کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

دارچین و نعناع دوای درد معده

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

دارچین برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است.افرادی که در طول هفته زیاد درد معده را تجربه می‌کنند، با خوردن غذاهای چرب و شور دردشان بیشتر می‌شود و خوراکی‌هایی مانند مایونز و کلم از جمله این موادغذایی هستند.افرادی که دچار سوءهاضمه و درد معده می‌شوند، بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و نوشابه‌های گازدار را کمتر کنند.قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار اسید معده را افزایش می‌دهند و باعث بازگشت اسید از معده به مری هم می‌شوند.این افراد بهتر است به جای خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهی را در برنامه خود جای دهند و توجه داشته باشند که خوردن فیبر نیز از نفخ و دردهای معده می‌کاهد.مصرف نعناع و زنجبیل نیز به تسکین درد معده کمک می‌کند، همچنین جویدن دانه رازیانه نیز موثر است.



توصیه های امام رضا علیه السلام برای مهر ماه


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

ماهها و فصل ها و همچنین موقعیت جغرافیایی و تغذیه مناسب در این ایام بر مزاج انسان تأثیر گذار بوده و رعایت برخی دستورات در نوع تغذیه می تواند به تأمین سلامت و پیشگیری از بسیاری بیماریها به انسان کمک کند.مطابق آنچه در طب سنتی آمده ماه ایلول تقریبا همزمان با مهرماه است و به صورت تقریبی از 23 شهریور تا 22 مهرماه را شامل می شود . در کتاب ارزشمند طب الرضا(ع) ایلول سى روز دانسته شده و آمده است: در این ماه هوا پاکیزه مى‏شود تسلط مره سوداء قوى می گردد شرب مسهل بد نیست. خوردن شیرینى‏ها و گوشت هاى معتدل مانند گوشت گوسفند یک ساله و بزغاله نر سودمند است از خوردن گوشت گاو و زیاده‏روى در اکل کباب و گوشت هاى سرخ کرده و افراط در رفتن حمام باید پرهیز کرد و از استعمال بوهاى خوش معتدل المزاج نباید غافل بود و از خوردن خیار چنبر و خربزه نارس باید اجتناب کرد.(1)

