کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

ماده‌ای که عقل را زیاد می‌کند!

مصرف سرکه در انواع ترشیها، شوری ها و سالادهای فصل باعث خوشمزگی، طعم‌دهندگی، تحریک ‫‏اشتها‬ و ترشح بیشتر شیره گوارشی شده و هضم غذا را بهتر می ‌کند. از سوی دیگر، سالادهایی که با ترشیجاتی نظیر سرکه طعم می‌گیرند، سالم‌ترین و مغذی‌ترین نوع سالاد هستند،زیرا این طعم‌ها سبب جذب بیشتر مواد ویتامینی و پروتئینی موجود در مواد سالاد مثل کاهو، هویج، خیار و گوجه فرنگی می‌شوند. استفاده از سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی ها و دفع سموم کمک کرده و سبب کاهش چربی و کلسترول خون می‌شود.
 
اسید سیتریک موجود در سرکه، هضم و جذب کلسیم موجود در سایر موادغذایی را آسان می‌کند و در سوخت ‌و ساز بدن موثر است. علاوه بر این سرکه می ‌تواند باکتری‌های مضر سیستم گوارشی را از بین ببرد، بنابراین افرادی که در سیستم گوارش خود با مشکلاتی نظیر: یبوست، نفخ، دل درد و دفع نامرتب مزاج مواجه می باشند، می‌توانند با مصرف سرکه به رفع این مشکل بپردازند؛ چرا که سرکه می‌تواند ترشح اسید معده را متعادل کرده و از بروز گاز معده جلوگیری کند.باید دقت داشت که سرکه‌ی مصنوعی (صنعتی) در مقایسه با سرکه ی طبیعی، از خاصیت چندانی برخوردار نیست. رنگ اصلی این سرکه‌ها سفید بوده که با رنگ مصنوعی کاراملی، برخی از آن ها را به رنگ سرکه‌های خانگی تبدیل می‌کنند.در این سرکه‌ها برای افزایش ماندگاری، از مواد نگهدارنده استفاده می‌شودکه بی شک این گروه از سرکه ها هیچگونه خاصیتی را برای بدن در پی نخواهد داشت.

نشانه هایی که می گویند غلظت خون دارید

تنها راهی ‌که نشان می‌‌دهد فردی غلظت خون دارد یا نه، دادن آزمایش خون و اندازه‌گیری (اچ.تی.سی) هماتوکریت است. بعد از اینکه جواب آماده شد، پزشک دو دسته علت اولیه و ثانویه پیش رو دارد:

علت اولیه: مغز استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خود به خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می‌‌کند که به آن پلیستمی می‌‌گویند و افزایش غلظت اولیه نامیده می‌‌شود بدون وجود علت ثانویه. درصد کمی از غلظت خون شامل علت اولیه می‌‌شود.

علت ثانویه: بین 90-95 درصد از کسانی‌که با غلظت خون به متخصص مراجعه می‌‌کنند، افرادی هستند که غلظت خون ثانویه دارند و این موضوع زمانی اتفاق می‌‌افتد که اکسیژن کافی به بافت‌‌های بدن نرسد. با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به‌نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می‌‌شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌‌کند تا بتواند کمبود اکسیژن‌رسانی به بافت‌‌های بدن را با افزایش تولید گلبول قرمز جبران کند. نمونه کسانی‌که با این مشکل مواجه می‌‌شوند، افرادی هستند که در ارتفاعات بلند و کوهستانی زندگی می‌‌کنند و چون با کمبود اکسیژن روبه‌رو هستند، دچار بیماری غلظت خون می‌‌شوند.

گاهی اوقات اکسیژن محیط مناسب است، اما به دلیل مشکلات ریوی، فرد دچار غلظت خون می‌‌شود یا ممکن است اکسیژن از ریه وارد خون شود، اما به‌دلیل مشکلات خونی، بین خون شریانی و وریدی، مشکلی وجود داشته باشد و خونی که در ریه پر از اکسیژن شده، بلافاصله با خون کم اکسیژن مخلوط شده و همین مسئله سبب بروز غلظت خون شود. علت بعدی، هموگلوبین مادرزادی است که در آن افراد فامیل پرخون هستند و به علل مختلفی، مغز استخوان به گلبول‌سازی تحریک شود. یکی دیگر از علل مهم غلظت خون، کشیدن سیگار و مسمومیت با منوکسیدکربن است که در نتیجه آنها اکسیژن‌رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می‌‌شود. مصرف دخانیات یکی از علت‌‌های جدی درکنار مسائل قلبی است که هم باعث بروز سرطان شده و هم سبب غلیظ شدن خون فرد می‌‌شود.

چطور درمان می‌شود؟
وقتی پزشک متخصص باتوجه به جواب آزمایش متوجه شد که علت بروز غلظت خون در فرد، اولیه است یا ثانویه، درمان را آغاز می‌‌کند. اگر علت ثانویه بود، درمان علت زمینه‌ای - قلبی یا ریوی – را در صورتی‌که امکان‌پذیر باشد، آغاز می‌‌کند و در کنار آن هرگاه غلظت خون از 56درصد در مردان و 52درصد در زنان بالاتر برود، بخشی از خون کشیده و دور ریخته می‌‌شود. این کار نیز به شکل استاندارد انجام می‌‌شود تا غلظت خون کاهش پیدا کند. این‌عمل تا زمانی ادامه دارد که یکی از مهم‌ترین مواد خونساز بدن بر اثر خروج از بدن کم شود. در واقع به بیمار فقر آهن می‌‌دهیم تا دچار غلظت خون نشود. حال اگر علت پرخونی براثر علت اولیه یعنی ناشی از مغز استخوان باشد، در این‌ حالت باید به درمان علت بیماری خونی بپردازیم و با خروج خون از یکی از رگ‌‌ها، میزان گلبول‌‌های قرمز خون تنظیم شود.

چه کنیم که دوباره غلیظ نشود؟
یکی از سئوالات افرادی‌که خون‌شان به حالت طبیعی برگشته این است که چه کار‌هایی انجام دهیم تا خون‌مان دوباره غلیظ نشود؟ این افراد بهتر است هم برای جلوگیری از غلیظ شدن خون و هم برای کمک به نیازمندان، به طور مستمر خون بدهند. مردان بهتر است هر سه ماه و زنان هر چهار ماه یکبار خون‌شان را اهدا کنند.

این نشانه‌ها می‌گویند خون‌تان غلیظ است:
زمانی‌که سیالیت خون از حدی بالاتر برود، اکسیژن‌رسانی‌کم شده و حتی ممکن است سبب توقف حرکت خون در رگ‌ها شود، به همین دلیل غلظت خون در برخی مواقع می‌تواند با توقف حرکت خون، فرد را دچار سکته مغزی کند. پس وجود نشانه‌‌هایی که در ادامه می‌آوریم را جدی بگیرید!

1. لب‌های‌تان بنفش شده؟
وقتی میزان هموگلوبین بدون اکسیژن بیش از حد باشد، مخاط‌‌های بدن مثل لب به رنگ بنفش درمی‌آیند. انگشتان دست و پا و زیر ناخن‌ها بنفش شده، چشم‌‌ها پرخون و پوست صورت نیز بر افروخته می‌‌شود.

2. سرتان گیج می‌‌رود؟
وقتی غلظت هموگلوبین خون زیاد می‌‌شود، سیالیت، روانی و حرکت خون کم شده و فرد دچار سرگیجه و رخوت شده و خون دماغ می‌‌شود. اگر سرگیجه و رخوت بدون هیچ دلیل زمینه‌ای دیگری سراغ شما بیاید و گاه و بی‌گاه بینی‌تان هم خون‌ریزی کند، باید نسبت به غلیظ شدن خون‌تان مشکوک شوید و این نشانه‌ها را بررسی کنید.

3. نفس‌نفس می‌‌زنید؟
کسانی‌که مشکل ریوی دارند، تنگی نفس پیدا می‌‌کنند و نفس‌نفس می‌‌زنند هم ممکن است به‌خاطر غلظت خون‌شان دچار تشدید این علائم شده باشند. پس هر تنگی نفسی را به حساب آلرژی یا آلودگی هوا نگذارید. طب سنتی چه می‌‌گوید؟گرچه به باور طب رایج، افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌تواند نشانه غلیظ شدنش باشد، اما طب سنتی تعریف نسبتا متفاوتی از غلظت خون ارائه می‌دهد. این علم، مشکل غلظت خون را به شکل زیر توضیح می‌دهد:

سرم خون غلیظ شود...
در طب رایج، می‌‌گویند اگر تعداد گلبول‌‌های خون در حجم به‌خصوصی از خون بیشتر باشد، فرد مبتلا به غلظت خون است و با بخش سرمی یا مایع کاری ندارند. اما در طب سنتی، اگر گلبول‌‌های خون کمتر شود، اما سرم خون غلیظ‌تر باشد، می‌‌گوییم غلظت خون وجود دارد. غلظت خون مشکل شایعی است که می‌تواند به علت‌های متفاوتی فرد را گرفتار خود کند.

چرا این اتفاق می‌‌افتد؟
غلیظ شدن خون دلایل مختلفی دارد. طب سنتی معتقد است مزاج آدم‌ها می‌تواند کنترل بدنشان را به دست بگیرد.گاهی اوقات گرمای مزاج ما بیش از حد نرمال است و این گرما سبب تجزیه شدن رطوبت و مایعات بدن که خون هم جزء آن است، شده و بخش سرمی خون غلیظ می‌‌شود.

دمای بدن شما هم بی‌تاثیر نیست
گاهی اوقات هم اگر دمای بدن از آن حد طبیعی که 37درجه است، پایین‌تر بیاید و سردتر شود، خون هم متراکم شده و غلیظ می‌‌شود. در این شرایط دمای بدن فرد می‌تواند بدون وجود عوامل زمینه‌ای دیگر، او را به مشکل غلظت خون دچار کند.

خون تیره همیشه غلیظ نیست
خونی‌ که در سرخرگ‌‌ها جریان دارد، شفاف و قرمزرنگ است، اما خونی‌که در سیاهرگ‌ها وجود دارد، تیره‌ رنگ است و اکسیژن کمی دارد. اکسیژن این خون در سیاهرگ مصرف شده، به بافت‌‌ها آمده و حین گردش، مقداری از فضولات گردش سلولی هم به آن اضافه شده و این خون به قلب و ریه برمی‌گردد تا دوباره اکسیژن بگیرد، بنابراین نمی‌‌توانیم بگوییم لزوما خونی‌که تیره است، غلیظ هم هست. به بیان دیگر، خون تیره، لزوما غلیظ نیست، ولی خون غلیظ به طور قطع تیره هست. ممکن است خون تیره داشته باشیم اما غلیظ هم نباشد. به همان دلیلی که اشاره شد ممکن است سلول‌ها به هم چسبیده باشند و به نظر بیاید خون تیره است، اما در واقع غلیظ نیست.

10 غذای برتر شستشو دهنده کبد

کبد یکی از اندام های بزرگ سمت راست شکم است که حدود 1.36 کیلوگرم وزن دارد. مهمترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می کند. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.

حقایقی در مورد کبد:

- کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است.

- بیش از 500 عملکرد حیاتی بدن، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت به عهده کبد است.

- کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می کند.

- کبد تنها عضوی است که می تواند خود را بازسازی (ترمیم) کند؛ به همین دلیل است که افراد می توانند بخشی از کبد خود را اهدا کنند.

- کبد حدود 10 درصد از جریان خون را مصرف می کند و در هر دقیقه حدود دو لیتر خون پمپاژ می کند.


متاسفانه بیماری های کبدی با هیچ علامت ظاهری همراه نیستند و بیمار زمانی از آن مطلع می شود که کار از کار گذاشته است. سرطان کبد، نارسایی کبد, سیروز، هپاتیت و هموکروماتوز شایع ترین مشکلات کبد هستند.انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارنداستفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و عدم تحرک، مهمترین دلایل آسیب به کبد هستند.

چند نکته سلامتی

گوش
چرا گوش انسان‌ تا پایان عمر رشد می‌کند؟
طبق باور عامه، گوش‌ها (و همچنین بینی) افرد تا پایان عمرشان رشد می‌کنند! البته مسلماً این طور نیست و رشد غضروف‌ها تا پایان عمر افراد ادامه نمی‌یابد، بلکه بزرگ‌تر شدن اندازه‌ی غضروف‌های گوش و بینی همزمان با بالا رفتن سن افراد به دلیل ساختار این غضروف‌ها و نیروی جاذبه‌ی زمین است.در بدن انسان سه نوع غضروف وجود دارد: غضروف شفاف، غضروف ارتجاعی و غضروف فیبرو که تفاوت موجود میان این غضروف‌ها در نوع پروتئین موجود در ساختارشان، مقدار این پروتئین‌ها و ساختار آن‌هاست.نوع غضروف موجود در گوش و بینی انسان‌ها از نوع غضروف ارتجاعی یا الاستیکی است که همان‌طور که از نامش برمی‌آید از فیبرهای الاستیکی تشکیل شده که موجب انطاف‌پذیری بیشتر آن می‌شوند.در نتیجه ساختار این فیبرها نیز مانند دیگر فیبرهای کلاژنی و الاستیکی موجود در بدن با گذر زمان شروع به از هم پاشیدن می‌کند که موجب افتادگی و بزرگ‌تر به نظر رسیدنشان می‌شود.

بهترین درمان خانگی چین و چروک دور چشم
 ارث، تابش نور مستقیم آفتاب و اشعه‌های مخرب ماوراء بنفش، کم‌خونی، تکرار در اضافه و کم کردن وزن و مصرف سیگار از علت های اصلی تیرگی و چین و چروک دور چشم هاست.حالت تیرگی دور چشم‌ها در هنگام خستگی و در طی دوران قاعدگی و در مراحل آخر حاملگی بیشتر مشهور است.پوست دور چشم به طور طبیعی ظریف است و اتصال آن با بافت زیرین سست است لذا با افزایش سنی عضلات و بافت‌های زیر پوست استحکام خود را از دست داده و پلک تحتانی دچار افتادگی می‌شود.بعد از افتادگی پلک بافت چربی زیر جلدی بیرون می‌زند و به صورت کیسه‌ مانند برجسته می شود.برای رفع چروک زیر چشم افراد، چهل گرم روغن زیتون را با یک عدد سفیده‌ تخم مرغ مخلوط کنند و زیر چشم بمالند و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشوندبرای موثر واقع شدن این درمان افراد این عمل را دو تا سه بار در هفته تکرار کنند و بدانند بهترین درمان استفاده از روغن زیتون است.

رابطه ریزش مو و تغذیه
 از جمله ویتامین‌های مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو ویتامین‌های C,B,A,D  است که مهم‌ترین آنها ویتامین B و عنصر روی محسوب می‌شود.س و آهن نیز جز مکمل‌های مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو هستند، هم چنین مولکول مو رشد سریعی دارد، حتی کسانی که ریزش مو آنها به خاطر زمینه‌های ارثی است مانند افرادی که با کمبود ناشی از ویتامین D ریزش مو دارند، با مصرف این ویتامین‌ها می‌توان آن را جبران کرد.طاس شدن، پدیده‌ای شایع است که در بسیاری از آقایان در دهه‌ی 20 و 30 اتفاق می‌افتد اما گاهی ریزش مو تشدید خواهد شد و عدم تعادل در مواد مغذی در بدن یکی از عوامل عمده ریزش محسوب می‌شود.علاوه بر ویتامین B ویتامین E نیز برای تقویت مو موثر است و به عنوان یکی از ویتامین‌های موثر در رشد موها بکار می‌رود و باعث بهبود بافت مو و درخشان‌تر شدن آن می‌شود، هم چنین رتینول که بیشتر آن را با نام ویتامین A می‌شناسند برای ترمیم فولیکول‌های آسیب دیده مو و جلوگیری از خشکی آنها بسیار ضروری خواهد بود.

