جاده سلامت مادران
پيوندهای روزانه

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (acquired immune deficiency syndrome) یا همان بیماری ایدز (AIDS) باعث آسیب شدید سیستم ایمنی بدن می شود. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که بیشتر از 25 میلیون نفر در سراسر دنیا، در اثر این بیماری فوت کرده اند.


ایدز

علت ایدز

ویروس نقص ایمنی اکتسابی به نام HIV، باعث بیماری ایدز می گردد.

این ویروس به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و بدن را در معرض ابتلا به عفونت های خطرناک و سرطان ها قرار می دهد.

معمولا میکروب های شایع در بدن افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، هیچ بیماری جدی را ایجاد نمی کند، اما همین میکروب ها در افراد مبتلا به ایدز می تواند موجب بیماری های کشنده گردد.

 



موضوعات مرتبط: ایدز
برچسب‌ها: ایدز , سیستم ایمنی
ادامه مطلب
[ سه شنبه دهم دی ۱۳۹۲ ] [ 8:14 ] [ فريده شفيعي ثاني ]

افرادی که به ویروس HIV آلوده شده اند، یعنی مبتلا به بیماری ایدز هستند، بسیار مهم است که سلامت خود را حفظ کنند و سیستم ایمنی بدنشان را تقویت نمایند.


بیماری ایدز

ویروس HIV، گلبول های سفید خون (لنفوسیت تی) را از بین می برد و باعث ضعیف شدن وکاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و در نهایت منجر به بروز سندرم نقص ایمنی بدن یا ایدز (AIDS) می گردد.

 

1- کاهش استرس

کاهش استرس یکی از راه های بهبود وضعیت بیماران مبتلا به ایدز می باشد.

تحقیقات نشان داده است بین استرس و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن ارتباط برقرار است.

استرس می تواند باعث کاهش اشتها و اختلالات خواب گردد و تاثیرات منفی بر زندگی فرد بگذارد.

برخی راه های کنترل استرس شامل: ورزش کردن و مشاوره می باشد.

بهتر است قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.


موضوعات مرتبط: ایدز
برچسب‌ها: بیماران ایدزی , ایدز
ادامه مطلب
[ پنجشنبه پنجم دی ۱۳۹۲ ] [ 8:13 ] [ فريده شفيعي ثاني ]
HIVبه معنای ویروس سیستم ایمنی بدن انسان است، یعنی این ویروس به سیستم ایمنی حمله می کند و آن را ضعیف می کند. AIDS نیز به معنای سندرم نقص ایمنی اکتسابی است.

بیماری ایدز

در کلمه HIV، H به معنی انسان، I به معنی دفاع سیستم ایمنی و V به معنی ویروس می باشد. پس می توان دریافت که این ویروس تنها انسان را درگیر می کند و باعث می شود سیستم ایمنی ضعیف گردد. این ویروس می تواند به خودی خود زیاد شود.

 

با گذشت زمان، سیستم ایمنی بدن می تواند بیشتر ویروس های بیماری زا را از بدن خارج کند، اما در مورد ویروس HIV نمی تواند.

 

AIDS (ایدز)

در کلمهAIDS ، A به معنای اکتسابی، I به معنای ایمنی، D به معنای نقص و S به معنای سندرم می باشد.

پس می توان گفت ایدز، یک بیماری اکتسابی است.

سیستم ایمنی بدن شامل اندام ها و سلول هایی است که به مبارزه با عفونت و یا بیماری مشغولند، ولی در بیماری ایدز این سیستم دچار نقصان و کمبود است و به درستی کار نمی کند.

سندرم نیز مجموعه ای از علائم و نشانه های بیماری می باشد.

در حقیقت ایدز مرحله آخر عفونت HIV می باشد و بیمارانی که در این مرحله هستند، سیستم ایمنی بدنشان آسیب زیادی دیده و در معرض عفونت های زیادی قرار دارند



موضوعات مرتبط: ایدز
برچسب‌ها: تعریف ایدز , ویروس HIV
ادامه مطلب
[ یکشنبه یکم دی ۱۳۹۲ ] [ 8:8 ] [ فريده شفيعي ثاني ]

مصرف نکردن سیب زمینی باعث بروز خشم و عصبانیت می شود. گفتنی است سیب زميني به دلیل فسفر، منیزیم و ویتامین هایی که دارد می تواند سيستم ایمنی بدن راتقویت کند و انرژی را افزایش دهد. افرادی که سو هاضمه دارند از بیماری های گوارشی رنج می برند می توانند با خوردن سیب زمینی این مشکلات را برطرف و درمان کنند.افرادی که از کم خونی رنج می برند نیز می توانند با خوردن سیب زمینی این مشکل را برای همیشه ریشه کن کنند.

