کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

هشدار درباره دم کردن ماکارونی و برنج!

دم کردن ماکارونی و برنج برای بدن ضرر دارد. برای بیان چرایی این ضرر ابتدا باید با مفهومی به نام گلایسمی آشنا شوید. هر چیزی که می‌خوریم امتیازی دارد که در اصطلاح به آن نمایه گلایسمی می‌گویند. این نمایه شامل یک سیستم امتیازبندی از 1 تا 100 است که نسبت جذب هر یک از کربوهیدرات‌های غذایی به جریان خون را نشان می‌دهد. بنابراین گلوکز که سریعتر جذب می‌شود، امتیاز 100 دارد. رعایت نمایه گلایسمی اساساً برای کمک به درمان بیماران دیابتی طراحی شده است. چرا که برای این افراد نگهداری سطوح کنترل شده قند خون بسیار اهمیت دارد. نکته جالب آن است که برخی غذاها براساس روش پخت‌شان نمایه‌های گلایسمی مختلفی پیدا می‌کنند، برای مثال سیب‌زمینی‌های جوشیده دارای نمایه متوسط و پوره سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی کبابی دارای نمایه بالاتر هستند.

غذاهایی با نمایه گلایسمی پایین دارای سرعت جذب آهسته و نگهداری سطح انرژی برای مدت طولانی‌تری هستند. برعکس غذاهایی با نمایه گلایسمی بالا دارای سرعت جذب سریع و تأمین انرژی برای کوتاه مدت هستند.بنابراین با دم کردن ماکارونی یا حتی برنج، نمایه گلایسمی مواد غذایی به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود و با این ضریب، هضم غذا بیشتر می‌شود و به آسانی قند خون را افزایش می‌دهد. البته ماکارونی جوشیده، نمایه گلایسمی پایینی دارد اما با دم کردن ماکارونی و خوردن آن، قند خون 2 برابر بیش از مصرف ماکارونی آبکش‌شده بالا می‌رود.از نظر تغذیه‌ای، مصرف غذاهای دارای نمایه گلایسمی بالا به دلیل بالا بردن قند خون در مدت زمانی کوتاه، مناسب نیست و امکان ابتلا و تشدید بیماری‌هایی مثل فشار خون، بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی چاقی را افزایش می‌دهد، بنابراین بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های یاد شده غذاهای با نمایه گلایسمی پایین مصرف کنید.

به افراد سالم توصیه می‌شود تا جایی که می‌توانند مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا مصرف نکنند و به جای آن مواد غذایی با نمایه گلایسمی متوسط را جایگزین کنند. البته مصرف مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا در ورزشکاران حرفه‌ای که پس از تمرین مجبورند ذخایر گلیکوژن خود را تأمین کنند، اشکالی ندارد.مصرف این غذاها به بیماران دیابتی هم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چون مصرفشان به شدت قند خون را افزایش می‌دهد و آنها نمی‌توانند در زمان مشخص آن را ثابت نگه دارند.در بیماران قلبی هم افزایش قند خون باعث تولید کلسترول می‌شود که عامل مهمی در وخیم‌تر کردن حال این بیماران است. به همین دلیل بیماران دیابتی و قلبی و عروقی بهتر است مواد غذایی با نمایه گلایسمی پایین یا متوسط مصرف کنند.

در ادامه بخشی از غذاهایی با نمایه گلایسمی پایین، متوسط و بالا را معرفی می‌کنیم که یک نگاه اجمالی بر آن تعجب‌برانگیز خواهد بود، چرا که تمام غذاهایی که دارای فیبر بالا هستند الزاماً نمایه پایینی ندارند. برای مثال برنج قهوه‌ای و نان غله کامل غذاهایی با نمایه گلایسمی بالا هستند در حالی که ماست یک غذا با نمایه گلایسمی پایین است.

غذاهایی با نمایه گلایسمی پایین:
غذاهایی با نمایه گلایسمی پایین (کمتر از 40 یا کمتر) دارای سرعت جذب آهسته- نگهداری سطوح انرژی برای مدت طولانی‌تری هستند.

تمام حبوبات شامل: عدس، سویا، لوبیا قرمز، نخود فرنگی، لوبیای روغنی، لوبیا پخته، جو، پاستای گندم کامل، دانه کامل گندم سبوس‌دار، سیب‌ها، زردآلو، هلوها، گیلاس، آلوها، پرتغال‌ها، گلابی‌ها، اسفناج، فلفل، پیازها، قارچ‌ها، سبزی‌های برگ سبز، تره فرنگی، لوبیا سبز، کلم بروکلی، گل کلم،‌ گوجه فرنگی، ماست، شیر، مغزها در این گروه قرار دارند.

غذاهایی با نمایه گلایسمی متوسط با نمایه گلایسمی (41‌تا 60)
این غذاها دارای سرعت جذب متوسط و نگهداری انرژی برای مدت زمانی متوسط‌اند از جمله: سیب‌زمینی شیرین، سیب‌زمینی جو پخته، پاستای سفید، فرنی، بیسکویت‌های حاوی جو، رشته فرنگی، ذرت بو داده، تمام نان‌های کامل گندم، برنج سفید و قهوه‌ای، انگور، کیوی، ریشه چغندر، خرمای تازه، انجیر و موز نارس.

غذاهایی با نمایه گلایسمی بالا (با امتیاز بیشتر از 60)
این غذاها دارای سرعت جذب سریع و رها شدن سریع در خون و تأمین انرژی برای مدتی کوتاه هستند، برای افراد در حال رژیم لاغری بهتر است کمتر مصرف شوند. غذاهای با نمایه گلایسمی بالا عبارتند از:گلوکز، شکر، عسل، آناناس، کشمش، هندوانه، سیب‌زمینی کبابی، پوره سیب‌زمینی، هویج پخته، برنج قهوه‌ای و سفید، نان برشته گندم، نان وعده غذایی، نان سفید، کیک برنجی، چیپس گندم (چیپس ذرت)، جوی آماده، غلات پف داده شده، بیسکویت‌های گندمی، شیرینی‌های کره‌ای، خرمای خشک و کدوی سبز.ماست و شیر نمایه گلایسمی پایینی دارند، اگرچه حاوی قند ساده (لاکتوز) هستند اما محتوای پروتئین و چربی در این مواد نمایه گلایسمی کلی را کاهش می‌دهد. اضافه شدن چربی یا پروتئین به یک غذای با نمایه گلایسمی بالا، موجب آهسته کردن میزان جذب و کاهش دادن نمایه گلایسمی آن غذا می‌شود.لذا برای افراد رژیمی، غذاهای با نمایه گلایسمی بالا باید همراه با چربی یا پروتئین خورده شوند (اگرچه خوردن مقادیر خیلی بالای چربی به یک رژیم لاغری کمکی نخواهد کرد). غذاهای پروتئینی و چرب در شمار غذاهای حاوی نمایه گلایسمی به شمار نمی‌آیند ولی هر دوی این موارد به آهستگی جذب خون می‌شوند.

نکته آخر آن که اندازه‌های نمایه گلایسمی بر حسب چگونگی و مکان اندازه‌گیری متفاوت هستند. به همین دلیل است که نمی‌توانیم به طور قطعی امتیاز ویژه‌ای به هر غذا بدهیم.

چگونه درد کمر را از درد کلیه تشخیص دهیم

http://www.bibaknews.com/images/newsread/1394/02/29/hD1432033263.jpg
وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصا اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه‌ها باشد.درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا آسیب رسیدن به آن ایجاد می‌شود، گفت: اگر پشت یا پهلوی فردی آسیب ببیند مثل برخورد ضربه، افراد تصور می‌کنند که کلیه‌هایشان درد می‌کند اما اغلب اوقات اینطور نیست و کلیه‌ها مشکلی ندارند.کلیه‌ها در قسمت پشت بدن و بالای کمر (درست پایین دنده ها) واقع شده‌اند، اغلب افراد تمایل دارند که بدانند درد کمر مربوط به ایجاد مشکلی در کلیه‌ها است یا خیر، راه قطعی برای این کار وجود ندارد، اما با شناخت برخی علائم و انجام برخی آزمایش‌ها که توسط پزشک توصیه می‌شود، می توان مشکلات احتمالی کلیه ها را بررسی کرد.

 وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصا اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد.درد می‌تواند در اثر عفونت کلیه ها (پیلونفریت) ایجاد شود. وجود سنگ در کلیه نیز باعث بروز درد کلیه می‌شود. حرکت سنگ در کلیه نیز باعث ایجاد درد می شود، وقتی سنگ کلیه شروع به حرکت می کند و از قسمت میزنای (حالب) عبور می‌کند و به سمت مثانه می رود، دردهای شدید و متناوبی را ایجاد می‌کند که قولنج کلیوی یا قولنج میزنای نامیده می شود.


قولنج کلیوی نوعی کولیک است که در اثر سنگ کلیه ایجاد می‌شود، این درد معمولاً از ناحیه کلیه یا زیر آن آغاز می‌شود و تا مثانه ادامه می‌یابد. درد قولنج کلیوی به صورت اسپاسمی است، بدین معنی که تیر می‌کشد و موج‌های ناگهانی دارد. این درد در دو نوع خفیف و حاد بروز می‌کند. نوع حاد آن را دردناک‌ترین حس تجربه‌ شده توسط انسان توصیف کرده‌اند.عفونت‌های ادراری از علل شایعی است که موجب ایجاد دردهای کلیوی می شود، برخی مشکلات باعث انسداد تدریجی جریان ادرار می‌شود (انسداد ناگهانی جریان ادرار در سنگ کلیه دیده می شود) در این حالت نیز کلیه‌ها کش می‌آیند و درد شدیدی بروز می‌کند.


بالا رفتن فشار خون در اثر ورزش


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


بالا رفتن فشار خون در اثر ورزش http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

بالا رفتن فشار خون در اثر ورزش در افراد سالم خطرناک نیست، اما مبتلایان به فشار خون بالا باید با پزشک مشورت کنند.

اندازه گیری فشار خون بالا

پزشکان به والدین و مربیان ورزش توصیه می کنند تا با تمرین بیشتر با دانش آموزان، مانع از بالا رفتن فشار خون در اثر مسابقات ورزشی در آنها شوند.

 

پزشکان با مطالعه و تحقیق بر روی حدود 131 دانش آموز که در مدرسه به انجام مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال می پرداختند، دریافته اند که میزان فشار خون این نوجوانان دچار تغییرات ناگهانی قبل و بعد از ورزش می شود.

 

گفتنی است این تغییر فشار خون در 49 درصد از افراد رخ می دهد و باعث بالا رفتن ناگهانی فشار خون می شود.

 

بررسی ها نشان می دهد، استرس و هیجان ناشی از مسابقات ورزشی، بازی های رایانه ای و چند رسانه ای می تواند منجر به افزایش فشار خون در سنین نوجوانی و به تبع آن افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در سنین جوانی و میانسالی افراد شود.

فشار خون در اثر بعضی از فعالیت‌های بدنی بالا می‌رود. این فعالیت‌ها اغلب فعالیت‌هایی هستند که با حبس کردن نفس همراهند، مثل برداشتن جسم سنگین یا در رشته‌های ورزشی مثل وزنه‌برداری

پزشکان توصیه می کنند نوجوانان علاوه بر بهبود رژیم غذایی خود و همین طور تنظیم ساعت خواب، سعی کنند با افزایش میزان تمرین و دوری از استرس در مسابقات ورزشی تحرک کنند. همچنین در صورت داشتن هر نوع علامت غیرطبیعی قلبی، به پزشک مراجعه نمایند.

 

نحوه صحیح بلند کردن جسم سنگین

دکتر شاهین صالحی، متخصص پزشکی ورزشی در این باره می گوید:

«بالا رفتن فشار خون در اثر ورزش در افراد سالم خطرناک نیست، اما مبتلایان به فشار خون بالا باید با پزشک مشورت کنند.

 

فشار خون در اثر بعضی از فعالیت‌های بدنی بالا می‌رود. این فعالیت‌ها اغلب فعالیت‌هایی هستند که با حبس کردن نفس همراهند، مثل برداشتن جسم سنگین یا در رشته‌های ورزشی مثل وزنه‌برداری، بالا بردن آنی وزنه، باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

 

اما این بالا رفتن خطرناک نیست و نه ورزشکاران، بلکه هر فردی که در اثر انجام فعالیت، فشار خون بالایی پیدا می‌کند، نباید نگران این بالا رفتن باشد.

 

ورزش، تاثیر مثبتی بر بیماران مبتلا به فشار خون بالا دارد. افرادی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است ورزش‌های هوازی مثل راه رفتن و دویدن را در برنامه ورزشی خود قرار دهند.

 

به این افراد توصیه می‌شود بین 25 تا 45 دقیقه در روز با شدت خفیف تا متوسط ورزش کنند.

 

ورزش با تاثیر بر عروق و وضعیت بدن، باعث کاهش وزن و بهبود خونرسانی و در نتیجه‌ کاهش فشار خون می‌شود.

 

رژیم غذایی مناسب (که دارای مقدار مناسبی نمک باشد) و استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه هم در کاهش فشار خون موثر است.

 

از آنجا که فشار خون بالا دارای سطوح مختلفی است، باید در تنظیم برنامه ورزشی مناسب با پزشک متخصص مشورت کرد، به عنوان مثال فردی که فشار خون بسیار بالایی دارد، نباید ورزش کند و با دارو درمانی باید فشارش را پایین بیاورد. در این گونه موارد، منع ورزش وجود دارد و تحرک ممکن است باعث بروز عوارضی مثل تاری دید و سرگیجه شود.»



چرا گوشمان زنگ می زند؟

فرض کنید دوره‌گردی یا وانت سبزی‌فروشی از زیر پنجره اتاقتان می‌گذرد، شما که تحمل شنیدن صداها را ندارید بلافاصله پنجره را می‌بندید، اینکه شما قادرید از هر صدایی که برایتان خوشایند نیست به راحتی دوری کنید کار بزرگی است بسیاری از مردم از این توانایی محروم هستند، چرا که بازتاب صداها از درون مغزشان صورت گرفته و گرفتن گوش‌ها دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند و اعصابشان همواره ناراحت است.


عوامل دخیل در ایجاد زنگ گوش

از آن جا که هزاران سلول مغزی انسان در گوش مسئول دریافت و انتقال صداها به مغز هستند در صورتی که آسیب ببیند فرد شنیدن اکثر صداها را همیشگی فرض کرده و همین موضوع سبب رنجش او خواهد شد، زنگ زدن گوش تنها به آسیب‌زایی خود به خودی فرد مربوط نمی‌شود بلکه عوامل دیگری همچون حساسیت به صداهای بلند بالا یا پایین بودن فشارخون، تومورها، بیماری دیابت، غده تیروئید و یا حتی جراحات سروگردن نیز در بروز این رویداد مؤثرند، تاکنون مشاهده شده فردی به دلیل زنگ زدن گوش‌ها جانش را از دست بدهد، اما آمارها حاکی از آن است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این شبه بیماری در رنج و عذاب هستند.


زنگ گوش‌ها ممکن است به دلایل ناشناخته بروز کند

شنیدن صدای وزوز گوش یا سوت گوش یا زنگ زدن گوش بسیار آزار دهنده است، به طوریکه انگار جیرجیرکی در گوش گرفتار شده و مدام آواز می‌خواند، این صدا از درون گوش است و شدت و بسامد آن در افراد مختلف متفاوت است در برخی موارد این رویداد با سرگیجه،‌ کم‌شنوایی و علائم دیگر همراه است که باید جدی گرفته شود علت دقیق این عارضه به خوبی مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد مشکلات عروقی، عضلانی و عصبی در برخی انواع آن‌ها دخالت داشته باشد در عین حال ممکن است به دلایل ناشناخته مختلفی بروز کند.لازم به ذکر است که کاهش یکباره شنوایی و همزمان شنیدن صدای سوت و وزوز در گوش، بیماری نادری به نام سکته گوش یا کری ناگهانی است که با موارد دیگر همراه است و باید اورژانسی و در زمانی کمتر از 24 ساعت درمان شود در غیر این صورت به کاهش دائم شنوایی یک یا هر دو گوش می‌انجامد.


برخی باورها در دامنه شنیداری انسان نیست

 سوت گوش یا زنگ نوایی گوش که هنوز دانش پزشکی در شناسایی کافی و درمان آن کامل نشده است برخی بسامدها در صداهایی که به گوش ما می‌خورد، ممکن است این بسامدها در دامنه شنیداری انسان نباشد دامنه شنیداری از چند صد هرتز تا چهار هزار هرتز می‌باشد پس بالای 80 هزار هرتز را به خوبی نمی‌شنویم.


