کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

برترین راه های چربی سوزی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

برای داشتن اندامی متناسب با کمترین درصد چربی بهترین راه داشتن رژیم غذایی صحیح در کنار تمرینات مناسب و اصولی است. با وجود اینکه روز به روز رشته های مختلف ورزشی جدیدی با نوید چربی سوزی بالاتر به دنیای ورزش اضافه می شوند و در کنار آن نیز تجهیزات ورزش هوازی نیز روز به روز پیشرفت می کنند اما همچنان اختلاف نظرهایی بین متخصصین و کارشناسان علم تمرین و علم تغذیه برای بهترین راه چربی سوزی وجود دارد. البته در نهایت همه می دانند که بهترین راه برای رسیدن به اندامی ایده آل و بدنی سلامت پیروی از رژیم غذایی صحیح و اصولی و در کنار آن انجام تمرینات ورزشی مناسب برای تیپ های بدنی مختلف است.اما انجام دادن چنین کاری بسیار سخت است و گاهی در مسیر دچار خطا می شویم تا جاییکه بسیاری از ورزشکاران حرفه ای نیز در تلاش‌های چربی‌سوزی خود به بن بست می رسند.


-گنجاندن کربوهیدرات در برنامه غذایی :
بارها شنیده‌ایم که کربوهیدرات یک دشمن لاغری  است و با حذف آن با سرعت بالایی به لاغری دست پیدا می کنیم.اما حقیقت اینطور نیست.درست است که قطع‌کردن کربوهیدرات به‌طور حتم باعث کاهش وزن سریع می‌شود، اما در عین حال باعث می‌شود بی‌انرژی شوید و احساس خستگی شدید داشته باشید.کربوهیدرات‌ها برای زندگی و مغز ضروری هستند و سیستم اعصاب مرکزی یا همان CNS به کربوهیدرات نیاز دائم دارد تا بتواند به‌درستی کار کند. محدود کردن کامل کربوهیدرات امکان عضله‌سوزی را فراهم می‌کند. راهکار صحیح این است که به‌درستی از این ماده غذایی استفاده شود، نه اینکه به طور کامل حذف شود. برای کات‌کردن بدن، یک مقدار درست و متناسب کربوهیدرات در رژیم لازم است که بخشی از آن باید اول صبح تامین شود و بخش دیگر بعد از تمرین.

-چربی بیشتری مصرف کنید:
به رغم تصور عموم و حتی برخی مربیان برای چربی سوزی باید چربی بیشتری بخورید.حذف چربی ها از برنامه غذایی باعث ازدیاد وزن و چربی بدن می شود. چربی خوردن باعث چاق‌شدن نمی‌شود بلکه مصرف غذای زیادی است که منجر به چاقی می‌گردد.با مصرف چربی بیشتر می‌توانید اشتهای خود را بعد از کاهش دادن کربوهیدرات مصرفی کم کنید. چربی‌ها به مهار اشتها کمک می‌کنند چون تجزیه آنها در بدن مدت بیشتری طول می‌کشد. هورمون‌ها نیز نقش مهمی دارند، به‌ ویژه زمانی که بحث تستوسترون باشد. به همین دلیل وجود چربی‌ها برای ایجاد و بالانس هورمونی در بدن و عملکرد نرمال، ضروری هستند.

-جایگزین کردن سبزیجات به جای میوه ها
میوه عالی است، چرا که سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است که به محافظت از بدن کمک می‌کند اما مشکلش این است که سرشار از قند (کربوهیدرات) است.تنها راهی که می توان از تمامی فواید میوه ها استفاده کرد اما قند بالای آنان مارا دچار مشکل نکند ،این است کهسبزیجات را جایگزین میوه‌ها کنید. این استراتژی اجازه می‌دهد که دریافت مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها حفظ شود، اما کل کالری و مصرف کربوهیدرات‌تان کاهش یابد.یک عدد سیب حاوی 125 کالری و 25 گرم کربوهیدرات است. اما یک عدد فلفل قرمز بزرگ حاوی 40 کالری و 5 گرم کربوهیدرات است. خودتان تفاوت‌ها را محاسبه کنید.

-انجام تمرینات استقامتی متابولیک
تمرینات استقامتی متابولیک روشی است که در صورتی که افراد تمایل داشته باشند انرژی که می سوزانند را بالا ببرند و میزان متابولیک را افزایش بدهند باید تمریناتی انجام دهند که تمام بدن را درگیر می کند.( یا تا جایی که امکان دارد قسمت های زیادی از بدن) و البته باید این تمرینات را پشت سر هم و با شدت زیاد انجام دهند.

-دویدن بر روی تردمیل
وقتی صحبت از چربی سوزی با حداکثر سرعت ممکن است، به سراغ تردمیل بروید، شدت را در حدود 70 درصد حداکثرضربان قلب خود حفظ کنید. می تواند این مقدار را با کسر کردن سن خود از 220 و محاسبه 70 درصد آن بدست آورید. برای مثال یک فرد 20 ساله روی تردمیل باید با شدتی کار کند که ضربان قلب او در حدود 140 تکرار در دقیقه باشد.همچنین می توانید  یک روز در میان را 30 دقیقه هوازی با شدت اینتروال (یعنی 2تا3 دقیقه بدوید و همین مدت راه بروید و دوباره این روش را تکرار کنید تا 30 دقیقه تمام شود) کار کنید

-پیاده روی
اگرچه تمرینات هوازی سنگین برای بالا بردن متابولیسم بدن بسیار خوب هستند اما تمرینات هوازی سبک مثل پیاده روی هم می توانند رای پایین آوردن وزن موثر باشند. این مساله به این خاطر است که تمرینات هوازی سبک درصد زیاد تری چربی می سوزانند و آن را  به عنوان سوخت صرف تمرن بدنی می کنند. بنابراین اگر شما می خواهید چربی بسوزانید و عادت به انجام تمرینات سنگین ندارید می توانید به یک پیاده روی طولانی بروید و یا یک ورزش سبک انجام دهید که به شما کمک کند به فرم بدنی که می خواهید برسید.

