کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

بررسی علل گسترش مصرف سیگار در کشور

مصرف دخانیات به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی درسطح جهان مطرح می باشد، همچنین می تواند موجب کاهش امید به زندگی ، افزایش هزینه درمانی، کاهش خلاقیت در ابعاد زندگی فردی شود. بیش از پنج میلیون نفر در سال در دنیا در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که اغلب این موارد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط است و پیش بینی ها بیانگر این نکته است که چنانچه این روند ادامه یابد، تعداد مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات تا سال 2030 به حدود 8 میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت.نتایج تحقیقات نشان می دهد که هر نخ سیگار هشت دقیقه از عمر انسان را کاهش می دهد و در هر شش ثانیه یک نفر در جهان در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد.افرادی که روزانه کمتر از پنج نخ سیگار می کشند به عنوان معتادان به مصرف نیکوتین به شمار نمی آیند.

معتادان نیکوتین به طور متوسط روزانه بین هشت تا 10 نخ سیگار مصرف می کنند ولی در بین آنها افرادی نیز هستند که بین 40 تا 80 نخ سیگار در طول روز استفاده می کنند.سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و درمان بیماری های ناشی از آن در ایران هزینه می شود.بر اساس آمار حاصل از تعداد افراد سیگاری، میزان مصرف روزانه سیگار آنها و قیمت فعلی سیگار،سالانه دو برابر هزینه خرید سیگار در کشور صرف درمان بیماری های ناشی از مصرف این ماده دخانی می شود.طبق یک آمار حدود 20 میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که از این تعداد بین 8.5 تا 10 میلیون نفر به عنوان افراد معتاد به مصرف نیکوتین شناخته شده اند.بسیاری از جهش‌ها و رخدادهای اجتماعی و سیاسی در چند قرن اخیر را به وجود آورده‌ایم اما در نگهداری، حفاظت و ادامه آن ‌مشکل داشته‌ایم. در بحث مبارزه با دخانیات چندین بار مقام اول را در جهان دریافت کرده‌ایم، پیشگام هستیم اما با وجود اینکه حرکت را آغاز کرده‌ایم و الگو می‌شویم اما در جا می‌زنیم و عقب‌گرد داریم.هم اکنون کشورهای عربستان و مصر در بحث کنترل دخانیات از ما جلو زده‌اند.طبق قانون،استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است، آیا مطب دکتر اماکن عمومی نیست یا قهوه‌خانه و تاکسی محل عمومی حساب نمی‌شود که به راحتی سیگار و قلیان مصرف می شود؟

پدیده سیگار کشیدن در بین نوجوانان و جوانان یکی از مشکلات بزرگ در بسیاری از جوامع امروزی است. بسیاری از کار‌شناسان، سیگار کشیدن را آغاز راهی می‌دانند که در انتها باعث اعتیاد جوانان به مواد مخدر می‌شود.دوستان ناباب واژه آشنا در بررسی آسیب های اجتماعی است.در حقیقت باید اعتراف کرد که این یک حقیقت است و دوستان افراد نوجوان در شکل گیری شخصیت و رفتار آن‌ها بسیار مهم هستند. نکته مهم در اینجا این است که زمانی که فرد نوجوان در یک گروه همسال قرار می‌گیرد سعی در تقلید از رفتار سایرین می‌کند و در صورتی که یک یا چند فرد سیگاری در این گروه حضور داشته باشند احتمال آلوده شدن فرد بالا است.

بسیاری از نوجوانان در جامعه امروزی استفاده از دخانیات را نشان ویژه ای برای آزادی خود می دانند به ویژه زمانی که رفتار آنها توسط عده ای به ویژه هم سالان تحسین می شود.تاثیر گروه هم سن و سال در دوران نوجوانی به حداکثر میزان خود می رسد و هم سالان نقش پررنگی در تصمیمات آنها در خصوص چگونگی انجام این عادت دارند همچنین نوجوان ممکن است در خانه هایی زندگی کنند که والدینشان سیگار می کشند،در چنین محیطی اگر پدر و مادر یک نوجوان، سیگاری باشد احتمال اینکه او نیز سیگاری شود بیشتر دیده شده و زمانی که یک خواهر یا برادر سیگاری نیز داشته باشد این احتمال چندین برابر می شود.در بسیاری از اوقات استعمال دخانیات و سوء مصرف مواد مخدر و سایر رفتارهای مخاطره آمیز،اغلب بدان جهت توسط نوجوانان مورد توجه قرارمی گیرد که می خواهند استفاده از آنها را به عنوان نمادی برای رسیدن به دوران بزرگ سالی جلوه دهند.

نهادهای متولی باید نسبت به برخورد قانونی با فروش سیگار به افراد کمتر از 18 سال اقدام کنند.رسانه‌ها نیز در بیان زیاندهی‌های این رفتار نابهنجار تلاش چشمگیری نداشته و صدا و سیما باید در این زمینه با آموزش جوانان و خانواده‌ها، زیان‌های ناشی از مصرف سیگار را به آنها انتقال دهدنوع فرهنگ حاکم بر یک خانواده، شهر و جامعه در این مسئله بسیار مهم است. برای نمونه در جوامعی که ورزش کردن و تحرک داشتن به عنوان یک ارزش کلی مطرح باشد شما شاهد تعداد کمتری از افراد سیگاری هستید. اما در صورتی که در خانواده و یا محل زندگی شخص فرهنگ غالب بر استفاده از مواد دخانی باشد مطمئنا احتمال سیگاری شدن افراد بسیار بالا‌تر است. البته نباید از تاثیر رسانه ها و الگوهای رسانه ای غافل شد.تاثیر رسانه‌های جمعی بر تربیت و رفتار افراد مختلف در جامعه غیر قابل انکار است.

 امروزه بسیاری از ستاره‌های دنیا هنر و موسیقی و یا حتی تعدادی از ورزشکاران دخانیات مصرف می‌کنند. این مسئله می‌تواند در جذب بسیاری از نوجوانان و جوانان به سمت سیگار موثر باشد. مهمترین راه پیشگیری از این مشکل، شناخت علل گرایش به استعمال سیگار و در نهایت ارتقاء میزان آگاهی و نگرش مردم بویژه قشر نوجوان و جوان آسیب پذیر جامعه در مورد مضرات مصرف سیگار است.هرچند شیوع کلی مصرف مداوم سیگار نسبت به مطالعات دیگر نقاط کشور کمتر است ولی تجربه مصرف سیگار نسبتاً بالا است،بنابراین ضمن آنکه میزان آگاهی دانش آموزان از مضرات سیگار در حد مناسب نیست و با توجه به اینکه افراد سیگاری سطح آگاهی کمتری از مضرات سیگار دارند لذا افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در جهت کاهش گرایش به سیگار و بهبود عملکرد مؤثر است. باید برنامه های آموزشی و تشویق به ترک در سطح محلی و کشوری انجام شود تا بتوان با ارائه مداخلات آموزشی مناسب در جهت پیشگیری از این معضل مهم بهداشتی در کشور گام های مهمی برداشت.باید در برنامه های تولیدی رسانه ها از جمله فیلم و سریال چنان قبح مصرف دخانیات برجسته گردد که جوانان به راحتی نتوانند از آن استفاده کنند و همواره شرم و خجالتی نسبت به مصرف آن داشته باشند.در رسانه‌هایی همچون رادیو و تلویزیون کارهایی در خصوص منع ترویج دخانیات صورت گرفته،اما اقدامات صورت گرفته ناکافی است.در این موازنه طرف مقابل یعنی کمپانی‌ها و شرکت هایی که از تولید و فروش دخانیات سود می‌برند تبلیغات بسیار گسترده‌تری دارند و نتایج نشان می دهد کفه ترازو به نفع آنها سنگین شده است.

نبود قبح اجتماعی سیگار در جامعه یک عامل افزایش مصرف سیگار است.متاسفانه مصرف سیگار در جامعه قبح لازم را نداشته و از طرف دیگر به راحتی در دسترس می‌باشد و تبلیغاتی هم که توسط کمپانی های آن صورت می گیرد جذابیت ظاهری به این محصول داده که جوانان و نوجوانان را به سمت خود می کشاند.در فیلم و سریال‌ها به شکل زنده و با تجسم عینی و واقعی مصرف و یا منع منصرف دخانیات ترویج داده می شود، به گونه ای که اگر بازیگر نقش اول فیلم سیگاری را بکشد، کشیدن سیگار توسط او می تواند تبلیغاتی را که در خصوص منع مصرف دخانیات در بسیاری از کتاب ها و نشریات به چاپ رسیده خنثی کند.متاسفانه در حال حاضر در فیلم ها و سریال های امروزی به خوبی به بحث مضرات دخانیات پرداخته نشده و قبح آن نیز اصلا نشان داده نمی شود.درفیلم ها و سریال ها با توجه به نقش تاثیرگذار آنها بر روی جوانان باید کشیدن سیگار به یک شخصیت منفی در فیلم واگذار شود.اگر اطرافیان شخصیت اول فیلم نیز دخانیات مصرف کنند و در فیلم واکنش منفی نسبت به این امر نشان داده نشود باز هم تاثیرگذاری خود را در ترویج دخانیات خواهد داشت. لذا ضروری است که در فیلم ها واکنش های منفی نسبت به مصرف دخانیات توسط بازیگران فیلم و سریال نشان داده شود".

بر اساس مباحث مطرح شده در حوزه روان درمانی و رفتار درمانی افراد سیگاری، لازم است به معرفی جایگزین هایی برای سیگار به این دسته از افراد توجه شود.از این طریق می توان سیکل معیوب مصرف مداوم و عادتی سیگار را شناسایی و با ارائه راهکاری جایگزین های مناسبی به آنها معرفی کرد. افزایش مصرف آب روزانه، انجام 20 تا 30 دقیقه ورزش و نرمش و به طور کلی تغییر سبک زندگی می تواند در این مسیر بسیارکمک کننده باشد.همچنین به تازگی روش های نوینی مانند رایحه درمانی و موسیقی درمانی برای ترک دادن افراد سیگاری در ایران (در بین 40 نفر به عنوان گروه شاهد) و استرالیا مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن مثبت گزارش شده است.

 بنابراین می توان از اینگونه روش ها نیز برای همراهی کردن با افراد سیگاری در ترک سیگار استفاده کرد.تولید سیگار در کشور باید تابع برنامه راهبردی شود، ما یکی از کشورهایی بودیم که دخانیات در انحصار دولت بود اما متأسفانه آن را خصوصی‌سازی کردند. دخانیات یک صنعت است و هدف آن تولید، برطرف کردن نیاز و سودآوری است بنابراین زمانی که از انحصار دولت خارج شود سلامت دیگر حرف اول را نخواهد زد.باید بر مصرف کننده سخت بگیریم و هر فردی در هر جا نتواند سیگار مصرف کند. استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است و این شامل مطب، مدرسه، آموزشگاه، تفریحگاه، رستوران و قهوه‌خانه می‌شود. اگر مصرف را سخت بگیریم این یک عامل بازدارنده می‌شود و افراد نمی‌توانند به راحتی دخانیات مصرف کنند.

بدنسازی, حجم عضلات, برای عضلات, وی پروتئین


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


پروتئین ها وافزایش حجم عضله در بدنسازی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

برای داشتن بدنی متناسب و اندامی عضلانی باید به فاکتورهای مهمی مانند: برنامه غذایی و ورزشی، انتخاب مکمل های مناسب، خواب و استراحت کافی توجه نمود.

مهترین فاکتور در از بین بردن چربی ها و ساختن عضلات افزایش سرعت متابولیزم بدن می باشد، زمانی که سرعت متابولیزم افزایش یابد بدن به طور طبیعی تمایل بیشتر به سوزاندن چربی ها و تبدیل آن ها به انرژی، پروتئین سازی و ساختن عضلات خواهد داشت.

نوع متابولیزم(سوخت و ساز) بدن:

غدد تیروئید و آدرنالین(فوق کلیوی) از مهمترین غدد بدن می باشند و فعالیت آن ها برای ادامه حیات انسان ضروریست. هورمون های بسیار مهمی مانند تیروکسین، T3 ،T4، کورتیزول، تستسترون، DHEA و... توسط این غدد ترشح می شوند که وظایف آن ها در بدن عبارتند از: تنظیم سوخت و ساز، تنظیم سیستم گوارش، تولید انرژی، پروتئین سازی، ترمیم و بازسازی بافت های بدن، تنظیم خواب، تنظیم سیستم جنسی و ده ها وظیفه دیگر، میزان این هورمون ها تعیین کننده نوع و سرعت متابولیزم بدن می باشند، وقتی این غدد بیش از حد فعال باشند متابولیزم بدن فرد سریع خواهد بود و هر گاه این غدد کم کار باشند متابولیزیم بدن فرد کند خواهد بود. این غدد برای داشتن فعالیتی صحیح و به اندازه، نیازمند ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند، کمبود و یا ازدیاد هر ماده معدنی در بدن می تواند باعث پر کاری و یا کم کاری این غدد شده و سبب بروز لاغری، ازدیاد وزن و سایر ناراحتی ها شود.

زمانی که سرعت متابولیزم بدن کند باشد، بدن به جای تبدیل مواد غذایی به انرژی، آن ها را به چربی تبدیل و در خود ذخیره می کند، در این حالت فرد دائما با کاهش انرژی روبروست و برای کسب انرژی تمایل به خوردن مواد غذایی بیشتر بخصوص مواد قندی و شیرین دارد. چرا که مواد شیرین سریعا قند خون را بالا برده و سبب افزایش انرژی می شوند، خوردن مواد شیرین علاوه بر داشتن کالری بالا سبب ترشح بیشتر هورمون انسولین شده که خود باعث ازدیاد وزن بیشتر می شود، با ترشح بیشتر هورمون انسولین قند خون دائما افت می کند و فرد با عوارضی مانند بی قرار شدن، ضعف، خستگی و... مواجه می شود و به ناچار به خوردن مواد غذایی و تنقلات بیشتر روی می آورد و نمی تواند بافت چربی بدن خود را کاهش دهد!

و در حالت بر عکس زمانی که سرعت متابولیزم بدن سریع(در حد متعادل) و سطح هورمون های مولد انرژی در حد نرمال باشند بدن مواد غذایی را به جای چربی به انرژی تبدیل کرده و به ساختن عضلات و پروتئین سازی تمایل دارد، با تنظیم متابولیزم بدن که متاسفانه اکثر مربیان و متخصصین تغذیه هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه ندارند سطح انرژی افزایش می یابد و با  برنامه غذایی مناسب بدن در شرایطی قرار می گیرد که به استفاده از  ذخیره چربی ها برای کسب انرژی می پردازد. این اصول علمی بدنسازی است نه مصرف بی رویه پروتئین، چربی سوزها و هورمون ها، که هیچ یک متابولیزم بدن را اصلاح نمی کنند و با قطع مصرف مشکلات به حالت اولیه بر می گردند.