خواص خوراکی های مشکی

http://www.bibaknews.com/images/newsread/1394/02/25/fT1431675484.jpg
شاید خوراکی ها ومیوه های سیاه به اندازه مواد غذایی رنگارنگ وسوسه کننده نباشد اما آنها دارای خواص زیادی هستند البته به غیر از نوشیدنی سیاه!


شاتوت
به توت سیاه معروف است.شاتوت کالری بسیار کمی داردو فیبر آن بسیار بالاست در نتیجه این میوه مناسب کسانی است که می خواهند وزن متناسبی داشته باشند.شاتوت منبع ویتامین c  محسوب می شود .مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین c   به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.تعدادی از ویتامین های گروه b  همدر شاتوت دیده می شونداین ویتامین ها به سوخت وساز بهتر بدن کمک می کنند.

خرما
خرما با داشتن قندهای طبیعی مورد توجه متخصصان تغذیه است.44 تا48 درصد از کل ترکیبات غذایی هر عدد خرما حاوی هیدرات کربن است در نتیجه مصرف آن به کارایی بهتر عملکرد مغز کمک می کند.هر عدد خرما حاوی 5/6 تا 5/11 درصد فیبر است و خوردن آن باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می شود.میزان آهن موجود در خرما نسبت به نوع آن متغیر است اما در تامین بخشی از آهن بدن نقش دارد.همچنین منبعی از پروتئین گیاهی است و گیاهخواران می توانند برای تامین بخشی از پروتئین های روزانه یخود از خرما استفاده کنند.

تخمه آفتابگردان
یکی از مغزدانه هی مفید برای حفظ سلامت تخمه ی آفتاب گردان است.دانه های آفتابگردان سرشار از ویتامین e  استاین ویتامین از گروه آنتی اکسیدان هاست. در نتیجه به حفظ سلامت قلب و رگ ها کمک می کند. نصف پیمانه تخمه آفتابگردان حدود 255 میلی گرم منیزیم دارد. این ماده معدنی از بروز سکته قلبی پیش گیری می کند  و فشار خون را پایین می آورد.منیزیم در پیش گیری از سنگ کلیه و مقابله بیماری ها و عفونت ها نقش دارد. تخمه آفتابگردان با داشتن با داشتن مقدار زیادی سلنیوم شما را سالم نگه می دارد.

شکلات تلخ
شکلات های تلخ به دلیل داشتن  کاکائوی بیشتر قیمت بالاتری دارند. شکلات های تلخ فشار خون شما را پایین آورده و  جریان خون در رگ ها را افزایش می دهد. این شکلات به بالا بردن سطح کلسترون خوب خون کمک می کند.افرادی که روزانه حدود 30 گرم شکلات تلخ می خورند و این رژیم غذایی را به مدت دو هفته دنبال می کنند سطح هورمون استرس- کورتیزول-بدنشان به طور قابل توجهی کاهش یافته واحساس آشفتگی و نگرانی ناشی از ترشح این هورمون سراغ شان نمی آید این مقدار شکلات به مقدار 200 گرم کالری دارد.

چای
برگ های سیاه و خشک شده ی چای برای بخش های مختلف بدن مفید هستند و اگر به اندازه مصرف شوند،در سلامت شما تاثییر زیادی دارند.تحقیقات نشان می دهد مصرف چای پلاک های میکروبی دهان را کاهش داده و از رشد باکتریس های فاسد کننده دندان جلوگیری می کند.مصرف  سه وعده چای در طول روز می تواند خطر بروز سکته را تا 21 درصد کاهش دهد.در چای سیاه ترکیبی به نام پلی فنون وجود دارد که آنتی اکسیدان خوبی است واز  تخریب دی ان ای که ممکن است به دلیل مواد سمی و تنباکو به وجود آید جلوگیری می کند.افرادی که در طولانی مدت یک یا دو فنجان چای در رژیم غذایی شان وجود داشته 70 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.خاصیت دیگر چای این است که بدن را آرام می کند و ثابت شده است که سطح هورمون استرس را کاهش می دهد.