عده ای باور می کنند سیب زمینی چون دارای نشانسته است فقط باعث چاقی می شود اما اگر فواید بیشمار آن را بدانید برای همیشه ضرر چاقی آن را فراموش خواهند کرد. بررسي محققان انگليسي و آمريکايي نشان مي دهد، افرادي که نوشابه و به طور کلي نوشيدني هاي گازدار مصرف مي کنند، خود را چند قدم به مرگ نزديک مي کنند. گفتني است دانشمندان معتقدند که گاز و شکر موجود در نوشابه مي تواند فشار خون را ناگهان افزايش دهد و بالارفتن فشار خون و نبود تعادل در فشار خون افراد را به مرگ نزديک مي کند.گفتني است نوشابه هاي گازدار، هيچ ماده مفيدي ندارند و تنها باعث چاقي و افزايش وزن مي شوند.



برچسب‌ها: بهداشت , پزشکی , پیشگیری , درمان
ادامه مطلب
[ شنبه سی ام آذر ۱۳۹۲ ] [ 17:48 ] [ فريده شفيعي ثاني ]

healt_352.jpg

 

 

healt_351.jpg

 



موضوعات مرتبط: سبک زنــدگی سـالـم
برچسب‌ها: بهداشت , پزشکی , پیشگیری , درمان
[ دوشنبه بیست و پنجم آذر ۱۳۹۲ ] [ 17:48 ] [ فريده شفيعي ثاني ]

آمار سرطان رو به افزایش است؛ روزانه 105 نفر و ساعتی 4نفر. این آمار مرگ و میر با سبک صحیح زندگی تا حدود 40 درصد کاهش می‌یابد. طبق آمار سالانه حدود 40 هزار ايرانی، یعنی روزانه 105 نفر و  هر ساعت 4 نفر بر اثر سرطان می‌میرند. سالانه حدود 80 هزار موردِ جدید سرطان در کشور پیدا می‌شود و گفته شده تا حدود 10 سال آینده میزان ابتلا به سرطان‌ها همچنان افزایش مي‌یابد. آمار دیگری می‌گوید بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش مي‌یابد.

 
 به گزارش پارسینه،میزان و انواع سرطان در ایران بر حسب جنسیت فرق می‌کند. زنان به سرطان‌های خاص‌تری مبتلاء هستند و آمار دقیق‌تری از ابتلاء آنان وجود دارد. مراكز پزشكي و علمي مي‌گويند كه درصد انواع سرطان در بين زنان ايراني زیر ۳۰ سال، دو برابر زنان خارج از کشور است.
سرطان‌های رحم، تخمدان،‌ سينه و دهانه‌ رحم از سرطان‌‌های زنانه معروف هستند. سرطان رحم معمولا در زنان 50 سال به بالا روي مي‌دهد. سرطان سینه  شايع‌ترين نوع سرطان در بين زنان ايراني است و از هر 100 هزار زن 30 نفر در ايران به سرطان‌‌ سينه مبتلاست. 
سرطان زنانه ديگري كه به قاتل خاموش معروف است، سرطان تخمدان است و به دليل اينكه به موقع تشخيص داده نمي‌شود، مرگ و میر بالایی دارد. سرطان دهانه رحم هم در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته و از مقام پنجم به مقام دوم در بین سرطان‌های شایع زنان ايراني ارتقاء یافته است.
 
در بین مردان، اما سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است. به گفته وزارت بهداشت پس از سرطان پوست، سرطان‌های معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ و راست روده، دستگاه‌های خون‌ساز، ریه، مری، مغز و اعصاب مركزی و دستگاه لنفاوی از شایع‌ترین سرطان‌های مردان به شمار می‌رود.
متخصصان می‌گویند که سرطان معده هم از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان است که هر سال ده هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلاء و هشت هزار نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست می‌دهند.


موضوعات مرتبط: سبک زنــدگی سـالـم
برچسب‌ها: سبک زندگی سرطان‌زای ایرانیان , سرطان , مرگ و میر , سبک زندگی
ادامه مطلب
[ چهارشنبه بیستم آذر ۱۳۹۲ ] [ 17:47 ] [ فريده شفيعي ثاني ]

خوردن و آشامیدن در نگاه دین بهره گیری از نعمت الهی در مسیر بندگی خداست، از همین رو در آموزه‌های دینی برای این رفتار توصیه‌هایی آمده است؛ از جمله نهی از خوردن و آشامیدن به سان بیگانگان.امام صادق(ع) می‌فرمایند: امیرالمومنین(ع) پیوسته می‌فرمودند: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود، مادامی که به سان بیگانگان غذا نخورد و لباس نپوشد، پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان می‌کند.