تذکر: لطفا جهت افزایش سرعت متابولیزم بدن از مصرف هر گونه هورمون که توسط برخی از متخصصین تغذیه یا ورزشی تجویز می شود، جدا خودداری نمایید، عوارض شدید کبدی، پوستی، ریزش مو و حتی افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان در افراد مصرف کننده گزارش شده است و با قطع مصرف هورمون متابولیزم بدن مجددا به حالت اولیه می گردد. با تنظیم سطح مواد معدنی و ویتامین ها سرعت متابولیزم بدن اصلاح و فعالیت غدد آدرنالین و تیروئید به حالت تعادل در می آید و به هیچ عنوان نیازی به استفاده از هورمون نمی باشد.

در برنامه بدنسازی گروه Body tune-up

1.با آنالیز مو نوع متابولیزم بدن مشخص و سطح مواد معدنی اندازه گیری می شود و با تنظیم آن ها فعالیت غدد تیروئید و آدرنالین به حالت تعادل در می آید که سبب افزایش سرعت متابولیزم بدن می گردد، در این حالت بدن تمایل بیشتری به سوزاندن چربی ها و تبدیل آن ها به انرژی و پروتئین سازی خواهد داشت.

2.برنامه غذایی: برنامه های غذایی ارائه شونده توسط گروه Body Tune-up متناسب با متابولیزم بدنتان و شرایط سنی شما خواهد بود، بدون نیاز به پر خوری و یا کم خوری، مصرف بیش از حد پروتئین و با برنامه غذایی استاندارد و متنوع به اندامی متناسب خواهید رسید.

3.برنامه های بدنسازی: از مهمترین فاکتورها در رسیدن به اندام متناسب می باشد برنامه های ورزشی گروه Body Tune-up  توسط متخصصین با تجربه طب ورزشی، متناسب با شرایط بدنی شما ارائه می شود، برنامه های سنگین و فشرده لزوماً دلیل بر نتیجه گرفتن بهتر نمی باشد. روزهای استراحت و برنامه های ورزشی برای هر فرد متفاوت است، انجام صحیح حرکات، تنفس صحیح، نرمش های مناسب برای قبل و بعد از تمرین بصورت فایل های آموزشی در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

وقتی هر 3 فاکتور یاد شده به درستی اجرا شود بدون نیاز به استفاده از چربی سوزها، هورمون ها، برنامه های سنگین بدنسازی، پرخوری یا کم خوری، طی چند ماه به اندام زیبا و عضلانی دست خواهید یافت


.

مکمل ها وچربی سوز ها+دانلودماهنامه


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


بدنسازی وتمرینات اینتروال http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg


این نوع تمرین عالی ترین روش تمرینی برای سوزاندن چربی با کمترین فعالیت قلبی است.

HIIT تکنیک تمرینی بسیار موثری است که برای کاهش چربی بدن، افزایش سرعت، افزایش VO2MAX می باشد و بهتر از این موارد تنها  ۲۰ دقیقه از وقت تمرین شما را نیاز دارد.

چگونگی تاثیر HIIT

  وقتی شما یک فصل تمرینات قلبی عروقی را تکمیل می کنید، در یک شدت بدون تغییر برای یک دوره زمانی بدن وارد یک حالت پایدار می شود. در این حالت پایدار بدن حالت تطبیق با سرعتی که شما در آن هستید پیدا می کند و انرژی را ذخیره می کند.

وقتی شمادوره HIITرا کامل می کنید به بدن خود اجازه وارد شدن به این حالت پایدار را نمی دهید و بنابراین به خود اجازه میدهید در زمان کمتری انرژی بیشتری بسوزانید. همچنین HIIT اجرایی  در سرعت بالا که ضربان قلب را سریعتر و سوخت و ساز بدن شما را بعد از تمرینات بیشتر می کند، می باشد.

برای سوختن بیشترین چربی، چرا نباید در یک سرعت پایدار پایین برای مدت طولانی دوید؟

دویدن در حالی که در ضربان قلب پایین ( حدوداً ۶۰ درصد) هستید اولاً از چربی بعنوان سوخت استفاده می کند. اگر در ۸۰ درصد حداکثر ضربان قلب تمرین کنید انرژی بیشتری می سوزانید و در پایان چربی بیشتری می سوزانید.

تمرین HIIT برای سوزاندن چربی چقدر موثر است؟

بسیاری از مطالعات مانند تحقیق دانشگاه لاوال، اظهار میدارند که تمرینات اینتروال با شدت بالا قلبی به افراد کمک میکند تا ۹ برابر بیشتر از روش های سنتی چربی بسوزاند. این شمار را متعجب می کند که چرا هیچ کس به شما نگفته است برای مدت طولانی با سرعت پایین تمرین کنید.

چند توصیه در انجام تمرینات اینتروال با شدت بالا (HIIT)

قبل از تمرین گرم کنید و بعد از تمرین سرد کنید.

به خاطر شدت بالای این نوع تمرین به صورت آهسته و تدریجی شدت آنرا افزایش دهید.

تا اندازه ای که می توانید در مدت این تمرین سخت تلاش کنید تا جایی که احساس سوزاندن در عضلات خود پیدا کنید که نشانه وارد شدن شما به فاز بی هوازی است. ورزشکاران نخبه میتوانند حداکثر شدت تمرین را برای ۳ الی ۵ دقیقه قبل از کم شدت سرعت و بازگشت به حالت اولیه تحمل کنند، پس انتظار نداشته باشید بیشتر از آن کار کنید.

یک دوره ریکاوری ۴ دقیقه برای هر نفر طول می کشد.

اگر در طول تمرین دچار درد سینه یا مشکل تنفسی شدید فورا فشار تمرین را پایین بیاورید.

اگر ضربان قلب در دوره ریکاوری به زیر ۷۰ درصد نرسید باید طول دوره تمرین را کم کنید با طول دوره ریکاوری را افزایش دهید.

این نوع تمرین برای افراد با مشکلات قلبی عروقی و تنفسی توصیه نمی شود مگر با مجوز پزشک معالج.

۱-یک روش از تمرینات قلبی عروقی را انتخاب کنید ( دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل، یا دستگاه الیپتیکال یا …)

۲- حداکثر ضربان قلب خود را مشخص کنید.

۳- یک صفحه الکترونیکی تشخیص ضربان قلب بپوشید ( اختیاری)

۴- از گرم شدن بدن قبل از اجرای تمرینات مطمئون شوید.

۵- حالا تمرین قلبی عروقی خود را شروع کنید با شدت ۷۵ درصد حداکثر ضربان قلب به مدت ۳۰ ثانیه و پس از اتمام سرعت گام های خود را به مدت ۹۰ ثانیه پایین بیاورید.

۶- مرحله ۵ را تکرار کنید اما در هر بار تمرین شدت خود را بلا ببرید. روی هم رفته ۳ الی ۷ بار متوالی انجام دهید. شما از نتیجه تمرینات متعجب خواهید شد.

یک نمونه برنامه تمرینی HIIT   ساده

لطفاً توصیه های ذکر شده در بالا را قبل از انجام تمرین زیر رعایت کنید. برای حداکثر سوزاندن چربی شدت تمرین را در سطح ۶۰ الی ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب خود حفظ کنید.



هفته

گرم کردن

تمرین(حداکثر شدت)

بازگشت به حالت اولیه ( ۶۰ ای ۷۰ درصد MHR)

تکرار

سرد کردن

زمان کلی تمرین

اول

۵ دقیقه

۱دقیقه

۴دقیقه

۲تکرار

۵دقیقه

۲۰دقیقه

دوم

۵

۱

۴

۳

۵

۲۵

سوم

۵

۱

۴

۴

۵

۳۰

چهارم

۵

۱٫۵

۴

۲

۵

۲۱

پنجم

۵

۱٫۵

۴

۳

۵

۲۶٫۵

ششم

۵

۱٫۵

۴

۴

۵

۳۲

هفتم

۵

۲

۵

۳

۵

۳۱

هشتم

۵

۲

۵

۴

۵

۳۸



 ( اعداد به دقیقه می باشد)

آیا یک مبتدی می تواند تمرینات  HIIT را انجام دهد؟

بله، یک ورزشکار مبتدی می تواند تمرینات HIIT را شروع کند اما شدت شروع تمرین را با سطح پایین تغییر دهد.

آیا تمرینات HIITبرای هر فردی مناسب است؟

این تمرینات بسیار شدید است و میبایست قبل از انجام توسط دکترتان چک شوید. بعد از تمرین یک نوشیدنی حاوی پروتئین ( ترجیحا Whey) و کربوهیدرات بنوشید تا سطح تعادل نیتروژن بدن را مثبت نگه دارد و به بازگشت به حالت اولیه کمک کند.

محاسبه HIIT

برای محاسبه این که ضربان قلب شما در طول تمرینات HIITچقدر باشد، لازم است ابتدا حداکثر ضربان قلب خود را محاسبه کنیدو سپس با درصد بالایی آن را زمان بندی کنید. این محاسبه bpm شما را در فصل تمرین HIIT تعیین میکند.

از این سایت میتوانید حداکثر ضربان قلب خود را تعیین کنید.

http://www.myfit.ca/hiit/hiit_calculator.asp

نتیجه گیری در مورد HIIT

 تمرینات اینتروال با شدت بالا یک روش شگفت آوری برای کاهش زمان تمرین و بالا بردن مقدار چربی سوزانده شده است. یکی از کلیدهای سودمند این تمرین این است که به بدن شما اجازه تطبیق پذیری نمیدهد پس، از بالا رفتن تغییرات مربوط به شدت و زمان تمرین مطمئن شوید.


 

  ادامه مطلب ...

بدنسازی طبیعی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


بدنسازی طبیعی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

هر کسی نمی توانند بدنی در حد مسابقات حرفه ای داشته باشند , ولی هر کس با هر فیزیک بدنی می تواند در حد خودش بدن متناسب و قوی داشته باشد . با تمرین زیاد , استراحت و تغذیه خوب . که مطمینا حس بهتری هم به آدم می دهد . پس اگه می دانید که نمی توانید و قرار نیست  که در حد مسابقه دادن بدنسازی کار کنید , دنبال دارو نروید. هر چند که به نظر خودم هیچ قهرمانی ای ارزشش را ندارد که آدم سلامتیش رو به خطر بیندازد , ان هم با ورزش .

مطمینا اگربه بدنسازی به عنوان یک ورزش نگاه کنیم , مثل همه ورزش های دیگه کسی که به آن وارد می شود باید فیزیک مناسب و استعداد بدنی لازم را برای پیشرفت داشته باشد. ولی فرق آن با ورزش های دیگر در این که حتی اگه کسی فیزیک خوب یا استعداد آن را نداشته باشد , می تواند به زور آمپول و دارو جبران کند. هر کسی استعداد و حوصله اش را ندارد که ۳ , ۴ سال طبیعی تمرین کند که آخر شاید بتواند مثلا دور بازوی ۴۷-۴۸ سانتی داشته باشد.اصولا اکثر قریب به اتفاق کسانی که بطور حرفه ای و مسابقه ای بدنسازی کار می کنند, از داروهای مختلف برای مدت طولانی و یا حداقل برای چند دوره استفاده می کنند. هر کسی دوست دارد که اندام متناسب و قوی داشته باشد . اما خیلی احمقان ست که یک نفر فقط برای این که ظاهر بهتری در مدت کمتری داشته باشد از داروهایی استفاده کند که همه جا در باره مضراتش می گویند و فروش آن غیر قانونی. اما افرادی که از آنها استفاده می کنند در کل دو دسته اند. یا بی اطلاعند یا آدمای کم صبری اند. وقتی می شود تو ۶ ماه از دارو بهترین نتیجه رو گرفت , چرا آدم دو سال عرق بریزد!! اکثر افراد بدنسازی رو بدون تصمیم برای مصرف دارو شروع می کنند ولی بعد از چند ماه تصمیم به استفاده از دارو می گیرند. بدون داشتن اطلاعات کافی. فقط چون مربی خوش هیکلش می گوید که از این مواد استفاده کند.

در هر صورت این داروها کاملا تاثیر گذارند و شخص بعد از دیدن تاثیر ظاهری ان به نوعی به آنها معتاد می شود. حتی اگه عوارض ان و بداند و یا حتی به چشم خودش ببیند. عوارض اصلی داروهای استروییدی به مرور زمان و بعد از گذشت چند دوره خودشان رو نشان می دهند . تو کشور خودمان قهرمانان بدنسازی معروف که الان به خاطر عوارض داروها ورزش را کنار گذاشتن کم نداریم. ولی در هر صورت این موارد با بدنسازی حرفه ای قاطی شدند, به همین دلیل خیلی ها بدنسازی حرفه ای و مسابقه ای رو اصلا ورزش نمی دانند حتی اکثر کتاب های بدنسازی اول توضیح می هدند که مصرف داروهای استروییدی خیلی مضر ولی در آخر کتاب لیست کامل داروها رو با چگونگی مصرف توضیح می دهند!

و مربیان خیلی راحت ان را برای شاگردان اکثرا بی اطلاع شان تجویز می کنند .

حتی خیلی از بدنسازای حرفه ای , بدنسازی طبیعی و فقط مکمل مصرف کردن رو وقت تلف کردن و خرحمالی!! می دونند. در حالی که در خون اکثر بدنسازهای حرفه ای یک معجون شیمیایی که هر لحظه ممکن اثرش را نشان بدهد.شاید الان نه ولی بالاخره نشان می دهد. توجه و علاقه نسبت به بدنسازی و فیتنس هر روز رو به افزایش است.آرزوی داشتن عضلات قوی و بزرگ , جذابیت فیزیکی , قدرت بدنی , که در نهایت به افزایش اعتماد به نفس منجر می شود , در هر مرد و زنی وجود دارد. اما متاسفانه در بیشتر موارد زیبایی اندام کارهای تازه کار یک الگوی غیر طبیعی و غلط را دنبال می کنند که ممکن است که به نتایج آنی خوبی دست پیدا کنند , اما در نهایت باعث ایجاد مشکلات بلند مدت در را بطه سلامتی شان می گردد. در حالی که نباید فراموش کرد که هدف اصلی از انجام ورزش بدست آوردن سلامتی است.

