کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

با کمردرد خداحافظی کنید

کمردرد یکی از مهمترین علل ناشی از شیوه ناصحیح زندگی است که پیر و جوان نمی شناسد؛ کمر درد مزمن کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد اما با چند راهکار ساده می توان با آن مقابله کرد.

چند راهکار ساده برای خداحافظی با کمر درد
 
-اولین و مهمترین قدم برای جلوگیری از کمردرد، اجتناب از نشستن های طولانی مدت است. بیشترین مدت زمان نشستن حدود 45 دقیقه در نظر گرفته شده است. هنگام نشستن قوز نکنید و سعی کنید سر و گردن با ستون فقرات در یک راستا قرار داشته باشد. شانه ها را داخل گوش ها فرو نکنید و عضلات شکم را پیوسته منقبض نگه دارید. صندلی مناسب و راحت فراموش نشود. پس از هر 45 دقیقه نشستن، بلند شده و راه روید تا جریان خون کافی در اختیار عضلات و استخوان ها قرار گیرد.

- قرار دادن بالشت زیر زانو هنگام خواب؛چرا که بالا آمدن زانو سبب کاهش فشار و درد در ستون فقرات می شود.

- برنامه ورزشی منظم، به ویژه تمرین های ناحیه مرکزی بدن که سبب تقویت فیله های پشت و ماهیچه های شکم می شوند، کمر و ستون فقرات را محافظت کرده و از اسپاسم و درد عضلات جلوگیری می کند.

- تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، یکی از مهمترین روش های حفاظت از کمر و ستون فقرات است، پس تا می تواند مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید. شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ، انواع پنیر، خاویار، زرده تخم مرغ و جگر گوساله مهمترین منابع ویتامین D هستند.

-کفش مناسب فشار وارد روی کمر را کاهش می دهد. پاشنه حدود سه سانتی متر، مناسب ترین ارتفاع پاشنه است. از پوشیدن کفش های پاشنه دار خودداری کنید که قاتل زانو و کمر است.

- هنگام ایستادن و راه رفتن بدن را در بهترین وضعیت قرار دهید؛ برای کاهش کمر درد و گردن درد، هنگام راه رفتن و ایستادن عضلات شکم را منقبض نگه دارید و سعی کنید سر و ستون فقرات در یک راستا قرار داشته باشند. از کشیدن سر و گردن به سمت جلو، قوز کردن و چرخاندن شانه ها به طرفین هنگام راه رفتن یا ایستادن اجتناب کنید.

- وزن خود را کاهش دهید؛ اضافه وزن، به ویژه در ناحیه مرکزی بدن، سبب افزایش کمر درد می شود. همواره به شاخص توده بدنی توجه داشته باشید. شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از 18.5، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی 25، نشاندهنده اضافه وزن است. عدد 30 به بالا نشاندهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین 30 تا 34.9)، چاقی درجه دو (بین 35 تا 39.9) و چاقی درجه سه (40 به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

- سیگار را ترک کنید؛ نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات دیگر، جریان خون ناحیه دیسک در ستون فقرات را کاهش می دهد و سبب خشک شدن، پارگی یا ترک آن می شوند. از طرفی سیگار سبب کاهش اکسیژن خون و کاهش مواد غذایی عضلات و تاندون ها می شود.

- از بلند کردن و حمل اجناس سنگین خودداری کنید؛ اغلب کمر درد ها ناشی از بلند کردن اجسام سنگین است. برای حمل این اجناس تا حد امکان کمک بگیرید یا از چرخ استفاده کنید. استفاده از کوله پشتی برای حمل کتاب، لپ تاپ و وسایل ضروری توصیه شده است.

- از پوشیدن شلوارهای تنگ جلوگیری کنید؛ لباس های تنگ علاوه بر کاهش جریان خون در نواحی مختلف، خم شدن، راه رفتن و ایستادن را مختل می کنند و سبب فشار روی کمر و ستون فقرات می شوند.

- نفس عمیق بکشید؛ دم عمیق از طریق بینی و بازدم محکم از طریق دهان، سبب تقویت عضلات شکم و افزایش اکسیژن خون می شود که هر دو در کاهش کمر درد موثر هستند.

- حین کار با تلفن حرف نزنید؛ تلفن صحبت کردن حین کار سبب می شود که به طور غریزی گوشی تلفن را با شانه نگه دارید که این کار باعث کمر درد و گردن درد می شود. استفاده از هدست در تماس های طولانی ضروری است.

- هنگام نشستن کف هر دو پا را با فاصله عرض شانه روی زمین قرار دهید.

- هنگاه نشستن پاها را روی هم نیندازید

- از حمل کیف های دستی سنگین جلوگیری کنید

- هنگام نشستن و ایستادن سر خود را بالا نگه دارید

- از فعالیت های شدید بدنی پرهیز کنید



پاکسازی کبد با چای زردچوبه

چای زردچوبه بهترین ماده غذایی برای سم‌زدایی از کبد است.به دلیل مواد شیمیایی و آفت کش‌ها در مواد غذایی و محیط زیست، کبد به مرور زمان غرق در مسمومیت می‌شود. مسمومیت کبد معمولا با سردرد، سوءهاضمه، نفخ شکم، افزایش وزن، لکه‌های کبدی، سوزش سر دل و مشکلات کیسه صفرا همراه است.چای زردچوبه، یکی از مهمترین روش‌های سم‌زدایی از کبد است. این ماده، کیسه صفرا را تحریک می‌کند و سبب تولید صفرا می‌شود. کبد از مایع صفرا برای سم‌زدایی استفاده می‌کند.زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و در برخی کشورها مانند هند، بیشترین کاربرد را دارد. رنگ زرد زردچوبه به دلیل ماده‌ای به نام کورکومین است که سبب تحریک صفرا می‌شود. معمولا برای تهیه چای زردچوبه از زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده می‌شود که هر یک خواص فوق‌العاده‌ای دارند.
1- زردچوبه تازه: دارای خواص ضد التهابی قوی است و می‌تواند به درمان اختلالات گوارشی، رفع تهوع و گاز روده کمک کند.
2- زنجبیل تازه: به همراه زردچوبه، بهترین ترکیب برای کمک به التیام درد مفاصل و درمان مشکلات تنفسی است.
3- فلفل سیاه، غنی از ویتامین است و خواص ضد سرطانی دارد، به علاوه سبب کاهش وزن می‌شود.
4- دارچین، دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است.
5- شیر نارگیل، چربی سالم موجود در شیر نارگیل به جذب  زردچوبه کمک می‌کند.
6- عسل، سرشار از انواع آنزیم، ویتامین و مواد معدنی است.
کاهش کلسترول خون، افزایش ایمنی بدن، بهبود گردش خون، روشن شدن رنگ پوست، پیشگیری از ایجاد لخته در اندام‌های داخلی بدن و تصفیه خون، از دیگر فواید چای زردچوبه است.
کبد یکی از اندام‌های بزرگ سمت راست شکم است که حدود 1036 کیلوگرم وزن دارد. مهم‌ترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می‌شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می‌شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می‌کند، ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.

حقایقی در مورد کبد:
- کبد بزرگ‌ترین ارگان داخلی بدن است.
- بیش از 500 عملکرد حیاتی بدن، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت به عهده کبد است.
- کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می‌کند.
- کبد تنها عضوی است که می‌تواند خود را بازسازی (ترمیم) کند؛ به همین دلیل است که افراد می‌توانند بخی از کبد خود را اهدا کنند.
- کبد حدود 10 درصد از جریان خون را مصرف می‌کند و در هر دقیقه حدود دو لیتر خون پمپاژ می‌کند.

متاسفانه بیماری‌های کبدی با هیچ علامت ظاهری همراه نیستند و بیمار زمانی از آن مطلع می‌شود که کار از کار گذشته است. سرطان کبد، نارسایی کبد، سیروز، هپاتیت و هموکروماتور شایع‌ترین مشکلات کبد هستند.انواع سبزیجات، گریپ‌فروت، گردو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزی های با برگ‌های سبز رنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می‌دارند.استفاده از غذاهای آماده و حاضری، سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و بی‌تحرکی، مهم‌ترین دلایل آسیب به کبد هستند.


استراحت مطلق زنان باردار ممنوع

فعالیت برای زنان باردار لازم و الزامی است و چیزی به اسم استراحت مدام طی دوران بارداری معنی ندارد، بنابراین خانواده‌ها به عنوان عضوی مؤثر، نباید به خانم باردار برای فعالیت داشتن یا نداشتن اصرار کنند و به آن‌ها فشار بیاورند. حاملگی پروسه فیزیولوژیک زندگی خانم‌ها شمرده می‌شود و استراحت‌های طولانی مدت عوارض حاملگی را هم بالا می‌برد و این‌گونه نیست که استراحت از سقط جنین جلوگیری ‌کند.این نادرست است که به برخی بانوان باردار بعلت‌هایی استراحت مطلق داده می‌شود.

توصیه استراحت مطلق برای بارداران در مواردی است که خانم به بیماری‌های پیشرفته قلبی که فوق‌العاده نادر هستند، مبتلا است با وجود این مشکل بیمار از اول نباید حامله می‌شده است.کسی که به طور مستمر در دوران بارداری استراحت می‌‌کند ریسک لخته شدن خون در رگهایش 16 برابر می‌شود که این خود خطری برای مادر است، همچنین احتمال لخته شدن خون در پاها افزایش می‌یابد، وزن به شدت زیاد می‌شود و هیچ کمکی هم به ادامه بارداری نخواهد کرد.

 استراحت نسبی برای باردارانی توصیه می‌شود که به نارسایی دهانه رحم دچار هستند و یا مستعد باز شدن دهانه رحم، پارگی کیسه آب و سقط جنین می‌باشند که آن هم استراحت مطلق نیست. پس خانم می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به فعالیت‌های معمول خود ادامه دهد مگر اینکه عوارض خاصی پیش بیاید که پزشک به او می‌گوید که در چه مواردی فعالیت‌‌هایش را محدودتر کند.



بیماری‌های شایع فصل تابستان

از جمله بیماری های شایع در  فصل تابستان می‌توان به گرمازدگی، آفتاب سوختگی، جوش‌ها، مسمومیت های غذایی و بیماری‌های منتقله از حشرات اشاره کرد که عوامل محیطی میکروارگانیسم های مختلف از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها و بروز این بیماری ها دخیل اند.مشکلات گوارشی از جمله، اسهال و مسمومیت های غذایی از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به مراکز درمانی است که عامل بروز این مشکلات ورود میکروارگانیسم‌ها از طریق غذا به دهان است که منجر به عفونت های دستگاه گوارشی می‌شود و معمولا به صورت اسهال، درد شکم، تهوع، ضعف و بی‌حالی خود را نشان می‌دهد.از عفونت های دستگاه گوارش می‌توان به عفونت سالمونلا، وبا و ویروس نورواک که عامل اسهال در تابستان می‌باشد، اشاره کرد.

از دیگر بیماری‌های این فصل حصبه است که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود که بعد از ۱۴-۱۰ روز دوره‌ی کمون علائمی مانند تب، بی‌حالی، سردرد، یبوست، کاهش ضربانات قلب و درد عضلات (میالژی) در فرد نمایان می‌شود.یکی از بیماری‌های شایع این فصل بیماری پای ورزشکاران است که در این بیماری به دلیل قرارگرفتن طولانی مدت پا درون کفش ایجاد می‌شود.گرمازدگی و آفتاب سوختگی نیز در این فصل بسیار شایع است که می‌توان با کاهش ساعات حضور در خارج از خانه و استفاده از کرم های ضد آفتاب از بروز آنها جلوگیری کرد. برای جلوگیری ار ابتلا به این بیماری ها از مصرف غذا در مکانهای غیربهداشتی خودداری کنند و حدالامکان در خارج از خانه از آب‌های بسته بندی استفاده کنند.