-کار با وزنه
در حدود صد سال است که از حرکت هایی که با وزنه انجام می شود ،می گذرد و هر روز نیز به طرفداذان این رشته اضافه می شود.  دلیل آن واضح است. این حرکات به سفت شدن نواحی شل بدن کمک می کند و از آنجاییکه در این نوع تمرینات ضربان قلب  بالا می رود در سوزاندن چربیها نیز موثر است. علاوه بر این تمرین با وزنه چون به ساخت عضله بیشتر کمک میکند باعث می شود تا فرد در هنگام استراحت نیز کالری بیشتری بسوزاند. زیرا عضلات نسبت به چربی ها به سوخت بیشتری نیاز دارند.

-دویدن درجا
این حرکت چربی سوز در حالیکه بسیار ساده است بسیار هم موثر است. زمانی که درجا می زنید پشت خود را صاف نگه دارید و زانوها را تا جایی که می توانید بالا بیاورید. برای حفظ تعادل دست ها را حرکت دهید. بعد از 15 یا 30 ثانیه قلب شروع به تپیدن می کند و این ضربان قلب را بالا می برد. که در صورتی که شما می خواهید بدنتان را به کم کردن وزن ترغیب کنید ضرورری است.

-وزنه برداری
بلند کردن وزنه های سنگین در خلال یک دوره تمرینی می تواند برای سوزاندن چربی بسیار موثر باشد. وزنه برداری چه به حالت تک ضرب و چه به حالت دو ضرب به سوزاندن چربی ها بسیار کمک می کند. هم چنین بلند کردن وزنه های سنگین به شما کمک می کند که بعد از تمرین انرژی بیشتری بسوزانید چون بافت چربی ماهیچه ها را بالا می برد و این بافت هم به نوبه خودش متابولیسم بدن را بالا می برد.هرگز بیشتر از حد اعتدال وزنه نزنید چون وزنه بیش از حد سنگین به این معنی است که فشار بیش از حدی به بدن می‌آورید که باعث بد فرمی می شود و این یکی از منع های  بزرگ ورزش است.

-طناب زدن
طناب زدن یکی از تمرینات سنگین و هوازی است که می تواند به شما کمک کند وزن کم کنید چون متابولیسم بدن را حتی زمانی که تمرین تمام شده است بالا می برد. این مهم است چون می تواند به این معنی باشد که در یک دوره تمرینی انرژی بیشتری را می سوزاند و بنابراین  در کل نسبت به دیگر تمرینات هوازی سنگین تر نیست.روش های مختلف و صحیح تغذیه ای و تمرینی که منجر به چربی سوزی می شود را در اینجا مطرح کردیم که با بهره گیری از آن شما می توانید به اندامی متناسب و در عین حال سالم دست پیدا کنید اما نکته حائز اهمیت که در مسیر چربی سوزی ما را دچار مشکل می کند، یکنواختی است. پس سعی کنید چه در برنامه تمرینی و چه در برنامه غذایی خود گه گاه تغییراتی ایجاد کنید تا در این راه موفق باشید.همچنین دقت کنید که بهترین تمرین برای چربی سوزی انجام دادن تمرینات هوازی در کنار کار با وزنه است.زیرا بهترین و کوتاه ترین و سالم ترین راه برای رسیدن به این مهم محسوب می شود.



نگرانی های ملی و جهانی از ایدز

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

نام ایدز، به خودی خود برای ایجاد لرزه بر اندام انسان کافیست،که گرچه راههایی برای پیشگیری از آن کشف شده اما هنوز درمان ندارد. ایدز یک بیماری عفونی است که توسط ویروس  اچ‌‌آی‌وی  باعث نقص و تحلیل شدید  قدرت سیستم ایمنی بدن انسان و بدنبال آن باعث رشد بیماریها یعنی عفونتهای فرصت طلب و سرطانها شده و سپس باعث مرگ می شود.بدون شک این مسئله به همان اندازه که یک مشکل بهداشتی است یک مشکل اجتماعی نیز هست که اپیدمی پنهان آن لزوم همبستگی و حمایت از افراد و خانواده قربانیان را طلب می کند تا روند صعودی آن متوقف شود.

ایدز، یکی از تهدیدهای اصلی زندگی در جهان امروز و یکی از پرسش‌های جدی انسان امروز در حوزه سلامت و درمان به شمار می‌رود. این بیماری برای نخستین‌بار در دهه هشتاد قرن بیستم کشف شد و از آن تاریخ تا کنون جان میلیون انسان را گرفته است. ایدز، یکی از پرتلفات‌ترین بیماری‌های جهان معاصر است. از دهۀ هشتاد تا کنون، بیماری ایدز، بیش از بیست‌وپنج میلیون انسان را به کام‌ مرگ فرستاده است. آن‌چه نگران‌کننده است این است که تلفات ناشی از این بیماری سیر صعودی داشته است، برای نمونه، تنها در سال گذشته بیش از سه‌و‌نیم میلیون نفر در سراسرجهان بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

در شرایط کنونی، بیش از چهل میلیون انسان در جهان به این بیماری مبتلا‌ شده‌اند؛ این هیولای افسار گسیخته قرن، اگرچه در نگاه اول، یک بیماری همانند بیماری های خطرناک دیگر به شمار می رود، اما پدیده مرموزی است که وسعت بی حسابی از آسیب های مختلف را در زوایای پنهان خود، مخفی کرده است.مهم نیست که ویروس اچ‌‌آی‌وی اولین بار چه زمانی و چگونه، نسل انسان را هدف گرفت، مهم آن است که آمارها همان گونه که از پیشرفت نسبی جهان توسعه یافته در کنترل این بیماری و ابعاد مختلف آن حکایت دارند، روایتی غم بار از توسعه ابعاد قلمرو حکمرانی این ویروس در جهان درحال توسعه، بر صفحات تاریخ نگاشته اند، به گونه ای که این ویروس و بیماری ناشی از آن، به یکی از جدی ترین کابوس های درمانی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی جهان تبدیل شده است.