در محیط‌های بالای 85 هزار دی سی بل قرار نگیرید

صداهای بسیار بلند، کار کردن در فضاهایی که بالای 85 هزار دسی بل سروصدای محیطی است که ما به آن‌ها آلودگی صوتی می‌گوییم برخورد با صداهای شدید، لگد صوتی یا ضربه صوتی مثلاً شلیک گلوله، بوق‌های بلند، صدای ترقه، موج انفجار این ضربه صوتی می‌تواند باعث ایجاد ضربه به صورتی گذرا یا حتی دائمی شود.بلند گوش کردن به صداهای تلویزیون و غیره یا صدای موبایل و گوش کردن به موسیقی با صدای بلند با هدفون، هم‌آسیب به گوش می‌زند و هم سوت یا همان زنگ در گوش ایجاد می‌کند.متأسفانه داروهای آشکار و توانمندی در رابطه با سوت گوش فراهم شده است که آن را کاهش دهیم اما تأکید می‌شود برخی اقدامات و تغییر رفتارها با صدای بلند می‌توانند سوت گوش را بهتر کنند، انجام دهند، پرهیز از نگرانی، افسردگی و دلهره که می‌توانند سوت گوش را بدتر کنند، این گونه سوت‌های گوش در سکوت زمان خوابیدن یا زمانی که صدای زمینه‌ای وجود ندارد بدتر می‌شوند.گونه‌ای سوت‌های گوش داریم که همانند ضربان قلب است با فعالیت، افزایش فشارخون حرص خوردن و تقلا بیشتر می‌شود، سوت گوش دیگرهمانند ضربه است به صورت تق تق روی میز ضربه زدن که به یک صورت اسپاسم‌های ظریف گوش میانی است که پرده را می‌کشد و اگر دراز مدت ادامه پیدا کند باید با پزشک متخصص مشورت شود.


آیا ممکن است وزوز گوش پیشرفت کند و منجر به ناشنوایی شود؟

در برخی موارد ممکن است وزوز گوش شدیدتر شود اما معمولاً شدت آن بدون تغییر باقی می‌ماند از جمله عواملی که سبب بدتر شدن وزوز می‌شوند استعمال دخانیات، مصرف الکل و قرارگیری در معرض اصوات بلند است، بنابر این در صورتی که محل کار شما پر سروصدا است، از پلاک‌های محافظ گوش استفاده کنید، اما به هر حال وزوز گوش مگر در موارد بسیار شدید با شنوایی تداخل ایجاد نمی‌کند.


سن شایع زنگ گوش‌ها

وزوز گوش تقریباً شایع است و در یک بررسی یک پنجم افراد 55 تا 65 سال آن‌ها درگیر این مشکل می‌شوند.

چاقی یعنی کاهش زندگی

یکی از مشکلات جدی جوامع مدرن، مسأله «چاقی» است که به دلیل شرایط زندگی شهری، کم‌تحرکی، مصرف غذاهای ناسالم و پرکالری، استرس و بسیاری عوامل دیگر می‌باشد. این بیماری یکی از تهدیدهای بزرگ سلامت انسانهاست که سالانه میلیونها تن را در جهان به کام مرگ می فرستد

خطری برای 500 میلیون نفر

اکنون 500 میلیون نفر در دنیا دچار چاقی و اضافه وزن هستند و 400 میلیون نفر نیز دیابت دارند. در ایران هم آمار خوبی در این خصوص نداریم. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، 25 میلیون نفر در ایران دچار چاقی و اضافه وزن هستند که از این تعداد هفت تا هشت میلیون نفر، چاق و حدود 17 میلیون نفر اضافه وزن دارند که این آمار در زنان بیشتر است و در کودکان نیز آمار رو به افزایشی دارد.10 تا 15درصد کودکان ایرانی چاق هستند، رشد سالانه چاقی در ایران حدود یک درصد است. به همین علت لازم است تا اقدامهای فرهنگی گسترده‌ای در خصوص پیشگیری از چاقی، انجام شود و اقدامهای مداخله‌ای در این خصوص صورت پذیرد تا شاهد روند رو به کاهش چاقی در کشور باشیم.چاقی همانند کوه یخی است که تنها قله آن مشخص است، بیماری‌هایی چون دیابت، فشار خون و سکته‌های قلبی در عمق این کوه قرار دارند که می‌توانند مرگ و میر بسیاری را در هر سال رقم بزنند.افزایش تحرک، تغییر سبک زندگی، کاهش استرس و پرهیز از مصرف دخانیات از جمله راهکارهای مؤثر در رفع چاقی و اضافه وزن میباشد البته چاقی، درمان طبی هم دارد و در برخی مواقع و در صورت لزوم به جراحی هم کشیده می‌شود که در این خصوص معمولاً پزشک متخصص تصمیم‌گیرنده است که بیمار از کدام روش برای درمان و کاهش اضافه وزن استفاده کند.


