کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

نگاهی به وضعیت ایدز در کشورو راهکارهای کنترل آن

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
بیماری ایدز از جمله بیماری های نو پدیدی است که به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات و بیماری های عفونی 20 سال پیش به حساب می آید.ایدز یک بیماری ویروسی بوده که از سال 1981 در دنیا انتشار یافته و تاکنون بیش از 70 میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند. عوامل مؤثر در گسترش این بیماری متعدد بوده که می‌توان به عوامل مربوط به خانواده، اجتماعی، اقتصادی و روانی و شخصیتی اشاره و در این بین نقش عوامل اجتماعی قابل توجه است. ویروس اچ آی وی در همه کشورهای جهان، در گروه های سنی و نژادهای مختلف، در هر دو جنس، مشاهده میشود و اکنون یک مشکل جهانی است و به کشور و گروه خاصی اختصاص ندارد.
 
عواملی همچون؛ روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده و بدون محافظ به صورت پنهانی و غیر قانونی، افزایش سن ازدواج و افزایش رفتارهای پرخطر، مصرف مواد مخدر تزریقی و اشتراک در تزریق، تراکم در زندان‌ها، پایین بودن سطح آگاهی جوانان از نحوه انتقال بیماری و نحوه محافظت از خود، وجود روحیه انکار و مقاومت نسبی مسئولان در آموزش رفتارهای جنسی سالم، وجود کشورهای با شیوع بالای عفونت در همسایگی ایران و تردد ایرانیان به آن‌ها برای کار و ... از مهمترین عوامل شیوع و گسترش ایدز در کشور می باشد.در خصوص وضعیت ایدز در کشور آمار قابل استنادی وجود ندارد و نمی توان قاطعانه در این خصوص اظهار نظر کرد اما می توان از خطر آفرین بودن این بیماری و شیوع آن در کشور سخن گفت و به راهکارهای کنترل آن پرداخت.

 برخلاف سال‌های گذشته که بیشترین آمار مبتلایان به ایدز در معتادان تزریقی و از راه تزریق آلوده صورت می‌گرفت، امروز از طریق روابط جنسی اتفاق می‌افتد و مشکل بزرگ‌تر اینکه سن افراد مبتلا نیز پایین آمده و خطر بزرگی جوانان ما را تهدید می‌کند بخصوص اینکه آمار خانم‌های مبتلا به ایدز نیز افزایش بیشتری را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

 در چند سال اخیر با تلاش دانشمندان و پژوهشگران، روند بیماری ایدز در دنیا رو به کاهش است؛ لذا تصمیم جهانی بر این است که برای سال‌های 2030 تا 2015 برنامه جدیدی تهیه شود به نام " حذف همه‌گیری ایدز". این به آن معناست که در هیچ کشوری ایدز، یک دغدغه و یک مشکل بهداشتی، یک مشکل اجتماعی و یک مشکل فرهنگی نباشد و ابتلا به این بیماری یک ابتلای ساری و جاری در جوامع نباشد. بر این اساس تمام کشورها از جمله ایران متعهد به انجام این برنامه جدید شدند و هریک تعهداتی دارند تا به اهداف 90-90-90 نائل شوند. بر اساس این اهداف انتظار می‌رود تا سال 2020 میلادی، 90 درصد مبتلایان به اچ آی وی شناسایی شوند، 90 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان لازم قرار گیرند و در 90 درصد افراد تحت درمان مطمئن شویم که درمان با ثبات و پایدار و موفق است و تا سال 2030 به حذف همه‌گیری برسیم.

