کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سوال و جواب های رایج در زمینه ایدز+دانلود

1.تعریف ایدز چیست؟
ایدز یک بیماری عفونی ویروسی است که به علت ورود ویروس نقص ایمنی انسان (HIV ) به بدن ایجاد شده و باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن میشود.


2.آلودگی به ویروس ایدز چیست؟ بیماری ایدز چیست؟
بیماری ایدز مرحله نهایی آلودگی به ویروس ایدز است و ممکن است 10 سال (و یا بیشتر) پس از آلودگی با ویروس ایدز اتفاق افتد. افراد آلوده به ویروس ایدز سالها بدون داشتن علامت  زندگی می کنند و آلودگی را به دیگران منتقل می نمایند. بیماران حدود 3 ـ 5/2 سال پس از تشخیص بیماری ایدز می میرند.


3.علائم بیماری ایدز چیست؟
ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و فرد خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است. از آنجا که ساخته شدن پادتن های موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و پادتن ها در جریان است. پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را میتوان بدست آورد. عرق کردن در شب و احساس خستگی، التهاب بیضه‌ها از سایر علایم این بیماری است. مرحله بعدی که در آن تصویر نهایی بیماری ایدز به نمایش گذاشته می‌شود حاصل درهم شکسته شدن کامل سیستم دفاعی بدن است. در این حالت انواع بیماریهای باکتریایی، ویروسی و انگلی قادر هستند که فرد مبتلا را از پای بیاندازند.


4-  فاصله زمانی بین ابتلا و ظهور علائم بالینی ایدز چقدر است؟
از زمانی که ویروس وارد بدن شده و وارد اولین سلولهای دفاعی می شود ابتلا صورت پذیرفته است. اما بطور معمول حداقل 15-10 سال طول  میکشد که فرد وارد مرحله بیماری ایدز شود. در صورت وجود عواملی مانند فقر غذایی، عدم رعایت بهداشت، ابتلا به عفونت های مختلف و تعداد بیشتر ویروس وارد شده ، این مدت کوتاهتر می شود و استفاده از غذاهای مغذی و بهداشتی، مصرف ویتامین های لازم، انجام ورزش و داشتن روحیه بالا و تشخیص و درمان عفونت ها در این مسیر٬ مدت زمان را طولانی تر کرده. منابع پزشکی  این مدت را تا 20 سال هم گزارش نموده است.

5. ویروس ایدز از کجا آمده است؟
ویروس ایدز در همه کشورها وجود دارد. مشخص نیست از کجا آمده است. مهم این است که سعی شود آلودگی رخ ندهد.


6. ویروس ایدز اولین بار در کدام کشور پیدا شد؟
اولین بار در سال 1981 میلادی ویروس ایدز در بین هم جنس بازان در آمریکا دیده شد. شواهدی وجود دارد که قبل از این تاریخ هم بیماری ایدز در چند منطقه جهان وجود داشته است.

7. آیا خطر آلودگی و ابتلا به ایدز در زن و مرد مساوی است؟
 خیر، زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

8.آیا شخص مبتلا به ایدز را می توان از ظاهر او یا به طریق دیگری شناسایی کرد ؟
این بیماری علایم مشخصی ندارد، لذا هیچگاه از ظاهر شخص نمی توان به بیماری او پی برد. شخص مبتلا تا وارد مرحله بیماری نشده ،علائم ظاهری ندارد. مرحله ی قبل از ایدز را که شخص فقط ناقل ویروس می باشد و علائم بیماری در وی آشکار نشده است،مرحله« اچ آی وی مثبت »می گوییم

9.چگونه می توان دریافت که ما به ویروس  ایدز آلوده ایم یا خیر؟
امروزه ما میتوانیم با آزمایش خون بعد از ۱۵ روز از وضعیت قرمز ،که احتمال الودگی وجود داشته است،
به وجود ویروس ایدز در سیستم دفاعی بدنمان پی ببریم. اگر آزمایشات خون در همان زمان مثبت باشد نشانه ی این است که توسط ویروس ایدز آلوده شده ایم.
برعکس اگر نتیحه تست منفی باشد، تنها با تست مجدد ۳، ماه بعد از آخرین وضیت قرمز، می توان مطمئن شد که آلوده به ویروس هستیم یا خیر. در این مدت زمان ۳ ماهه باید از وسایل پیشگیری کننده  صد در صد استفاده کرد. بنابرین اگر تست شما منفی است زیاد خوشحال نشوید چرا که این قدرت ویروس است که خود را تا مدت ۹۰ روز بدون وجود کوچکترین علایم بیماری، پنهان می کند .تنها بعد از  دومین تست می توانید از عدم ابتلای خود مطمئن شوید.
در تمام شرایط بسیار مهم است که با پزشک خود سریعا مشورت کنید چرا که او به سوالات شما پاسخ خواهد داد و در صورت نیاز تست دوم را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

10. چگونه بفهیم اطرافیانمان آلوده به HIV هستند یا خیر؟
هیچ گاه نمی توانید فقط با نگاه به اطرافیانتان به این مورد پی ببرید. هرفرد ظاهرا سالمی را که درمحل کار، مدرسه، استادیوم ورزشی، خیابان و ... ملاقات می کنید ممکن است بدون آنکه حتی خود آگاه باشد ناقل این ویروس باشد ودر حالی که واقعا سالم به نظر می رسد ویروس را به فرد دیگری منتقل کند.

11. آیا کودکان هم ایدز می گیرند؟

بله. در کودکان آلوده، علائم بیماری ایدز زودتر از بالغین ایجاد می شود و مرگ و میر آنها نیز زیاد است.


12. راه های انتقال HIV کدام است؟
شایعترین راههای انتقال HIV درحال حاضر به قرار زیر است :
الف - مقاربت (واژینال، مقعدی و یا دهانی) با فرد آلوده
ب - استفاده از سوزن مشترک با فرد آلوده
پ - از مادر آلوده به جنین در داخل رحم ، حین زایمان و یا درطی شیردهی  
علاوه بر آن ویروس می تواند از راه مصرف خون و یا فاکتورهای انعقادی آلوده هم منتقل شود.
ویروس می تواند از راه ورید (مثلا درحین تزریق وریدی)، مقعد، واژن، آلت، دهان و سایر غشاهای مخاطی (نظیر چشم و مخاط داخل بینی) و یا بریدگی ها و زخم ها وارد شود.
پوست سالم یک سد بسیار قوی دربرابر ورود HIV و سایر ویروسها و باکتری ها است.

13. کدام یک از مایعات و یا ترشحات بدن می توانند ایدز را منتقل کنند؟
انتقال این ویروس از طریق مایعات زیر به اثبات رسیده است :
الف - خون
ب - منی
پ - ترشحات واژن (ناحیه تناسلی زن)
ت - شیر مادر
ث – هر مایع دیگری در داخل بدن که حاوی خون باشد.



14. چرا تماس جنسی راه انتقال ایدز محسوب می شود ؟
در ترشحات جنسی مرد آلوده و یا زن آلوده، ویروسHIV  وجود دارد و ویروس قادر است به مخاط دستگاه تناسلی چسبیده و به داخل بدن راه یافته و خود را به سلولهای میزبان اصلی یعنی "لنفوسیت های کمک کننده" برساند.


15. در صورت ارتباط جنسی با شخص آلوده (مرد با زن – مرد با مرد)، احتمال آلوده شدن کدام یک بیشتر است؟
همواره خطر انتقال HIV در مورد مردان همجنسگرا بالاتر و تقریباً دو برابر مردان غیر همجنسگرا است. (خطر دریافت ویروس در بین مردان همجنس گرا در فرد مفعول بیشتر است)
میزان درصد انتقال آلودگی از مرد به زن در حدود 1.1درصد می باشد.این در حالیست که میزان درصد انتقال آلودگی از زن به مرد در حدود 0.9درصدمی باشد.

16. چرا احتمال انتقال ایدز در همجنس بازان بیشتر است ؟
این مسئله مربوط به نوع تماس جنسی است :
1-  مخاط روده ظریفتر از مخاط دستگاه تناسلی زنان (واژن ) است.
2-  مویرگهای زیر مخاط روده بیشتر از مویرگهای زیر مخاط دستگاه تناسلی است.
3-  احتمال آسیب و زخم شدن در روده بیشتر است.
4-  مدت زمان تماس ترشحات آلوده با مخاط روده بیشتر است.
علاوه بر این، فاکتور های اندامی افراد همجنس باز٬ شرکاء جنسی متعدد و فعالیت آمیزشی بیشتر آنها احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

17. درصورت خودارضایی (زن و یا مرد)، آیا خطر انتقال HIV ودیگر بیماری های مقاربتی وجود دارد؟
شماازطریق خودارضایی به ویروس ایدز (HIV) آلوده نخواهید شد. HIV تنها درصورتی انتقال خواهد یافت که دو نفر دارای ارتباطی باشندکه به تماس خونی یا ترشحات جنسی آنان منجر شود، (رابطه جنسی – استفاده ازسرنگ مشترک و...) که البته یکی از آن دو نفر، قبلاً به HIV آلوده شده باشد.

18. آیا تزریق موجب انتقال ویروس ایدز می شود؟
بله. اگر سرنگ و سوزن آلوده باشند. استفاده اشتراکی از سرنگ و سرسوزنهای آلوده در معتادان تزریقی یکی از راههای انتقال آلودگی است. باید از تزریقات غیر ضروری خودداری کرد ودر صورت لزوم، از سرنگ و سوزنی استفاده کردکه مطمئن هستیم ضدعفونی شده است و یا از انواع یکبار مصرف آن استفاده کرد.

19. پس از یک تماس جنسی مشکوک و یا استفاده از سوزن مشترک، چه زمانی باید برای انجام آزمایش از نظر HIV مراجعه کنیم؟
آزمایشاتی که بطور معمول برای تشخیص این عفونت بکار می رود براساس جستجوی آنتی بادی های ایجاد شده توسط بدن دربرابر HIV است. میزان این آنتی بادی ها دراکثر مردم درطی 3 ماه پس از عفونت قابل شناسایی است (بطور متوسط حدود 25 روز پس از تماس). اما در بعضی موارد ممکن است این زمان به 6 ماه هم برسد. بنابراین درحال حاضر پیشنهاد می شود که 3 ماه پس از تماس احتمالی برای انجام آزمایش مراجعه کنید. نکته بسیارمهمی که نباید فراموش شود این است که درطی این 3 ماه نباید خود و دیگران را درمعرض HIV قرار داد .

20. آیا آلودگی از طریق خون و فرآورده های خونی امکان پذیر است؟
بله. ویروس ایدز از راه خون و فرآورده های خونی آلوده منتقل می شود. چون امروزه نمونه های خون اهدایی مورد آزمایش قرار می گیرند و خونهای آلوده دور ریخته می شوند درصد ابتلا از این طریق بسیار کاهش یافته است. بطور کلی٬ نقش خون و فراورده های خونی در انتقال HIV  بین 3تا 5 درصد است.

21. آیا خانمی که به ایدز مبتلا شده است می تواند بچه دار شود؟
زنان آلوده به ویروس ایدز باید در مورد بچه‌دار شدن به دقت فکر کنندو مشورت نمایند. از هر ۳ نوزادی که متولد می‌شود، امکان آلودگی یک نوزاد به ویروس ایدز وجود دارد. حدود ۳۰ درصداز زنان مبتلا به ایدز احتمال بدنیا آوردن نوزاد آلوده به ویروس ایدز را خواهند داشت.

22. آیا آلودگی به ویروس ایدز از طریق شیر مادر آلوده امکان دارد؟
بله. ویروس ایدز در شیر مادر وجود دارد و می تواند از این طریق کودک را آلوده نماید.


23. آیا مصرف مشروبات الکلی می تواند عامل ابتلا به ویروس  HIV باشد ؟
مشروبات الکلی باعث اختلال در قدرت تصمیم گیری می شود و همچنین میل جنسی فرد را افزایش می دهد و فرد قادر به تصمیم گیری صحیح جهت حفظ سلامت خودش نخواهد بود و اکثر تماس های جنسی به دنبال استفاده از مشروبات الکلی بدون استفاده از کاندوم است.


24. آیا تیغ استفاده شده که خونی روی آن دیده نشود هم می تواند بیماری ایدز را منتقل کند؟
بله ، تیغ به ظاهر سالم می تواند لخته های خون بسیار کوچک که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، داشته باشد و ویروس میتواند تا یک هفته در چنین لخته هایی زنده و عفونت زا باقی بماند.

25. آیا خالکوبی و سوراخ کردن گوش موجب انتقال آلودگی ایدز می شود؟

بله. خالکوبی و سوراخ نمودن گوش بوسیله سوزن و وسایل آلوده سبب انتقال بیماری ایدز می گردد.


26. آیا ویروس ایدز از راههای تنفسی، گوارشی و یا از طریق تماسهای معمولی خانوادگی و یا در محیط کار، مدرسه و اردوگاههای جمعی کاری و یا تفریحی منتقل می شود؟
خیر. این ویروس درطی فعالیت های روزمره منتقل نمی شود. ازجمله فعالیت های روزمره میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
الف - تماس های اجتماعی روزمره شامل دست دادن، روبوسی و درآغوش گرفتن دوستان.
ب - ورزش و کار .
پ - خوابیدن در یک اتاق و یا نفس کشیدن در هوای مشترک (محیط کار، اتومبیل و ... ) .
ت - ظروف غذا یانوشیدنی مشترک، دستگیره در، استفاده از آب مشترک درشستشو و شنا در استخر مشترک.
ث - آب دهان انداختن، عطسه و سرفه.
ج - عرق بدن و اشک.
چ - گزش پشه یا سایر حشرات.


27. آیا حشرات مانند پشه این بیماری را منتقل می کند ؟
خیر،حشرات دارای سیستم دفاعی می باشند که ویروس را از بین می برند و خوشبختانه ساختمان بدن پشه به گونه ایی است که به خاطر مکیدن هیچگاه خون را به بدن فرد وارد نمی کندو تنها خون را می مکد. بنابراین حشرات قادر نخواهند بود ویروس را منتقل کنند.


28 . چرا نیش حشرات بیماری ایدز  را منتقل نمی کند؟

خون آلوده ی مکیده شده بوسیله حشرات به سرعت توسط آنزیمهای حشره پاره شده و ویروس خارج شده از سلول میزبان قادر به ادامه ی حیات در داخل بدن حشره نمی باشد و حشره با گزش فرد دیگر، نمی تواند ویروس فعال را منتقل کند.


29.  آیا بوسیدن بادهان باز، HIV را منتقل می کند؟
رو بوسی و بوسیدن عادی باعث انتقال ویروس نمی شود ولی بوسیدن با دهان باز٬ کمی خطر دارد چون بزاق دهان به میزان بسیار کمی حاوی HIV میباشد. البته درمواردی که بوسه با دهان باز طولانی باشد ممکن است باعث ایجاد خراش در دهان یا لب شده و ویروس را منتقل کند. علاوه بر آن بعضی افراد گاهگاهی خونریزی خفیف از لثه یازخمهای کوچک دردهان دارند که می تواند عامل انتقال HIV باشد.

 30. آیا ابتلا به بیماری آمیزشی مانند سوزاک و سیفلیس آلودگی به ویروس ایدز را تسهیل می کند؟
بله. تمام بیماریهای مقاربتی سبب افزایش خطر آلودگی به ویروس ایدز می شوند.


31. آیا ویروس ایدز از طریق اقدامات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی منتقل می شود؟

بله. اگر پزشک یا دندانپزشک و یا سایر کارکنان مراکز بهداشتی درمانی آلوده باشند و رعایت احتیاط را نکنند و یا اگر وسایل درمانی آنها آلوده شده باشند وبصورت ضدعفونی نشده مورد استفاده قرار گیرند، آلودگی انتقال می یابد.

32. آیا مسافران بطور اتفاقی در یک کشور خارجی به ویروس ایدز آلوده می شوند؟
خیر، آلودگی از راه تماس جنسی با فرد آلوده اتفاق می افتد. دست دادن، سرفه، عطسه، سوار شدن به اتوبوس، مترو و استفاده از تلفن عمومی سبب آلودگی نمی شود.


33. درصورت انجام "چک آپ  و آزمایشهای صحت مزاج" ، آیا آزمایش HIV نیز انجام می گیرد؟
آزمایش ایدز به جز در موارد خاص، جزو آزمایشات متداول پزشکی جهت چک آپ(بررسی سلامت بصورت دوره ای ) نمی باشد. بنابر این باید دقیقاً نام آزمایش HIV  در برگه ذکر شود تا آزمایشگاه آن را انجام بدهد. پس در صورتی که تمایل به انجام آزمایش ایدز دارید باید دقیقاً قضیه را با پزشک خود در میان بگذارید.