بدنسازی طبیعی یا Natural Bodybuilding یا ِDrug-free از مصرف دارو یا مواد غیر مجاز اجتناب می کند. هدف آن پرورش ماهیچه های بدن برای داشتن اندامی زیبا و متناسب , قوی با عضلات بزرگ و قدرتمند , و در صورت داشتن استعداد و فیزیک اولیه مناسب , صبر و حوصله و تلاش زیاد , حتی شرکت در مسابقات قهرمانی است. موفقیت فردی که می خواهد هیکل متناسبی داشته باشد مستلزم درک درست از تمرینات , و عواملی مثل تغذیه مناسب , استراحت کافی و حتی استفاده از مکمل های غذایی مجاز می باشد.

به هر حال با این که تمام افرادی که پا در این مسیر می گذارند , به سطح شرکت در مسابقات حرفه ای نمی رسند , ولی شروع این ورزش بهترین راه برای رسیدن به اندامی زیبا و قوی و داشتن حسی خوب نسبت به خود است. استروئیدها شاید توان ورزشکاران را بالا ببرد اما عوارض مخرب زیادی دارند بخصوص بر روی کبد عوارضی چون کم خونی نارسایی کلیوی – ناباروری – اختلالات هورمونی و غده هیپوفیز و یا درگیرشدن صفرا و عوارضی چون خارش – زردی و یا پلیوز کبدی که نوعی تغییربافت در کبد است و بصورت کیست بوجود می آید و پارگی این کیست می تواند یک خونریزی کشنده در پی داشته باشد – و تومورهای مغزی از عوارض استروئیدها هستند .


استروئیدها باعث افزایش سطح پلاسمای آنزیم های کبدی می شوند مانند : آسپارتات آمینوترنسفراز – آلانین – آلکالن فسفاتاز- لاکتات دهیدروژناز – گاماگلوتامیل ترسن این آنزیم ها در کبد با غلظت در داخل سلول ها موجودند و افزایش سطح پلاسمای آنها یعنی علائم آسیب . عوارض روی سیستم تولید مثل مردان : استفاده طولانی مدت استروئید سبب کم کاری بیضه ها و کاهش سطح خونی تستسترون طبیعی می گردد . رشد بیش از حد غده پستانی : با مصرف استروئید مقدار زیادی از این هورمون در بافت بدن به استروژن تبدیل می شود که باعث رشد پستان می گردد و غیر قابل برگشت است . عوارض روی سیستم قلبی عروقی – عوارض روانی – آکنه – ریزش مو – دیابت نوع ۲ – و عوارض تیروئیدی از جمله این عوارض می باشند .

حالا تصمیم بگیرید برای ساختن یک بدن با کمک استروئید این همه عوارض ارزش دارد.



نکاتی برای تمرینات فیتنس و کاهش وزن+ پروهورمون ها

 

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


پرهورمون ها ومکمل های بدنسازی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

اگر می توانستید برای مدت بیشتر و با شدت بیشتر به تمرین بپردازید، پیشرفت تان چه تغییری می کرد؟ آنچه در این مقاله خواهید خواند، کاملاً واقعی و علمی است، نه علمی – تخیلی !
فیزیولوژیست های ورزشی اخیراً با تحقیقاتی که درباره نقش برخی مکمل های ارگوژنیک( نیروافزا) خاص انجام دادند، به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کردند درکانون این تحقیقات، یک نوع آمینو اسید خاص به نام بتا – آلانین (B- Alanine ) قرار دارد. درست مثل مکمل کراتین در سال های قبل، در مورد اثر گذاری این مکمل نیز شواهد متعدد و بسیار واضحی به دست آمده است.

مطالعاتی که قدرت باورنکردنی بتا – آلانین را نشان می دهند، با استفاده از سوژه های انسانی اجرا شده اند و بر پایه نتایج آزمایش بر روی موش ها ( مثل آنچه که در مورد اکثر مکمل های جدید انجام می شود) استوار نشده اند.همه اینها بتا – آلانین را به یک مکمل منحصر به فرد، قدرتمند و تایید شده از نظر کلینیکی تبدیل می کنند که مصرف ان می تواند برنامه مکملی تقریباً هر فردی را کارآمد تر کند با این حال، هیجان انگیزترین نتیجه به دست آمده این است که بتا – آلانین سینرژی ( هم اثر بخشی ) فزاینده ای با دیگر مکمل های تایید شده علمی مثل کراتین،BCAA و… دارد ( یعنی پیشرفت به دست آمده از مصرف این مکمل ها در کنار هم، از مجموع پیشرفت به دست آمده از مصرف آنها به صورت آنها به صورت جداگانه بیشتر خواهد بود).

چرا این مسئله اینقدر هیجان انگیز است؟

چون زمانی که این مکمل ها به درستی در کنار هم مصرف می شوند، می توانند کارایی ورزشی شما را به نحو خارق العاده ای ارتقاء دهند. خودتان را آماده کنید تا آینده پیشرفت های عملکرد انسان را همین جا تجربه کنید!

بتا – آلانین چه فوایدی می تواند برای من داشته باشد؟

بتا – آلانین یک آمنو اسید طبیعی است که با کمک به مدیریت سطح PH ( کنترل تعادل اسیدی – بازی ) سلول های عضلانی، به طرز چشمگیری موجب افزایش قدرت، توده عضلانی بی چربی و استقامت عضلانی می گردد. به عبارت دیگر، این ماده به عنوان نوعی بافر در مقابل ساخت و تجمع اسید در عضله عمل می کند و به شما اجازه می دهد تا قدرت، سرعت و توان تان را برای مدت طولانی تری حفظ کنید. به واسطه این اثر بتا – آلانین، شما می توانید سخت تر و طولانی تر تمرین کنید.همچنین، شواهد بسیار زیادی در تایید سینرژی ( هم اثر بخشی ) فوق العاده بتا – آلاتین با کراتین وجود دارند.

بنابراین، در صورتی که این دو به درستی در کنار هم مصرف شوند، این مکمل جدید می تواند به عنوان سلاحی قدرتمند به شما کمک کند تا تمرینات خود را به سطح جدیدی برسانید و در نتیجه، حجم عضلانی بیشتر و رکوردهای شخصی بهتری را به نمایش بگذارید.

بتا – آلانین چطور عمل می کند؟

بتا – آلانین و هیستیدین در بدن با هم ترکیب می شوند و سطح یک دی پپتید مهم به نام کارنوزین را افزایش می دهند. دلیل اهمیت زیاد کارنوزین هم این است که به جلوگیری از اسیدی شدن بیش از حد محیط عضله کمک می کند. حدود ۲۰ درصد از ظرفیت بافری PH عضلات ( یا همان توان مقاومت در برابر اسیدی شدن محیط عضلات ) توسط این ترکیب تامین می شود بتا – آلانین پیش ساز کارنوزین است،و سطوح کارنوزین توسط مقدار بتا – آلانینی محدود می شود که در دسترس عضلات قرار دارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل بتا – آلانین باعث افزایش غلظت کارنوزین عضلات می شود، که خستگی ورزشکاران را کاهش داده و میزان کل کار عضلانی انجام شده را افزایش می دهد.

دلیل این اتفاق این است که بهترین ععملکرد عضلانی در دامنه محدودی از PH به دست می آید. تمرین می تواند به سرعت باعث افزایش سطح اسید در عضلات شود. زمانی که این حالت ( اسیدوز ) ایجاد می شود، عملکرد عضلانی دچار افت شده و گرفتگی های عضلانی راحت تر بروز می کنند. علاوه بر این ، اگر PH بیش از حد پایین بیاید ( یعنی عضله بیش از حد اسیدی شود)، کار عضلانی به طور کامل متوقف می شود.

بنابراین، حفظ عضلات در دامنه PH مطلوب از اهمیت غیرقابل وصفی برخوردار است. ماندن در این دامنه مطلوب به عضلات شما اجازه می دهد تا برای مدت بیشتری در همان سطح قدرت منقبض شوند و در نتیجه به درجه بالاتری از قدرت، سرعت و استقامت برسند.


محققی به نام دکتر راجر هریس عقیده دارد که بتا – آلانین می تواند ظرفیت بافری درون عضلات شما را دو برابر کند. ورزشکاران رشته های مختلف حتماً به طور کامل می فهمند که این ادعا چه معنایی دارد. دکتر هریس این نظریه را در مطالعه ای که توسط خود او انجام شد به اثبات رساند،جایی که او یک افزایش عظیم ۶۴ درصدی در سطوح کارنوزین عضله را تنها پس از چهار هفته مصرف روزانه مکمل بتا – آلانین به ثبت رسانید.مطالعات بعدی هم نتایج او را تایید کردند، به طوری که در یکی از آنها مشخص شد که پس از ده هفته،کارنوزین عضلات به طور میانگین در حدود بیشتر از ۸۰درصد افزایش پیدامی کند!مطالعات دیگری نیز یک افزایش چشمگیر ۱۶ درصدی در کل ظرفیت کار انجام شده بر روی دوچرخه ثابت را گزارش نمودند. این تحقیق به ما نشان می دهد که بتا-آلانین به واسطه ارتقاء سیستسم مای انرژی بدن به شدت برای مقابله با خستگی موثر است و استقامت را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.خوب حالا چرا خود کارنوزین را مصرف نکنیم؟چون کارنوزین جذب ضعیفی دارد زمان که کارنوزین را به صورت خوراکی دریافت می کنید، بدن به هر حال آن را به بتا-آلانین و هیستیدین هیدرولیزه(تجزیه) می کند. از آنجا که معمولا همیشه مقادیر زیادی هستیدین از قبل در داخل بدن وجود دارد،پس بسیار منطقی تر به نظر می رسد که فقط بتا-آلانین را مصرف کنیم.

چه افرادی باید بتا-آلانین مصرف کنند؟

همانطور که احتمالا تا اینجا متوجه شده اید،ارتقاء سطوح کارنوزین با مصرف بتا-آلانین به شدت برای ورزشکاران مفید است. هر فردی که در فعالیت های ورزشی نیازمند قدرت،توان واستقامت عضلاتی شرکت می کند از مصرف این ماده سود خواهد برد. بتا-آلانین هم برای ورزشکاران بدنسازی که با هدف افزایش حجم قدرت تمرین می کنند و هم برای ورزشکاران سرعتی یا استقامتی که خواهان افزایش زمان رسیدن به آستانه خستگی هستند، کاربرد دارد. همچنین، هرکسی که در تمرینات به بن بست رسیده و به دنبال چیزی می گردد تا او را به سطح بالاتری برساند، می تواند بتا – آلانین را امتحان کند.

شواهد

تحقیقات انجام شده به روشنی مشخص می کند که بتا – آ لانین یک مکمل قدرتمند است که وقتی با دیگرمکمل های خاص دیگر ترکیب می شود، افزایش قابل توجهی را در قدرت، توده عضلانی بدون چربی، توان و استقامت عضلانی موجب می گردد.

تحقیقات همچنین نشان می دهند که مصرف مکمل بتا – آلانین برای مدت کوتاهی به اندازه ۴ هفته و با دوز اندک ۶/۱ گرم در روز می تواند تاثیر چشمگیری بر عملکرد ورزشی در گروهای مختلف داشته باشد. به علاوه ، محققان متوجه شده اند که مصرف بتا – آلانین برای مدت طولانی تر و با دوز بیشتر ( ۱۲ هفته یا بیشتر با دوز۳ گرم در روز )،عملکرد بدنی راحتی به میزان بیشتری ارتقاء خواهد بخشید.همین مطالعات نشان داده اند که بهترین نتایج زمانی پدیدار می شوند که بتا – آلانین به طور مدام برای حداقل سه ماه مصرف گردد. در ضمن، هیچ مدرکی دال بر ضروری بودن یا مفید بودن مصرف دوره ای بتا – آلانین وجود ندارد.

خلاصه از نتایج برخی تحقیقات در مورد بتا آلانین

ظرفیت کاری ورزشکاران را افزایش داد.
قدرت را افزایش و خستگی را کاهش داد.
استقامت را افزایش داد.
ترکیب بتا – آلانین و کراتین بسیار هم اثر بخش است و موجب افزایش حجم تمرین، افزایش حجم خشک عضلانی و احتمالاً کاهش چربی بدن می شود.
مصرف ترکیب کراتیتن و بتا – آلانین از تاثیر مثبت خارق العاده ای بر سطح عملکرد در حرکات انفجاری ( دوی سرعت، وزنه برداری و…) برخوردار است، زیرا که مقایسه با مصرف کراتین به تنهایی، موجب افزایش چشمگیری در خروجی توان می گردد.

رایج ترین اشتباه در مورد مصرف  بتا – آلانین


 ب مثل بتا – آلانین!

مصرف بتا – آلانین به تنهایی برای بهبود عملکرد : همانطور که در بالا اشاره شد، ترکیب کراتین و بتا – آلانین یک ترکیب سینرژیک است. وقتی دیگر تحقیقات انجام شده در مورد آمینو اسیدها، پروتئین ها و باز سازی گلیکوژن راهم در نظر بیاورید، متوجه می شوید که قطعاً سینرژی ( هم اثر بخشی) های قوی تری هم وجود دارند که می توانید به نحو احسن ز آنها بهره ببرید. کافی است اندکی به تحقیق و مطالعه بپردازید و بهترین ترکیب مکملی را برای خودتان خلق کنید.

مصرف یک دوز بزرگ به صورت یکجا : بسیاری از ورزشکاران وقتی یک دوز بیشتر از ۱۰۰۰ میلی گرم بتا – آلانین را در یک وعده مصرف می کنند، با نوعی احساس *سوزن سوزن شدن * مواجعه می شوند. بروز این احساس سوزن سوزن شدن به این دلیل است که بتا – آلانین به گیرنده های عصبی می چسبد، آنها را فعال می کند و موجب تخلیه / آتش کردن آنها می شود. این احساس ممکن است تقریباً از ۲۰ –  ۱۵ دقیقه پس از مصرف بتا -  آلانین آغاز شود و تا یک الی یک ونیم ساعت ادامه یابد. به علاوه ، دکتر استوت در تحقیقات خود متوجه شده است که تاثیر مصرف یک دوز بزرگ در صورت یکجا به اندازه مصرف دوزهای تقسیم شده در طول روز خوب نیست.

مصرف بتا – آلانین برای بهبود احساس دم عضلانی در ورزشکاران : بسیاری از ورزشکاران اگر بیشتر از ۱۰۰۰ میلی گرم بتا – آلانین را در یک وعده مصرف کنند، احساس دم / پمپ شدیدی را تجربه می نمایند. هر چند که این حالت ممکن است احساس خوبی را در برخی افراد ایجاد کند، اما معمولاً اکثر افراد به خاطر این احساس دم شدید مجبور می شوند تا تکرارها یا ست ها یشان را نیمه کاره رها کنند.

در واقع ، این بدین معنا است که کار عضلانی کمتری اجرا می شود و سازگاری کمتری هم به دست خواهد آمد. بنابراین، تاثیر تمرین و نتایج حاصل از آن کمرنگ می شود. برای فهم کامل این موضوع ، دوچرخه سواری را در نظر بگیرید که در هنگام بالا رفتن از اولین تپه با دم عضلانی شدیدی در ناحیه پا مواجه می شود، این شخص قطعاً زودتر خسته شده و عملکرد بدتری را به نمایش می گذارد. مصرف دوزهای مناسب در زمان مناسب به شما اجازه خواهد داد تا از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنید.


  ادامه مطلب ...

از مشهورترین مکمل های غذایی ( گلوتامین)


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


مکملی به نام گلوتامینhttp://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

گلوتامین میتواند از تخریب عضلات جلوگیری کرده،عضله سازی را توسعه داده،سیستم ایمنی بدن راتقویت کرده وذخایر گلیکوژن را زیاد میکند. سوال اینجاست اصلا گلوتامین چیست؟

گلوتامین به عنوان یک آمینو اسید غیر ضروری طبقه بندی شده، چرا که به آسانی میتواند توسط بافت های مختلف نظیر عضلات مخطط ، کبد و بافت چربی سنتز و تولید شود گلوتامین فراوانترین آمینو اسیدموجود در جریان خون بوده که %۶۱ از منابع آمینو اسیدهای آزاد درون سلولی را شامل میشود( فراوانترین آمینو اسید داخل بافت عضله )،در حالی که آمینو اسید های شاخه ای ( BCAA) فقط ۸/۴ درصداز این منابع را شامل میشوند.ساختار منحصر به فرد گلوتامین ،با دو شاخه نیتروژن متصل به هم که حاوی %۱۹ نیتروژن میباشد این آمینو اسید را تبدیل به اصلی ترین انتقال دهنده نیتروژن به درون سلول های عضلانی کرده است.
چرا بدن شما به گلوتامین نیاز دارد؟

 برای اینکه کااملا متوجه شوید که چرا گلوتامین برای بدن مفید می باشد کمی باید دروس زیست شناسی را به اتفاق مرور کنیم.بدن برای انتقال آمونیاک به سراسر بدن از گلوتامین استفاده می کند،بنابراین بدن سعی می کند تا مقادیر گلوتامین موجود در خون را ثابث نگه دارد.گلوتامین توسط تارهای عصبی سیستم گوارشی وسیستم ایمنی به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از بدنسازان مقادیر بسیار زیادی پروتئین مصرف کرده، ولی به کافی از هضم گوشت ودیگر پروتئین ها گاوتامین به دست نمی آورند.

سلول های عضلانی انبارهای عظیمی از گلوتامین می باشسند.تحت شرایط خاص ،مثلا حین تمرینات سخت بدنسازی،بافت های بدن به گلوتامین بیشتری از آنچه که توسط رژیم غذایی وسنتز طبیعی تامین می شود،نیازدارند.هنگام استرس های مخرب،ممکن است که سطح گلوتامین درون سلولی تا بیش از %۵۰ کاهش پیداکرده وغلظت پلاسما هم تا %۳۰ پایین آید.تحت این شرایط است که استفاده از گلوتامین به عنوان مکمل ضروری می شود.عضلات مخطط حاوی بیشترین غلظت گلوتامین درون سلولی می باشند،به طوریکه حدود%۶۰ ازکل ذخایر گلوتامین بدن رادربرداشته وبه عنوان اصلی ترین انبارذخیره گلوتامین دربدن شناخته می شوندواز اینرو صادرکننده عمده گلوتامین به دیگربافت ها می باشد.در زمان استرس های مخرب،گلوتامین واردجریان خون شده وبه بافت هایی که به ان نیازدارندمنتقل می شود.غلظت گلوتامین درون سلولی عضلات مخطط به وسیله تهدیداتی نظیرآسیب دیدگی،مسمومیت،استرس های طولانی مدت وگرسنگی تحت تاثیر قرارمی گیرد.درکنارعضلات مخطط،شش ها دومین  تولید کننده بزرگ گلوتامین می باشند.

گاوتامین بویژه بعد تمرین مفید میباشد، زمانیکه مواد مغذی تا زمان ریکاوری در سطح پایینی میباشند . تحقیقات نشان داده که در این شرایط سطح گلوتامین به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده بطوریکه ممکن است یک ماه طول بکشد تا به سطح اولیه برگردد! در ورزشکاران گلوتامین به عنوان شاخصی برای تعیین تمرین زدگی مورد استفاده قرار میگیرد. این کاهش سطح گلوتامین برای بافت های عظلانی مخرب میباشد. در این شرایط آمینو اسید های شاخه ای ( BCAA  ) که حدوداً %۳۷ از کل عضله را تشکیل میدهند،از عضلات مخطط جدا شده و مولکول های حاصله به جهت سنتز گلوتامین مورد استفاده قرار میگیرند.

 همه چیز درباره یکی از مشهورترین مکمل های غذایی ( گلوتامین)

در وضعیت کاتابولیک ( تخریب عضلانی ) ، گلوتامین اولین آمینو اسیدی است که برای جبران کمبودها مورد استفاده قرار میگیرد.گلوتامین پروتئین را به سمت سلول های عضله روانه میکند ، جایی که پروتئین به جهت رشد در آن سنتز میشود.

این بدان معنا است که در طول دوره های پر استرس ، نظیر تمرینات پر شدت که دلیل ایجاد شرایط مخرب بوده و ثابت شده است که به طور یکنواخت باعث کاهش سطح گلوتامین تا %۵۰ شده و چندین ساعت طول خواهد کشید تا این میزان به سطح طبیعی خود برگردد، مصرف گلوتامین اضافی ضروری میباشد. بعلاوه ، ال –گلوتامین همچنین فروپاشی پروتئین ( تخریب BCAA ) را کاهش داده که نتیجه آن سلول های عضلانی بزرگتر و قوی تر خواهد بود.

مزایا ومعایب احتمالی مصرف مکمل گلوتامین

درسالهای اخیر،تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل گلوتامین برای انسان بی خطراست.با این وجود،اطلاعات کمی درمورد مصرف طولانی مدت مکمل گلوتامین (بیش از چندهفته) دردست می باشد.بعلاوه،برای بررسی امنیت استفاده از مکمل گلوتامین در مقادیری که باعث افزایش ذخیره نیتروژن در عضلات شده نیاز به تحقیقات بیشتری میباشد.به طور کلی ،مصرف هریک ازآمینواسیدها به صورت تکی در مقادیرزیادمی تواندمانع جذب آمینواسیدهای دیگرشده چراکه آمینواسیدها تمایل دارندتا برای عبورازمیان دیواره داخلی روده باهم رقابت کنند.هرچند،مطالعات انجام شده نشان می دهند که گلوتامین به شکلی موثر در روده کوچک جذب می شود.تحقیق دیگری نشان می دهد. که مصرف مقادیر زیاد از آمینو اسید های آزاد ممکن است موجب ناراحتی های روده شود مثلاً ( شکم درد و اسهال ).