از ایدز باید گفت و نوشت و ماسکی را که از حیا و شرم و نفرت بر چهرهِ این کابوس هماره شب ها و روزها، خودنمایی می کند، از خاطر برد تا راه برای شناخت ابعاد پیدا و پنهان این بیماری و آگاهی از روش های کنترل عوارض آن، آشکار شود. بیماران مبتلا به ایدز به دلیل محرومیت از مشارکت اجتماعی مجبور به زیستن در پس پرده ای از غبار می شوند که این اندوه، از دغدغه سلامت و رهایی از بیماری، دردآورتر است. افراد جامعه، فرد آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی را طرد می کنند و او از فعالیت های اجتماعی و اشتغال محروم می ماند.

ایدز بیشتر از آنکه یک مشکل درمانی به حساب آید، در شمار معضلات و آسیب های اجتماعی قرار می گیرد. لذا انجام امور زیربنایی، ساختاری ، فرهنگ‌سازی و نوآوری و اقدامات پیشگیرانه لازمه تحقق اهداف نیکوکارانه در حوزه ایدزاست وامیدواریم سازمان‌های مردم‌نهاد بیش‌ازپیش دراین حوزه ورود کنند و روزی فرارسد که در کنار این سازمان‌ها ، اداره اماکن ، نیروی انتظامی ،وزارت ارشاد وشهرداری‌ها نیزگوشه چشمی نسبت به حوزه سلامت نشان دهند.کلید حل مشکل ایدزآموزش است و رسانه ملی ما در این زمینه نقش مهمی دارد اما جای آن در همایش و گردهمایی‌های این‌چنینی خالی است.

مردم باید بدانند این بیماری با یک آزمایش ساده قابل تشخیص است و اگر بیماری در مراحل اولیه خود شناسایی شود کاملا قابل کنترل خواهد بود زیرا در حال حاضر دسترسی به داروهای ضد اچ آی وی سهل است و ما جز معدود کشورهای منطقه هستیم که مبتلایان به ایدز به صورت کاملا رایگان درمان می شوند.سال 94 زنگ خطر موج سوم ایدز را شاهد هستیم؛ چراکه 40 درصد ابتلا به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی و 40 درصد از طریق تماس‌های جنسی و 20 درصد از علل دیگر حاصل می‌شود.باید نگران راه تغییر انتقال ایدز باشیم؛ چراکه جامعه معتاد محدود بود، ولی افرادی که فعالیت جنسی غیرایمن دارند در دسترس نیستند و این مسئله سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

افزایش چشمگیر زنان مبتلا به ویروس اچ آی وی، کاهش سن ابتلا، تغییر راه انتقال از تزریق به سمت روابط جنسی و شیوع بیماری های مقاربتی مهمترین مسائلی است که امروز با آنها مواجه هستیم.بسیاری از مردم با تورهای گردشگری به کشورهای دیگر می روند و در آنجا به علت رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی در حالی به کشور باز می گردند که حامل ویروس اچ آی وی هستند.بسیاری از جوانان تصور می کنند با مصرف روانگردان و شیشه از ایدز دور می شوند زیرا تزریق در کار نیست در حالی که با مصرف روانگردان ها، حتی محجوب ترین جوان نیز شرم و محابا را کنار می گذارد و وارد روابطی می شود که تصور نمی کند.

در حال حاضر با موج دیگری رو‌به‌رو هستیم به این معنی که الگوی مصرف مواد مخدر از شکل سنتی به روانگردان‌ها تغییر کرد. این مواد شدت ابتلا به ایدز را زیاد کرد، چرا که موجب افزایش رفتار‌های پرخطر جنسی افسارگسیخته شد.کاهش تعداد مبتلایان اچ آی وی هنوز به عنوان، مهمترین اهداف تمام کردن اچ آی وی است. هنوز نگرانی های زیادی در رابطه با کم شدن سرعت کاهش ایدز و یا حتی افزایش ایدز در بعضی کشور ها وجود دارد.در دنیا ایدز کنترل شده، ولی در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه نه تنها کنترل نشده، بلکه رو به افزایش است، بنابراین باید از راه‌های میانبر استفاده کرده و از تجارب کشورهای موفق بهره‌مند شویم.

جان کلام: ایدز جزئی از زندگی امروزه جامعه بشری است که نمی‌توان با کتمان و پاک کردن صورت‌ مسئله ، انتظار حل این معضل را داشت ؛در این خصوص اقدامات پیشگیرانه در حوزه بیماریتنها محدود به دستگاه‌ها و مسئولان بهداشت و درمان نمی‌شود و بدون تردید تغییر نگرش در بین عموم مردم لازمه دستیابی به جامعه‌ای آگاه و آماده در برابر بیماری‌هایی مانند ایدز و حتی سایر معضلات فرهنگی و اجتماعی است.

آموزش و اطلاع‌رسانی بهترین روش پیشگیری از این بیماری است چراکه به علت تنوع گروه هدف و گستره جغرافیایی نمی‌توان یک نسخه واحد برای گروه‌های هدف پیچید.در این بین خانواده‌ها می‌توانند با آموزش صحیح از ابتلابه این بیماری جلوگیری کنند.؛لازم بذکر است که نوع آموزش خانواده به فرزندانشان در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است و تاثیرگذاری والدین برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر از سنین پیش دبستانی شروع می‌شود، در واقع حتی نوع مراودات خانواده در الگوسازی جوانان در آینده موثر خواهد بود.