34. کجا می توان برای انجام یک آزمایش ایدز  مراجعه کرد؟
در ایران به کلینیک ها و مراکز انتقال خون مراجعه می شود.

35. چرا آزمایش تشخیص قبل از ازدواج در تشخیص ایدز اجباری نمی شود ؟
داشتن یک پاسخ منفی دلیلی بر اینکه فرد آلوده نمی باشد، نیست و ممکن است فرد در چند ماه اخیر آلوده شده باشد و هنوز جواب ایشان مثبت نشده باشد. از طرفی فردی که دارای رفتارهای پر خطراست مانند اعتیاد تزریقی و داشتن آمیزش با شرکاء جنسی متعدد ، می تواند در هر زمان آلوده شود و داشتن سلامت قبل از ازدواج ضامن پایداری و سلامت خانواده نخواهد شد.


36. درصورت اهدای خون در سازمان انتقال خون ایران، آیا آزمایش HIV روی آن انجام میگیرد؟ آیا نتیجه آن قابل استفاده و معتبر است؟
بله و نتیجه آن معتبر است.
در سازمان انتقال خون ایران، آزمایش های خاصی (وسترن بلات-الایزا) بر روی خون انجام می شود. البته باید به خاطر داشت که آزمایش الایزا (HIV ELISA) حساسیت و دقت 100% ندارد. درصد دقت تست الیزا در حدود 97.5% است این بدان معنی است که این تست تنها 97.5% از مبتلایان را شناسایی می کند، به عبارت دیگر اگر شخصی مبتلا باشد 97.5% احتمال دارد که تست مثبت باشد. دقت تست وسترن بلات در حدود 98.5% است وآن به این معنی می باشد که اگر شخصی مثبت گزارش شود 1.5% احتمال دارد که واقعاً مبتلا نباشد. که به آن فاصله مثبت کاذب می گویند.
در هر صورت شخصی که جواب آزمایش الایزا مثبت دارد لازم است که با روش وسترن بلات (Western blot)  نیز مجدداً چک شود که روش دقیق تری است.
آزمایشگاه ها معمولاً قبل از اعلام نتیجه این کار را انجام می دهند. بنابراین جوابی که بیمار گرفته است در صورتی که مثبت باشد قابل اطمینان است چون چند بار کنترل می شود.

37. آیا افراد آلوده به ایدز اجازه کار ندارند؟
آلودگی به ویروس ایدز مانعی برای کارکردن نیست، تا زمانی که قدرت کار دارند و علائمی از بیماری نشان نداده اند، می توانند مانند سایرین کار کنند.. اگر هم علامتی نشان دادند باید زیر نظر پزشک قرار گیرند و در کنار دیگران به کار مشغول باشند.


38 . آیا کار کردن با کسی که آلوده به ویروس ایدز است اشکال دارد؟
خیر. همکاران آلوده خطری برای دیگران در محیط کار ندارند. استفاده از تلفن مشترک و کارکردن در کنار هم در محیط کار و حتی استفاده از یک لیوان و فنجان سبب انتقال آلودگی نمی شود.


39. چرا در محیط کار، بیماری از همکاران آلوده به ما منتقل نمی شود؟
زیرا آلودگی از طریق خون و ترشحات جنسی اتفاق می افتد و در محیط کار تماسی با خون و ترشحات جنسی وجود ندارد (البته در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی خطر تماس با خون و ترشحات خونی آلوده وجود دارد).


40. آیا آلودگی و بیماری ایدز درمان دارد؟
متاسفانه درمان موثری ندارد. استفاده از داروهای موجود فقط کمی طول عمر افراد را زیاد می کند و مرگ را تا مدتی به تعویق می اندازد. این داروها فوق العاده گران بوده، عوارضی سخت و جدی دارند. در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند. برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود. داروهای‌ ضد ویروسی‌ و نیز داروهای‌ مهارکننده‌ پروتئاز در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند. تجویز آنها باید توسط‌ پزشکان‌ با تجربه‌ انجام‌ پذیرد. با این‌ داروها می‌توان‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ نوزادان‌ مادران‌ حامله‌ را کاهش‌ داد. تحقیقات‌ زیادی‌ در رابطه‌ با داروهای‌ جدیدتر وتولید واکسن‌ آن‌ از طریق مهندسی ژنتیک در دست‌ انجام‌است.


41. آیا تاکنون واکسنی علیه بیماری ایدز ساخته شده است؟
متاسفانه خیر. ولی تحقیقات برای ساختن واکسن ادامه دارد.


42. چگونه می شود از آلودگی به ویروس ایدز از طریق تماس جنسی جلوگیری نمود؟
به تاخیر انداختن تماس جنسی تا زمان ازدواج، داشتن فقط یک شریک جنسی (همسر) و استفاده از کاندوم از انتقال عفونت جلوگیری می کند.

43. در صورت استفاده از کاندوم درارتباط جنسی با شخص آلوده، آیا خطر انتقال HIV و دیگر بیماری های مقاربتی همچنان وجود دارد؟
در صورتی که کاندوم سالم باشد و ترشحات جنسی از آن خارج نشود احتمال انتقال صفر است. البته همیشه باید به خاطر داشت که در رابطه جنسی با شخص آلوده خطر انتقال وجود دارد.
در ارتباط با افرادی که اطمینان کامل نسبت به سلامتی آنها ندارید، استفاده صحیح از کاندوم بطور جدی توصیه میشود.


44. کاندوم تا جه اندازه می تواند از ایدز جلوگیری نماید؟
مطالعات نشان می دهد که اگر کاندوم از جنس لاتکس بوده و به طور صحیح در هر بار نزدیکی، استفاده شود در جلوگیری از انتقال  HIV بسیار موثر است.
بعلاوه استفاده صحیح و مداوم از کاندوم لاتکس می تواند خطر انتقال دیگر بیمارهای جنسی (STD) را کاهش دهد.


45. کاندوم های لاتکس چقدر درپیشگیری از انتقال ایدز موثرند؟
بر طبق پژوهش های انجام شده بر روی افراد سالمی که با افراد ناقل این ویروس تماس جنسی داشته اند، 98 % از آنهایی که بطور منظم و به روش صحیح از کاندوم لاتکس استفاده می کرده اند به ویروس آلوده نشده اند. لذا کاندوم لاتکس درصورت استفاده منظم می تواند تا حد زیادی ازخطر انتقال HIV بکاهد.


46.جهت استفاده صحیح از کاندوم چه مواردی باید رعایت شود؟
-در هر بار نزدیکی یک کاندوم جدید استفاده شود.
-کاندوم را به محض ایجاد نغوظ و قبل از هر گونه تماس جنسی (واژینال، مقعدی یا دهانی)  استفاده کنید.
-به استفاده صحیح و مداوم از کاندوم توجه کنید. گاهی حین استفاده ممکن است کاندوم پاره شود.
-علت اصلی انتقال HIV و دیگر بیماری جنسی علیرغم استفاده از کاندوم، استفاده ناصحیح یا غیر مداوم از کاندوم است.
-استفاده از کاندوم هایی که ماده ی لغزنده ی آن روغنی (oil- Based) می باشد لاتکس را ضعیف کرده و احتمال پاره شدن کاندوم را بیشتر می کند.
-همچنین کاندوم اگر در معرض حرارت یا نور خورشید قرار گیرد یا فرسوده شود، ضعیف می شود و نیز ممکن است بوسیله دندان یا ناخن در حین عمل جنسی پاره شود.
-همیشه قبل از استفاده کاندوم٬ تاریخ انقضاء آنرا کنترل کنید.


47. در صورت عدم استفاده از کاندوم در ارتباط جنسی با شخص آلوده، آیا احتمال آلوده شدن در اولین ارتباط نیز وجود دارد؟
بله، حتی در اولین ارتباط این شانس در حدود 0.9% از زن به مرد و در حدود 1.1% از مرد به زن میباشد.


48. من با شخصی نزدیکی داشته ام و از کاندوم هم استفاده کرده ام. برای اطمینان از سلامتی خود ۷۰ روز بعد از آن آزمایش دادم که مشکلی نداشتم.آیا لازم است دوباره آزما یش بدهم؟
بطور کلی اگر شما از کاندوم درست استفاده کرده باشید احتمال ابتلا به ایدز نزدیک به صفر است . درست استفاده کردن به این معنا است که از ابتدای نزدیکی ،کاندوم کارگزاری شود و تا پایان نزدیکی بر روی آلت باقی بماند. در صورتیکه بخواهید  آزمایشی با بیشترین میزان دقت داشته باشید، با توجه به اینکه آنتی بادی های اچ آی وی عموما دو تا دوازده هفته بعد از شروع عفونت در گردش خون ظاهر میشوند ، باید پس از دوازده هفته وحتی کمی بیشتر به انجام آن اقدام نمایید.