قیمت و مقدار استفاده گلوتامین

گلوتامین وال-گلوتامین بصورت مکمل قابل خریداری می باشند.همچنین مکمل های دیگر مثل پودرهای پروتئین نیز حاوی گلوتامین وال-گلوتامین می باشند.می توان گلوتامین راهمراه با مکمل پروتئینی مصرف نمود.اغلب بدن سازان ترجیح می دهند که گلوتامین را به همراه مکمل پروتئینی شان مصرف کنند.گلوتامین وال-گلوتامین غالباً بدون مزه می باشند.هزینه خریدیک مکمل گلوتامین یا ال-گلوتامین معمولاً بین ۲۰تا۷۰ هزارتومان بوده به صورت پودرویاکپسول ژله ای تولید می گردد.

 همه چیز درباره یکی از مشهورترین مکمل های غذایی ( گلوتامین)

ازانجایی که گلوتامین به صورت مایع نسبتاً ناپایدار می باشد،بنابراین پودر گلوتامین بلافاصله بعداز مخلوط شدن با مایعات باید مصرف شود. برخی از تولیدکنندهای مکمل توصیه می کنند که مصرف گلوتامین درطول روز در چند نوبت تقسیم شود. همچنین پیشنهاد می شود که گلوتامین اندکی قبل از خواب وبعد ازبیدار شدن نیزمصرف گردد.توصیه می شودکه حداقل ۵گرم ۳۰دقیقه قبل وبعدازتمرین،گلوتامین مصرف شود. بطور کلی ۵گرم آنرا بعد بیدار شدن از خواب ۵گرم آن را بعد تمرین و۵گرم آن را قبل خواب بصورت تنها یا با پروتئین های دیگر میل نمایید.

ایا مصرف گلوتامین عوارض جانبی دارد ؟

مصرف گلوتامین کاملاً بی خطر است وتاکنون عوارض جانبی ای برای آن اعلام نشده است.

منابع غذایی گلوتامین

پروتئین های حیوانی و گیاهی نظیر گوشت ،پروتئین سویا ،اسفناج خام ، جعفری خام و کاهو . توجه !  پختن مخصوصاً در سبزیجات گلوتامین را از بین میبرد.



رابطه هورمون رشد با تداوم در تمرینات قدرتی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


هورمون رشد وتمرینات قدرتی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

پشتکارو پایداری ، کلید موفقیت در هر هدفی است ، ولی وقتی صحبت از تمرین باشد این مسئله بیش از هر موقعیت دیگری برجسته می شود . از دست دادن زیاد جلسات تمرینی و وقفه های طولانی بین تمرین ، پیشرفت شما را کاهش خواهد داد . در مقابل تمرین منظم و مداوم با آهن سرد ، تحریک مداومی را بر عضلات شما اعمال می کند که نتیجه آن تطابق و رشد مداوم عضلات خواهد بود . تحقیق اخیر از دانشگاه کانکتیاک پاسخ این پرسش را آشکار کرد که چرا تمرین مداوم بهترین نتایج را در پی دارد .

هورمون رشد ! محققان سطح هورمون رشد را در بین وزنه برداران با تجربه مرد بررسی کردند ( کسانی که برای چهار سال سابقه وزنه برداری داشتند ) در مقایسه با افراد مبتدی ، در پی یک جلسه تمرین اسکوات شامل شش ست ۱۰ تکراری . با دو دقیقه استراحت بین هر ست . پس از یک جلسه تمرین آنها کشف کردند ترشح هورمون رشد در میان وزنه برداران با تجربه ۶۲درصد بیشتر از افراد مبتدی بود .

نتیجه اینکه . در تمرین خود تداوم داشته باشید ، از بی نظمی و از دست دادن جلسات تمرین اجتناب کنید ، همینطور از وقفه های طولانی در تمرین ( مثلاً بیش از ۲ هفته ) . تداوم در تمرین می تواند سطوح هورمون رشد شما را تقویت کند . پس از اینکه بطور مداوم و منظم به مدت یک سال تمرین کردید ، کاهش زمان استراحت بین ست ها را مد نظر قرار دهید .

در تحقیقی دیگر ، مشخص شد زمان های استراحت کوتاهتر بین ست ها باعث تقویت بیشتر سطوح هورمون رشد و در نتیجه تقویت رشد عضلانی می شود.

  ادامه مطلب ...

اختلالات روحی و روانی عوارض جانبی استروئید ها


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


اختلالات روحی روانی وعوارض استروئیدها http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

ورزشکارانی که از استروئیدها و به خصوص از استروئید های آندروژنیک با دوز های بالا و در دوره های طولانی مدت استفاده میکنند،رفتارو روحیه پرخاشگری و حالت های تهاجمی در آنها به طرز چشمگیری افزایش میابد .

از مضرات این مسئله آن است که بسیاری از این افراد با این تغییر حالت نمیتوانند کنار بیایند ،بنا بر این اجازه میدهند تا کنترل روحیه و تعادل روحی آنها از دستشان برود.

این افراد به سادگی عصبی، بد اخلاق،بی حوصله،کج خلق،برآشفته و خشمگین میشوند.در بسیاری از موارد این مسئله میتواند باعث از بین رفتن ارتباط این افراد با نزدیکترین افراد خانواده و دوستان صمیمی آنها شود.

در تحقیقی که از موسسه تحقیقات علمی مرکز واشنگتن بر روی عده ای از افراد چرخاشگر و عصبی مزاج انجام گردید رقمی معادل ۷۰ درصد طلاق و جدا افتادن از خانه و خانواده و قتل و ضرب و شتم ثبت شده است که میتواند کاملا این مطلب را اثبات کند.

مطلب قابل توجه دیگر این است که بعضی از افرادی که استروئید مصرف میکنند دچار افسردگی های شدید و مزمن میشوند و این شاید یکی از دلایل روانی مصرف چندین و چند باره این مواد توسط این افراد میباشد.
و دلیل این مثئله امکان دارد این باشد که بدن این افراد به تبدیل و تغییر شکل دادن مقادیر زیادی از این استروئیدها به استروژن گرایش پیدا کرده است و همچنین میتواند کاملا توضیح دهد که چرا حالت و وضع روحی آنها عوض میشود و به افسردگی آنها می انجامد چراکه در حقیقت ترشحات غده هیپوتالاموس این افراد در برابر استروئید ها از خود واکنش نشان داده و به هورمون زنانه استرادیول تغییر حالت میدهد.

این تصور که استروئید ها ورزشکاران را بعد از قطع مصرف این دارو ها به خود وابسته و معتاد خواهد کرد اصلا تصور غلطی نیست.آن افرادی که با یاری و مساعدت استروئیدها پرس سینه ۲۰۰ کیلویی میزدند و بعد از قطع مصرف این مواد سریعا مقدار به ۱۵۰ کیلو گرم میرسد و بعد از مدتی نهایت این مقدار به ۱۳۰ کیلو گرم میرسد،این افراد دچار یک رنج روحی و روانی میشوند و حتی توسط سایرین احتمال دارد که تحقیر شوند.پس دوباره به مصرف این مواد مضر و خطرناک میپردازند و بیش از پیش خود را دچار عوارض جبران ناپذیر استروئید ها میکنند.