تلنگر:بیش از 90 درصد موارد جدید ابتلابه ایدز در ایران از طریق تماس جنسی و به خصوص در شهرهای بزرگ و درگروه سنی 25 تا 30 سال است. این آتشفشان خفته به زودی بیدار می‌شود و حالت انفجاری در کشور خواهد داشت.

http://prncdc.ge/sites/default/files/909090.png


90 درصد مبتلایان بهHIVشناسایی،90 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان و در 90 درصد افراد تحت درمان مطمئن شویم که درمان باثبات وپایدار و موفق است وتا سال2030 به حذف همه‌گیری برسیم.

http://www.unaids.org/sites/default/files/documents/20141118_PR_WAD2014report_01.png

«استراتژی سریع پیگیرانه»:آگاهی90درصد افراد مبتلادرباره وضعیت بیماری خود-دسترسی90درصد افراد مبتلا به درمان ودر بدن 90درصد مبتلایانی که در حال درمان هستند،تاسال 2020 نتوان ویروس اچ‌آی‌وی را شناسایی کرد.

10 نکته برای حفظ سلامت دستگاه گوارش

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
آیا می دانستید که برخورداری از سلامت دستگاه گوارش، یعنی داشتن سلامت روانی؟ غذاهایی که می خوریم و سبک زندگی که داریم، تعیین کننده سلامت سیستم گوارش ما است. اگر پیرو قوانین اصولی باشیم، می توانیم عملکرد صحیح سیستم گوارش مان را به خوبی حفظ کنیم.سیستم گوارشی مجموعه ای از ارگان ها می باشند که با هم برای تبدیل غذا به انرژی کار می کنند تا مواد مغذی اساسی را برای تغذیه بدن مهیا کنند. بیشتر افراد فکر می کنند سیستم گوارش تنها معده و روده است، البته به طور انتزاعی درست است، اما در واقع بسیار پیچیده تر از این هاست، خیلی مهم تر از آنی که فکرش را بکنید.
 
اگر کسی نسبت به سلامت گوارش خود بی اهمیت باشد، ممکن است در هضم و گوارش غذا به مشکلاتی بربخورد و متعاقبا موادمغذی کمتری توسط بدنش جذب گردد.غذاهایی که می خوریم و سبک زندگی که داریم، تعیین کننده سلامت سیستم گوارش ما است. اگر پیرو قوانین اصولی باشیم، می توانیم عملکرد صحیح سیستم گوارش مان را به خوبی حفظ کنیم.حال ده نکته برای بهبود و حفظ سلامت دستگاه گوارش را برایتان می گوییم.

-آب بنوشید:چیزی بهتر از نوشیدن آب برای سلامت عمومی بدن نیست. نوشیدن آب کافی ( هشت لیوان در روز) کمک می کند قابلیت های جسمی و روانی ما به خوبی حفظ شود. سیستم گوارشی به آب نیاز دارد تا مفید و موثر کار کند.عدم نوشیدن آب کافی، این فرایند را کُند کرده و عمل دفع مواد زاید را با مشکل مواجه می نماید. لذا به اندازه کافی آب بنوشید، مخصوصا بعد از ورزش. یک راه ساده برای تشخیص این که به اندازه کافی آب به بدن مان می رسد، رنگ شفاف ادرار در تمام طول روز است.
 
-ورزش کنید:ورزش برای سلامت گوارش مهم است، همان طور که برای سلامت عمومی اهمیت دارد. ورزش کردن، جریان خون را افزایش داده و به کنترل وزن کمک می کند. این جریان خون، ماهیچه های معده و روده را تحریک کرده، و این اندام ها را وامی دارد تا بهتر کار کنند. در نتیجه سرعت تجزیه و هضم غذا بیشتر شده و احتمال یبوست کاهش می یابد.تجربه نشان داده، روزانه سی دقیقه ورزش مفید است. این ورزش و تحرک می تواند بالا و پایین رفتن از پله ها، دوچرخه سواری، شنا، پیاده روی، آهسته دویدن، انواع رشته های ورزشی و ... باشد. همچنین خیلی خوب است که این سی دقیقه را تدریجا و کم کم افزایش دهید.
 
مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید:تعجب ندارد: غذاهای چرب به ضرر سیستم گوارشی هستند. غذاهای چرب، فرایند هضم را کُند کرده و در نتیجه منجر به مشکلاتی مانند یبوست می شوند.از آنجایی که چربی تا حدودی برای بدن لازم است، توصیه می شود از چربی های سالم مثل امگا3 که در روغن زیتون، تخم مرغ، آجیل و گوشت کم چرب مانند مرغ و بوقلمون یافت می شود استفاده کنیم. همچنین همراه با غذاهایی که حاوی چربی هستند، فیبر بیشتری مصرف کنیم تا فرایند گوارش را تسهیل نماییم.
 
-بیشتر فیبر مصرف نمایید:روشن است که مصرف فیبر برای گوارش ضروری است. اگر سیستم گوارش را مانند جاده ای فرض کنیم، فیبر هم نقش پلیس ترافیک را دارد که حرکت را آسان کرده و مانع انسداد و ازدحام می شود. ضمنا فیبر برای کاهش سرعت گوارش و جذب گلوکز مهم است تا به تنظیم قندخون مان کمک کند. اگر برای دفع به مشکل برمی خوریم یا دچار نفخ می شویم، این احتمال وجود دارد که فیبر کافی در تغذیه مان نداریم.خوراکی های زیادی وجود دارند که سرشار از فیبر هستند، اما معروف ترین آنها از این قرارند: گلابی، سیب، موز، پرتقال، کشمش و مویز، بادام، بادام زمینی، آرتیشو، بروکلی، نخودفرنگی، عدس و لوبیا.
 