49. مبارزه با ایدز به چه دلایلی جهانی شده است؟
- تخمین زده شده که در پایان سال 2002 حدود 68 میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز شده‌اند.
- نود درصد  مبتلایان به بیماری ایدز در کشورهای در حال توسعه (قاره آسیا و آفریقا) می‌باشند.
- در سال 2002 حدود 26 میلیون نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
- روزانه 16-10 هزار نفر در جهان به ویروس ایدز مبتلا می‌‌شوند.
 - روزانه حدود 7 هزار جوان در سنین 24-10 ساله آلوده می‌شوند.
- در هر دقیقه 5 جوان به ویروس ایدز آلوده می‌شوند.


50. نکاتی که باید دانش آموزان درباره ی ایدز بدانند تا از خطر ابتلا به آن در امان بمانند چیست؟
•    دانش آموزان حتما باید رعایت نکات زیر را فراموش نکنند:
-در برابر تعارفات خانمان‌سوز در خصوص سیگار، مواد مخدر، شرکت در مجالس ناسالم، وسوسه در انجام کارهای ناسالم از طرف دوستان و حتی بستگان «نه» بگویند.   
-با ورزش ،مطالعه و انجام کارهای هنری و علمی زندگی خود را پربارتر، سودمند و سالم نگه دارند.
-به اصول موازین اخلاقی و انسانی دین مبین اسلام و ادیان الهی پایبند باشند و بدانند که یکی از مهمترین دلایل انتشار این بیماری در دنیا رفتارهای پرخطر و غیر اخلاقی میباشد.
-دقت کنید که استفاده از هر نوع مواد مخدر و الکل باعث کاهش هوشیاری و عدم خویشتن‌داری می‌گردد. پس می‌تواند انسان را در برابر رفتارهای پرخطر و به دنبال آن بیماریها و مشکلات دیگر قرار دهد لذا از مصرف این مواد جدا‌ٌ خودداری کنند.


 دانلود دانستنی هائی درباره ایدز 



دانلود :کتابچه ایدز 


دانلود : آیا ممکن است من هم به اچ آی وی مبتلا شوم



کتاب آموزش پیشگیری از ایدز به افراد در معرض رفتارهای پرخطر جنسی

مقاله نقش رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و پیشگیری از ایدز در بین دانشجویان


مقاله ویژگی های خانوادگی افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی

دانلود:یائسگی وHIV


فقر و HIV

مطالب مرتبط:


http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgبارداری و HIV

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgالفبای پیشگیری از ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgآنچه که باید درباره ایدز بدانیم

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز و HIV : آیا شما در خطرید؟

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgچند رسانه ای درباره ایدز (پمفلت وپوستر)

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgروز جهانی روبان های قرمز (بیماری ایدز)

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgمشکلات روانی بیماران مبتلا به اچ آی وی

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgاقدامات لازم در صورت مواجه با ویروس ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgزندگی با کیفیت و مثبت با اچ. آی. وی/ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgآموزش مهارت‌های زندگی برای پیشگیری از ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgنکات مهم تغذیه ای دربیماران مبتلابه عفونت اچ- آی- وی

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgآیا آرایشگاه ها می توانند سبب انتقال ویروس نقص ایمنی انسان( HIV) شوند؟

http://axgig.com/images/10119210293701737724.jpg



خطر انفجار مین اچ‌آی‌وی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
می توان عکس العمل مردم جامعه را در مواجهه با فرد مبتلا به ایدز مجسم کرد. مردم وقتی با فردی مبتلا به ویروسHIV(اچ آی وی) روبرو می شوند چنان از او می گریزند که گویی الهه مرگ است که یکباره در برابر آنان ظاهر شده است. ایدز بیماری مخوف قرن بیستم است که ناتوانی پزشکان در کنترل و یافتن راه درمان قطعی آن، سبب شده است که قریب به 30 سال بر جهان حکمرانی کند.


http://sciblogs.co.nz/infectious-thoughts/files/2013/08/hiv_aids_magnifying_glass.png

این بیماری اولین بار در سال 1981 در میان مردان هم جنس گرای نیویورک ظاهر شد و همزمان در آفریقا نیز مبتلایان به این بیماری شناخته شدند. این دو منطقه ( آمریکا و آفریقا) شگفتی پزشکان را از بروز این بیماری در دو منتها الیه علمی جهان در پی داشت،  آمریکا با پیشرفت تکنولوژیک و علمی و آفریقا با عقب ماندگی علمی و صنعتی ؛ به هر صورت این بیماری ناشناخته که با انواع متنوعی از بیماریهای عفونی همراه بود در سال 1982Acquired Immune Deficiency Syndrome و به طور اختصارAIDS( ایدز) نامیده شد. به بیانی ساده ایدز بیماری اختلال و از کارافتادگی سیستم دفاعی بدن است . ویروس اچ آی وی کار گلبول های سفید بدن را در مقابله با بیماری های عفونی مختل می سازد و یک سرماخوردگی ساده و یا بیماری ذات الریه که در بیماران عادی قابل درمان است در بیماران باHIV مثبت می تواند کشنده باشد.ویروس ایدز در جامعه شبیه به «مین» است که نقشه‌ای در دست کسی نیست تاشناسائی کندو ممکن است هر لحظه روی مین برود بر این اساس هرکسی ممکن است در مرکز ابتلا به این ویروس قرار داشته باشد. یکی در آرایشگاه، یکی در دندانپزشکی، یکی در زندان و...«ایدز بیمار خود را انتخاب نمی‌کند. عدم آگاهی افراد به خصوص جوانان از راه‌های انتقال HIV ، شانس ورود این ویروس به بدن آنها را بالا برده و شیوع ابتلا به آن را در جامعه افزایش می‌دهد. هیچ تفاوتی هم ندارد که این اشخاص به چه قشری تعلق داشته باشند.


ایدز یک بیماری است، جرم نیست. راه‌های پیشگیری و سرایت آن را یاد بگیریم و بدانیم که چگونه خود را از مبتلا شدن به آن محافظت کنیم و در صورتی که با افراد مبتلا به ویروس عامل ایدز (HIV+) مواجه شدیم، با آنان مانند یک «بیمار» و نه مانند یک «مجرم» رفتار کنیم و بدانیم برخورد صحیح با آنان چگونه باید باشد.»سن مصرف مواد محرک به نوجوانان رسیده؛ سنینی که باعث رفتارهای جنسی مخاطره‌آمیز می‌شوند. آمارها نیز بیانگر همین موضوع است؛ به طوری که مشاهده می‌کنیم آمار ابتلا به ایدز از طریق تزریقات با سرنگ مشترک در معتادان به سوی انتقال جنسی منتقل شده است.در سال 91، 33 درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بوده است؛ این در حالی است که در سال 80، روابط جنسی تنها 10 درصد عامل انتقال ایدز بوده است و این موضوع زنگ خطر بزرگی است.انتقال اچ‌آی‌وی/ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم از مرز 30 درصد عبور کرد.شعار امسال سازمان ملل به پیشگیری و کنترل ایدز در جوانان و نوجوانان اختصاص دارد. به این ترتیب لازم است اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی این گروه سنی را از پیامدهای ناشی از ابتلا به این عفونت مطلع کرد و روش‌های پیشگیری از ابتلا به این عفونت را آموزش داد.

http://www.healthpovertyaction.org/wp-content/uploads/2010/11/UNAIDS-Wordle-cropped.jpg

بر اساس اطلاعات منتشر شده در دنیا، حدود دو میلیون نفر از 35 میلیون و 300 هزار مبتلا به عفونت ‌HIV در دنیا را جوان‌های 10 تا 19 ساله تشکیل می‌دهند. بنابراین این قشر نیازمند توجه ویژه هستند چرا که این قشر احساساتی بوده، به سلامت خود کمتر توجه دارد و آگاهی‌هایش نسبت به رفتارهای پرخطر بسیار کم است. همچنین این گروه سنی درباره اینکه HIV/ ایدز می‌تواند از طریق تماس جنسی انتقال یابد، آگاهی چندانی ندارد و در عین حال اگر به یک بیماری مزمن مبتلا باشد، کمتر به آن بها می‌دهد و از انگ و تبعیض ناشی از عفونت به شدت نگران است. به همین دلیل به سادگی تحت مراقبت و درمان قرار نمی‌گیرند. این مسئله سبب می‌شود که این گروه آسیب‌پذیرتر باشند.البته این گروه سنی به شدت آموزش‌پذیرند و تجربه نشان می‌دهد که این قشر می‌تواند آموزش به همسالان خود را بهتر از هر قشر دیگری هدایت کند.



