کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

نسخه اسلام برای درمان افسردگی

پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت درمورد افسردگی

س۱: علت شیوع افسردگی چیست؟

ج: دلیل اولش ضعف بدن است. این هوای مسموم، این آب‌های مسموم که کلر دارد، کلر سم است، غذاهایی که ساخته می­شود برای این که فاسد نشود مواد افزودنی به آن‌ها می­زنند، این‌ها سرطان زاست، و همینطور غم و غصه­هایی است که هست، این چشم و هم چشمی­هایی که در خانواده‌ها هست، این عوامل باعث می­شود که آدم‌ها زودتر ضعیف شوند بعد هم مریض شوند. عامل دیگر هم، گناه زیاد است که باعث شده مصیبت­های زیادی بیاید.

س۲: راه درمان افسردگی از نظر اسلام چیست؟

ج: آن‌ بیماریهایی که در اثر گناه می­آیند راهش ترک گناه است، باید توبه کنند. آن‌هایی که سبب بیماریشان هوای بد و آب بد است باید محل زندگی خود را عوض کنند،« فَتُهَاجِرُوا»،[۱] و الّا هوای بد باعث می­شود اکسیژن لازم به سلول‌ها نرسد و به جای آن دود مصرف کنند، کم‌کم مریض می­شوند. خدا ما را به گونه‌ای ساخته است که اکسیژن لازم داریم، امروز هواپیماها هوا را خراب کرده­اند، ماشین‌ها هم زمین را خراب کرده­اند، دیگر از هوای پاک چیزی نمانده است. آدم وقتی از قم به تهران می­آید انگار یک لحاف سیاه روی تهران کشیده شده است، هیچ‌چیز پیدا نیست، حتی کوه البرز به این بزرگی پیدا نیست، همه‌جا دود است. در اثر آلودگی مدتی که گذشت آدم یک عضوش خراب می­شود.

س۳: در هنگام ناامیدی و اوج ناملایمات زندگی جز توکل چه باید کرد؟

ج: توکل که کار تو نیست. آدمی که نا امید است از او توکل بر نمی­آید، شروع به اطاعت فرمان کن تا ان شاءالله امید بیاید.

س۴: در نوسانات روحی زیادی قرار می­گیرم، جهت تثبیت حالات خوب روحی راهنماییم کنید.

ج: با ترک گناه ایمان را تقویت کن؛ ایمان بالا برود کار درست می­شود، و الّا تا ایمان ضعیف است این جابجایی ها زیاد است.

س۵: خانمی جوان هستم چندین سال است که افسردگی گرفته‌ام و هر چه دکتر می روم خوب نمی شوم و حالم خیلی بد است و دکترها هم می‌گویند با خودت باید کنار بیایی، از شما خواهش می‌کنم راهنمایی ام کنید.

ج: این داروهایی که دکترها برای افسردگی تجویز می کنند یک خُرده مدتش طولانی است، این غیر از دل درد و زخم معده است. این نوع دارو اثرش زود ظاهر نمی‌شود، ‌بنابراین افراد مبتلا حوصله‌شان سر می‌رود و دارو را ترک می‌کنند و حالشان بدتر می‌شود، لذا باید داروهای تجویز شده را حتما ادامه بدهند و فقط با دستور خود پزشک ترک کنند و الا حالشان بدتر می‌شود، امیدواریم خدای متعال شفای کامل به ایشان مرحمت کند.

س۶: چند ماه پیش قضیه ناراحت کننده‌ای برایم پیش آمد، که هفت هشت ماه است که ذهنم را مشغول کرده و فکر و روحم را آزرده می‌کند هر وقت که به یاد آن موضوع می‌افتم به شدت ناراحت و افسرده می‌شوم باید چکار کنم و راه حل چیست؟

ج: گناه نکن ایمانت بالا می‌رود، آن را فراموش می کنی.‌ تا آخر عمر که نمی‌شود که آن را نگه داشت، اتفاق افتاد دیگر. تقصیر خودت است که آن را نگه می‌داری.رهایش کن برود.‌ گناه نکن، سَرَت گرم می‌شود درست می‌شود ان شاء الله.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد