کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

11 دلیل باورنکردنی افسردگی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



دلایل افسردگی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

افسردگی محرک‌های زیادی دارد؛ ضربه‌روحی، مشکلات مالی، سوگ از دست دادن عزیزان و بیماری ها نمونه‌هایی از این محرک ها هستند. اما اگر افسرده هستید و هیچکدام از این ها در مورد شما صدق نمی‌کند، تعیین یک دلیل خاص برای افسردگی تان کمی دشوار است. در واقع، ممکن است افسردگی شما یک دلیل خاص و مشخص نداشته باشد. در زیر به برخی از علت‌های عجیب افسردگی اشاره می‌کنیم.


1- هوای تابستان

اختلال خلقی فصلی بیشتر با افسردگی زمستانی شناخته شده است که افراد زیادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما برای تعدادی از این افراد، این نوع افسردگی در تابستان اتفاق می‌افتد. افسردگی هوای گرم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای وفق یافتن با فصل جدید دچار تاخیر می شود. این مشکل می‌تواند به‌خاطر عدم تعادل موادشیمیایی در مغز و هورمون ملاتونین باشد.

2- مصرف دخانیات

افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند، بیشتر به کشیدن سیگار روی می‌آورند. اما گفته می‌شود که نیکوتین بر فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز اثر می‌گذارد و موجب بالا بردن سطح دوپامین و سروتونین (که مکانیزم عمل داروهای ضدافسردگی نیز هست) می‌شود. این موضوع می‌تواند اعتیادآوری دارو و تغییرات خلق‌وخو که با آن همراه است و همچنین این که چرا افسردگی با ترک سیگار همراه است را توضیح دهد. خودداری از کشیدن سیگار و ترک آن می‌تواند به متوازن کردن موادشیمیایی مغز شما کمک کند.


3- بیماری تیروئید

وقتی غده تیروئید نتواند هورمون کافی تولید کند، به آن کم‌کاری تیروئید گفته می‌شود و افسردگی یکی از علائم آن است. این هورمون چندکاره است، اما یکی از مهمترین وظایف آن انتقال دادن پیام های عصبی و تنظیم سطح سروتونین در بدن است.

اگر علائم جدیدی از افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید (مخصوصاً اگر همراه با حساسیت به سرما، یبوست و خستگی باشد) بد نیست که یک آزمایش تیروئید انجام دهید. کم‌کاری تیروئید با دارو قابل درمان است.

4- عادات بد خواب

جای تعجب نیست که کمبود خواب منجر به آسیب‌پذیری شود، اما می‌تواند احتمال بروز افسردگی را نیز افزایش دهد.


در یک تحقیق که در سال 2007 انجام گرفت مشخص شد که وقتی به افراد سالم کمبود خواب اعمال شد، بعد از مشاهده تصاویر ناراحت‌کننده، فعالیت مغزی بیشتری داشتند تا آن دسته از شرکت‌کنندگان که خواب کافی داشتند و این درست شبیه به واکنشی است که افراد افسرده دارند.

اگر به اندازه کافی نخوابید، وقت کافی برای تجدید قوای سلول‌های مغزی ندارید و مغز خوب کار نخواهد کرد و این یکی از عواملی است که می‌تواند موجب افسردگی شود.

5- فعالیت بیش از حد در فیسبوک

آیا وقت زیادی را در چت‌روم‌ها و وب سایت‌های اجتماعی می‌گذرانید؟ تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که این می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد، مخصوصاً در نوجوانان.

معتادان به اینترنت با ارتباطات انسانی واقعی در کشمکش هستند و معمولاً همراهی ندارند و دیدگاهشان به دنیا تا حدی غیرواقعی است. برخی متخصصین حتی آن را "افسردگی فیسبوکی" می‌نامند.

طی یک تحقیق که در سال 2010 انجام گرفت، محققان دریافتند که حدود 2/1 درصد از افراد بین 16 تا 51 سال زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی متوسط تا شدید هستند.


6- محل زندگی

بحث بر سر این که زندگی شهری بهتر است یا روستایی، بحثی بی‌پایان است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در شهر زندگی می‌کنند تا 39 درصد بیشتر در معرض اختلالات روحی هستند تا آن هایی که در روستا زندگی می‌کنند.

تحقیقی که در سال 2011 انجام گرفت، برای این مسئله توضیحاتی ارائه می‌دهد: شهرنشینان در بخشی از مغز که استرس را تنظیم و تعدیل می‌کند، فعالیت بیشتری دارند و مقدار بیشتر استرس می‌تواند موجب اختلالات روانی شود.

میزان افسردگی در کشورها و شهرهای مختلف نیز متفاوت است. افسردگی برخی کشورها شایع‌تر می‌باشد.

7- داشتن گزینه‌های انتخابی زیاد

داشتن گزینه‌های زیاد برای انتخاب یک چیز، کار را سخت می‌کند. البته این موضوع برای آن دسته از افراد که در خرید معمولاً اولین چیزی که نظرشان را جلب می‌کند می‌خرند، مشکل نیست. اما افرادی هستند که در صورت زیاد بودن گزینه‌های انتخاب، وقت بسیار زیادی را صرف بررسی چندباره هر گزینه می‌کنند تا بهترین را انتخاب کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع برخورد موجب ایده آل‌گرایی و افسردگی می‌شود.

8- نخوردن ماهی

مصرف کم اسیدهای چرب امگا3 که در ماهی ها و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود، می‌تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به افسردگی شود.

در یک تحقیق که در سال 2004 انجام گرفت، رابطه‌ی بین مصرف کم ماهی و بروز افسردگی در خانم‌ها مشخص شد. اما در آقایان این مسئله دیده نشد.

این اسیدهای چرب انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین را تنظیم می‌کنند که می‌تواند علت افسردگی باشد.

مکمل روغن ماهی هم می‌تواند کمک کند. حداقل یک تحقیق تایید کرده است که این مکمل‌ها به کاهش افسردگی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کرده است.

9- روابط خواهر و برادری ضعیف

با این که نداشتن رابطه خوب با هرکسی می‌تواند موجب افسردگی شود، اما در یک تحقیق که در سال 2007 انجام شد، مشخص گردید که مردهایی که قبل از سن 20 سالگی با خواهر و برادرهای خود کنار نمی‌آمدند، در سال های بعد و بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشته‌اند. با این که مشخص نیست چه چیزی در رابطه خواهربرادری اینقدر مهم است، اما محققان حدس می‌زنند که این روابط می‌تواند با توانایی برقراری ارتباط افراد با هم‌سالان خود مرتبط باشد.

کشمکش زیاد بین خواهر و برادرها می‌تواند فرد را تا قبل از سن 50 سالگی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دهد

10- قرص‌های ضدبارداری

داروهای جلوگیری خوراکی حاوی سنتزی هورمون پروژسترون هستند که تحقیقات مشخص کرده است می‌تواند موجب افسردگی در خانم‌ها شود.

دلیل آن هنوز مشخص نیست و این مشکل برای همه اتفاق نمی‌افتد، اما اگر خانم‌ها سابقه افسردگی دارند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند، با استفاده از قرص های ضدبارداری احتمال بیشتری برای افسرده شدن آنها وجود دارد.

11- داروها

افسردگی می‌تواند از جمله عوارض ‌جانبی بسیاری از داروها باشد.

به عنوان مثال، آکوتان و نوع ژنتیکی آن (ایزوترتینیون) برای از بین بردن جوش‌های پوستی تجویز می‌شود، اما افسردگی و فکر خودکشی از جمله خطراتی است که افراد را با مصرف این دارو تهدید می‌کند.

مصرف داروهای ضداضطراب و خواب‌آور مثل والیوم و زاناکس، لوپرسور که برای درمان فشارخون بالا تجویز می‌شود، داروهای پایین آورنده کلسترول مثل لیپیتور و پریمارین برای سندرم‌های پیش از یائسگی نیز از جمله این داروها هستند.

هر زمان که دارو جدیدی برایتان تجویز می‌شود حتماً قسمت عوارض‌جانبی آن را مطالعه کنید و حتماً از پزشکتان سوال کنید که در خطر ابتلا به آن قرار نداشته باشید.

افسردگی را درمان کنید


هر کسی در هر سن، جنس، نژاد یا وضعیت اجتماعی ممکن است به افسردگی مبتلا شود. از هر 10 نفری که به پزشکان مراجعه می کنند، یک نفر افسردگی دارد.

در نیمی از موارد، بیماری این افراد تشخیص داده نمی شود و درمان نشده باقی می ماند. اگر افسردگی درمان نشود، کیفیت زندگی بسیار پایین آمده و خطر خودکشی همواره وجود دارد. ممکن است شما تشخیص ندهید که افسرده هستید و یا به دنبال درمان آن نباشید. اما اگر هر چه زودتر به فکر علائم و به دنبال درمان باشید، شانس درمان کامل، سریع تر و بیشتر است.

پیشگیری از عود بیماری نیز بسیار مهم است. افسردگی در هیچ سنی، طبیعی تلقی نمی شود و درمان آن اهمیت زیادی دارد.

افسردگی در بچه ها معمولا به سختی تشخیص داده می شود.

همچنین افراد مسن ممکن است تصور کنند که احساس افسردگی آن ها طبیعی است. درمان این افراد از ناتوانی زودرس آن ها جلوگیری می کند و از خطر مرگ مربوط به افسردگی می کاهد. حمایت خانواده در درمان افسردگی نقش مهمی دارد. داروها را نباید خودسرانه مصرف کرد. مصرف برخی داروها با هم، ممکن است کشنده باشد.

ترکیبات گیاهی نیز با برخی داروها تداخل دارند و ممکن است عوارض جدی ایجاد کنند. در برخی موارد حتی بعضی از غذاها ممکن است با دارو تداخل داشته باشند.

بر اساس تاریخچه بیماری، شدت و ماهیت افسردگی، نوع دارو توسط پزشک انتخاب می شود و در مورد رژیم غذایی، و تداخلات دارویی توضیحات لازم داده می شود.


مبتلا شدن به استرس


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



ابتلا به استرس http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

اگر باور داشته باشید که استرس دارید، این اختلال بیشتر در شما تشدید می‌شود. فکر کردن درباره اینکه تحت استرس هستید خیلی بیشتر از زمانی که واقعا استرس دارید می‌تواند شما را با مشکلات جدی مواجه سازد. نتایج یک مطالعه جدید که در مجله آمریکایی کاردیولوژی به چاپ رسیده تاکید می‌کند: هر چه بیشتر به استرس فکر کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق کرونری در شما افزایش می‌یابد. به گزارش ان بی‌سی، کارشناسان در این مطالعه شش مطالعه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا دریابند که باور کردن استرس چه تاثیری روی قلب دارد. نتایج این بررسی‌ها نشان داد افرادی که اظهار می‌کنند سطح بالاتری از استرس را دارند، 27 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و عروق کرونری هستند. متخصصان طب رفتاری در مرکز سلامت قلبی و عروقی رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا در این مطالعه می‌گویند: درواقع هنگام فکر کردن درباره استرس، همان واکنش مشابه با زمان مواجهه با یک عامل استرس‌زای خارجی در بدن بروز می‌کند. به بیان دیگر وقتی ذهن ما احساس می‌کند که باید واکنش نشان دهد یعنی زمانی که ما با یک موقعیت تنش‌زا مواجهه می‌شویم، جسم ما نیز برای بروز عکس‌العمل به این شرایط، آماده می‌شود. وقتی جسم ما به این مرحله می‌رسد، آدرنالین فشار خون را بالا می‌برد تا انرژی را افزایش دهد و این پروسه فشار بیشتری را به قلب وارد می‌سازد. این واکنش قلبی و عروقی در شرایط استرس‌زا مثلا زمانی که چند کار مهم را همزمان باید مدیریت کنیم، مخرب و آسیب‌رسان است. بنابراین تداوم اندیشیدن درباره استرس موجب تکرار واکنش‌های جسمی در بدن می‌شود و به تدریج سیستم قلبی و عروقی را فرسوده می‌کند

.

13 بیماری با استعمال سیگار


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



13 بیماری خطرناک حاصل دود سیگار http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg


محققان بر اساس نتایج تحقیقات خود هشدار دادند که قرار گرفتن افراد در معرض دود سیگار احتمال ابتلای آنها به زوال عقل را افزایش می‌دهد. تحقیقات پزشکی هشدار داد: قرار گرفتن در معرض دود سیگار به میزان زیادی در افزایش خطر ابتلا به دمانس و زوال عقل در مراحل بالای زندگی سهیم است.این تحقیقات از بیش از ۶ هزار نفر انجام شده و مشخص شد خطر ابتلا به زوال عقل در کسانی که در معرض دود سیگار بودند، افزایش می‌یابد.محققان همچنین هشدار دادند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و حملات قلبی را افزایش می‌دهد.سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بیش از یک‌میلیارد نفر در سراسر جهان سیگاری هستند که نزدیک به 80 درصد آنها در کشورهای با درآمد متوسط و پایین زندگی می‌کنند.



ادامه مطلب ...

با لب های ترک خورده چه کنیم؟

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردگی لب‌ها در زمستان کمتر لب‌های خود را در معرض هوای خشک بیرون قرار دهید و حتی المقدور ساعت‌های کمی را در خارج از منزل بگذرانید، به خصوص زمانی که هوا سرد و همراه با وزش باد است.در زمستان حتماً از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته را به لب‌های شما برگرداند. اگر مجبور هستید در سرما از منزل بیرون بروید، لب‌های خود را چرب کنید و با شال یا روسری صورت خود را بپوشانید. برای مرطوب نگه داشتن محیط می‌توانید از دستگاه بخور سرد یا گرم استفاده کنید و از لیسیدن لب‌های خود بپرهیزید، زیرا این کار سبب بدتر شدن خشکی و ترک لب‌ها می‌شود.در فصل زمستان حتما کرم ضد آفتاب بر روی پوست صورت و لب خود بمالید، زیرا به دلیل خشکی بیشتر لب‌ها در زمستان، تأثیر آفتاب نیز بر آنها بیشتر خواهد بود.از مواد غذایی سرشار از ریبوفلاوین مانند سبزیجات بیشتر و از غذاهای چرب کمتر استفاده کنید. با توجه به اینکه ویتامین E سبب نرمی و مرطوب شدن پوست لب می‌شود، کرم ویتامین E را قبل از خواب بر روی لب‌های خود بمالید.


کرم شیر را چند بار در روز بر روی لب‌های خشکیده خود بزنید تا لایه مرده پوست شما را بردارد و بافت نرم را جایگزین آن کند. همچنین مقداری کمی گلیسیرین را با عسل مخلوط کنید و این مخلوط را چند بار در روز بر روی لب‌های خود بمالید تا ترک‌های لب برطرف شود.برای مرطوب کردن لب می‌توانید مقداری گل سرخ خشک خرد شده را با گلیسیرین، مخلوط و آن را بر روی لب‌هایتان استفاده کنید. یک پیمانه گل سرخ و دو پیمانه گلیسیرین برای تهیه این مخلوط کافی است.با توجه به اینکه انواع صابون‌ها، لوسیون‌ها، مواد آرایشی و بهداشتی می‌توانند سبب ایجاد حساسیت پوستی و ترک پوست شوند، اگر احتمال می‌دهید به این مواد حساسیت دارید، از مصرف آنها خودداری کنید.ژل آلوئه ورا همراه با لیدوکائین نوعی داروی ضد درد است و ناراحتی‌های ناشی از ترک خوردگی لب‌ها را بهبود می‌بخشد. می توانید ژل آلوئه ورا را روی لب‌های ترک خورده و آفتاب سوخته خود بمالید. همچنین می‌توانید از روغن خردل و کنجد یا نارگیل برای مرطوب کردن لب خود استفاده کنید.



راهکار ساده برای این که در زمستان گرم و سالم بمانید


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



راهکارهای سالم ماندن در زمستان http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

بیشتر افراد در فصل زمستان احساس سرمای شدیدی دارند و اکثر مواقع بیمار هستند اما با توجه به چهار راهکار ساده می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. مصرف غذاهایی که سرشار از آهن و کلسیم هستند، می‌تواند یکی از این موارد باشد. مقدار کافی از آهن و کلسیم توانایی بدن در دور نگه داشتن سرما را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از مواردی که باید توجه داشت مصرف خوراکی‌های خون ساز است. خرما یکی از این مواد خوراکی است که خاصیت خون سازی دارد و مصرف پنج عدد از آن در روز توصیه می‌شود. انجام روزانه نیم ساعت فعالیت ورزشی یکی دیگر از این راهکارهاست. در فصل زمستان افراد می‌توانند دوچرخه سواری و پیاده روی را به عنوان ورزش‌های خارج از محیط منزل انجام دهند. به گزارش پایگاه‌ اینترنتی ایندین تایمز، مصرف آب جوشیده نیز در این فصل توصیه می‌شود. هوا در فصل زمستان خشک است و نوشیدن آب جوشیده می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تامین کند.


آثار دیابت بر چشم و راه‌های کنترل آن

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



آثار دیابت http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

 دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر آن توانایی بدن در سوخت و ساز کامل قندها کاهش می‌یابد، دیابت عوارض بسیار زیادی در بدن ایجاد می‌کند و چشم یکی از مهم‌ترین ارگان‌هایی است که در دیابت درگیر می‌شود و در صورت عدم توجه بیمار به آن می‌تواند موجب نابینایی کامل شود. تحقیقات مختلف نشان داده که 70 تا 80 درصد افراد دیابتی 20 سال پس از شروع بیماری دچار مشکلات چشمی می‌شوند. بیماری دیابت می‌تواند موجب اختلالات زیادی در چشم شود که آب مروارید و آب سیاه از آن جمله‌اند ولی مهم‌ترین و شایع‌ترین نوع درگیری چشم، آسیب شبکیه و عروق آن است. درگیری شبکیه در مراحل اولیه بدون علامت است و به تدریج و با گذشت زمان موجب کاهش دید و در نهایت، نابینایی غیرقابل برگشت می‌شود بنابراین با تشخیص و درمان به موقع شامل کنترل قند خون، لیزر شبکیه و در صورت لزوم جراحی می‌توان تا حد زیادی از نابینایی جلوگیری کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که همه افراد مبتلا به دیابت در صورتی که بیماری دیابت آنها قبل از 30 سالگی شروع شده است، در 5 سال اول تشخیص بیماری تحت معاینه دقیق چشم قرار بگیرند و در صورتی که بیماری دیابت آنها بعد از 30 سالگی ایجاد شده باشد در همان ابتدای تشخیص، معاینه چشم پزشکی شوند. همچنین توصیه می‌شود تمام افراد دیابتی بعد از معاینه اولیه چشم، حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشند، حتما سالی یک بار جهت معاینه به چشم‌پزشک مراجعه کنند. افراد باردار مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری در زمینه درگیری چشمی هستند بنابراین توصیه می‌شود این افراد در طول بارداری هر 1 تا 3 ماه بسته به نظر پزشک، تحت معاینه چشم قرار بگیرند. استفاده از سیگار یا وجود سایر بیماری‌های همراه با دیابت مانند فشار خون می‌تواند موجب افزایش آسیب به چشم شود بنابراین قطع مصرف سیگار و کنترل دقیق قند و فشار خون نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد عوارض چشمی دیابت دارد. با توجه به افزایش شیوع دیابت در جامعه کنونی ایران و با توجه به آسیب‌های فراوانی که این بیماری می‌تواند در چشم ایجاد کند، آموزش مناسب همه افراد جامعه نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض چشمی این بیماری خواهد داشت.

 

 


نوشابه‌های رژیمی وافسردگی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



نوشابه های رژیمی وافسردگی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده مصرف نوشیدنی‌های رژیمی با بروز علائم افسردگی مرتبط است. گروهی از متخصصان علوم روانشناسی در آمریکا می‌گویند هر چند ممکن است این نوشیدنی‌ها طعم مطبوع و دلچسبی داشته باشند، اما آزمایشات تایید می‌کند افرادی که از نوشابه‌های رژیمی و آبمیوه‌های صنعتی استفاده می‌کنند، علائم افسردگی در آنها بیشتر مشاهده می‌شود. به گزارش سایت اینترنتی مای هلث نیوز دیلی، متخصصان می‌گویند: البته این بررسی نشان نمی‌دهد که نوشابه‌های رژیمی باعث بروز افسردگی می‌شود، اما مشخص می‌کند که افسردگی معمولا در اشخاصی که از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، مشاهده می‌شود. این متخصصان روی بیش از 263 هزار و 900 فرد بالغ آمریکایی 50 تا 71 ساله بررسی کردند. این داوطلبان به پرسشنامه‌هایی درباره مقدار مصرف این نوشابه‌ها بین سال‌های 1995 تا 1996 پاسخ دادند. حدود 10 سال بعد از همین شرکت‌کنندگان درخواست شد تا اگر از سال 2000 به بعد برای مشکل افسردگی به روانپزشک مراجعه کرده‌اند، این مطلب را نیز به اطلاع متخصصان در این مطالعه برسانند. دکتر «هونگلی چن» از انستیتو ملی سلامت آمریکا که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته، اظهار داشت: مشاهدات ما نشان داد افرادی که روزانه بین چهار قوطی یا بیشتر از هر نوع نوشیدنی صنعتی استفاده می‌کردند، احتمال تشخیص علائم افسردگی در آنها 30 درصد بیشتر بود. همچنین خطر افسردگی بویژه در افرادی که از نوشابه‌های رژیمی مصرف کرده بودند به 31 درصد می‌رسید. جزئیات این مطالعه در نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا در سان‌دی‌گو ارائه خواهد شد.

 

افسردگی زمستانی چه نشانه‌هایی دارد؟

افسردگی زمستانی، عارضه‌ ای خلقی است که در طول دوره‌ای از سال که روزها کوتاه و میزان تابش نور خورشید کم می‌شود، برخی افراد را مبتلا می‌کند. نشانه هایی که به افسردگی زمستان معروف است در پاییز شروع می شود.

افسردگی فصلی

انگلیسی ها یک واژه دارند با نام «بلوز» (blues) . «بلوز» یک درجه از اندوه قبل از افسردگی است. خیلی وقت ها که ما به خودمان برچسب افسردگی می زنیم، در واقع دچار بلوز یا همان اندوه شده ایم.

افسردگی یک بیماری روانپزشکی است، نه یک اندوه ساده و حتی عمیق.

 

در حقیقت هر کسی می تواند دچار اندوه شد، ولی افسردگی برای مدت زمانی طول می کشد.

 

اولین چیزی که شما باید در مورد افسردگی و بیماری های روانی بدانید، این است که یک مشکل، وقتی یک بیماری محسوب می شود که واقعا شما را از کار و زندنگی انداخته باشد، یعنی تاثیر واضحی در روند عادی زندگیتان گذاشته باشد؛ اگر سر کار می روید، در شغلتان، اگر محصل یا دانشجویید در نمره هایتان، اگر ازدواج کرده اید در رابطه با همسرتان، اگر هنوز مجردید در رابطه با خانواده تان مشکلی ایجاد کند.