http://drzaker.com/wp-content/uploads/2009/06/obesity1.jpg

دور کمرتان چند است؟

وضعیت تغذیه مردم مطلوب نیست لذا نیم ساعت پیاده‌روی سریع در هر روز می‌تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد. توصیه می کنیم تا دور کمر خودتان را اندازه بگیرید. بر این اساس اگر دور کمر هر فرد حدود 90 سانتیمتر باشد، در معرض خطر قرار دارد و اگر بیش از 95 سانتی‌متر باشد، خطرناک است. ثابت شده است جمع شدن چربی دور کمر در افزایش سکته‌های قلبی مؤثر است.19 درصد جامعه فشار خون دارند که البته بخش بزرگی از آنها از بیماری خود مطلع نیستند. سالانه حدود 81 هزار نفر در کشور به علت فشار خون می‌میرند. همچنین حدود 7 تا 10 درصد مردم دچار دیابت هستند که می‌توان جلوی همه این بیماری‌ها را با ورزش و افزایش تحرک بدنی گرفت. ورزش کیمیاست و بهترین دارو برای رفع بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شودمردم از چربی‌های غیراشباع استفاده کنند و سعی کنند روغن‌هایی چون زیتون و کلزا را در برنامه غذایی خود بگنجانند.


کاهش مصرف شیر و افزایش پوکی استخوان

در حال حاضر 40 درصد از زنان و 30 درصد از مردان دچار درجه‌هایی از پوکی استخوان هستند که علت آن نیز بیشتر به نوع تغذیه آنها بازمی‌گردد، مردم ما بسیار کم شیر مصرف می‌کنند. سرانه مصرف روزانه شیر 190 میلی‌گرم در روز است که با گرانی‌های اخیر کمتر هم شده است. البته خوشبختانه با دستورهای اخیر رئیس جمهور، شیر دوباره در مدارس توزیع می‌شود.چاقی رو به افزایش است.در سه دهه گذشته شیوع چاقی در دنیا دو برابر شده و 65 درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که چاقی در آنها بیشتر از کم وزنی است. 10 درصد هزینه بهداشتی و درمانی، عوارض مستقیم و غیرمستقیمی است که چاقی به خود اختصاص داده است.


http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/Obesity.jpg

راهکارهایی برای کاهش و افزایش وزن

در ابتدا باید به این نتیجه برسید که برای سالم بودن باید از اضافه وزن جلوگیری کنید. پس باید سعی و تلاش خود را در کاهش وزن نشان دهید.کاهش وزن فقط انجام پیاده روی نیست، بلکه تغییر در رژیم غذایی نیز می باشد.

هرم غذایی روزانه

تغییر اول: چه می خورید؟

ابتدا باید بدانید چه نوع غذایی را میل می کنید و بر اساس آن تغییرات زیر را انجام دهید.

- گوشت قرمز را کم مصرف کنید.

شما با استفاده از این تغییر، می‌توانید زندگی سالم را تجربه کنید.پروتئین لازم برای بدن را می‌توانید از طریق گوشت مرغ و ماهی به دست آورید. شما به راحتی می‌توانید از غذاهای حاضری که محتوی مقدار زیادی چربی و کالری می باشد، دست بکشید و تمایلی به خوردن آنها نداشته باشید.


- غذاهای سرخ شده را نخورید.

برای حفظ سلامتی خود، هنگام پخت غذاها از روش های بخارپز کردن، کباب کردن و بریان کردن استفاده کنید.برای مزه دار کردن غذا می توانید از ادویه و سس های بدون چربی استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از لیمو برای خوشمزه کردن ماهی یا مرغ استفاده کنید و از خوردن آن لذت برید.مواظب باشید هیچ گاه سبزی ها را در برنامه ی غذایی خود فراموش نکنید.

- غذای خود را با سوپ یا سالاد شروع کنید.