از آنجا که ایدز یک مشکل بهداشتی نیست، بلکه یک مشکل اجتماعی و فرهنگی است که مسائل اقتصادی را نیز به‌دنبال دارد، لازم است همه سازمان های دولتی، غیر دولتی و مردم در امر کنترل و پیشگیری از بیماری با هم همکاری و مشارکت نمایند. از آنجایی که در حال حاضر واکسنی مؤثر و درمانی اساسی برای این بیماری وجود ندارد، تنها راه مبارزه با ایدز ، پیشگیری از آلودگی است. بهترین راه مقابله با ایدز، آموزش یا در معنای عام آن پیشگیری است که آموزش یکی از راه‌های آن است و از طرف دیگر باید وسایل پیشگیری از بیماری ایدز نیز در اختیار افراد قرار بگیردکنترل انتقال بیماری ایدز از طریق رفتار جنسی پرخطر بسیار دشوار است، چراکه در مورد معتادان قابل کنترل و بین تعداد مشخصی بود، اما به دلیل اینکه روابط جنسی مسئله ای عمومی در میان همه انسان‌هاست، مانند تزریق با سرنگ مشترک محدود نیست و ممکن است پنهان بوده و حتی با روابط خارج از شرع و عرف و بیرون از خانواده انجام شود.مهمترین اقدام در این زمینه آموزش است. باید توجه داشت که تنها سد مطمئن در مقابل گسترش آلودگی، رعایت سخت و قانونمند روابط جنسی و پای بندی به اصول مقدس زناشویی و ارزش های اخلاقی در جامعه است.

در حال حاضر  آموزش و آگاه سازی مردم ؛ بهترین راهکار مقابله با ایدز می باشد. باید بدانیم که اگر به فرزندانمان آموزش از منابع درست ندهیم او این مورد را از منابع نادرست به دست می‌آوردافزایش آگاهی عمومی و همچنین دسترسی به مراکز مشاوره، باعث می‌شود تا کسانی که سابقه رفتارهای پرخطر دارند، برای مشاوره و در صورت لزوم انجام آزمایش تشخیصی به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنندآموزش به موقع، صحیح و مستمر مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس است، اما می‌توان با تشویق به انجام آزمایش‌های داوطلبانه در این زمینه برای شناسایی افراد مبتلا اقدام کرد و نگهداری این افراد در خارج از محیط زندگی کاری اشتباه است.

http://asklovedr.com/wp-content/uploads/2015/07/treatments-for-hiv.gif
جمع بندی:
بیماری ایدز به عنوان یکی از چالش های هزاره سوم در جهان محسوب می شود و کشور ایران هم از این قضیه مستثنی نیست. در ارتباط با بیماری ایدز در کشور باید به این نکته اشاره نماییم که باید به فکر راهی باشیم که در عین حفظ حجب و حیا، بتوان در کلاس های درس مدرسه و دانشگاه آموزش های لازم را در پیشگیری از ایدز به نسل جوان داد. در این راستا مهمترین اقدام آموزش و اطلاع رسانی به تمام گره های جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان است که این قشر باید در اولویت قرار گیرند و همچنین دانشگاه ها و مدارس علاوه بر آموزش و اطلاع رسانی باید شرایط ایجاد مشاوره برای شناسایی گروه های آسیب پذیر را فراهم کنند.

مبتلایان به ایدز نباید ایزوله شده و از سایرین جدا شوند .در این زمینه تجربه نشان می‌دهد، اگر آگاه‌سازی اتفاق بیفتد و اگر وسایل پیشگیری در اختیار مبتلایان قرار گیرد زندگی این افراد در کنار دیگران مشکلی پیش نمی‌آورد؛آموزش نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ایدز دارد و مهم‌ترین راه پیشگیری است زیرا بدون آموزش‌های بهداشتی اشاعه بیماری زیاد می‌شود. از این رو استفاده از برنامه‌های متنوع آموزشی بخصوص برای دانش آموزان، دانشجویان، سربازان و... که در محیط‌های جمعی حضور دارند و انتقال موارد آموزشی از طریق این افراد (بالغ بر 20 میلیون نفر در کشور) به همسالان و خانواده‌هایشان روش بسیار مؤثری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خواهد بود.

کانال ما در تلگرام

کانال نکات مهم سلامتی