راه‌های تشخیص روغن زیتون طبیعی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

حجم قابل توجهی از روغن‌های قاچاق وارد شده به کشور را روغن تفاله زیتون (پومیس) تشکیل می‌دهد، روغن طبیعی زیتون زرد رنگ و بوی علف تازه یا گوجه فرنگی می‌دهد.روغن زیتون به چند دسته فرابکر، بکر، معمولی، تصفیه شده و روغن زیتون تفاله یا پومیس تقسیم می‌شود.روغن زیتون فرابکر که به اکسیر سلامتی معروف است بهترین نوع روغن زیتون و بدون استفاده از ماده شیمیایی است.روغن زیتون بکر در درجه بعدی کیفیت بعد از روغن زیتون فرابکر قرار دارد و روغن زیتون معمولی از نظر کیفیت در سطحی پایین‌تر از دو نوع قبلی قرار می‌گیرد.روغن زیتون تصفیه شده یا بی‌بو در پخت و پز کاربرد دارد و اکثر خواص آن برای اینکه به ذائقه مردم خوش بیاید، گرفته شده است.این روغن به نام پومیس معروف است و روغن استحصال شده در آن به وسیله حلال‌های شیمیایی از تفاله‌های زیتون به دست می‌آید.

بعد از استحصال روغن زیتون از روغن حجم قابل توجهی تفاله باقی می‌ماند و بین 2 تا 7 درصد روغن زیتون دارد که روغن آن توسط ماده‌ای به نام هگزان استحصال و مصرف آن هم بسیار خطرناک است.حجم قابل توجهی از روغن‌های قاچاق و ارزان را، روغن پومیس تشکیل می‌دهد که در مناطق مرزی هم به وفور یافت می‌شود.پومیس به معنای تفاله است و روی شیشه‌های وارداتی روغن زیتون هم این کلمه قید شده‌است اما مردم ندانسته به جای روغن زیتون آن را مصرف می‌کنند.در خارج از ایران روغن تفاله زیتون را با روغن فرابکر مخلوط و آن را در سرخ‌کردنی‌ها با حجم زیاد مصرف می‌کنند.در حالی که روغن زیتونی قابل مصرف است که به صورت طبیعی استحصال شده و میوه آن از درخت چیده شده باشد، ضمن اینکه تحت شرایطی روغن‌کشی شود که هیچ‌گونه مواد شیمیایی به آن اضافه نشود.

یک آزمایش ساده
روغن زیتون طبیعی بویی شبیه علف تازه، سیب و گوجه فرنگی دارد و رنگ آن زرد یا زرد مایل به سبز است.در دو مورد مذکور برای تشخیص روغن زیتون با اضافه کردن اسانس و رنگ امکان تقلب وجود دارد،راه سوم برای تشخیص روغن زیتون فرابکر به این گونه است که یک قاشق از روغن زیتون را در دهان ریخته و آن را در دهان بچرخانید و سپس به همراه هوا آن را پایین دهید، بعد از لحظه‌ای در انتهای گلو احساس تلخی، تندی و تیزی شدید که ممکن است منجر به سرفه شود، می‌کنید و سپس بلافاصله این مزه‌ها رفع و به یک مزه بسیار خوب تبدیل می‌شود.

برای تهیه روغن زیتون مرغوب یا فرابکر باید میوه زیتون را بین 24 تا 48 ساعت پس از چیدن در سبدهایی با ارتفاع 30 سانت به کارخانه منتقل کرد و تحت عملیاتی خاص روغن آن استحصال شود. اما بی‌دقتی در نحوه نگهداری زیتون، ریختن آن به مدت طولانی داخل گونی و طولانی شدن زمان انتقال آن به کارخانه‌ منجر به کهنگی، متصاعد شدن بوی بد و کپک زدن زیتون می‌شود.اصلاح زیتون بودار از همین زیتون‌های کهنه آمده،زیتون‌های کهنه منتقل شده به کارخانه‌ها تصفیه شده و بوی آن گرفته می‌شود و در مراحل انجام این عملیات بخش قابل توجهی از خاصیت خود را از دست می‌دهد.بهترین روغن برای سرخ کردن روغن زیتون است، اما باید حرارت آن کم و مدت سرخ کردن طولانی باشد.