وحشت فزاینده ویروس اچ آی وی

دوره نهفتگی این بیماری ، بسیار زیاد وتا حدود 15 سال هم ممکن است به طول انجامد . یعنی ممکن است فردی آلوده به ویروس اچ آی وی باشد ولی علائم بیماری را آشکار نسازددر کشورهای اروپایی و آمریکا ، فقدان پایبندی های اخلاقی، ارتباطات جنسی آزاد و استفاده از مواد مخدر تزریقی سبب شد که در سالهای اولیه شناخت این بیماری، ایدز در این کشورها قربانیان بسیاری را بر جای گذارد ولی پس از آن سیاست های دولت ها در آگاهی بخشی و کنترل این بیماری سبب کاهش مبتلایان به این بیماری در کشورهای اروپایی و آمریکا شد. هم اینک بر طبق گزارش سالانه سازمان ملل متحد، اپیدمی ایدز در آفریقا مهارگسیخته است. هم اکنون قریب به 42 میلیون نفر در جهان مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند که 5/2 میلیون نفر از آنان کودک هستند.


دوسوم از کل مبتلایان به ویروس ایدز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند. وخامت گسترش این بیماری در این منطقه به گونه ایی است که در برخی از این کشورها از هر سه بزرگسال یک نفر به ویروس اچ آی وی مبتلاست. در میان کشورهای آفریقایی "سوازیلند" و "بوتسوانا" با 40% بیماری در نزد بزرگسالان بیشترین آمار را داراست. رقم مبتلایان ، به تنهایی در کشور" آفریقای جنوبی" 3/5 میلیون نفر است.شاید بگوئید این آمار تکان دهنده است ولی با ما و کشور ما فاصله بعیدی دارد. درست است اما همین آمار بیان می کند که هر روز 14 هزار نفر به جمع افراد آلوده با اچ آی وی مثبت اضافه می شود و بیم آن می رود که اچ آی وی آسیا را نیز تسخیر کند. می پرسید چرا و چگونه؟!

فرد مبتلا به ایدز یک بیمار است. با او باید همچون فردی نیازمند کمک رفتار کرد. نباید از او گریخت. نباید او را متهم کرد. باید با حفظ ایمنی به کمک او شتافت تا رنج بیماری مهلکی که هیچ راه درمانی برای آن شناخته نشده است، کاهش یابد تا اگر زخم های جسمش را درمانی نیست، زخم های روحش با توجه و مهربانی التیام یابد. و بر مسئولان است که این بیماری را با توجه به بافت جوان جامعه جدی بگیرند. راههای مقابله با آن را در مدارس آموزش دهند و همه یک تن در برابر هجوم این بیماری درایستند با استحکام مبانی اخلاقی، با کنترل معتادین ، با آگاهی بخشی به مردم و با کنترل خون و فرآورده های خونی وارداتی . به امید جهانی بدون ایدز.


مطالب مرتبط من با ایدزدر وبلاگ دیگرم :

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز وتغذیه با شیر مادر

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgراههای انتقال بیماری ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgچگونگی شروع بیماری ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgاچ آی وی به روایت تاریخ

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز مانع بچه دار شدن نیست

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدزچونه وارد ایران شد+فیلم

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgدرجستجوی میلاد یک روبان قرمز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز ومحرومین از حقوق اجتماعی

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgآموزش تنها راه پیشگیری از ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpg10توصیه مهم برای بیماران ایدزی

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز سیستم ایمنی بدن را تخریب می کند

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgباورهای مذهبی مانع گسترش ایدز می شود



 http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTTn4cLHa1-sWq_J5NtnmQtd0u5zHc1o-RWCqcbxdoPE32-rGr6

عوامل مستعد کننده بیماری‌های قلبی و عروقی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

عواملی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دخیل‌اند که می‌توان با کنترل آن‌ها به طریق طبیعی یا دارویی، خطر ابتلا را کاهش داد.مصرف سیگار از جمله عوامل مستعد کننده بروز بیماری‌های قلب و عروقی است و افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به بیماری‌های عروقی و قلبیقرار دارند.سیگار یکی از عوامل اصلی مرگ بر اثر ایست ناگهانی قلب هستند، این مقدار در سیگاری‌ها دو برابر افراد غیرسیگاری است. استعمال دخانیات با مشارکت با سایر عوامل، موجب تشدید تاثیرات این عوامل هم می‌شوند. استنشاق دود سیگار از محیط حتی خطر ابتلا را در افراد غیرسیگاری بالا می‌برد.هنگامی که کلسترول خون افزایش می‌یابد، میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم افزوده می‌شود. زمانی که کلسترول بالای خون با عوامل دیگر مانند مصرف سیگار و فشارخون در فردی وجود داشته باشد، احتمال خطر ابتلا افزایش می‌یابد.فشارخون بالا کار قلب را زیاد می‌کند و سبب فرسوده شدن و نارسایی عمل و کارکرد قلب می‌شود، این عامل موجب بالا رفتن خطر سکته و یا نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی می‌شود.افزوده شدن عامل فشارخون بالا به عواملی مانند چاقی، مصرف سیگار، دیابت و کلسترول بالای خون موجب می‌شود که احتمال بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی چند بار بیشتر شود.


http://www.taknaz.ir/upload/71/0.662451001351331515_taknaz_ir.jpg

  ادامه مطلب ...

دهانشویه طبیعی برای رفع بدبویی دهان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
به چرخاندن مایعات در دهان به منظور پاکسازی فیزیکی محیط دهان همچنین اثرات درمانی بر دندان‌ها, لثه‌ها و محیط دهان دهانشویه گفته می‌شود.باید دانست که تماس دهانشویه‌ها با محیط دهان و دندان هرچه قدر طولانی تر باشد اثرات مطلوب تری دارد، بنابراین چرخاندن دهانشویه‌ها را در محیط دهان با کمی فشار انجام دهید تا آب میان منافذ دندان‌ها نیز برسد. بعد از استفاده از دهانشویه‌ها تا مدتی از خوردن و آشامیدن باید پرهیز داشت. از دهانشویه‌های شیمیایی حتی امکان استفاده نشود و بهتر است که از دهانشویه‌های طبیعی استفاده شود.

معرفی دهانشویه های گیاهی

آب:

آب یکی از دهانشویه‌ها طبیعی است که چرخاندن آب در دهان با اینکه بسیار ساده و پیش پا افتاده می‌رسد ولی بسیار به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

مخلوط سرکه و گلاب:

نسبت ۵ استکان گلاب به یک استکان سرکه دهانشویه طبیعی مناسبی است که می‌توان می‌تواند چند بار در طول روز محیط دهان را با آن پاکیزه کرد.این دهانشویه برای زمانی که افراد دندانشان را کشیدند, مفید است که موجب بند آمدن خونریزی می‌شود و اگر دندان‌هایشان بعد از استفاده از این دهانشویه کُند شد, بهتر است که مقدار سرکه را کم کنند.این دهانشویه موجب خوشبو کردن محیط دهان می‌شود همچنین عفونت‌ها و باکتری‌های موجود در محیط دهان را از بین می‌برد و برای لقی دندان‌ها, آفت دهان و جوش‌هایی که داخل دهان می‌زند بسیار مناسب است.اگر در دهان آفتی وجود دارد که بعد از استفاده از این دهانشویه احساس سوزش می‌کنید بهتر است که گلاب خالی را استفاده کنید.

جوشانده چوب مسواک

بهتر است که چوب مسواک را چوشانده و با عصاره آن دهان را شست‌و شو دهید، مداوت به این کار مانع از جرم دندان می‌شود.

محلول آب و نمک

دهانشویه آب و نمک برای رفع عفونت‌های دندان و دهان بسیار مفید است البته آب نباید شور باشد. حتی مسواک زدن با آب و نمک نیز به سلامت دندان‌ها بسیار کمک می‌کند.


