کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

درمان سریع سرماخوردگی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

زکام و سرماخوردگی دغدغه هوای سرد و آلوده است،اما همیشه هم درمان آن تنها خوردن سوپ و غذاهای سبک نیست و گاهی با درمان‌های گیاهی می‌توان سریع‌تر از شر آن خلاص شد.


-آویشن با خواص سرشاری که دارد برای عفونت‌های ریوی بسیار موثر است. در طول سرماخوردگی پودر آویشن را در غذا، شیر، آب و چای بریزید و میل کنید.

-می‌توانید چند قطره لیموترش را کف دستتان بریزید و از طریق بینی بالا بکشید. بعد با کمی روغن زیتون بودار بینی‌تان را چرب کنید. این کار برای درمان زکام بسیار موثر است.

-یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل یا دو قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده تازه را درون آب جوش بریزید و به مدت پنج دقیقه آن را با حرارت ملایم دم کرده و سپس آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید.

-دو تکه سیر را در قسمت لپ، بین دندان‌های آسیا و گونه بگذارید و حدود 10 دقیقه نگه دارید. با این کار زکام طی کمتر از یک روز خوب می‌شود.

-دو ورقه نازک پیاز را با دقت در دستمال کاغذی یا گاز استریل بگذارید و درون سوراخ‌های بینی‌تان قرار دهید.حدود پنج دقیقه با دهان بسته نفس‌های عمیق بکشید. در این حالت نه‌تنها زکام پیشرفت نمی‌کند، بلکه به زودی رفع می‌شود.

ـ شیر را بجوشانید و یک یا دو عدد سیر را له کرده یا به قطعات ریز خرد کنید و درون شیر بریزید. کم‌کم طی روز از این مایع بنوشید. این کار برای رفع سرماخوردگی فوق‌العاده موثر است.

-شیر را بجوشانید و یک عدد تخم‌مرغ را کاملا هم زده و درون شیر بریزید. سپس یک قاشق مرباخوری عسل و کمی سیاهدانه به آن اضافه کنید و کم‌کم بنوشید.

-کدوحلوایی را به صورت بخارپز همراه با کمی عسل و دارچین میل کنید.

-کمی شیرین‌بیان را در آب جوش بریزید و با عسل مخلوط کرده و بنوشید. البته توجه داشته باشید که ممکن است در بعضی افراد استفاده از شیرین‌بیان باعث ایجاد عوارض جلدی شود و حساسیت ایجاد کند، پس در مصرف آن دقت کنید.

-20 گرم برگ‌های خشک بارهنگ را در نیم لیتر آب به مدت 3 دقیقه بجوشانید و 15 دقیقه کنار بگذارید تا دم بکشد و بعد آن را صاف کرده و روزی سه فنجان میل کنید. این جوشانده برای گلودرد بسیار مفید است.

ـ 50 گرم گل بنفشه را در یک لیتر آب سرد بریزید و بجوشانید و بعد با عسل شیرین کرده و روزی سه تا پنج فنجان میل کنید. این جوشانده درمان گریپ، تب، برونشیت و سیاه‌سرفه است.اگر جوشانده را با عسل شیرین کرده و روزی 3 بار آن را غرغره کنید برای درمان آنژین و گلودرد بسیار موثر است.

ـ سرکه را درون گلاب بریزید و بجوشانید و بخور دهید.

ـ گشنیز، کتیرا و گل بنفشه را کوبیده تا خوب نرم شود و هر بار یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.

ـ مقدار مساوی از گیاهان اسطوخودوس، پونه، نعنا و آویشن را در ظرفی ریخته و 2 لیوان آب به آنها اضافه کنید و بجوشانید. آن را صاف کنید و طی روز چند بار از این جوشانده استفاده کنید.

ـ متداول‌ترین شیوه مصرف شلغم به صورت پخته با نمک، شکر یا استفاده از آن در آش یا سوپ‌های ساده مخصوص سرماخوردگی است.

ـ پیازی را در برگ کلم بپیچید و در میان خاکستر گرم با حرارتی ملایم بپزید، سپس آن را له کرده و در جوشانده شیرین‌بیان حل کنید و بخورید.

ـ سوپی حاوی آب مرغ، جو، چند حبه سیر له شده، هویج رنده شده، چند قطعه کرفس و کلم پخته شده را تهیه کنید و بعد از پایان پخت به آن گوجه‌فرنگی و جعفری اضافه کرده و همراه با آب لیموی تازه میل کنید. این سوپ مجموعه‌ای از ویتامین‌ها را به بدن می‌رساند و آن را تقویت می‌کند.

ـ دم‌کرده برگ و گل ختمی به مقدار 30 گرم در یک لیتر آب برای درمان زکام بسیار مفید است.

ـ 20 گرم پونه کوهی و یک قاشق غذاخوری سیاهدانه را با هم به مدت نیم ساعت بجوشانید و عصاره آن را با عسل مخلوط و یک لیوان صبح بعد از صبحانه و یک لیوان قبل از خواب میل کنید.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد