لبه در بدن عمل می‌کنند و اگر آنها را برای رفع کمبودهای تغذیه‌ای ـ‌که به دلایل مختلف با آن مواجه شده‌ایم ـ مصرف کنیم هم نیاز بدنمان را برطرف کرده‌ایم و هم به حفظ سلامتی خود کمک کرده‌ایم. اما مصرف بیش از اندازه و خودسرانه و ناآگاهانه انواع مکمل‌های غذایی، باعث ایجاد مسمومیت می‌شود و نه تنها برای سلامتی مفید نیست بلکه آن را به خطر هم می‌اندازد.
بخش مهمی از مصارف نادرست مکمل‌های غذایی و دارویی عدم آگاهی و تبلیغات اغواکننده و غیرعلمی سودجویان می باشد بسیاری از مکمل‌های غذایی دارای مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و املاح است که مصرف نابجا و بی‌رویه‌ی آنها باعث تجمع این مواد در بدن، ایجاد مسمومیت و اختلال در تعادل الکترولیت بدن و اختلال در عملکرد آنزیم‌های مهم بدن می‌شود و حتی می‌تواند آسیب به اندام‌های حیاتی بدن از جمله کبد، کلیه و قلب را در پی داشته باشد.