-آهسته تر غذا بخورید:بر خلاف کاری که بیشتر افراد انجام می دهند، سیستم گوارش ما دوست ندارد عجله کنیم. بعضی علائمی که بدن به مغز می فرستد زمانبر هستند و فرستادن پیام سیری هم جزو این علائم است. توصیه می شود هر لقمه را حداقل بیست بار بجویم، این کار باعث می شود معده زمان کافی جهت آماده شدن برای هضم موادغذایی که واردش می شود داشته باشد. همچنین زمان کافی برای بدن فراهم می گردد تا پیام سیری را به مغز ارسال کند.یک نکته جالب دیگر این است که جلوی تلویزیون غذا نخورید، زیرا  وقتی ما هنگام غذاخوردن حواس مان به چیز دیگری است، رفتارهایی داریم که مناسب زمان خوردن نیستند.
 
-پروبیوتیک مصرف کنید:پروبیوتیک ها، باکتری های سالم و طبیعی هستند که در روده ما موجودند. این باکتری های سالم، برای مبارزه با تاثیرات منفی تغذیه نامناسب، استرس و آنتی بیوتیک ها بسیار مفیدند.بعلاوه، پروبیوتیک ها، جذب مواد مغذی را افزایش می دهند، باکتری های مفید را کنترل می کنند و دفع را راحت تر می نمایند. منابع بسیار خوب که به این باکتری ها کمک می کنند: مکمل های پروبیوتیک، ماست کم چرب و کفیر.
 
-از الکل اجتناب کنید:سیستم گوارش ما می تواند تحت تاثیرات منفی مصرف الکل قرار بگیرد.سنگ کیسه صفرا، توده سفتی است که در کیسه صفرا تشکیل می شود و می تواند موجب تنش معده، کمردرد، تب و کاهش اشتها گردد و این ها همه می توانند ناشی از مصرف الکل باشند. الکل می تواند موجب سندرم سوخت و ساز هم شود؛ گروهی از علائم که خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهند.چند عارضه جانبی دیگر مصرف الکل روی سیستم گوارش: سوزش معده، گاستریت، سرطان روده، التهاب پانکراس و بیماری های کبدی باشد.
 
-استرس را کنترل کنید:استرس می تواند روی هر بخش از سیستم گوارش تاثیر بگذارد و باعث شود مری تان دچار اسپاسم یا گرفتگی گردد. استرس می تواند اسید معده را افزایش دهد. معده ممکن است فعالیتی نکند و دچار تهوع شوید. استرس می تواند موجب شود روده بزرگ تان جوری واکنش نشان دهد که دچار اسهال یا یبوست شوید. پس بیماری سیستم گوارش را هم به لیست بلندبالای پیامدهای استرس اضافه کنید و استرس تان را به خوبی کنترل نمایید.

-در طول روز وعده های کوچک بخورید:خوردن وعده های غذایی کوچک تر در طول روز به جای خوردن دو یا سه وعده مفصل و سنگین، به نفع سیستم گوارش و سوخت و ساز است. این شیوه از خوردن، باعث می شود خیلی گرسنه نشویم، و زیاد و با شتاب نخوریم. خوردن وعده های کوچک تر همچنین به مبارزه با درد شکمی، نفخ و قولنج کمک می نماید.به طور خلاصه، خوردن وعده های کوچک تر در طول روز سبب می شود فشار زیادی به سیستم گوارش وارد نشود که دلیل شروع بسیاری از مشکلات گوارشی ما می باشد.
 

-اندیشمندانه بخورید:غذاخوردن مان اغلب با شتاب و عجله است. بیشتر اوقات، بدون فکر، فقط غذا را در دهان مان می چپانیم و نگاه مان هم به ساعت است. این طور غذا خوردن استرس را بیشتر کرده و اثرات زیانبخشی روی سلامت گوارش مان دارد.بهتر است غذا را به آرامی در دهان بگذاریم و در حالی که از ترکیب و طعم و بوی آن لذت می بریم، آن را بجویم. غذا را مزه مزه کنید و روی فرایند خوردن فکر کنید. این کار خیلی لذت بخش ترو مفیدتر است.



"اضطراب" بیماری قرن!

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

اضطراب از اختلالات روحی روانی است که به دلیل شیوع و گسترش آن در اشکال مختلف میان همه سنین، با عنوان 'بیماری قرن' شناخته شده است.  دلهره و اضطراب از مواردی است که هر روزه در روابط کاری، اجتماعی، تحصیلی و حتی در زندگی خانوادگی در ارتباط با موضوعات متفاوت تجربه می کنیم، لازمه زندگی و باعث تلاش و تکاپو در امور روزمره انسان است.

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1394/10/21/543380_517.jpg

وجود استرس نشانه وجود فهم و شعور است و هر موجودی که 'فکر' داشته باشد با استرس و اضطراب نیز آشنا است زیرا وجود اضطراب زیانی برای انسان ندارد بلکه این ترس از آینده و خطرهای قریب الوقوع است که مشکلاتی را به همراه دارد.اضطراب بخشی از زندگی روزانه انسان مدرن است. همه ما ممکن است هنگام مواجه با مشکلات کاری یا خانوادگی، در زمان آزمون مدرسه یا دانشگاه، یا زمانی که مجبور به اتخاذ تصمیم های مهم در زندگی هستیم دچار اضطراب شویم.
 
اما بیماری اضطراب چیزی بیش از این دلواپسی ها و ترس های گاه و بیگاه است. برای فرد مبتلا به این بیماری، اضطراب از بین نمی رود و نه تنها در اکثر ساعات شبانه روز در ذهن او وجود دارد، بلکه به مروز زمان بر میزان آن افزوده می شود. این اضطراب و ترس اغلب باعث کند شدن روال عادی زندگی برای فرد بیمار می شود و عملکرد وی را در کار، درس و روابط شخصی تحت تاثیر قرار می دهد.
 