توصیه کلی امام رضا (ع) برای پاییز رعایت اعتدال و مصرف غذاهای معتدل است. آن حضرت به مأمون توصیه می فرماید که در تابستان غذای خنک تناول کند، و در زمستان غذای گرم، و در دو فصل دیگر غذاهای معتدل به اندازه توان (جسمی ) و اشتهایی که داری. امام رضا (ع) همچنین شرایط زمان و مکان را مهم دانسته می فرماید: غذایت را به اندازه عادتت و مطابق با محل زندگی و نوع فعالیت و زمانی که در آن به سر می بری، با خوردن سبکترین غذاهایی که می خوری آغاز کن.مطابق طب سنتی فصل پاییز، سرد و خشک است و در این فصل بیماری‌های پوستی مانند اگزما و ترک پوست، خشکی لب‌ها، بواسیر و افسردگی شیوع بیشتری پیدا می‌کند
در طب الرضا (ع) برای مهرماه مصرف خوراکی های سرد کننده و مرطوب مانند ماست و بوکردن گلهای سرد مزاج توصیه شده است.
همانطور که اشاره شد ممکن است در این ماه افسردگی شیوع پیدا کند . امام رضا علیه السلام برای رهایی افسردگی و دستیابی به آرامش دستوراتی دارند. امام رضا علیه السلام در حدیثی توصیه جالب برای آرامش روح و روان دارد. ایشان می فرمایند: « عَلَیکُمْ بِالزَّیتِ فَإِنَّهُ یکْشِفُ الْمِرَّةَ وَ یذْهِبُ الْبَلْغَمَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالضَّنَی وَ یحَسِّنُ الْخُلُق‏ و یطیب النفس و یذهب بالغم». بر شما لازم است که از زیت (روغن زیتون یا هر گونه روغن مایع) استفاده کنید؛ زیرا صفرا را آشکار و بلغم را از بین می‌برد و عصب را تقویت، بیماری را نابود و اخلاق انسان را نیکو می‌کند، روح را آرامش می دهد و غم را از بین می برد. ".(2)
شبیه این مضمون امام رضا(ع) در جایی دیگر فرمود: « نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیتُ یطَیبُ النَّکْهَةَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یصَفِّی اللَّوْنَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یطْفِئُ الْغَضَب‏؛» روغن زیتون، خوب طعامی است که دهان را خوش‌بو می‌کند، بلغم را می‌برد، رنگ پوست را درخشنده می‌نماید، عصب را نیرومند و بیماری را نابود می‌کند و خشم را فرو می‌نشاند".(3)
امام رضا (ع) در سخنانی دیگر خوردن کدو را باعث شادی و رفع حزن و اندوه بر می شمرد.
عن صحیفه الرضا (ع) عن آبائه (ع) قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله اذا طبختم فاکثروا القرع فانه یسر القلب الحزین.
ازصحیفه امام رضاعلیه السلام از پدرانش (ع) روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هرگاه غذا می پزید کدو (حلوائی) بسیار بپزید ، زیرا کدو قلب محزون را شاد می کند.(4)
همانطور که در بالا اشاره شد یکی از غذاهای توصیه شده برای این ماه خوردن ماست است. در طب خالص اسلامی که برگرفته از آیات و روایات و بدور از تفسیر به رای است٬هیچگاه از خوردن ماست منع نشده است.بلکه برای استفاده از آن با توجه به مزاج افراد تدبیر در نظر گرفته شده است. همچنین وجود لفظ ماست در روایات خط بطلانی است بر نظر آنان که ماست را از مصنوعات جدید بشر می دانند. امام رضا علیه السلام در این باره می فرماید: من أراد الماست و لا یضرهُّ فلیصبَّ علیها الهاضوم، قلت: و ما الهاضوم؟ قال: النانخواه.امام رضا فرمود: ماست را با زنیان استفاده کنید تا از زیانهای احتمالی آن در امان بمانید.
و نیز اشاره کردیم که یکی از مشکلات این ماه ممکن است ترک لبها و خشکی پوست باشد. امام رضا علیه السّلام برای رفع این مشکل هم فرموده اند: مَن أرادَ ألاّ تُشقَقَ شَفَتاهُ ، ولا یَخرُجَ فیها ناسورٌ ، فَلیُدَهِّن حاجِبَیهِ ؛ هر کس مى خواهد که لب هایش نترکد و از آن ناسور بیرون نزند ، به ابروهاى خود ، روغن بمالد. (5)
پانوشتها:
1. طب الرضا علیه السلام / ترجمه امیر صادقى،
2. عیون اخبار الرضا، باب 31/ حدیث 81
3. مکارم الاخلاق، ص190
4. مستدرک وسائل الشیعه ج17ص 56باب 9ح 20430
5. طبّ الإمام الرضا علیه السلام ، ص40 و بحار الأنوار ، ج62 ، ص325



پیام های تغذیه ای



http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

1- مصرف نمک در روز نباید بیش از یک قاشق چای خوری باشد.

2- از گذاشتن نمک پاش روی سفره خودداری نمائید.

3- حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید.

4- به جای روغن جامد از روغن مایع استفاده کنید.

5- برای پیشگیری از پوکی استخوان، حداقل یک یا دو لیوان شیر در روز مصرف کنید.

6- روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

7- حتی الامکان از گوشت سفید به جای گوشت قرمز استفاده کنید.

8- از تمامی گروه های غذایی مانند نان و غلات، گوشت و حبوبات، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات استفاده کنید.

9- مصرف دو بار در هفته ماهی را فراموش نکنید.

10- از میوه ها  به عنوان میان وعده استفاده کنید.




آیا پائیز افسردگی می‌آورد؟

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
این ایام روزها کوتاهتر شده و شب زودتر می‌رسد، بعضی روزها خورشید کمرنگ می‌شود و هوا به قدری ابری و گرفته می‌شودکه اینها خیلی‌ها را بی‌حوصله و کسل می‌کند می‌روند درون خودشان و چهره‌شان رنگ غم می‌گیرد.واقعیت این است که افسردگی پاییز و زمستان گریبان خیلی‌ها را می‌گیرد.اما با راهکارهایی می‌توان اختلالات خلقی فصل‌های سرد سال را کمی کمتر کرد و از هوای ابری و برگ‌های نارنجی هم لذت برد.

وقتی نور نباشد
تغییر حال و احوال در فصل‌های خاص را افسردگی فصلی یا اختلال تاثیرپذیری فصلی (SAD) می‌گویند. حالتی که هر ساله در یک زمان مشخص رخ می‌دهد. معمولا هم در فصل‌های سرد سراغ مردم می‌آید و البته کسانی هم هستند که در بهار یا خیلی نادر در تابستان دچار این افسردگی می‌شوند.مهمترین عامل این افسردگی هم کاهش نور است. نور عامل انرژی است و وقتی مجبور می‌شویم در تاریکی به خانه برگردیم و کمتر از نور خورشید استفاده کنیم، انرژی‌مان کمتر می‌شود.روان‌شناسان می‌گویند شیوع افسردگی‌های فصلی در سنین بالای 45 سال بیشتر است. واکنش بیوشیمیایی بدن در برابر تغییرات آب و هوایی در این سنین به ایجاد تغییرات خلقی دامن می‌زند و البته این نوع از افسردگی در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد.بعضی از افراد هم به طور ژنتیک مستعد ابتلا به این اختلال هستند که در زنان به مراتب بیشتر از مردان است.


از طرف دیگر افسردگی در فصل پاییز و زمستان مربوط به ترشح هورمون ملاتونین از غده پینه‌آل در مغز است که هورمون وابسته به خواب هم نام داشته و در تاریکی و هنگام خواب شبانه بیشترین ترشح را دارد.بنابراین در پاییز و زمستان که طول روز کوتاه و طول شب بلند می‌شود، میزان ترشح این هورمون در بدن بیشتر می‌شود و در فرد ایجاد علائم افسردگی می‌کند. میزان این افسردگی در کشورهای سردسیر با زمستان‌های طولانی‌ معمولا بیشتر است و حتی آمار خودکشی را در این فصل‌ها بالا می‌برد!

گردش و تفریح یادتان نرود.


علائم افسردگی فصلی تا حدود زیادی شبیه افسردگی‌های عادی است. غمگینی، اضطراب، بی‌قراری، انزواگرایی، بی‌علاقگی به فعالیت‌های روزانه و ناتوانی در تمرکز، خستگی مفرط و کمبود انرژی، نیاز شدید به خواب و مواد قندی و نشاسته‌ای، افزایش اشتها و پرخوری و در نهایت اضافه وزن هم در بسیاری از این افراد دیده می‌شود.اگر شما هم در این فصل‌ها بی‌حال‌تر هستید، بیشتر می‌خوابید، ذهن‌تان دیگر خلاق و پویا نیست و کمتر بیرون می‌روید و فعالیت اجتماعی کمتری دارید، عصبی هستید و دیگر از زندگی لذت نمی‌برید، باید فکر درمان باشید.


افسردگی فصلی به خودی خود خطرناک نیست اما اگر ادامه پیدا کند یا در مواجهه با مشکلات جدی زندگی عمیق‌تر شود، می‌تواند شما را مبتلا به افسردگی کند که درمان آن سخت‌تر است.یکی از درمان‌هایی که برای این اختلال پیشنهاد می‌شود نوردرمانی است که باعث می‌شود از ترشح زیاد ملاتونین در بدن جلوگیری کند. در موارد پیشرفته این اختلال از نور سفید فلورسنت استفاده می‌شود اما اگر اختلال شما یک افسردگی گذرا و خفیف است می‌توانید خودتان را بیشتر در معرض نور قرار دهید.سعی کنید ساعتی را در طول روز زیر آفتاب راه بروید یا در تعطیلات آخر هفته از فضاهایی که آفتاب و نور بیشتری دارند استفاده کنید. تحقیقی انجام شده که نشان می‌دهد یک ساعت قدم زدن در نور آفتاب به اندازه دو ساعت قرار گرفتن در مقابل نور سفید فلورسنت می‌تواند در بهبود بیماری موثر باشد.اگر می‌توانید صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید و قبل از رفتن به سرکار پیاده‌روی کنید. وقتی که هوا ابری است زمانی را در خارج از خانه بگذرانید و خودتان را در اتاق تاریک و بسته حبس نکنید.


از جمع دوستان و خانواده غافل نشوید، حالا که اول فصل پاییز است و احتمالا هنوز افسردگی‌تان بالا نزده، برنامه‌هایی برای دیدار با دوستان و وقت‌گذرانی با خانواده بریزید. این کار نشاط‌تان را بیشتر می‌کند و نمی‌گذارد در تنهایی خود فرو بروید.حتما در طول روز پرده‌های اتاق و محل کارتان را کنار بزنید تا از نور بی‌نصیب نمایند. حتی از لامپ‌های روشن‌تر برای تامین روشنایی محل کار و خانه استفاده کنید.اگر سرتان شلوغ است و در طول روز نمی‌توانید بیرون بروید سعی کنید ساعتی را حتما کنار پنجره قرار بگیرید تا هم آفتاب بخورید و هم از فضای بسته فاصله بگیرید.زمان خواب و کیفیت خواب هم در این زمینه موثر است. بی‌برنامه نباشید و زمان خواب و بیداری منظمی برای خودتان داشته باشید.افراد دارای اختلال خلقی فصلی که موقع مشخصی در صبح بیدار می‌شوند و موقع مشخصی نیز می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که در اوقات متغیر بیدار شده و می‌خوابند، در طول روز هوشیارتر بوده و کمتر احساس خستگی می‌کنند.از رنگ‌ها غافل نشوید. رنگ‌های روشن و گرم باعث تقویت روحیه و احساس شادی می‌شوند. در لباس‌های پاییزی‌تان یا در دکور خانه از این رنگ‌ها استفاده کنید تا روحیه بهتری داشته باشید.


تغذیه در روند بهبود اختلال افسردگی فصلی خیلی اهمیت دارد. حتی با بهبود شرایط تغذیه می‌توانید از بروز این اختلال پیشگیری کنید. کمبود آهن، امگا3 و اسیدفولیک تاثیر مستقیمی با بروز علائم افسردگی دارد.ویتامین گروه ‌B که در گوشت قرمز، جگر، تخم‌مرغ، غلات، دانه‌های خوراکی و ماهی هستند، در رژیم غذایی‌تان بگذارید. مصرف قهوه و شکر را در روز کمتر کنید چون هر دوی اینها تاثیر ویتامین گروه B در بدن را کم و علائم افسردگی را شدیدتر می‌کنند. خوراکی‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال و کیوی را هم فراموش نکنید.اگر فکر می‌کنید کمبود ویتامین دارید یک آزمایش ساده بدهید و با تجویز پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید.


یک نکته خوراکی و دوست داشتنی دیگر اینکه شکلات بخورید! شکلات سیاه به دلیل داشتن منیزیم نشاط‌آور و ضد خستگی است و حال و احوال شما را بهتر می‌‌کند.موز هم به دلیل داشتن ویتامین‌های B6، C  و منیزیم و گلوسیدها که انرژی‌بخش هستند و آجیل‌ها به دلیل داشتن امگا 3، پتاسیم و آهن و ویتامین‌های گروه B، برای پیشگیری و درمان اختلال افسردگی پاییزی توصیه شده‌اند.اما یادتان باشد اگر با رعایت همه این نکته‌ها باز هم حال و احوال‌تان بد است و نمی‌توانید با هوای پاییزی کنار بیایید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. شاید شما نشانه‌های افسردگی داشته باشید و لازم باشد هر چه زودتر درمان جدی را آغاز کنید تا دچار مشکلات بیشتر نشوید.



پیام های سوء مصرف مواد

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

1- سیگاری های  دائمی، زودتر از دیگران به دلیل یک بیماری مرتبط با دخانیات فوت می کنند.

2- مصرف دخانیات یک عامل خطر برای 25 بیماری محسوب می شود.

3- کشیدن هر نخ سیگار به طور متوسط 5 دقیقه از عمر کم می کند.

4- کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر به آسم و عفونت های ریه مبتلا می شوند و حتی هوش و رفتارشان تغییر می کند.

5- ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ها و بیماری های مزمن ریه، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

6- در افرادی که سال های زیاد حتی تا زمان میانسالی سیگار کشیده اند، قطع کامل استعمال دخانیات خطر پیدایش سرطان ریه را به میزان زیادی کاهش می دهد.

7- باور بر این است که دود قلیان یا سیگار بعد از عبور از آب و یا یک فیلتر تصفیه می شود، این باور غلط است.

8- دود ایجاد شده بوسیله قلیان، حاوی میزان بالایی از ترکیبات سمی و مواد شیمیایی سرطان زا است.