روشی کم هزینه در تناسب اندام


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


کم هزینه اما بسیار مفید http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg


مفید، در دسترس و کم‌هزینه

یکی از بهترین ورزش‌هایی که می‌تواند سبب کسب و حفظ تناسب اندام شما شود و در نتیجه سلامتی شما را بیشتر تضمین نماید، پیاده‌روی است. پیاده‌روی یکی از مفیدترین، در دسترس‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شود که به راحتی می‌توانید آن را در برنامه روزانه زندگی خود جای دهید و با داشتن برنامه غذایی مناسب قبل و بعد از پیاده‌روی‌ حتی در حین آن میزان کاهش وزن خود را از طریق این فعالیت فیزیکی مناسب به حداکثر برسانید. بدین منظور به دستورالعمل‌های زیر توجه نمایید

تنظیم زمان پیاده‌روی با برنامه غذایی

پاسخ به این سوال که پیاده‌روی قبل یا بعد از غذا مناسب می‌باشد، کاملا وابسته به هدف تعیین شده برای پیاده‌روی می‌باشددر صورت عدم اشتها برای مصرف وعده‌های اصلی غذایی در افراد لاغر بویژه وعده صبحانه متخصصین تغذیه توصیه می‌نمایند یک ساعت قبل از وعده غذایی فرد اقدام به پیاده‌روی با سرعت متوسط حتی کم حداقل به میزان 30 دقیقه نماید، چرا که این امر می‌تواند منجر به تنظیم اشتها در این افراد گردد، این درصورتی است که برای افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی در فاصله زمانی 2تا3 ساعت بعد از صرف غذا پیاده‌روی می‌تواند اقدام مناسبی در جهت کاهش وزن باشد، بویژه اگر این فعالیت فیزیکی با شدت متوسط در طول زمانی بیش از 30 تا 45 دقیقه با برنامه مشخص و ثابتی انجام شود.



ادامه مطلب ...

بدنسازی و پرورش اندام قهرمان عاری از دوپینگ


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


بدنسازی بایدعاری از دوپینگ باشد http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

ورزش بدنسازی:این ورزش آلوده به مکمل های نیروزا است و ورزشکاران ما اکثر وقتی تست دوپینگ می دهند، نتیجه مثبت در می آید.قهرمانی در این رشته با استفاده از مواد نیروزا به هیچ دردی نمی خورد و به شدت با ورزشکارانی که از این مواد استفاده می کنند، برخورد می کنیم، به همین خاطر بحث آموزش در فدراسیون و همچنین هیئت های استانی را بهترین راهکار برای مبارزه ورزشکاران با آسیب های ناشی از مواد نیروزا قرار داده ایم.تلخابی تنها رئیس هیئتی است که من وقتی از سوی اداره کل ورزش و جوانان قم در جریان تایید وی به عنوان سرپرست این هیئت قرار گرفتم، بدون اینکه وی را به تهران احضار کنم، حکم سرپرستی را امضا کردم والا در هر استانی این اتفاق می افتاد کاندیدای سرپرستی یا ریاست باید ابتدا به تهران می آمد و از نزدیک او را می دیدم.در گذشته کارت های مربیگری و داوری افتخاری برای برخی از افراد در این رشته ها صادر می شد اما به محض ورود به فدراسیون جلوی این کار را گرفتیم، به هیچ عنوان کارت افتخاری برای کسی صادر نکنید چون مسئولیت سنگینی متحمل می شوید.بر باشگاه های فعال در رشته هایی نظیر بدنسازی و پرورش اندام نظارت جدی صورت بگیرد، متاسفانه پیش از این رشته های بدنسازی و پرورش اندام در مسیر درستی قرار نداشتند اما بعد از گرفتن رای اعتماد وزارت ورزش و جوانان و اعضای مجمع فدراسیون برای حضور در این مسئولیت، سعی کردیم بسیاری از کاستی ها و راه های اشتباه را مسدود کنیم


.