کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

آکنه-جوش-بهترین وموثرترین راه درمان اکنه-دانلود مقاله-skin-پوست

http://ebrahimmahmoodzadeh.parsaspace.com/%DA%AF%D9%84%20%D8%B2%DB%8C%D8%B1%20%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%87.gif

http://www.shenidar.com/sec/news/Files/2008/09/080912201432_Young_Skin_Or_Shot4u.jpg

پوست یک ارگان حیاتی است که بدون آن هیچ موجودی قادر به ادامه حیات نیست. پوست بزرگترین ارگان زنده بدن است. با ضخامت چند میلی متر و وزن ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم که سطحی برابر ۵/۱ تا ۲ متر مربع را می پوشاند. در هر سانتی متر مربع از پوست حدود ۲۰ غده چربی, ۱۰۰ غده عرق زا, ۴ متر عصب, یک متر رگ خونی و تقریباْ ۵ تار مو و حدود ۵ هزار گلبول حسی و میلیونها سلول وجود دارد. پوست نقطه تماس ما با دنیای خارج می باشد و در معرض تاثیرات مثبت و منفی فراوانی است. پوست یک بافت زنده است که وظایف مهمی در زندگی ما بعهده دارد:

The image “http://allnaturalbeauty.us/homemade_skin.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

* محافظت اعضای داخلی از ورود هر نوع ماده خارج و پوشش محافظتی و سدی بین اعضاء داخلی و محیط  بیرون. "سیستم دفاع مکانیکی".
*
از بین بردن موادی که به طور اتفاقی وارد پوست شده اند "سیستم دفاع ایمونولوژیکی".
*
محافظت بدن در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید.
*
نشان دادن نژاد هر فرد "سیاه پوست, سفید پوست و غیره".
*
نشان دادن جنسیت هر فرد "مرد و زن". *مانع از تبخیر شدن آب بدن. *تنظیم حرارت بدن و سدی در برابر از دست دادن دمای داخلی بدن.

ساختمان پوست

The image “http://alirezaapa.googlepages.com/RTEmagicC_Skin_diagram_-Fig1_GIF.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

پوست انسان از سه لایه تشکیل شده است:
اپیدرم , رو پوست یا بشره: از سلولهای زنده زیرین و سلولهای شاخی مرده سطحی تشکیل شده است. سلولهای کراتین ساز که وظیفه ساخت کراتین پوست را دارند این سلولها بخش اعظم این لایه را تشکیل میدهند.این سلولها از سلولهای زایا درست شده و به طرف بیرون پوست در حرکت هستند. با گذر از این لایه تکامل می یابند و به سطح پوست میرسند و بالاخره ریزش میکنند.
طول زمانی که نیاز است یک سلول از عمق لایه "لایه پایه" به سطح پوست برسد حدود ۲۶-۴۲ روز میباشد. این سطح شاخی چرب در مقابل میکروبها و عوامل محرک و مخرب از پوست محافظت و از خشک شدن آن جلوگیری می کند.
سلول یا یاخته دیگر این لایه سلولهای رنگدانه ساز هستند که باعث بروز رنگ پوست افراد میشوند وظیفه این سلولها محافظت بدن از ورود اشعه ماورا بنفش، که برای بدن مضر میباشد، هست. در داخل اپیدرم هیچگونه رگ خونی وجود ندارد و تغذیه این لایه توسط لایه زیرین آن یعنی درم صورت میگیرددرم, لایه میانی پوست: این لایه قابل انعطاف حاوی رگهای خونی, فیبرهای عصبی, گیرنده های حسی, غدد عرق زا,ریشه های مو و غدد چربی می باشد. . این لایه دارای عروق خونی فراوانی هست که بصورت شبکهایی در این لایه دیده میشوند. و مسئول تغذیه و تنظیم درجه حرارت بدن میباشند. به این صورت که با افزایش دمای محیط جریان خون در این شبکهای عروقی افزایش مییابد و دمای داخل بدن به سطح پوست انتقال مییابد و از طریق انتشار و همچنین ایجاد تعریق دمای داخلی بدن تعدیل مییابد در این لایه علاوه بر عروق خونی؛ اعصاب نیز وجود دارند که مسئول حس در پوست میباشند..  انتهای عصبی در این لایه بصورت اختصاصی میباشند. گیرندهای عصبی حس لامسه, سرما, گرما, ارتعاشی و حس موقعیت  در این لایه وجود دارند. همچنین رشته های عصبی با انتهای آزاد جهت حس درد در این لایه وجود دارد.
عمده ماده موجود در درم کلاژن میباشد که یک نوع پروتئین است که باعث قوام پوست میشود. همچنین الاستین، پروتئین دیگر درم، باعث الاستیسیتی پوست میگردد.
بین درم و اپیدرم توسط یک لایه نازک وجود دارد که مسئول اتصال این دو لایه میشود

The image “http://i16.tinypic.com/8gin1jm.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

 درم, لایه میانی پوست: این لایه قابل انعطاف حاوی رگهای خونی, فیبرهای عصبی, گیرنده های حسی, غدد عرق زا,ریشه های مو و غدد چربی می باشد. . این لایه دارای عروق خونی فراوانی هست که بصورت شبکهایی در این لایه دیده میشوند. و مسئول تغذیه و تنظیم درجه حرارت بدن میباشند. به این صورت که با افزایش دمای محیط جریان خون در این شبکهای عروقی افزایش مییابد و دمای داخل بدن به سطح پوست انتقال مییابد و از طریق انتشار و همچنین ایجاد تعریق دمای داخلی بدن تعدیل مییابد. در این لایه علاوه بر عروق خونی؛ اعصاب نیز وجود دارند که مسئول حس در پوست میباشند.
 
انتهای عصبی در این لایه بصورت اختصاصی میباشند. گیرندهای عصبی حس لامسه, سرما, گرما, ارتعاشی و حس موقعیت  در این لایه وجود دارند. همچنین رشته های عصبی با انتهای آزاد جهت حس درد در این لایه وجود دارد.
عمده ماده موجود در درم کلاژن میباشد که یک نوع پروتئین است که باعث قوام پوست میشود. همچنین الاستین، پروتئین دیگر درم، باعث الاستیسیتی پوست میگردد.
بین درم و اپیدرم توسط یک لایه نازک وجود دارد که مسئول اتصال این دو لایه میشود
هیپودرم یا زیر پوست: در زیر درم لایه هیپودرم وجود دارد که غنی از بافت چربی است و چربی های اضافی در این محل ذخیره می شوند. این لایه بصورت یک عایق عمل میکند. و بصورت یک ضربه گیر میباشد

The image “http://player.persiangig.com/cheshm/Cheshm11_%da%86%d8%b4%d9%85.JPG” cannot be displayed, because it contains errors.
  

http://www.sharemation.com/umsa313/MAHDI.jpg

http://ebrahimmahmoodzadeh.parsaspace.com/%DA%AF%D9%84.gif

http://ebrahimmahmoodzadeh.parsaspace.com/charkh.gifمطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم

عید سعید فطر مبارک

شیرینى یک ماه روزه دارى
بر شما گوارا
و عطر خوش رمضان هماره
در مشامتان جارى باد
شبکه امام رضا(ع) فرا رسیدن

عید سعید فطر
را به بازدید کنندگان خود
تبریک می گوید