9- کشیدن قلیان معادل حجم کشیدن 100 نخ سیگار است.

10- استفاده از دهانه قلیان مشترک، خطر جدی انتقال بیماری های واگیر از جمله سل و هپاتیت را ایجاد می کند.




دردهای قفسه سینه را جدی بگیرید

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

جوان‌هایی که دارای افزایش وزن و همچنین دیابت و فشارخون کنترل نشده هستند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.یکی از علائم سکته قلبی شروع درد قفسه سینه است که این درد قفسه سینه می‌تواند متنوع باشد و گاه به شکل درد زیر جناق سینه یا ریشه گردن و دست‌ها به‌ویژه دست چپ و این درد گاهی همراه باحالت تهوع و عرق ریزی است. البته بیماران دیابتی از این علائم مستثنی هستند و در هنگام بروز سکته قلبی هیچ دردی را احساس نمی‌کنند.


مردم عمدتاً بیماری‌های قلبی را با دردهای معده و مسائل گوارشی اشتباه می‌گیرند و با درد سر دل به پزشک مراجعه می‌کنند. هر دردی در قفسه سینه مشکل قلبی نیست و ممکن است به دلایل بسیار مختلفی ایجادشده باشد اما توصیه می‌aشود به دلیل اهمیت بیماری‌های قلبی هر درد در قفسه سینه جدی گرفته شود.برای کمک به شخصی که دچار حمله قلبی شده تا رسیدن به مراکز درمانی می‌توان از قرص‌های زیر زبانی و آسپرین 325 میلی‌گرم استفاده کرد و با آرامش دادن به بیمار و کنترل فشارخون وضعیت وی را بهبود بخشید.



معجزات دهگانه‌ی پیاده روی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

افزایش روز افزون چاقی به عنوان مادر بیماری‌های قبلی عروقی، دیابت، سرطان و پوکی استخوان و... بسیاری از محققان راه به چاره جویی در این مورد وا داشته است پررنگ کردن نقش پیاده روی به عنوان بخششی از زندگی روزمره، می‌تواند یک چاره‌ی رفع این مشکل باشد.پیاده روی از دو نوع دیابت پیشگیری می‌کند: برنامه‌های پیشگیری  از دیابت نشان داده‌اند که 150 دقیقه پیاده روی طی هفته و کاهش فقط 7 دقیقه درصد از وزن بدن "حدود 5 تا 7 کیلوگرم"  می‌تواند تا 58 درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.پیاده روی روی قلب شما را نیرومند می‌سازد.

 
پیاده روی برای مغز مفید است:  زنانی که معادل یک ساعت و نیم در طول هفته پیاده روی میکنند، عملکرد ذهنی بهتری در مقایسه با زنانی که کمتر از 40 دقیقه در طول هفته پیاده روی دارند صورت میگیرد، پیاده روی برای استخوان‌ها مفید است. زنانی که  یائسگی  را پشت سر گذاشتند و تقریبا یک و نیم کیلومتر در روز پیاده روی دارند، چگالی استخوان‌های کل بدنشان نسبت به زمانی که مسافت‌های کمتری  را می‌پیمایند بالا تر است همچنین پیاده روی برای کاهش سرعت از پوکی استخوان‌های پا نیز بسیار موثر است.پیاده روی علائم افسردگی را تسکین می‌دهد: 30 دقیقه پیاده روی، 3 تا 5 در هفته به مدت 12 هفته‌، علائم افسردگی را حدود 47 درصد کاهش می‌‌دهد.
 
پیاد‌ه روی میزان خطر ابتلا به سرطان سفید و کولون "روده‌ی  بزرگ" را کاهش می‌دهد: زمانی که معادل یک ساعت و ربع تا دو ساعت نیم در هفته پیاده روی دارند، نسبت به زمان بی‌تحرک 18 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه و کولون "روده‌ی بزرگ" را کاهش می‌دهد: زمانی که معادل یک ساعت و ربع تا دو ساعت و نیم در هفته پیاده روی سریع دارند، نسبت به زمان بی‌تحرک 18 درصد در معرض خطر کمتری  برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند  ورزش می‌تواند از سرطان کولون پیشگیری کند و در افراد مبتلا به این بیماری نیز اثرات ورزش منظم به شکل افزایش کیفیت زندگی و کاهش میزان  مرگ و میر ناشی از این بیماری خود را نشان می‌دهد.یکی دیگر از فواید پیاده روی سریع، تعریق است که از این طریق می‌توان سموم بدن را دفع کرد و روند آب کردن چربی‌های بدن را سرعت بخشید. پیاده روی سلامت عمومی بدن را بهبود می‌بخشد: فقط 3  بار در طول هفته و هر بار 30 دقیقه پیاده روی به صورت  چشمگیری می‌ـواند سلامت سیستم قلبی و ریوی را تنظیم کند.پاده روی به شکل مسابقات کوتاه مدت هم، سلامتی را ارتقاء می‌دهد:
 