اگر شما قبل از غذای اصلی خود، سوپ یا سالاد میل کنید، راحت تر می توانید وزنتان را کاهش دهید. آنها باعث می شوند که گرسنگی شما از بین برود.بهتر است سوپ سبزیجات را قبل از غذا مصرف کنید، زیرا همان طور که می دانید سبزیجات محتوی مقدار زیادی فیبر می باشند و برای سلامتی بسیار مفیدند.بهتر است از سس های کم کالری برای سالاد استفاده کنید. سالاد بهتر است شامل سبزی های برگ سبز مثل کاهو، کلم، کرفس و اسفناج باشد.

- با میوه غذای خود را تمام کنید.

بعد از غذا به جای مصرف شیرینی، از میوه ها استفاده کنید.میوه ها دارای کالری کمی هستند و به خاطر دارا بودن ویتامین ها ، عناصر معدنی و فیبر، خوردن آنها بعد از غذا بسیار مفید است.شما با استفاده از این روش می توانید، از خوردن شیرینی جلوگیری کنید.

تغییر دوم: چه می نوشید؟

بیشتر افراد برای کاهش وزن، فقط در خورن غذاها دقت می‌کنند، در حالی که باید به مقدار نوشیدنی ها نیز توجه کرد.


- نوشابه را کنار بگذارید!

بارها و بارها گفته اند که نوشابه بسیار مضر است، اما می دانید چرا؟ هیچ با خود فکر کرده اید، اگر شما 2 لیوان نوشابه مصرف کنید، 250 کالری انرژی دریافت کرده اید! حال شما محاسبه کنید که چند لیوان در روز نوشابه مصرف می کنید و چه مقدار کالری دریافت کرده اید؟

اگر برای تناسب اندامتان، رژیم 1500 کالری توصیه شده است، ببینید با وجود کالری بالایی که نوشابه ها دارند، بازهم به نوشیدن این نوشیدنی های شیرین و فاقد ارزش غذایی ادامه می دهید؟نوشابه ها باعث افزایش اشتها و بیش خواری می شود. اما این افزایش اشتها غالباً برای خوردن مواد غذایی بی ارزش و شیرین است.

- آب زیاد بنوشید

مصرف مقدار کافی آب در روز برای حفظ سلامتی بدن لازم می باشد که می تواند 6 تا 8 لیوان آب باشد.شمامی توانید برای 1 تا 2 روز فقط آب بنوشید، بعد از این مدت 1 لیوان نوشابه بنوشید. مطمئنا متوجه شیرینی زیاد نوشابه خواهید شد.گذشته از فواید زیاد نوشیدن آب، این نوشیدنی طبیعی باعث تنظیم اعمال بدن می گردد.

تغییر سوم: چه باید کرد؟

- آنچه را می خواهید در یک روز بخورید، یادداشت کنید و طبق آن عمل کنید.

این یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن می باشد. می‌توانید حداقل برای 2 هفته این کار را ادامه دهید. بعد از این مدت این روش برای شما عادی می‌شود. بهتر است مواد لازم برای غذای خاص را نیز بنویسید.

- حتی برای ساعت های بیکاری خود نیز برنامه غذایی درست کنید.

- تغذیه صحیح را بیاموزید.

- احساسات خود را در غذا خوردن به کار برید!


http://umm.edu/~/media/adam/images/en/19475.ashx

شما می توانید احساسات خود را قبل، در حین و بعد از غذا خوردن ببینید و با کمک این روش می‌توانید غذاهای سالم را مصرف کنید.اگر شما هنگام عصبی یا ناراحت بودن زیاد غذا می خورید، بدانید که شما خورنده احساسات می‌باشید! بنابراین بدون هیچ تأمل و تفکری، به دنبال راه حل و درمان مشکل روحی و رفتاری خود برآیید.

- تحرک داشته باشید.

منظور از تحرک این نیست که روزانه 1 ساعت در کلاس ورزشی، ورزش کنید، بلکه فقط فعالیت بدنی لازم است. شما برای حفظ سلامتی خود می توانید به راحتی 10 دقیقه در روز پیاده روی کنید و کم کم این زمان را به 30 دقیقه در روزهای بعدی برسانید.به خاطر داشته باشید که تحرک بدنی، لازمه تندرستی است.سالم باشید و سالم زندگی کنید و تحرک را از یاد نبرید.