الزامات تغییر سبک زندگی در بیماریهای قلبی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

آیا زندگی سالم‌تر الزاماً یک نوع کشمکش با زندگی همیشگی و عادت‌های گذشته است؟ باید بگوییم که جواب کاملا منفی است. اگر می‌خواهید عادت‌های سالمی در پیش بگیرید باید یاد بگیرید که این تغییرات را به تدریج و کم‌کم وارد زندگی‌تان کنید. نباید انتظار داشته باشید که یک شبه نتیجه‌ی تغییرات را مشاهده کنید.  حدود 3 تا 4 هفته وقت می‌برد که تغییری جا بیفتد و تبدیل به عادت روزمره شود. بین بیماری‌های قلبی و عروقی با نوع و نحوه تغذیه افراد، ارتباط زیادی وجود دارد. به همین دلیل، مردم باید هم در نوع تغذیه و هم در چگونگی و نحوه صحیح تغذیه دقت کامل داشته باشند.


قلب

از بیماری‌های قلب و عروق به عنوان بزرگ‌ترین قاتل انسان‌ها در کشورهای در حال توسعه نام برده شده است. قاتلی که 38 درصد از مرگ‌ها در ایران به دست آن است. از سوی دیگر، هزینه درمان بیماری‌های قلب و عروق نیز بالاست و این امر سبب می‌شود که فشار زیادی روی دوش بیماران قلبی و عروقی سنگینی کند. اما درعین حال، پزشکان و کارشناسان تغذیه معتقد هستند که با تغییر سبک زندگی به راحتی می‌توان از شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.

بین شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی و تغذیه چه ارتباطی وجود دارد؟

 بین بیماری‌های قلبی و عروقی با نوع و نحوه تغذیه افراد، ارتباط زیادی وجود دارد. به همین دلیل، مردم باید هم در نوع تغذیه و هم در چگونگی و نحوه صحیح تغذیه دقت کامل داشته باشند. منظور از نوع تغذیه آن است که آیا فرد تمام گروه‌های غذایی مورد نیاز خود را در حد مناسب، نه زیاد و نه کم، دریافت می‌کند؟ و منظور از نحوه تغذیه، یعنی آنکه آیا فرد به موقع غذا می‌خورد؟ یا دیر غذا می‌خورد؟ آیا روش نگهداری و ذخیره غذای فرد، روش مناسبی است یا خیر؟ به عنوان نمونه، مردم همه روغن می‌خورند اما گروهی از افراد روغن جامد و گروهی دیگر روغن مایع استفاده می‌کنند. علاوه بر این، برخی از افراد حتی غذاهایشان را با روغن جامد که ضرر دارد، سرخ هم می‌کنند. خب مسلم است که این افراد بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند تا افرادی که مثلاً از روغن مایع گیاهی در سالاد استفاده می‌کنند.یکی از مشکلات بزرگ تغییر سبک زندگی در زمینه‌ی تغذیه، یافتن مواد غذایی سالم برای جایگزین کردن مواد غذایی همیشگی برنامه‌ی غذایی است. برای این کار شما باید با مصرف مواد غذایی سالم و جدید شروع کنید و 4 هفته صبر کنید تا مصرف این مواد غذایی با ذائقه‌تان منطبق شود. با ما همراه باشید تا با چند توصیه برای تغییر سبک زندگی و سوق دادن آن به سمت یک زندگی سالم آشنا شوید.


پیش به سوی نوشیدنی‌های سالم

به تدریج مصرف نوشیدنی‌های گازدار را کم و به جای آن آب را جایگزین کنید. روزانه باید حداقل یک لیتر آب بنوشید. یک عدد لیموترش یا خیار به بطری آبتان اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود. اگر تمایلی به نوشیدن آب خالی ندارید می‌توانید از پودرهای طعم‌دهنده‌ی بدون قند استفاده کنید تا آب مزه‌دار شود. چای سبز یکی دیگر از نوشیدنی‌های سالم است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و برای کاهش وزن نیز فوق‌العاده است. شاید در گام اول از طعم این نوشیدنی خوشتان نیاید اما بهتر است مصرف آن را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و کم‌کم به طعم آن عادت کنید. توصیه می‌کنیم چند قطره لیموترش نیز به چایتان اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شده و خواص آن چند برابر شود.


برای میان‌وعده: به جای هله‌هوله و شیرینی‌جات میوه و آجیل را دریابید

فیبرها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالمی که در میوه‌ها و آجیل وجود دارد شما را تا رسیدن وعده‌ی غذایی بعدی کاملا سیر نگه می‌دارند اتفاقی که بعد از مصرف کیک و کلوچه و غیره نمی‌افتد. از این گذشته شیرینی‌جات صنعتی سرشار از قند هستند که اصلاً برای سلامتی و تناسب اندام خوب نیستند. درحالی‌که بدن برای بهبود عملکرد خود به فیبرهای غذایی، پروتئین و چربی‌های سالم نیاز دارد. پس به عنوان میان‌وعده یک عدد میوه یا یک مشت آجیل میل کنید.


حجم غذا را کاهش دهید

حتماً شما هم چشم‌غره‌های مادرتان را یادتان می‌آید: «یعنی اینکه غذایت را تا آخر بخور و بشقابت را تمیز کن!» بعد هم اینکه همه‌ی ما مجبور می‌شدیم و با بی‌اشتهایی غذایمان را تمام می‌کردیم. اما وقتش رسیده است که به این عادت نادرست پایان دهید. بهتر است از همان اول کمتر غذا بکشید یا اینکه از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید. وقتی بشقابتان کوچک باشد پرتر دیده می‌شود و شما با همان غذا سیر می‌شوید. وقتی حجم غذایی که میل می‌کنید کم باشد کم‌کم به این میزان عادت می‌کنید و پرخوری را کنار می‌گذارید.


http://20ist.com/wp-content/uploads/2012/05/Resize-Wizard-1.jpg

گوشت سفید و کم چرب پرندگان را دریابید

گوشت بوقلمون، گوشت مرغ و غیره را دریابید. بهترین کار این است که قسمت‌های سفید و بدون چربی گوشت پرندگان را دریابید. مثلاً سینه‌ی مرغ. این قسمت‌ها کم‌چرب‌ترند. چربی‌های حیوانی موجود در گوشت قرمز منبع چربی‌های اشباع شده است. این چربی‌ها در طولانی مدت به سلامتی آسیب می‌رساند و باعث چاقی مفرط و مشکلات دیگر می‌شوند.فیبرها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالمی که در میوه‌ها و آجیل وجود دارد شما راتا رسیدن وعده‌ی غذایی بعدی کاملا سیر نگه می‌دارند اتفاقی که بعد از مصرفکیک و کلوچه و غیره نمی‌افتد.


آرد کامل (سبوس‌دار) به جای آردهای تصفیه‌شده

از نان و پاستاهای تهیه‌شده از آرد سبوس‌دار استفاده کنید. برنج کامل را به جای برنج سفید وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. خیلی‌ها معتقدند که مثلاً پاستاهای کامل یا سبوس‌دار طعم خاک می‌دهند و باب طبعشان نیستند. اما باید بدانید که باز مسئله‌ی عادت در میان است. شاید اولش خوشتان نیاید به خاطر اینکه این طعم برایتان جدید است اما به مرور زمان که به این طعم‌ها عادت کردید مطمئن باشید که خوشتان خواهد آمد.


سبزیجات را جایگزین سیب‌زمینی سرخ کرده بکنید

همه‌ی ما کنار مرغ، گوشت، ماهی و غیره سیب‌زمینی سرخ کرده را خیلی دوست داریم. اگر سیب‌زمینی را بخارپز کنید سالم است اما سیب‌زمینی سرخ‌کرده یعنی چربی زیاد. سبزیجات علاوه بر اینکه یک جایگزین مناسب برای سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌باشند بلکه این مواد غذایی سالم سرشار از فیبرهای غذایی می‌باشند که شما را زود سیر می‌کنند و به مدت طولانی سیر نگه می‌دارند.


شیوه‌ی پخت تان را تغییر دهید

خیلی از ما عادت کرده‌ایم که خیلی زود یک ماهی‌تابه برداریم و مواد غذایی را با روغن فراوان سرخ کنیم. باید بدانید که در زندگی مدرن امروزی باید این شیوه را تغییر دهید. استفاده از فر یا کباب کردن را جایگزین شیوه‌ی سرخ کردن بکنید. البته باید بدانید که بخارپز کردن فوق‌العاده است. باید سعی کنید به جای روغن از چاشنی‌های متفاوت برای خوش‌طعم کردن غذاها استفاده کنید. اگر از ماهی‌تابه استفاده می‌کنید حتماً باید نچسب باشد تا میزان روغن کمتری در حد چند قطره استفاده کنید.


جای سس کنار غذاست نه قاطی غذا

سالاد یک پیش غذای فوق‌العاده است اما بعضی‌ها عادت دارند سس سفید را داخل آن خالی کرده و بعد سرو کنند. توصیه می‌کنیم این کار نکنید. تا جایی که می‌توانید از روغن زیتون و سرکه برای نوش جان کردن سالادهایتان استفاده کنید. اگر نمی‌توانید از سس دل بکنید آن را در یک ظرف کوچک کنار سالادتان قرار دهید و داخل آن نریزید. بهترین شیوه این است که چنگالتان را به سس آغشته کرده و سپس به سالاد بزنید. کلاً سعی کنید از مصرف غذاها یا سالادهایی که با سس تهیه می‌شوند یعنی حسابی «سس مالی» شده‌اند بپرهیزید و مصرف این قبیل غذاها را تا حد امکان به مناسبت‌های خاص مانند مهمانی و جشن‌ها موکول کنید.


کم‌کم به مصرف شیر کم چرب عادت کنید

خیلی‌ها معتقدند که شیر کم‌چرب یا بدون چربی مزه‌ی آب می‌دهد و شیر باید پرچرب باشد. باز هم پای عادت در میان است. اگر دو هفته شیر کم چرب میل کنید به طعم آن عادت می‌کنید. بهتر است به تدریج پیش بروید. اگر عادت دارید که همیشه شیر پرچرب می‌خورید اول با مصرف شیر 2 درصد چربی شروع کنید و بعد از دو هفته مصرف شیر 1 درصد چربی را استارت بزنید. در این صورت به تدریج به طعم این‌گونه شیر عادت می‌کنید تا به شیر کم‌چرب یا بدون چربی برسید.


غذایتان را با مصرف سوپ یا سالاد آغاز کنید

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف یک سالاد کم کالری (بدون سس زیاد) و یا یک سوپ سبزیجات به عنوان پیش‌غذا باعث می‌شود که میزان کالری دریافتی‌تان در آن وعده‌ی غذایی به طور چشمگیری کاهش یابد. توصیه می‌کنیم یک سالاد سبزیجات ساده بدون مواد نشاسته‌ای با سرکه و روغن زیتون میل کنید. سوپ سبزیجات تهیه‌شده با آب مرغ نیز یک پیش غذای فوق‌العاده است. می‌توانید کمی سبوس هم به سوپتان اضافه کنید تا هم فیبر بیشتری نصیبتان شود و هم اینکه زودتر سیر شوید.


تغییر سبک زندگی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی

چه نوع از مواد غذایی باعث بروز یا تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود؟

مصرف برخی از مواد غذایی برای قلب بسیار مشکل‌ساز است. یکی از آن‌ها مصرف فراوان گوشت‌های قرمز است. گوشت‌های قرمز چون کلسترول و چربی اشباع بالایی دارند، باعث تخریب قلب و از بین رفتن رگ‌ها می‌شوند. علاوه بر این، چربی اشباع اعم از چربی دنبه و چربی کره که از نوع چربی‌های حیوانی هستند برای قلب ضرر دارند به دلیل آنکه با مصرف آن‌ها هم کلسترول وارد بدن می‌شود و هم اسیدهای چرب اشباع جامد آن‌ها به مرور زمان دور رگ‌ها رسوب کرده و رگ‌های قلب را تخریب می‌کنند. به همین دلیل است که همواره به مردم توصیه می‌کنیم تا حد امکان از روغن حیوانی استفاده نکنند.مردم باید لبنیات کم‌چرب مصرف کنند. روغن‌های مایع گیاهی بخورند. دو تا سه باردر هفته ماهی و هفته‌ای دو بار گوشت مرغ استفاده کنند و به جای گوشت قرمز، حبوبات را در سبد غذایی خود جایگزین کنندعلاوه بر این، باید از مصرف نمک خودداری شود چرا که نمک فشارخون را بالا برده و ورم در بدن ایجاد می‌کند و سبب می‌شود که فشار شدیدی به رگ‌ها و قلب وارد شود. بنابراین باید تا آنجا که ممکن است نمک از سفره ایرانی‌ها حذف شود و به غذاهایی هم که در حال پخت هستند مقدار کمی نمک اضافه شود و البته افرادی که بیماری قلبی دارند اصلاً نمک استفاده نکنند حتی نان آن‌ها باید بی‌نمک باشد. این افراد، تحت هیچ شرایطی نباید از پنیرهای موجود در بازار استفاده کنند و ضروری است که خودشان پنیر درست کنند. این افراد نباید از غذاهای کنسرو شده، کالباس و سوسیس استفاده کنند چون هم نمک بالایی دارند و هم در آن‌ها از مواد نگه‌دارنده استفاده شده است.


چه مواد غذایی را بهتر است مردم برای پیشگیری و یا بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده کنند؟

مردم باید لبنیات کم‌چرب مصرف کنند. روغن‌های مایع گیاهی بخورند. دو تا سه بار در هفته ماهی و هفته‌ای دو بار گوشت مرغ استفاده کنند و به جای گوشت قرمز، حبوبات را در سبد غذایی خود جایگزین کنند. از سبزیجات با انواع رنگ‌ها مصرف کنند چرا که در سبزیجات رنگ‌های مختلف مواد آنتی‌اکسیدانی وجود دارد که باعث می‌شود رادیکال‌های آزاد در بدن از بین برود. گوجه فرنگی به دلیل آنکه پتاسیم دارد، برای قلب بسیار مفید است. سه تا چهار عدد میوه در روز و نه بیشتر مصرف شود. مصرف روزی سه پیش‌دستی از انواع سبزیجات با انواع رنگ‌ها برای قلب بسیار مفید خواهد بود. مصرف نان سبوس‌دار هم فراموش نشود.




زندگی به شرط سلامتی

زندگی زمانی بر وفق مراد است که سالم باشید. پول، ماشین مدل‌بالا، خانه و زندگی آن‌چنانی و غیره زمانی بیش‌ترین لذت را به شما خواهند داد که در سلامت کامل از آن‌ها استفاده کنید.این شعار نیست: سلامتی یک سرمایه است. همین که مثلاً توموری در مغزتان نیست بیش از 20 میلیون تومان در زندگی جلو هستید، همین که میگرن ندارید، همین که دور از جانتان سرطان ندارید، همین که کلی بیماری جدی یا حتی جزیی دیگر ندارید خودش هم سرمایه است و هم لذت.اما سالم ماندن هم باید و نبایدهایی دارد. نمی‌شود عادت‌ها و رفتارهای ناسالم داشته باشید و درعین‌حال توقع هم داشته باشید که مریضی به سراغتان نیاید. در این مقاله چند توصیه برای سالم زیستن برایتان داریم. لطفاً خط به خط با ما باشید.

 

سیگار نکشید

سیگاری‌ها خودشان بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که سیگار چه بلایی سرشان می‌آورد اما با این حال دست از این استوانه‌ی مرگبار نمی‌کشند. آقایان، خانم‌ها سیگار یعنی بیماری‌های قلبی، یعنی سرطان ریه، یعنی دندان‌های زرد و دهان بدبو و کلی مضرات دیگر که خودتان بهتر می‌دانید. خبر خوب اینکه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد یک سال بعد از ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مربوط به مصرف دخانیات 50 درصد کاهش پیدا می‌کند و حداقل 10 سال بعد از ترک آن، خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه نیز به نصف می‌رسد. به نظرتان این‌ها دلایل خوبی برای له کردن سیگار زیر پایتان نیستند؟ لطفاً همین الان آن پاکت را روانه‌ی سطل زباله کنید.شهرت فیبرها برای کنترل و تنظیم کار روده‌ها بر هیچ‌کسی پوشیده نیست.اما این فیبرها کارهای بیشتری جز رفع یبوست نیز انجام می‌دهند. اینکه در معده حجیم می‌شوند و به راحتی گرسنگی را از بین می‌برند و به کاهش میزان کلسترول و قند خون کمک می‌کنند

تنبلی موقوف!