 پیاده روی در طی یک رقابت کوتاه مدت سه مرحله پیاده روی دقیقه‌ای روزانه منجر به پیشرفت مشابهی در سلامتی شده یا حداقل منجر به کاهش چربی بدن با افزایش زمان ان می‌شود"مثلا یک پیاده روی 30 دقیقه‌ای روزانه" پیاده روی عملکرد جسمی بدن را بهبود می‌دهد؛علاوه بر این که پیاده روی تناسب اندام و عملکردهای جسمی را بهبود می‌بخشد، از ناتوانایی‌های جسمی در افراد مسن هم جلوگیری می‌‌کند.یکی دیگر از فواید پیاده روی سریع تمرین است که افزایش طریق می‌توان  سموم بدن را دفع کرد و روند آب کردن چربی‌های بدن را سرعت بخشید.اما چه مقدار پیاده‌روی داشته باشیم؟

دو پیشنهاد در این مورد وجود دارد:

پیشنهاد اول:  
30 دقیقه پیاده‌روی با شدت متوسط با سرعت کمی بیشتر از سرعت پیاده‌روی عادی برای 5 روز یا بیشتر در طول هفته. البته می‌توانید این 30 دقیقه را به دو زمان 15 دقیقه‌ای یا 3 زمان 10 دقیقه‌ای تقسیم کنید منظور از شدت متوسط، ایجاد گرما و نفس زدن خفیف در فرد است.

پیشنهاد دوم:
 20 تا 60 دقیقه پیاده‌روی مداوم برای 3 تا 5 روز در طول هفته که ضربان قلب را به 60 تا 90 درصد حداکثر ضربان برساند. اما نظرات دو تن از متخصصان این امر در خصوص فواید پیاده‌روی و اثرات مثبت آن روی سلامت بدن انسان به شرح زیر است.پیاده روی ورزشی بسیار مفید است که اثرات خیلی مثبتی روی سلامت انسان دارد، البته چند نکته باعث بهبود پیاده‌روی می‌شود: اگر پیاده روی در دامن طبیعت یا در کنار رودخانه‌ها و کوهپایه‌ها و جنگل‌ها و درختان انبوه باشد، می‌تواند اثر خیلی مثبت و بهتری نسبت به پیاده روی در فضای عادی داشته باشد.

پیاده ‌روی باعث بهبود وضعیت روحی و روانی افراد می‌شود همچنین روی فیزیولوژی، پوکی استخوان و سیستم عضلانی بدن تأثیرگذار است و برای افراد بین 45 تا 50 سال بسیار ورزش مفیدی بوده و می‌تواند دستگاه گردش خون و کنترل فشار خون اثرگذار باشد و همچنین ورزش‌های هوازی از قبیل پیاده روی می‌تواند چربی بدن را کنترل کند و کاهش اضافه وزن را به دنبال داشته باشد.پیاده‌روی باعث جلوگیری از آلزایمر می‌شود و بهتر است این ورزش در طبیعت انجام شود تا اثر مثبت آن بیشتر هم شود.

شاید اگر ما در خصوص ورزش دیگری صحبت می‌کردیم نیاز به مطالعه و تحقیق بود، اما پیاده‌روی از اصول زندگی ما بوده و قسمتی از زندگانی ما بوده است، اما زندگی مدرن انسان باعث شده تا همه‌ی کارهای انسان به وسیله‌ی ماشین‌ها انجام شود حتی باز کردن درب پارکینگ خانه‌ها و مردم فرصت کمتری برای این کار دارند، اما من توصیه می‌کنم که افراد حداقل روزی 30 دقیقه به پیاده روی بپردازند تا از اثرات ارزشمند آن از قبیل تنظیم فشارخون و تنظیم چربی بدن و همچنین دوری از بیماری‌های مختلف بهره‌مند شوند.پیاده روی بهتر است صبح زود که اکسیژن زیاد است انجام شود و مکان آن هم بهتر است در طبیعت و کنار درختان باشد تا اکسیژن بیشتری به انسان برسد، زیرا اکسیژن لازمه‌ی این ورزش می‌باشد.بهتر است افرادی که بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند با پزشکان خود مشورت کنند و بعد به انجام این ورزش بپردازند.