 

در زیر به برخی از آداب غذا خوردن مورد پسند اسلام و توصیه شده توسط آن اشاره می کنیم.

حلال خوری

رسول خدا(ص) می‌فرمایند: هر کس غذای حلال بخورد فرشته‌ای بالای سرش بایستد و برایش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.



موضوعات مرتبط: سبک زنــدگی سـالـم
برچسب‌ها: سبک زندگی در خوردن و آشامیدن
ادامه مطلب
[ جمعه پانزدهم آذر ۱۳۹۲ ] [ 17:46 ] [ فريده شفيعي ثاني ]

توجه به تن و جسم به عنوان پایه و بستری برای انجام اعمال عبادی و فعالیت های اجتماعی ضرورت توجه هرچه بیشتر و مراقبت دقیق تر از جسم را مشخص میکند. به گونه ای که در دسته ای از روایات، بدن و اعضای آن از امانت های الهی به شمار آمده اند و مومنان واقعی کسانی هستند که در رعایت این امانات بیش از دیگران توجه و دقت به خرج می دهند.

 (وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ) سوره مبارکه مومنون آیه 8

در صورتی که دین را سیستمی هوشمند و دارای برنامه جامعی بدانیم، مطمئنا متوجه خواهیم شد که برای دوساحت مادی و معنوی انسان برنامه دارد. به بیان دیگر باید اذعان کنیم که دین با تمام تاکید بر عقبی نگری و توجه به عالم معنا از بعد مادی و حیات طبیعی انسان غافل نمی شود و برای آن برنامه دارد

 

 

توجه به تن و جسم به عنوان پایه و بستری برای انجام اعمال عبادی و فعالیت های اجتماعی ضرورت توجه هرچه بیشتر و مراقبت دقیق تر از جسم را مشخص میکند. به گونه ای که در دسته ای از روایات، بدن و اعضای آن از امانت های الهی به شمار آمده اند و مومنان واقعی کسانی هستند که در رعایت این امانات بیش از دیگران توجه و دقت به خرج می دهند.

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ) سوره مبارکه مومنون آیه 8)

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند که گوش، چشم، زبان و قلب امانت هستند و هرکس امانت را رعایت نکند ایمان ندارد. موسوعه احادیث اهل بیت، ج 8، ص 370

باید توجه داشت که این روایت شریف را به دوگونه میتوان تفسیر کرد و هر دو مورد صحیح هستند، نوع اول اینکه حفظ امانت را از لحاظ مادی مد نظر قرار دهیم و آن هم همان حفظ فیزیکی و توجه به صحت و سلامت آنها است، اما طریقه دومی که میتوان با آن روایت را تبیین کرد این است که این حفظ کردن را، مصون داشتن از حرمات الهی بدانیم یعنی بوسیله این اعضاء و جوارح گناه و یا منکری صورت نگیرد که خود این محافظت به نوعی رعایت امانت است

 

به طور کلی را میتوانیم در شش عنوان دسته بندی کنیم:

توضیح هرکدام از موارد فرصتی مفصل می طلبد که در این یادداشت توانایی پرداختن به آن را نداریم اما علاقه مندان برای مطالعه بیشتر و بررسی روایات مرتبط با این موارد می توانند به کتاب شریف مفاتیح الحیاة صفحات 93 الی 100 مراجعه کنند.در صورتی که به عوامل سلامتی توجه کنیم متوجه می شویم که این عوامل در اصل ترکیبی از عوامل مادی و غیر مادی هستند. پس می توانیم نتیجه بگیریم که سلامت جسم و جان را می بایست به صورت توامان پیش برد.

چند نکته در باب درمان و دارو

به طورکلی شیوه ای که برای درمان توصیه می شود، مدارا با بیماری تا غلبه بدن بر بیماری است. حضرت امیر علیه السلام می فرمایند: مسلمان بیماری های خود را تا سلامتی اش غلبه دارد درمان نکند.ترجیح اولیه در درمان، استفاده از مواد طبیعی و منابع غیرشیمیایی است. البته باید توجه داشت که این عبارت به معنای پرهیز از دوا و درمان نیست همانطور که در حدیث قدسی خطاب به یکی از انبیاء داریم که می فرمایند: شفاعت نمی دهم تا خود را مداوا کنی، همانا شفا به دست من است


موضوعات مرتبط: سبک زنــدگی سـالـم
برچسب‌ها: بهداشت جسم و روح , سبک زندگی بهداشتی
[ یکشنبه دهم آذر ۱۳۹۲ ] [ 17:46 ] [ فريده شفيعي ثاني ]

اصطلاح سندرم متابولیک به گروهی از عوامل خطر از جمله: چاقی شکمی، فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح نامناسب کلسترول خون گفته می‌شود.

سندروم متابولیک

شاید تعجب برانگیز باشد اما هیچ الگوی درمانی ویژه و خاصی برای این سندرم تعریف نشده است. به جای آن، معالجه این عارضه عموماً از طریق تمرکز بر هر یک از عوامل خطر و تلاش برای برطرف کردن آن‌ها می‌باشد. هدف از درمان آن است که شانس خطرات برای بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت، کاهش یابند.

در اغلب موارد بهترین راهکار درمانی برای سندرم متابولیک؛ تداوم مراقبت و تلاش شخص خودتان است. اصلاح رفتارهای غذایی نظیر خوردن غذاهای سالم‌تر و فعالیت بدنی بیشتر از اولین مواردی هستند که پزشک معالج‌تان از شما درخواست می‌کند.

آنچه به عنوان یک اصل باید بپذیرید آن است که عادات غذایی ناسالم برای شما دردسرساز می‌گردند. ولی با اصلاح روش زندگی، چه بسا بتوانید تمام ریسک فاکتورها را به طور کامل برطرف نمایید.

 



موضوعات مرتبط: سبک زنــدگی سـالـم
برچسب‌ها: سندرم متابولیک و اصلاح شیوه زندگی
ادامه مطلب
[ سه شنبه پنجم آذر ۱۳۹۲ ] [ 17:44 ] [ فريده شفيعي ثاني ]

عواملی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دخیل‌اند که می‌توان با کنترل آن‌ها به طریق طبیعی یا دارویی، خطر ابتلا را کاهش داد.

مصرف سیگار از جمله عوامل مستعد کننده بروز بیماری‌های قلب و عروقی است و افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به بیماری‌های عروقی و قلبیقرار دارند.سیگار یکی از عوامل اصلی مرگ بر اثر ایست ناگهانی قلب هستند، این مقدار در سیگاری‌ها دو برابر افراد غیرسیگاری است. استعمال دخانیات با مشارکت با سایر عوامل، موجب تشدید تاثیرات این عوامل هم می‌شوند. استنشاق دود سیگار از محیط حتی خطر ابتلا را در افراد غیرسیگاری بالا می‌برد.

هنگامی که کلسترول خون افزایش می‌یابد، میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم افزوده می‌شود. زمانی که کلسترول بالای خون با عوامل دیگر مانند مصرف سیگار و فشارخون در فردی وجود داشته باشد، احتمال خطر ابتلا افزایش می‌یابد.فشارخون بالا کار قلب را زیاد می‌کند و سبب فرسوده شدن و نارسایی عمل و کارکرد قلب می‌شود، این عامل موجب بالا رفتن خطر سکته و یا نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی می‌شود.

افزوده شدن عامل فشارخون بالا به عواملی مانند چاقی، مصرف سیگار، دیابت و کلسترول بالای خون موجب می‌شود که احتمال بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی چند بار بیشتر شود.


http://www.taknaz.ir/upload/71/0.662451001351331515_taknaz_ir.jpg




موضوعات مرتبط: سبک زنــدگی سـالـم
برچسب‌ها: عوامل مستعد کننده بیماری‌های قلبی و عروقی
ادامه مطلب
[ جمعه یکم آذر ۱۳۹۲ ] [ 17:43 ] [ فريده شفيعي ثاني ]
درباره وبلاگ

از مهمترین برنامه های نظام سلامت، سلامت مادران می باشد که در راستای حفظ و ارتقای سلامت مادران و پیشگیری از مرگ مادری طراحی شده است. همه کشورها در راستای عمل به تعهدات بین المللی خود و برای رسیدن به اهداف هزاره تلاش می کنند و یکی از این اهداف کاهش مرگ و میر مادران می باشد. همچنین، کاهش  مرگ و میر مادران شاخص توسعه می باشد و کمترین میزان مرگ مادر در کشورهای توسعه یافته رخ می دهد. با نگاهی به نتایج حاصل از نظام مراقبت مرگ مادری، اکثر مرگهای مادران باردار درکشور و استان در 24 الی 48 ساعت بعد از زایمان رخ داده است. بنابراین  زایمان ایمن، تضمین کننده سلامت مادر و جنین خواهد بود.

امیــدوارم بـا نظــرات سـازنــده همیــار ما باشید. با تشکر

farideh.shafiey@yahoo.com  
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند
                                                     
موضوعات وب