یادتان هست آن شعر کودکی: «تنبل همیشه خوابه، جاش تویه رختخوابه، پاشو پاشو بیدارش کن، از رختخواب جداش کن.». از همان بچگی در گوش ما خوانده‌اند که تنبلی و کاهلی را از خود دور کنیم. اما چه شده است که الان چسبیده‌ایم به میز کارمان، خانه هم که می‌رسیم لم می‌دهیم روی مبل و مدام کانال عوض می‌کنیم؟ تحرک داشته باشید. ورزش کنید. منظورمان این نیست که حتماً باشگاه بروید و دمبل بزنید. مهم این است که به طور مرتب تحرک بدنی داشته باشید. اگر نمی‌توانید باشگاه بروید حتماً پیاده‌روی را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید. بعد از شام از خانه بیرون بزنید و در نزدیک‌ترین پارک محل زندگی‌تان قدمی بزنید و کمی حرکات کششی انجام دهید.

 

تا جایی که می‌شود به کنسروها و غذاهای صنعتی نه بگویید

تا جایی که می‌شود میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، گوشت و ماهی را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کرده و دور و بر غذاهای صنعتی و فراوری شده خط قرمز بکشید.

فیبر

 

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

بهترین روش این است که میوه و سبزیجات تازه نیمی از فضای بشقابتان را پر کنند. در این صورت کلی ویتامین و مواد معدنی و فیبر عاید‌تان می‌شود. این مواد مغذی سلامتی‌تان را تضمین می‌کنند.

 

نمک کمتر: شما سالم‌تر

باید بدانید که 75 درصد سدیمی (نمک) که وارد بدن ما می‌شود از نان، رب، سوسیس و کالباس، غذاهای آماده، سوپ‌ها، سس‌های بسته‌بندی‌شده، غذاهای کنسروی، پنیر و غیره تامین می‌شود. متأسفانه نمک زیاد باعث ابتلا به فشارخون بالا می‌شود. بهتر است به فکر پیشگیری باشید تا اینکه چند وقت دیگر دارو بخورید و به فکر درمان بیفتید. توصیه می‌کنیم نمک کمتری مصرف کنید و سر سفره مدام دنبال نمکدان نباشید.

 

فیبر را دریابید

شهرت فیبرها برای کنترل و تنظیم کار روده‌ها بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. اما این فیبرها کارهای بیشتری جز رفع یبوست نیز انجام می‌دهند. اینکه در معده حجیم می‌شوند و به راحتی گرسنگی را از بین می‌برند و به کاهش میزان کلسترول و قند خون کمک می‌کنند. برای دریافت فیبر بیشتر می‌توانید روی حبوبات، غلات کامل، دانه‌ها و مغزهای روغنی، میوه و سبزیجات حساب کنید.

 

گوشت قرمز کمتری مصرف کنید

محققان بر این عقیده‌اند که مصرف زیاد گوشت قرمز و به خصوص گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را بالا می‌برد. برای همین هم توصیه می‌کنیم مصرف گوشت قرمز را به هفته‌ای سه مرتبه محدود کنید. اگر بتوانید که مصرف پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات، توفو و آجیل‌ها را جایگزین گوشت قرمز بکنید می‌توانید میزان اسیدهای چرب اشباع‌شده را کاهش داده و میزان چربی‌های اشباع‌نشده‌ی بدنتان را بالا ببرید و این هم یک هدیه‌ی ارزشمند برای سلامتی قلبتان است.مصرف زیاد گوشت قرمز و به خصوص گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را بالا می‌برد

صرفا جهت اطلاع! الکل به سلامتی‌تان آسیب می‌رساند

مصرف الکل خطر ابتلا به مشکلات کبدی، فشارخون، تری گلیسیرید، سرطان سینه، سرطان دهان، سرطان معده، سرطان کولون و سرطان گلو را بالا می‌برد. الکل پرکالری است و به تناسب اندامتان هم رحم نمی‌کند.

 

استرس را از خود دور کنید

زمانی که استرس دارید بدنتان هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند. این هورمون اثرات مخربی روی بدن به جای می‌گذارد مانند افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و اضطراب و غیره. در برخی افراد ترشح کورتیزول زیاد باعث افزایش اشتها می‌شود و آن‌ها را به پرخوری از روی احساسات می‌کشاند. استرس‌ها و تنش‌های روحی (که این روزها کم هم نیستند) را از خود دور کنید و به هر نحوی که شده آرامش از دست رفته را بازیابید.

خواب

باید خوابتان کیفیت لازم را داشته باشد

افرادی که کم می‌خوابند یعنی کمتر از 6 ساعت در شب میل بیشتری به خوردن پیدا می‌کنند چون زمان بیشتری بیدارند و وقت بیشتری هم برای خوردن دارند. از این گذشته زمانی که کم‌خوابی یا بدخوابی دارید بدن هورمون اشتها ترشح می‌کند. زمانی هم که خسته هستید بیشتر در معرض استرس و فشارهای روحی قرار می‌گیرید و برای همین هم برای کاهش این فشارها به سمت مواد غذایی کشیده می‌شوید. چند توصیه داریم تا بتوانید کیفیت خوابتان را بهتر کنید:

* به جای اینکه در رختخواب به فکر کارهای فردا باشید آن‌ها را قبل از خواب روی کاغذ بنویسید.

* یک رمان بخوانید، ترجیحاً پلیسی نباشد.

* یک حمام گرم هم موثر است.

* یک فنجان جوشانده‌ی آرام‌بخش میل کنید.

* چند قطره افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس روی بالشتان بزنید.

* قبل از خواب کمی دعا کنید.

خواص انار

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
-انار سرشار از ویتامین B۱ و B۲ بوده بنابراین آرامش‌بخش است، همچنین این میوه بهشتی شامل ویتامین C و مواد معدنی همچون آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و سدیم است.

-مصرف انار در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و سرطان مؤثر است. بنابر این با مصرف انار می‌توان از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

-انار به دلیل اینکه دارای آنتی‌اکسیدان بوده و محتوای پلی‌فنول و فنولیک است خاصیت ضدتومور داشته و آنتی‌اکسیدان آن به دلیل وجود تانن‌های قابل هیدرولیز شدن است این آنتی‌اکسیدان در پوست و قسمت‌های سفید داخل انار نیز وجود دارد.

-در کتاب‌های سنتی آمده است کسانی که بدنشان التهاب دارد و یا دچار آرتروز و ناراحتی‌های غضروفی هستند مصرف آب انار جهت درمان آنها مؤثر است بنابر این آب انار ضدالتهاب بوده و نقش مهمی در جلوگیری از تحلیل غضروف‌ها دارد، ضمن اینکه درد مفاصلی با مصرف این میوه تسکین می‌یابد.

-دانه‌های انار به دلیل اینکه دارای فیبر بوده برای گوارش مناسب است و ترانزیت‌تایم مواد زائد در بدن را کاهش می‌دهد. به این معنی که زمان توقف مواد زائد در بدن کاهش یافته و این مسئله از ابتلا به سرطان‌هایی همچون سرطان کلون جلوگیری می‌کند.

-انار به دلیل داشتن ویتامین B بسیار مفرح است، همچنین مصرف این میوه چربی بدن را کاسته و سموم را از بدن خارج می‌کند. پوسته‌های سفید داخل انار نیز شکم را دباغی کرده و معده را پاک می‌کند، بنابر این مصرف آن به شدت توصیه می‌شود.

-مصرف رب انار در کم‌اشتهایی و رفع ضعف بدن مؤثر است، همچنین خون را تصفیه می‌کند و برای درمان میگرن توصیه می‌شود.

- پوست و ریشه درخت انار برای درمان اسهال مؤثر است پس تمام قسمت‌های انار خواص مختلف درمانی داشته و از پوست، ریشه،‌ گل و دانه‌های انار در صنعت داروسازی استفاده می‌شود.

- آب انار شیرین برای بیمارانی که مشکل مجاری ادرار دارند، مؤثر است همچنین مخلوط آب انار با عسل و چکاندن چند قطره آن داخل بینی از رشد پلیپ در این عضو بدن جلوگیری می‌کند.

-انار بهترین داروی تقویت کلیه برای سالمندان است و جهت باز شدن صدای خوانندگان مصرف آب انار توصیه می‌شود، جوشاندن پوست ریشه انار نیز انگل روده و معده را از بین می‌برد، همچنین بانوانی که قاعدگی نامنظم داشته، جوشاندن برگ انار و مصرف آن برایشان مؤثر است.

-برای درمان سوختگی مخلوط پوست گل انار به همراه روغن کنجد همچون یک پماد موضعی مؤثر بوده و دم‌کرده گل انار نیز زخم دهان را از بین می‌برد و زمانی که ریشه انار را دم کنیم می‌توانیم از آن برای دندان‌درد بهره‌مند شویم.

- سازمان غذا و دارو و کشاورزی آمریکا اخیراً اعلام کرده است که مصرف انار از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.