ویتامین‌های مورد نیاز پوست‌های خشک

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
در فصل پاییز به دلیل کاهش رطوبت و سرد شدن هوا، فرد کمتر عرق می‌کند و این باعث خشکی پوست می‌شود.رعایت چگونگی و تعداد دفعات شست‌و‌شو در این فصل باید متناسب با میزان تعریق پوست تنظیم شود. درفصل تابستان که تعریق پوست بیشتر است  باید تعداد دفعات شست‌وشو و استحمام بیشتر شود.لیکن در فصول سرد با توجه به خشکی هوا لازم است تعداد دفعات شست‌وشو کمتر شود. همچنین افرادی که ژنتیکی، خشکی پوست دارند بهتر است در فصول سرد و خشک بیشتر از یک الی دو بار در هفته حمام نکنند.

استفاده از مواد شوینده که خاصیت قلیایی بیشتری دارد معمولا خشکی پوست را بیشتر می‌کنند افراد از شوینده‌های ملایم مانند شامپو بچه یا شوینده‌های غیرصابونی برای شست‌وشو استفاده کنند همچنین مبتلایان به خشکی پوست از کیسه و لیف استفاده نکنند. این وسایل معمولا باعث آسیب و تشدید مشکل می‌شود.استفاده مناسب از مرطوب‌کننده‌ها، رطوبتی را که در این فصل از دست می‌رود به پوست بازمی‌گرداند، افراد از مرطوب‌کننده‌های مناسب پوست در زمان مناسب استفاده کنند. بهتر است مصرف این مرطوب‌کننده‌ها بعد از استحمام زمانی که پوست کمی رطوبت دارد، استفاده شود.افراد به اشتباه فکر می‌کنند استفاده از ضدآفتاب مربوط به فصولی از سال است که آفتاب شدیدتر است، در حالی که حفاظت از پوست در برابر آفتاب فقط مربوط به فصل خاصی نیست. با این که شدت آفتاب در این فصول کمتر است، افراد باید ضدآفتاب مناسب نوع پوستشان را استفاده کنند. اگر چه به دلیل تعریق کمتر، نیاز کمتری به تجدید ضدآفتاب وجود دارد.

مصرف مواد غذایی در بهبود خشکی پوست موثر است و به نوعی می‌توان گفت پوست هر انسانی به غذا نیاز دارد. فرد در طول روز مایعات بیشتری بنوشد. همچنین درصد مناسبی از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم‌های غذایی گنجانده شود. با مصرف این مواد، ویتامین‌های مورد نیاز پوست ازجمله ویتامین‌های گروه B و E، باعث حفظ طراوت و رطوبت پوست می‌شود.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها برای برطرف کردن خشکی پوست موثر است و انواع متفاوتی دارد که عمدتا شامل پمادها و کرم‌ها می‌شوند پماد‌ها دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی بیشتری است؛ اما ممکن است استفاده از آنها به دلیل چربی بیش از حد برای فرد مشکل باشد. کرم‌ها خاصیت چرب کنندگی کمتری دارند و استفاده از آنها برای فرد راحت‌تر است. استفاده از دستکش نخی در محیط‌های عمومی چون باعث انتقال بیماری می‌شود توصیه نمی‌شود، لازم است در صورت استفاده فرد از مواد شوینده حتما از دستکش استفاده شود و افرادی که خشکی پوست شدید دارند، زیر دستکش آشپزخانه از دستکش نخی استفاده کنند.

نوع پوشش در فصل سرد
البسه پشمی بخصوص در افرادی که زمینه اگزما دارند، باعث تحریک پوست شود. به این افراد توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید از لباس‌های پشمی استفاده کنید، حتما از زیرپوش‌های نخی و ترجیحا با رنگ سفید در زیر این لباس‌ها استفاده کنید.