برنج را با ماست نخورید!

یکی از اشتباهات مردم این است که برنج را همراه با ماست مصرف می کنند که خود موجب افزایش سردی و تری مغز، غلبه بلغم در مغز، فراموشی، سستی و تنبلی می‌شود.باید دانست که هر چه قدر رطوبت و  بلغم در سر و مغز بیشتر افزایش پیدا کند به همان میزان تیزهوشی و قوه ادراک کاهش پیدا می‌کند؛ فرد دچار فراموشی می‌شود البته در این نوع از فراموشی فرد احساس سنگینی در سر و ترشحات بینی دارد.افزایش رطوبت در سر موجب سرگیجه، تشنج،  سکته و صرع می‌شود که رفع غلبه رطوبت در مغز به بهبودی کمک می‌کند.

مصرف بعضی غذاها خود موجب افزایش رطوبت و بلغم در بدن می‌کند که غذاهای با طبع سرد و تر نامیده می‌شود.در همین زمینه یکی از اشتباهات مردم این است که برنج را همراه با ماست مصرف می‌کنند که خود موجب افزایش سردی و تری مغز می‌شود.از غذاهای سرد و تر می‌توان به ماست، خیار، هندوانه، کاهو، آلو، اسفناج، نارنج، پرتقال، برنج، گوشت گاو، گوشت بز، گوشت خروس، گوجه‌فرنگی، گوجه سبز، میوه‌های تابستانی، دوغ و... اشاره کرد.

اشخاصی که طبیعتی «سرد و تر» و مزاج بلغمی دارند یا دچار غلبه بلغم در بدن هستند، باید از خوردن غذاهای «سرد و تر» پرهیز کنند چرا که مصرف این غذاها به افزایش سردی و تری کمک می‌کند.مصرف دم‌کرده استخودوس به پاکسازی مغز کمک می‌کند، استخودوس مغز را گرم کرده، حزن و اندوه و کدورت را در مغز از بین می‌برد.از همین رو است که استخودوس را «جاروب دماغ یا مغز» می‌نامند، زیرا رطوبت مغز را از بین برده و موجب نشاط افراد می‌شود همچنین حافظه را قوت داده و ذهن را روشن می‌کند.


5 خوراکی که مغز را چرب و سالم نگه می‌دارد


سر از سلول‌های سفید که حاوی چربی فراوان هستند تشکیل شده است که این چربی غشای سلول‌های مغز را منعطف نگه می‌دارد و به این ترتیب مواد غذایی و انتقال دهنده‌های عصبی به سادگی به این سلول ها وارد و یا خارج می‌شوند.ما طبق اصول درست خوردن می‌توانیم 30درصد کالری روزانه خود را از چربی‌ها دریافت کنیم البته باید توجه داشت که چربی های خوب را جایگزین چربی‌های بد کنیم یعنی نوع چربی‌های اشباع را به چربی‌های مفید تبدیل کنیم.


استفاده از روغن‌هایی مثل روغن زیتون، هسته‌ی انگور، کنجد، کلزا و همچنین مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون،‌ ساردین، تن و قزل‌آلا برای چرب نگه داشتن مغز بسیار مفید هستند.مصرف آجیل‌ها که حاوی پروتئین و اسیدهای چرب و آرژینین آمینه هستد و استفاده از کلم بروکلی و گل کل که سرشار ار ماده مغذی به نام کولین است نیز برای سلامت مغز ضروری است.مصرف چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند لذا مصرف روزانه  آن برای سلامت مغز توصیه می‌شود.