 

البته اگر هنوز این تاثیر را ندیده اید و مشکلتان در سطح «مشکل» مانده و به «بیماری» نرسیده هم معنایش این نیست که دست روی دست بگذارید تا «بیماری بالقوه» تان به «بیماری بالفعل» تبدیل شود. یعنی شما هر چه زودتر برای رفع مشکلتان دست به کار شوید، زودتر از بروز بیماری پیشگیری کرده اید.

 

دومین چیزی که در مورد افسردگی باید بدانید این است که باید طی یک دوره زمانی شما دچار نشانه های آن بیماری باشید تا بیمار به حساب بیایید. در مورد افسردگی این زمان دو هفته است.

البته کمی تصورش سخت است که شما مدت دو هفته، آن هم تقریبا هر روز و آن هم در بیشتر ساعات روز، دچار نشانه های افسردگی باشید.

افسردگی، یک نشانه مهم و اصلی دارد؛ احساس غمگینی و پوچی در اکثر ساعات روز. این احساس غمگینی، با آن احساس غمی که گاهی اوقات سراغ همه ما می آید، فرق دارد و خیلی شدیدتر است

سومین چیزی که باید در مورد افسردگی بدانید، این است که افسردگی «شدت» دارد، یعنی در یک فرد با ایجاد چند تا مشکل کوچک در کار و خانواده اش افسرده می شود، یکی کار و زندگی اش فلج می شود و یکی که از همه شدیدتر است، می خواهد خودکشی کند.

 

چهارمین چیزی که در مورد افسردگی باید بدانید، این است که بعضی از افسردگی ها به طور ناگهانی و بی هوا می آیند سراغ آدم می آیند و زمان خاصی هم برای آنها نمی توان در نظر گرفت. اما بعضی از افسردگی ها وقت خاصی دارند؛ مثلا «افسردگی پیش از قاعدگی» و «افسردگی بعد از زایمان» در خانم ها و «افسردگی فصلی» در همه افراد.

 

افسردگی فصلی

نشانه های افسردگی زمستانی

افسردگی فصلی بیشتر در فصول سرد سال، یعنی پاییز و زمستان بروز می کند. به عبارت دیگر افسردگی فصلی، بیشتر در فصل های کم نور سال (روزهای ابری) خودش را نشان می دهد.

 

افسردگی فصلی از فصل پاییز شروع می شود و تا اواخر زمستان ادامه دارد.

نشانه ای افسردگی زمستانی عبارتند از:

 

1- اندوه: همه انواع افسردگی، یک نشانه مهم و اصلی دارند؛ احساس غمگینی و پوچی در اکثر ساعات روز.

همانطور که گفتیم این احساس غمگینی، با آن احساس غمی که گاهی اوقات سراغ همه ما می آید، فرق دارد و خیلی شدیدتر است.

 

2- اشتهای زیاد: در خیلی از افسردگی ها، اشتهای آدم کم می شود، اما در افسردگی زمستانی، اشتها زیاد می شود؛ مخصوصا میل به خوردن غذاهای شیرین و کربوهیدراتی.

 

3- افزایش وزن: وقتی آدم خیلی غذا و شیرینی بخورد، معلوم است که چاق می شود.

 

4- احساس خستگی: احساس کوفتگی و خستگی بی دلیل و بدون کار زیاد هم سراغ افسردگان زمستانی می آید.

 

5- تمایل به خوابیدن: درست مثل موجوداتی که به خواب زمستانی می روند، افسرده های زمستانی هم دلشان نمی خواهد از رختخواب بلند شوند.

 

6- اختلال در تمرکز: افسرده های زمستانی فقط جسم به هم ریخته ندارند، بلکه آنها نمی توانند ذهنشان را مثل گذشته مرتب کنند و روی موضوعی تمرکز کنند.

 

7- تحریک پذیری عصبی: افسردگان زمستانی زودتر می رنجند و زودتر هم از کوره در می روند.

 

ادامه مطلب ...