علائم اضطراب

 
 افراد مبتلا به بیماری اضطراب معمولا نمی توانند خودشان را از شر افکار مضطرب کننده رها کنند، حتی وقتی می دانند که اضطراب آن ها بیشتر از حد معمول است.آن ها نمی توانند استراحت کنند، به راحتی وحشت زده می شوند و نمی توانند تمرکزشان را حفظ کنند. اغلب آن ها نمی توانند به راحتی بخوابند و در طول شب بار ها از خواب بیدار می شوند. علائم فیزیکی بیماری اضطراب می تواند شامل سرگیجه، سردرد، گرفتگی عضلات، درد عضلانی، سختی در خوردن غذا، لرزش بدن، انقباض ناگهانی عضله، عرق کردن بیش از حد معمول، حالت تهوع و ادرار بیش از حد معمول، نفس تنگی و گر گرفتگی باشد.
 
بیماری اضطراب اغلب به آهستگی برای افراد بوجود می آید و در طول زمان میزان آن افزایش پیدا می کند. علائم ممکن است در طول زمان بهتر یا بد تر شوند، اما اغلب استرس آن را شدید تر می کند. وقتی بیماری اضطراب هنوز وخیم نشده، مبتلایان به آن می توانند از نظر اجتماعی یا کاری فعال باشند، اما مبتلایان به نوع وخیم اضطراب اغلب در انجام کوچک ترین کارهای روزمره ناتوان هستند.
 
علت ابتلابه اضطراب

 
با آنکه علت اصلی ابتلا به بیماری اضطراب هنوز مشخص نیست، اما عوامل ژنتیکی به عنوان یکی از عوامل اصلی این بیماری شناخته شده است استرس و عوامل محیطی از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری اند. محققان بر این باورند که بخش های خاصی از مغز مسئول عواطف و حالاتی مثل ترس و اضطراب هستند. آن ها بر این امید اند که پیشرفت های علمی در زمینه شناخت مغز بتواند در درمان اضطراب موثر باشد.
 
چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟

 
کمی بیش از سه درصد افراد بالای 18 سال در کشور آمریکا در معرض بیماری اضطراب قرار دارند. متوسط سن مبتلایان به این بیماری 31 سال است. زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا به بیماری اضطراب اند. معمولا از افرادی که بیش از شش ماه در معرض اضطراب دائمی قرار دارند که از بین نمی رود خواسته می شود حتما به دکتر مراجعه کنند.بیماریهایی از جمله استرس، وسواس، اضطراب و انواع دیگر، فشارهای ناشی از عدم سلامت روح در انسان و بزرگنمایی مشکلات در ذهن فرد است.
 
درمان اضطراب

 
معمولا بیماری اضطراب از دو طریق روان درمانی و دارویی یا هر دو با هم درمان می شود یا دست کم بهتر می شود.  نوع خاصی از روان درمانی به نام درمان شناختی رفتاری به بیماران یاد می دهد که در موقعیت هایی که مضطرب می شوند چطور فکر کنند یا چطور از ترس دائم رهایی یابند. داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی مخصوصی هم توسط پزشکان برای بیماران مبتلا به نوع حاد اضطراب تجویز می شود که البته مصرف آن ها در دراز مدت می تواند عوارض جانبی برای بیمار به همراه داشته باشد.
 
شناسایی و درمان هرچه سریعتر بیماریهایی از جمله استرس، اضطراب و افسردگی موجب جلوگیری از پیشروی بیکاری و تنهایی در فرد و بروز عواقب جبران ناپذیر می شود.  آگاهی از مهارتهایی که با نام 'مهارتهای زندگی' مشهورند در جهت چگونگی مقابله با اضطراب و استرس وارده از جانب محیط بر فرد، بسیار کار ساز می باشد لذا آموختن آنها برای هر فرد و در هر سن لازم است.




عواملی که بلای جان ایرانیان شده است

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
معلوم نیست چرا این‌قدر که نگران آلودگی هوا و پارازیت و گرانی مسکن و ماشین و طلا هستیم به فکر بدن عزیزمان نیستیم! همه دائم انتقاد می‌کنیم که وای چه خبر شده و این چه مملکتی است و چرا و چرا و چرا؟ اما یک سوزن به خودمان نمی‌زنیم که این چه سبک زندگی است که داریم پی می‌گیریم؟ حدود 39 درصد مردان و 49 درصد زنان 15 تا 49 ساله کشور اضافه وزن دارند. در گروه سنی 45 تا 65 ساله اضافه وزن در زنان 70 درصد و در مردان حدود 57 درصد است.به همین راحتی و به همین سادگی، در مرز هشدار قرار گرفته‌ایم و اصلا برایمان مهم نیست که هم چاق شده‌ایم هم شکم‌پرست شده‌ایم هم بدون تحرک شده‌ایم و هم...در خیابان که حضور یافتید فقط به مغازه‎ها نگاه کنید تا دستتان بیاید شلوغ ترین مغازه‌ها در هر ساعتی و هر روزی و هر فصلی، فست فودها و رستوارن‌ها هستند! واقعا چه بلایی سر اعتقادات و اصول زندگی ما آمده است؟ مگر نه اینکه کمی قبل‌تر، غذای بیرون و رستوران تنها برای گاهی اوقات خوب بود و اغلب خودمان غذا طبخ می‌کردیم و بازهم اغلب شب‌ها سبک غذا می‎خوردیم. حالا چه شده که فراموش کردیم که چه دینی داریم و چه آئینی؟مرگ سالی 150 هزار ایرانی با هفت منشا مشترک،خبری نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.مرگی که به دلیل سبک غلط زندگی ایرانی‌ها بلای جان آنها شده است.در محل کار که نشسته‌اید،از میان همکارانتان تعدادی دیابت دارند،عده‌ای از فشار خون بالا خسته شده‌اند،دیگری نفسش بالا نمی‌آید،بس که سیگار می‌کشد و دیگری از چاقی رنج می‌برد.اینها به عدم توجه دولت و دستگاه‌های مربوطه برنمی‌گردد یا اگر آنها هم مقصر باشند،این بار نمی‌توان نقش مردم را در عدم توجه به سلامت خودشان نادیده گرفت، وقتی بزرگ‌ترین تفریح این روزهایشان رفتن به رستوران و زدن یک چلوکباب چرب به بدن است یا خوردن سوسیس و کالباس و پیتزا که دیگر نیازی به ثابت کردن ضررهایش نیست.

«در شرایط گذار اپیدمیولوژیک بیماری‌ها،هفت عامل خطر منشأ بیش از 150 هزار مرگ سالانه در کشور معرفی می‌شوند،عواملی که مردم کم و بیش با آنها آشنا هستند؛سیگار،قلیان،تغذیه ناسالم،کم تحرکی، چاقی، فشار خون، قند خون بالا و کلسترول خون بالا.»این هفت عامل، عواملی هستند که همه مردم کم و بیش با آنها آشنا هستند. سیگار از جمله این عوامل خطر است؛ این درحالیست که حدود 15 درصد مردم کشور یعنی حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر استعمال سیگار دارند که البته با اضافه کردن قلیانی‌ها، آمار افرادی که استعمال دخانیات دارند، بالاتر می‌رود.وی تغذیه ناسالم، کم تحرکی، چاقی، فشار خون، قند خون بالا و کلسترول خون بالا را از دیگر عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر خواند و افزود: در مجموع این هفت عامل خطر به همراه افسردگی (به عنوان عامل خطر برای خودکشی) حدود 70 درصد بیماری‌ها را سبب می‌شوند. به این ترتیب درصورت کنترل این هفت عامل، خطر ابتلای مردم به بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.

براساس مطالعات انجام شده در کشور 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 سال کشور دارای کلسترول بالا هستند. و  یکی از دلایل عمده چاقی و اضافه وزن در درصد بالایی از جمعیت کشور تغییرات در الگوی مصرف غذایی مردم است، فست فودها، سرخ کردن بیش از حد غذا، مصرف شیر و ماست پرچرب باعث چاقی و بالا رفتن کلسترول و LDL در خون می‌شود.انواع چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار جزو موادغذایی مضر سلامت هستندو نباید تبلیغ شوند اما اکنون شاهدیم که تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می‌شود که نشان می‌دهد جوانان یا سالمندان چیپس می‌خورند و مردم را در این راستا تشویق کرده که نتیجه‌ای جز بالا رفتن مصرف نمک و روغن ندارد. ما تنقلات سنتی مفیدی داریم که به فراموشی سپرده شده مثلاً انواع خشکبار، گندمک، شاهدانه و برنجک که ارزش غذایی بسیار دارد و اگر به صورت بهداشتی بسته‌بندی شوند جایگزین خوبی در بازار خواهند بود. در عین حال  عرقیات سنتی کم شیرین، آبمیوه تازه خانگی و دوغ کم نمک و بدون گاز هم جایگزین مناسبی برای نوشابه‌های گازدار است.

بر اساس مدل‌سازی انجام شده، تا سال 1404 حدود 70درصد بیماری‌های کشور به حوزه بیماری‌های غیرواگیر مربوط است و مابقی آن به حوادث و بیماری‌های واگیر از جمله «اچ‌ای‌وی» خواهد بود.ایران نیز مانند دیگر کشورهای در حال توسعه سه نوع اپیدمی بیماری را در خود جای داده است؛ اپیدمی بیماری‌های غیرواگیر، اپیدمی بیماری‌های واگیر نظیر ایدز و هپاتیت و اپیدمی مسائل و آسیب‌های اجتماعی. این سه نوع اپیدمی روی یکدیگر اثر هم افزایی دارند. بر این اساس به منظور انجام مداخلات اثربخش روی هر یک از این مسائل و بیماری‌ها، لازم است همزمان اقدامات مربوطه در سایر موارد نیز به کار گرفته شود؛ چرا که در غیر این صورت مداخلات کم اثر خواهد بود.به عنوان مثال در فرد مبتلا به آسیب‌ اجتماعی اگر در زمینه کاهش این آسیب وی اقدامی صورت نگیرد، نمی‌توان مداخله موثری هم درباره بیماری‌های غیرواگیر وی انجام داد بیماری‌هایی نظیر سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، چاقی، بیماری‌های ژنتیکی، آسم، بیماری‌های دهان و دندان، بیماری‌های کلیوی و اسکلتی - عضلانی از جمله مهم‌ترین بیماری‌های حوزه غیرواگیر میباشندکه جهت کنترل این بیماری‌ها از سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی آغاز شده است.از جمله این برنامه‌ها می‌توان به غربالگری و مراقبت دیابت، فشار خون و پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان اشاره کرد که حداقل 30 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارند.»

«سبک سالم زندگی از فعالیت‌های بین بخشی است،که فقط در عملکرد وزارت بهداشت خلاصه نمی‌شود.وزارت کشاورزی،بخش‌هایی که در امر بازرگانی کار می‌کنند،وزارت ورزش و جوانان،وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها همه اینها در ایجاد بستر لازم برای جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر نقش دارند.تا وقتی که شهرهای ما از سوخت‌های فسیلی آلوده می‌شود،تا وقتی که در قهوه خانه‌ها استفاده از قلیان آزاد است که می‌تواند ضررهایی به مراتب بیشتر از سیگار داشته باشد،تا زمانی که بهای دخانیات در کشور از هزینه یک ساعت استخر ارزان‌تر است،اینها همه باعث می‌شوند در واقع نوع تفریحات جوانان ما به سمت تفریحات ایستا و کمتر سالم تغییر پیدا کند،این مسائل نیاز به یک فعالیت بین بخشی دارد.وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند جلوی عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها را بگیرد. در دولت قبلی با این که مصوبه‌ای هم در این زمینه وجود داشت،منتهی به انحای مختلف قهوه خانه‌ها از زیر بار اجرای عدم عرضه قلیان فرار کردند،متاسفانه در حال حاضر استفاده از بدترین نوع قلیان،که تنباکوهای عطری است،در بین برخی از جوانان و حتی نوجوانان ما به یک خرده فرهنگ تبدیل شده است،که آثار سو بسیار شدیدی دارد.به صورت علمی ثابت شده است که یک دفعه استفاده از قلیان مانند مصرف یک پاکت سیگار می‌تواند بیماری زا باشد.»در خیابان‌ها اگر نگاه کنیم تعداد فست فود‌ها و پیتزا فروشی‌ها از تعداد ورزشگاه‌ها هم بیشتر است،حتی آن رستوران‌های سنتی هم که در آن غذای ایرانی و کمتر مضر طبخ می‌شود به علت این که قیمتشان گران در می‌آید دارند جایشان را به فست فود‌ها می‌دهند.این موضوع نشان‌دهنده این است که باید بخش‌های دیگر حاکمیت هم به این مسئله وارد شوند،که سبک غلط زندگی بلای جان ایرانیان شده است.»

«سوخت‌های فسیلی مشکل دار،آلودگی شهرها و ترافیک هیچ کدام به تنهایی در ید قدرت وزارت بهداشت نیست،بلکه وزارت بهداشت مثل دروازه‌بان یک تیم فوتبال هست که دفاع ضعیفی دارد و با اوج حملات از تیم مقابل که آسیب زاهای متفاوت جسمی و روانی باشند،روبه‌رو است.بنابراین این مسئله فقط از سوی وزارت بهداشت حل نمی‌شود،باید دید جامعی روی آن باشد.از وزارت ارشاد تا بقیه سازمان‌ها در تغییر سبک زندگی ایرانیان و اهمیت جان مردم مسئول هستند.وقتی صداوسیما به عنوان یک رسانه عمومی می‌آید و پفک،چیپس،نوشابه و بستنی تبلیغ می‌کند.وقتی می‌گوید:بستنی از شیر بهتر است! بستنی‌ای که با افزودنی‌های غیرطبیعی درست می‌شود.خب چه انتظاری می‌توان داشت.»

بوفه‌های مدارس پایگاهی برای ترویج تغذیه نامناسب
در رابطه با آموزش غلط شیوه تغذیه در جامعه،تنها تبلیغات صداوسیما مقصر نیست.موادغذایی که در بوفه‌های مدارس توزیع می‌شود،نیز یکی دیگر از شیوه‌های غلط تغذیه در ایران است که گریبان دانش‌آموزان را گرفته است. «در بسیاری از مدارس در سطح شهر،بوفه‌هایی داریم که موادغذایی ناسالم می‌فروشند،به‌ویژه در مدارس غیر انتفاعی که نظارت بر آنها کمتر است،ساندویچ کالباس و سوسیس و حتی پیتزا در بعضی از بوفه‌های مدارس به فروش می‌رسد.فروش نوشابه در بوفه‌های مدارس چه معنی دارد جز این که ترویج آشکار تغذیه ناسالم است.وقتی در بسیاری از بوفه‌ها شیر ندارند چرا باید نوشابه فروخته شود؟!فرهنگ خانواده‌ها هم باید تغییر کند.اکنون از نظر علمی ثابت شده است استفاده از تنقلات زیر هفت سالگی کاملا ممنوع است،زیرا ذائقه فرد را تغییر می‌دهد و فرد سیستم مغزی و هیپوتالاموسش به غذاهای چاق کننده،پرنمک و پر شیرینی عادت می‌کند و این عادت غذایی برای همه عمر با اینها خواهد ماند.میزان واردات شکر متاسفانه هرساله دارد در کشور ما افزایش می‌یابد و میزان واردات و تولید روغن‌هایی که در واقع غیر اشباع هستند و شدیدا برای سلامتی زیان آورند دارد زیاد می‌شود.از سویی دیگر،به خاطر افزایش قیمت‌ها سرانه مصرف لبنیات در حال پایین آمدن است.»

نحوه شهرنشینی باعث تغییر سبک زندگی
مسائل پیچیده فرهنگی باعث تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها شده است.این تغییر سبک فاکتورهای زیادی دارد.نحوه زندگی،شهرنشینی،تبلیغات نامناسب،حتی ترویج زندگی‌های غربی که با فرهنگ ما متفاوت است،باعث این عوض شدن سبک زندگی و مشکلاتش شده است.

 ذائقه فرزندان تعیین کننده سلامت غذا!
تغییر فرهنگی که براساس اشتها عمل می‌کند خطرناک است «این فرهنگی است که به غذاهای چرب،شیرین و پر نمک علاقه دارد.غیر از این موضوعات پدیده فرزند سالاری که حاصل طبیعی کنترل شدید موالید طی چند سال اخیر در ایران است،باعث شده است ذائقه فرزندان تعیین کننده‌ترین نکته در سبد غذایی خانوار باشد،و به جای نگاه کردن به ارزش‌های غذایی و روش‌های علمی برای تعیین سبد خانوار در واقع ذائقه بچه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.


http://loghme.com/Image/News/2013/1/3109_634950170027213174_l.jpg

به صورت کلی در حال حاضر 60 درصد مسائل بهداشتی مسائل بین بخشی است که از وزارت کشاورزی،صداوسیما، وزارت بهداشت، بازرگانی و...در آن موثر هستند. باید بدانیم دادن مجوز به این همه فست فود در شهرها چه نتیجه‌ای دارد؟دادن مجوز به قهوه خانه‌ها برای ارائه قلیان چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند که به آن بی‌توجه هستند و سلامت انسان‌ها را ندیده می‌گیرند.» زندگی ایرانیان عوض شده است.اینجا شرق آسیا نیست که ماهی و سبزیجات جزو اصلی زندگی باشند.قلیان جزو تفریحات است و فست فود جزو لذیذترین غذاها به شمار می‌رود.اما اینها تفریحاتی است که با جان ایرانیان سرو کار دارد و بلای جانشان شده است.