کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

خطر انفجار مین اچ‌آی‌وی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
می توان عکس العمل مردم جامعه را در مواجهه با فرد مبتلا به ایدز مجسم کرد. مردم وقتی با فردی مبتلا به ویروسHIV(اچ آی وی) روبرو می شوند چنان از او می گریزند که گویی الهه مرگ است که یکباره در برابر آنان ظاهر شده است. ایدز بیماری مخوف قرن بیستم است که ناتوانی پزشکان در کنترل و یافتن راه درمان قطعی آن، سبب شده است که قریب به 30 سال بر جهان حکمرانی کند.


http://sciblogs.co.nz/infectious-thoughts/files/2013/08/hiv_aids_magnifying_glass.png

این بیماری اولین بار در سال 1981 در میان مردان هم جنس گرای نیویورک ظاهر شد و همزمان در آفریقا نیز مبتلایان به این بیماری شناخته شدند. این دو منطقه ( آمریکا و آفریقا) شگفتی پزشکان را از بروز این بیماری در دو منتها الیه علمی جهان در پی داشت،  آمریکا با پیشرفت تکنولوژیک و علمی و آفریقا با عقب ماندگی علمی و صنعتی ؛ به هر صورت این بیماری ناشناخته که با انواع متنوعی از بیماریهای عفونی همراه بود در سال 1982Acquired Immune Deficiency Syndrome و به طور اختصارAIDS( ایدز) نامیده شد. به بیانی ساده ایدز بیماری اختلال و از کارافتادگی سیستم دفاعی بدن است . ویروس اچ آی وی کار گلبول های سفید بدن را در مقابله با بیماری های عفونی مختل می سازد و یک سرماخوردگی ساده و یا بیماری ذات الریه که در بیماران عادی قابل درمان است در بیماران باHIV مثبت می تواند کشنده باشد.ویروس ایدز در جامعه شبیه به «مین» است که نقشه‌ای در دست کسی نیست تاشناسائی کندو ممکن است هر لحظه روی مین برود بر این اساس هرکسی ممکن است در مرکز ابتلا به این ویروس قرار داشته باشد. یکی در آرایشگاه، یکی در دندانپزشکی، یکی در زندان و...«ایدز بیمار خود را انتخاب نمی‌کند. عدم آگاهی افراد به خصوص جوانان از راه‌های انتقال HIV ، شانس ورود این ویروس به بدن آنها را بالا برده و شیوع ابتلا به آن را در جامعه افزایش می‌دهد. هیچ تفاوتی هم ندارد که این اشخاص به چه قشری تعلق داشته باشند.


ایدز یک بیماری است، جرم نیست. راه‌های پیشگیری و سرایت آن را یاد بگیریم و بدانیم که چگونه خود را از مبتلا شدن به آن محافظت کنیم و در صورتی که با افراد مبتلا به ویروس عامل ایدز (HIV+) مواجه شدیم، با آنان مانند یک «بیمار» و نه مانند یک «مجرم» رفتار کنیم و بدانیم برخورد صحیح با آنان چگونه باید باشد.»سن مصرف مواد محرک به نوجوانان رسیده؛ سنینی که باعث رفتارهای جنسی مخاطره‌آمیز می‌شوند. آمارها نیز بیانگر همین موضوع است؛ به طوری که مشاهده می‌کنیم آمار ابتلا به ایدز از طریق تزریقات با سرنگ مشترک در معتادان به سوی انتقال جنسی منتقل شده است.در سال 91، 33 درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بوده است؛ این در حالی است که در سال 80، روابط جنسی تنها 10 درصد عامل انتقال ایدز بوده است و این موضوع زنگ خطر بزرگی است.انتقال اچ‌آی‌وی/ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم از مرز 30 درصد عبور کرد.شعار امسال سازمان ملل به پیشگیری و کنترل ایدز در جوانان و نوجوانان اختصاص دارد. به این ترتیب لازم است اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی این گروه سنی را از پیامدهای ناشی از ابتلا به این عفونت مطلع کرد و روش‌های پیشگیری از ابتلا به این عفونت را آموزش داد.

http://www.healthpovertyaction.org/wp-content/uploads/2010/11/UNAIDS-Wordle-cropped.jpg

بر اساس اطلاعات منتشر شده در دنیا، حدود دو میلیون نفر از 35 میلیون و 300 هزار مبتلا به عفونت ‌HIV در دنیا را جوان‌های 10 تا 19 ساله تشکیل می‌دهند. بنابراین این قشر نیازمند توجه ویژه هستند چرا که این قشر احساساتی بوده، به سلامت خود کمتر توجه دارد و آگاهی‌هایش نسبت به رفتارهای پرخطر بسیار کم است. همچنین این گروه سنی درباره اینکه HIV/ ایدز می‌تواند از طریق تماس جنسی انتقال یابد، آگاهی چندانی ندارد و در عین حال اگر به یک بیماری مزمن مبتلا باشد، کمتر به آن بها می‌دهد و از انگ و تبعیض ناشی از عفونت به شدت نگران است. به همین دلیل به سادگی تحت مراقبت و درمان قرار نمی‌گیرند. این مسئله سبب می‌شود که این گروه آسیب‌پذیرتر باشند.البته این گروه سنی به شدت آموزش‌پذیرند و تجربه نشان می‌دهد که این قشر می‌تواند آموزش به همسالان خود را بهتر از هر قشر دیگری هدایت کند.



وحشت فزاینده ویروس اچ آی وی

دوره نهفتگی این بیماری ، بسیار زیاد وتا حدود 15 سال هم ممکن است به طول انجامد . یعنی ممکن است فردی آلوده به ویروس اچ آی وی باشد ولی علائم بیماری را آشکار نسازددر کشورهای اروپایی و آمریکا ، فقدان پایبندی های اخلاقی، ارتباطات جنسی آزاد و استفاده از مواد مخدر تزریقی سبب شد که در سالهای اولیه شناخت این بیماری، ایدز در این کشورها قربانیان بسیاری را بر جای گذارد ولی پس از آن سیاست های دولت ها در آگاهی بخشی و کنترل این بیماری سبب کاهش مبتلایان به این بیماری در کشورهای اروپایی و آمریکا شد. هم اینک بر طبق گزارش سالانه سازمان ملل متحد، اپیدمی ایدز در آفریقا مهارگسیخته است. هم اکنون قریب به 42 میلیون نفر در جهان مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند که 5/2 میلیون نفر از آنان کودک هستند.


دوسوم از کل مبتلایان به ویروس ایدز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند. وخامت گسترش این بیماری در این منطقه به گونه ایی است که در برخی از این کشورها از هر سه بزرگسال یک نفر به ویروس اچ آی وی مبتلاست. در میان کشورهای آفریقایی "سوازیلند" و "بوتسوانا" با 40% بیماری در نزد بزرگسالان بیشترین آمار را داراست. رقم مبتلایان ، به تنهایی در کشور" آفریقای جنوبی" 3/5 میلیون نفر است.شاید بگوئید این آمار تکان دهنده است ولی با ما و کشور ما فاصله بعیدی دارد. درست است اما همین آمار بیان می کند که هر روز 14 هزار نفر به جمع افراد آلوده با اچ آی وی مثبت اضافه می شود و بیم آن می رود که اچ آی وی آسیا را نیز تسخیر کند. می پرسید چرا و چگونه؟!

فرد مبتلا به ایدز یک بیمار است. با او باید همچون فردی نیازمند کمک رفتار کرد. نباید از او گریخت. نباید او را متهم کرد. باید با حفظ ایمنی به کمک او شتافت تا رنج بیماری مهلکی که هیچ راه درمانی برای آن شناخته نشده است، کاهش یابد تا اگر زخم های جسمش را درمانی نیست، زخم های روحش با توجه و مهربانی التیام یابد. و بر مسئولان است که این بیماری را با توجه به بافت جوان جامعه جدی بگیرند. راههای مقابله با آن را در مدارس آموزش دهند و همه یک تن در برابر هجوم این بیماری درایستند با استحکام مبانی اخلاقی، با کنترل معتادین ، با آگاهی بخشی به مردم و با کنترل خون و فرآورده های خونی وارداتی . به امید جهانی بدون ایدز.


مطالب مرتبط من با ایدزدر وبلاگ دیگرم :

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز وتغذیه با شیر مادر

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgراههای انتقال بیماری ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgچگونگی شروع بیماری ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgاچ آی وی به روایت تاریخ

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز مانع بچه دار شدن نیست

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدزچونه وارد ایران شد+فیلم

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgدرجستجوی میلاد یک روبان قرمز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز ومحرومین از حقوق اجتماعی

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgآموزش تنها راه پیشگیری از ایدز

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpg10توصیه مهم برای بیماران ایدزی

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgایدز سیستم ایمنی بدن را تخریب می کند

http://healthmagazine.ir/wp-content/uploads/2012/07/aids.jpgباورهای مذهبی مانع گسترش ایدز می شود



 http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTTn4cLHa1-sWq_J5NtnmQtd0u5zHc1o-RWCqcbxdoPE32-rGr6

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد