کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

چرا افکار مثبت نتوانند جسم را درمان کنند .


تکنیکهای موثر در یادگیری
http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg

 اگر افکار منفی می توانند جسم را بیمار کنند چرا افکار مثبت نتوانند جسم را درمان کنند .

بار ها شنیده ایم و دیده ایم که شخصی فقط با نیروی ذهنی خویش بیماری لاعلاج خود را درمان کرد

.http://thumbs.dreamstime.com/thumb_421/1248163840fO2JSl.jpg

در فیم مستند راز که کانال 4 تلویزیون پخش کرد مردی بود که قطع نخاع کامل شده بود و فقط قادر به تکان دادن پلک چشم بود حتی تنفس او با دستگاه صورت می گرفت اما او تصمیم گرفت تا قبل از کریسمس با پای خود از بیمارستان خارج شود و این کار را هم کرد . او با تلقین و ساختن تصاویر ذهنی ضایعه قطع نخاع خویش را درمان کرد . بیماران سرطانی زیادی هم هستند که فقط با نیروی ذهن خویش این کار را کرده اند . خانم مسنی پس از شفا دادن رماتیسم خود مرکزی را دایر کرده و خانم های مسن با صندلی چرخ دار وارد این مرکز می شوند و پس از تمرینات ذهنی و شفای رماتیسم با پای خود خارج می شوند . از این نمونه ها زیاد است و قدرت ذهن بی پایان . چند بار پیش آمده که با نگاه کردن به چهره یک نفر شخصیت او را قضاوت کرده اید ؟ مثلا او آدم خوبی به نظر می رسد . یا : قیافش مثل آدمهای بد جنس است این چه چیزی را ثابت می کند ؟ تاثیر ذهن و طرز فکر شخص بر شخصیتش و تاثیر شخصیت او بر چهره و جسمش آنها که با خود می گویند: ما دیگه داریم پیر می شیم ... دیگه باید بیشتر مواظب خودمون باشیم الان سنی است که آدم زود مریض میشه ...من دیگه به آخر رسیدم . دیگه از ما گذشته و .... این اشخاص بیماری و پیری را به سمت خویش می کشانند اما اگر سر زنده باشید و خود را جوان و سالم بدانید و به جای اینکه منتظر پیری و بیماری باشید به سالم تر شدن و جوان تر شدن فکر کنید احتمالا رون پیر شدن خود را کند تر خواهید کرد و یا چیزی بیش از آن . چهارم تاثیر ذهن بر اشیاء و سایر جانداران است و پنجم تاثیر ذهن بر وقایع که این دو در پست های بعدی بر رسی خواهند شد

http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم

تکنیکهای موثر در یادگیری


تکنیکهای موثر در یادگیری
http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg


به نام آن که جان را فکرت آموخت

ای برا در تو همه اندیشه ای

ما بقی خود استخوان و ریشه ای

گر گل است اندیشه تو گلشنی

و ربود خاری تو هیمه  گلخنی

مقدمه

رسالت معلم

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/02/01/100904756022.jpg

در گذشته هدف آموزش و پرورش صرفاً در سواد آموزی و انتقال اطلاعات و معلومات خلاصه می شد و محور اصلی فعالیتهای یادگیری معلم بوده است از این رو نوجوانان و جوانان پس از اتمام مدارس برای فعالیتهای تولیدی و اقتصادی آمادگی چندانی نداشته اند و یا دچار افت تحصیلی می شدند اما امروز در نظام تعلیم و تربیت اسلامی آنچه که مورد توجه باید قرار گیرد . شکوفائی ستعدادها و تعادل اخلاقی و پرورش متخصصان لایق و شایسته است و اینکه مقدمات حرکت و هدایت آدمی در صراط مستقیم پروردگار فراهم آید و معراج او را از مرحله کمال انسانی تسهیل نماید . در تعلیم و تربیت باید به متعلم روح علمی داد ، یعنی نباید صرفاً به این توجه داشت  که شاگرد دانا شود بلکه باید کاری کرد که روح حقیقت جویی پیدا کند و با روح علمی بار آید و معلم باید بکوشد که رشد فکری یعنی قوه تجزیه و تحلیل به دانش آموز بدهد تربیت باید برای شکوفا کردن روح باشد و ترس و تهدید در انسان عامل تربیت نیستند و نمی توان از این طریق استعدادها را پرورداند از این رو باید در تلاش بود تا قدرت یادگیری را در دانش آموزان افزایش داد و استعداد خلاقیت ابداع ابتکار و نوآوری را در او شکوفا ساخت از این رو به برخی از روش های موثر در یادگیری می پردازیم .

http://luckylook88.files.wordpress.com/2008/07/009df8184c514c99f52d678a4214e467.jpg

تمرکز :

 توانایی مغز انسان بالقوه بسیار بالا است و بزرگترین کامپیوتر ها هم در مقابل پانزده میلیارد طول مغز حقیرند کامپیوتر ها با توجه به نداشتن قدرت خلاقیت و لزوم برنامه ریزی برای آنها توسط انسان در حالت عادی چیزی بیش از یک دستکاه بی محتوا نیست ، استعداد متمرکز امری ذاتی و ثابت نیست بلکه یک ویژگی اکتسابی و قابل پرورش و تقویت است نقطه مقابل تمرکز فراموشی است که غالبا از ناخوشایند بودن موضوع است ، علاقمندی و ایجاد انگیزه برای تمرکز و یادگیری شرط لازم و کافی است و کسب اطلاع از هر موضوع هر چقدر جزیی اولین گام برای ایجاد انگیزه یادگیری بیشتر و گسترش دامنه تمرکز است برای تقویت قوه تمرکز و یا پردازی و تجسم عینی به شرط آن که معقول و در حد اجرای رویا پرداز باشد نه تنها جنبه منفی ندارد بلکه توصیه می شود تمرکز آن قدر آسان نیست که بتوان به گونه ای اتفاقی به آن رسید پس لازمه ایجاد عادات سالم و معین و موثر در تقویت توان تمرکز نحوه اختصاص ساعات کار و استراحت بین کارها و غیره از آن جمله است و روشن است که دانش بودن تمرکز آموختنی نیست و این پیش شرط یادگیری است . همه افراد باهوش می توانند روش تمرکز را بیاموزند و برای تمرکز باید کنجکاوی ذهنی شدید همراه باشد چون امروزه تمایل به یادگیری هر چیز همراه با راحت طلبی هر چه بیشتر است به این جهت سیستم تحصیلی آمریکا از هم پاشیده والدین و آموزگارانی که برای تلقین کنجکاوی ذهنی در بچه نمی کوشند باعث پرورش افرادی می شوند که تا سن پیری هیپ گرایشی به یادگیری ندارند اگر شما از کودکی به کنجکاوی درباره همه چیز در اطراف خود ترغیب شده باشید یادگیری تمرکز حواسزحمتی نخواهید داشت و اگر دارای این نوع کنجکاوی نیستید باید آن را پرورش دهید چون پیش شرط یادگیری و تمرکز کنجکاوی است تنها راهی که می توانید درباره آن تمرکز کنید گسترش علاقه به موضوع است محیط فیزیکی نامساعد از عوامل برای تمرکز می باشد سلامتی جسمی و احساس سلامتی و اعتماد به نفس از عوامل دیگر در ایجاد تمرکز است . حواس پرتی بزرگترین دشمن کشانی است که قصد رسیذن به توانایی های ذهنی خود را دارند و منظور هر چیزی که بتواند باعث انحراف توجه شما از موضوع مورد نظرتان شود پس باید سعی شود به صورت نظامداری این عوامل منحرف کننده از بین ببرید . مهمترین کمک روان شناختی برای تمرکز و مطالعه انگیزه است چه بسا که به دلیل تمرکز نادرست ، عادات مطالعه شخص فاقد کارایی باشد خود پنداری مثبت مهم ترین کمک برای تمرکز و یادگیری است به این معنا که فرد احساس بی کفایتی نکند و ارزش و مناعت را در خود بالا ببرد و ذهن نیمه هوشیار خود را با عقاید مثبت تغذیه کند زیرا عقاید منفی برای زمانی طولانی اگر تقویت شوند شخص قدرت عمل سازنده را از دست می دهد روش افزایش قدرت تمرکز به کنترل در آوردن ذهن نیمه آگاه است که این کار را شخص در یک حالت استراحت کامل در تعمق و تفکر می یابد  و به شروع به خود القایی نماید یعنی درست قبل از خواب واقعی و همزمان با تجسم های عینی .

http://www.ido.ir/myhtml/article/1387/m04/13870410081.jpg

تقویت حافظه با تکنیک تصویر سازی ذهنی

روان شناسان یادگیری بهتری و موثرترین روش را روش تصویر سازی ذهنی دانسته اند روشی که بر اساس آن تمام اطلاعات درس اعم از جملات ، کلمات ، فرمول های ریاضی ، لغات و فرمولهای انگلیسی را به شکل تصویر ذهنی در آورید روانشناسان یادگیری معتقدند که زبان حافظه زبان تصویر است و انسان به واسطه تصاویر فکر می کند تصاویر نسبت به کلمات به تنهایی قابلیت به خاطر سپردن بیشتری دارند و در حافظه به مدت طولانی ماندگارند به همین دلیل عده ای معتقدند که یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد منظور از تصویر سازی ، تجسم خود کلمه در ذهن نیست بلکه ما تصویر موضوعی را که به جای کلمه می نشیند در ذهن ایجاد می کنیم برای مثال شما می توانید از رنگها و اشیاء تصویرهای ذهنی بعدی ، از موسیقی و صدا تصویر های ذهنی ، شنیداری داشته باشد گنجایش حافظه انسان برای ثبت تصاویر ناحدود است و نیمکره راست مغز انسان نقش بارز و برجسته ای را در فرآیند زمانی که یک مطلب مثلاً فرمول ریاضی ، شعر ، قرآن و مفاهیمی از این قبیل را می خوانید می توانید از آن یک تصویر ذهنی ایجاد کنید توانایی تصویر سازی در همه افراد وجود دارد ولی  نیاز به آموزش و تمرین دارد . قدرت ذهن در حل مشکلات و رسیدن به آرزوها از طریق تجسم خلاق و تخیل است انیشتین  تخیل   را مهم تر از دانش می دانست  . بزرگترین مردمان تاریخ کسانی مانند افلاطون ، نیوتن ، ادیسون ، بتهون و ... از قدرت تخیل خود بهره جسته اند . مزیت اصلی تصویر سازی ذهنی است که می تواند یادگیری اطلاعات درسی و غیر درسی را کارآمدتر نماید و مزیت دیگر این است که می تواند یادگیری این اطلاعات درسی و غیر درسی را به صورت یک تفریح و بازی ذهنی در آورد یکی از دلایل اینکه شما در حال حاضر در ساختن کلام قوی هستید و در تصویر سازی ذهنی ضعیف عمل می کنید این است که نظام آموزشی بیشتر بر مهارتهای کلامی تکیه دارد و بر مهارت تصویر سازی تکیه اساسی و زیر بنایی ندارد . تاکید نظام آموزشی بر امور و وسایل کلامی است که اعتماد کودکان بر تصویر سازی را  نابود ساخته است . تداعی با رمز حافظه خوب و عالی است .

http://www.hoexbroe.dk/dali.jpg

تداعی

تداعی در معنی لغوی آن به معنا ارتباط برقرار کردن بین دو یا چند کلمه دو فرمول دو شکل دو جمله و مواردی از این قبیل تداعی می تواندبرای هر گونه اطلاعاتی به مثابه قلاب ، گیره و زنجیره ای باشد که به وسیله آن اطلاعات آویخته می شوند و این کار شما را در یادآوری اطلاعات کمک می کند اگر بین اطلاعات درس خود ، ارتباط تصویری برقرار کنید و به روشنی و وضوح آن را تجسم کنید به طور قطع می توان گفت که فراموشی از حافظه شما فاصله می گیرد . سیستم گیره یا قلاب یا پایه ، یک نوع سیستم بایگانی حافظه است که از یک سری کلمات عینی و تصویری شکل شده و از شماره و عدد کمک می گیرد و مات تصویری باید به نحوه ی هماهنگ با شماره و عدد باشد در این روش هر کلمه ای نماینده یک عدد خاص است این روش به این علت گیره یا قلاب خوانده می شود که کلمات تصویری پایه یا گیره شبیه گیرهای حافظه عمل می کنند وشما می توانید اطلاعات جدیدتان را به آنها وصل و آویزان کنید و آن ها را با هم پیوند بزنید .

- نردبان یادگیری :

پله ی اول مهارت در زمان بندی و اولویت بندی وقت و کنترل آن است یعنی در همه جا و هر جا مطالعه کنید زیرا مکان یادگیری جایی است که شما هستید – تبادل ایدها ، یادداشت برداری استفاده از مهارت های خوب خواندنو تمرین آموخته ها ، فنون بخاطر سپاری ومهارت مرور گری و نیز استفاده از ابزار و روش های گوناگون یادگیری .

The image “http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:-Xp1uJsxgTCXwM:http://i41.tinypic.com/205w2ag.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

- فن پیچخام :

استفاده از فن خوب خواندن ( پیچخام ) می تواند زمان مطالعه را کاهش داده وتوانایی شما را در کسب طلاعات موردنیاز افزایش دهد . خلاصه فن پیچخام عبارتست از مرحله اول پیش مرور مرحله دوم پرسش ، مرحله سوم خواندن و برجسته کردن مرحله چهارم از بر خواندن و نوشتن مرحله پنجم مرور و بازنگری . توجه داشته باشید که از همه ی حوا سخود در فرایند یادگیری استفاده کنید .

الگوهای تجسم :

این الگوها به صورت درخت ، فلوچارت به شکل خورشید یا ساعت خطوط خوشه ای و شاخه ای ، نمودار پنج انگشتی و روش لوسی ، استفاده از کارتهای مطالعه ، واژگان رابط است .

- نبوغ کلامی

یکی از مولفه های بهره هوشی بالا ، توانایی خواندن دامنه ی وسیعی از اطلاعات با سرعتی بالاتر از حد متوسط و با درک زیاد است و راههای ساده ای موجود است که می توانید به این سطح مهارت ها دست یابید و آن از طریق افزایش نبوغ کلامی است یکی از مواردی که موجب کاهش یادگیری می شود عدم نبوغ کلامی است یعنی  عدم توانایی خواندن صحیح متون تخصصی ، حرفه ای و یا سخت و مشکل به شکل صحیح است یکی از راههای افزایش نبوغ کلامی آموختن کنترل سریع کلماتی است که با آنها مواجه می شوید . اشخاصی که دارای نبوغ کلامی هستند برای یادگیری سریع تر از روش نقشه ذهنی استفاده می کنند .

- چشم سوم    

حداقل ماهی یکبار با درک چشم سوم خود بازی کنید کتابی شامل تصاویر چشمان جادوی بخرید و از نگاه کردن به آن و تمرکز بر روی تصاویر لذت ببرید این امر ورزیده شدن عضلات چشم سوم شما می شود و به طور اتوماتیک شما را قادر می سازد در مطالعات روزمره تان بهتر ببینید و بنابراین سرعت در خواندن و درک بهتر را برایتان به ارمغان می آورد . ذهن انسان بر زندگی او اثر می گذارد . دیدگاه ما نسبت به مسائل و تعریفی که از دنیا و روابط آن در ذهن داریم و طرز فکر و نگرش ما همه و همه بر زندگی ما اثر می گذارند

http://www.geocities.jp/af2jaghuri/A.jpg.jpg

این تاثیرات را می توان به 5 گروه دسته بندی کرد :

اول تاثیر ذهن بر شخصیت . که این بر کسی پوشیده نیست و علم روانشناسی سالهاست که پیرامون آن بر رسی می کند . مثلا انسان با اعتماد به نفس ضعیف کسی است که تصویر مطلوب و خوبی از خویش در ذهن ندارد . و یا کسی که خود را دوست نداشته باشد به سختی می تواند دیگران را دوست بدارد و این بر شخصیت فرد اثر گذاشته و شخص رو به افسردگی می رود . دوم تاثیر ذهن بر رفتار و روابط یا در واقع تاثیر نوع نگرش ما بر دیگران است . وقتی شما از رئیستان متنفر بودید خود به خود طرز بر خورد شما و حرف هایی که در باره او می زنید تحت تاثیر این نفرت قرار می گیرد و این در رابطه شما و رئیستان موثر خواهد بود . حتی او می تواند نا خودآگاه متوجه احساس شما نسبت به خودش شود و این در آینده شغلی موثر خواهد بود . سوم تاثیر ذهن بر بدن که البته روانشناسی هنوز به تمام ابعاد این یکی پی نبرده است .  همه می دانیم که بعضی بیماری های جسمی ریشه در ذهن و روان ما دارند . مثلا شخصیت عصبی یا افسرده ما می تواند بر جسم ما نیز اثر منفی بگذارد و باعث بروز انواع بیماری شود . اکنون توصیه دکتر ها به اکثر بیمارها این است که حرص نخورید نگران نباشید و ..... اما برعکس این قضیه هم صادق است . یک ذهنیت مثبت می تواند اثر مثبتی بر جسم داشته باشد .


http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم


افزایش‎ قدرت‎ ذهن‎ با مصرف‎ امگا 3 و 6


افزایشقدرتذهنبا مصرفامگا 3 و 6
http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg

 


 مصـرفقـرصهـایروغنـیبــاعــث افزایشقدرتذهنو تمرکز حواسمیشود. محققاندر موسسهتحقیقاتیدورهامانگلیـسبا آزمایشبر رو ی120کودک6 تـا 12 سـالدریافتند که‎‎ این‎‎ کودکان پساز 6 ماه مصرفمخلوطی‎‎ از روغنهای‎‎ طبیعی در فعالیتهـای کلاسیو تمرکز حواسبهمراتببهتر از قبـلعملکردند. این‎‎‎ مخلوط شامل "امگا" 3 درون روغن ماهـیو "امگا" 6 درون‎‎‎ روغن گل پامچال و روغـن زیتونبود. این‎‎ تحقیقنشـان داد یـادگیـریو رفـتـار کودکان‎‎ پساز مصرفاین اسیدهایچربطبیعیبهمیزانبسیاریافزایشیافت.


http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم


گلیسریل باعث بهبود عملکرد ذهنی می شود


گلیسریل باعث بهبود عملکرد ذهنی می شود
http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg

گلیسریل فسفوریل کولین باعث بهبود عملکرد ذهنی-حرکتی می شود.بالا بودن استیل کولین، قدرت ذهنی را افزایش می دهد.این ترکیب فسفولیپیدی یعنی، کولین، میزان هورمون رشد را دربهترین شرایط قرار می دهد در نتیجه متابولیسم پایه در بهترین شرایط قرار می گیرد و تدریجاً اندوخته چربی های بدن کاهش پیدا می کند. از منابع غنی از کولین می توان به ماهی، کبد، دانه های سویا،دانه های نباتی و تخم مرغ اشاره کرد.علاوه بر آن حضور ویتامین های C ،B1 ،B5 ،B12 در جذب کولین و تبدیل آن به استیل کولین بسیار موثر هستند.تا این لحظه،مسمومیت با کولین مشاهده نشده است.



The image “http://www.kishvitamins.com/Portals/4/Daily-plus-300.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

گلیسریل فسفوریل کولین،میزان استیل کولین را افزایش می دهد و کمک فراوانی به بهبود عملکرد نورون ها در مغز می کند.استیل کولین از دسته انتقال دهنده های پیام عصبی محسوب می شود.بسیاری از مطالعات بر این باورند مصرف کولین باعث افزایش قدرت آموزش، قدرت حافظه، درک مستقیم و قدرت تمرکز می شود. گلیسریل فسفوریل کولین میزان کولین خون را افزایش می دهد.ساختار کولین از فسفولیپیدها است که ترکیبات غشاء سلولی را تشکیل می دهد.کولین باعث انجام فرایند استیلاسیون می شود که در نهایت استیل کولین تولید می شود.استیل کولین روی سیستم اعصاب مرکزی اثر گذاشته و باعث برقراری پیام ها بین سلول ها و نورون ها در مغز می شود. گلیسریل فسفوریل کولین میزان کولین مغز را افزایش می دهد.همچنین درگیر در پروسه تولید و آزاد سازی کولین می باشد.ترکیب کولین و استیل کولین قدرت حافظه و عملکرد ذهن را افزایش می دهد.استیل کولین از اصلی ترین مواد در بهبود عملکرد حافظه و گیرایی ذهن می باشد.کم بود استیل کولین با کاهش قدرت حافظه و فراموشی همراه است.در شرایطی که کولین بدن کاهش پیدا کند به دنبال آن استیل کولین کاهش پیدا کرده و زوال عقل، فراموشی و کاهش توان حرکتی و فیزیکی اتفاق می افتد. نقش دیگر کولین، در آزاد سازی هورمون رشد انسانی (HGH) می باشد.هورمون رشد روی متابولیسم پایه اثر می گذارد و متابولیسم بافت چربی را افزایش داده و باعث حفظ ترکیب مناسب بدنی و حفظ وزن ایده آل می شود. علاوه بر اینها، گلیسریل فسفوریل کولین باعث افزایش تارهای ماهیچه ای، افزایش توده ماهیچه ای، بالا بردن قدرت عضلانی و کاهش میزان چربی بدن می شود.از طرفی افزایش سطح هورمون رشد (HGH) نیز باعث افزایش توده ماهیچه ای و کاهش بافت چربی می شود. چنانچه شما تحت تمرینات سنگین بدنی و فعالیت های ورزشی بسیار گسترده هستید،کاهش سطح کولین و به دنبال آن استیل کولین به شدت اثر سوئی روی فعالیت بدنی شما خواهد گذاشت و نتیجه دلخواه را نخواهید گرفت.استیل کولین به عنوان انتقال دهنده عصبی در مغز باعث بهبود عملکرد حرکتی و ذهنی در فرد می شود .بنابراین مکمل های ورزشی که حاوی مقادیر مناسبی از کولین باشند توان حرکتی و ورزشی و قدرت تمرکز ذهنی را در ورزشکاران افزایش می دهند و از دسته بهترین مکمل ها برای ورزشکاران محسوب می شوند.

http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم

قدرت ذهن و تاثیرات آن


قدرت ذهن و تاثیرات آن
http://up.iranblog.ir/4/1259839008.jpg

مغز شما ابزاری کاملاً پویا و دینامیک است. از لحظه ای که به دنیا می آیید و تا زمانی که از دنیا بروید، تریلیون ها مدار را آزمایش و تست میکند تا شما در مسیر زندگی خود پیش روید. اگر سیم کشی ها مفید و صحیح باشد، شما به فردی موفق در زندگی تبدیل خواهید شد، و اگر که نه مطمئناً شکست خورده خواهید بود. مسئله ی امیدوارکننده این است که هر چقدر شما از مغزتان استفاده یا سوء استفاده کنید، عاقبت به اوج قوه ی ذهنیتان خواهید رسیدزمانی در زندگیتان که قدرت های شناختی و خلاقیتی شما در آخرین حد خود کار می کنند. اما می دانم که بسیار دوست دارید بدانید که چه وقت این زمان فرا می رسد؟ یا شاید آن را گذرانده باشید؟ پاسخ این سوال به عواملی بستگی دارد که قدرت ذهنی را تشکیل می دهند. بنابر تحقیقات، شما زمانی به این نقطه ی اوج می رسید که بین سه عامل زیر تعادل برقرار کرده باشید:

1. توانایی در جذب اطلاعات جدید

2. توانایی برای ارائه ی ایده و عقیده های خود

3. توانایی به کار انداختن آن ایده ها و عقاید از طریق تجربه و تفکر انتقادی

بگذارید ببینیم که هر کدام از این توانایی ها چگونه در طی زندگی شما پرورش مییابند.

جذب اطلاعات

توانایی شما برای جذب اطلاعات جدید به سخت افزار مغز شما مرتبط است. گرچه اکثر سلول های مغزی قبل از تولد شکل می گیرند، اما اکثر ارتباطات بین این سلول ها در طی دوران طفولیت و کودکی ایجاد می شود. به همین دلیل است که مغز یک کودک 3 ساله دو برابر مغز یک انسان بالغ کار می کند.

مغز یک کودک، علاوه بر فعال شدن بیش از اندازه، بسیار متراکم است. مغر در اولین دهه ی عمر خود به همین صورت باقی می ماند، تا سن 11 سالگی که در تلاش برای جدا شدن از ارتباطات زائد و غیر ضروری برمی آید.

این مرحله که متخصصین آن را "هَرس کردن" می نامند، با ایجاد ارتباطات قوی تر و کارآمدتر، قدرت های شناختی مغز را افزایش می دهد. دکتر هری چوگانی، استاد عصب شناسی کودکان در دانشگاه ایالتی واین، اظهار می دارد: "مغز نیز در این دوره مانند یک بزرگراه است. جاده هایی که ترافیک بیشتری داشته باشند، گسترده تر میشوند. و آنها که به ندرت مورد استفاه قرار می گیرند، خراب خواهند شد."

در نوجوانی، غلبه بر برخی توانایی ها—مثل یادگیری زبان سواحیلی یا نواختن قره نی—بدون تمرین و پشتکار زیاد، بسیار مشکل خواهد شد. خوشبختانه مغز شما با تقویت نیروهای بینشی و قضاوتی، از عهده ی این کمبودها برمی آید. شما همچنین بهتر می توانید در این دوره با احساسات خود برخورد کنید. در دهه ی 20 سالگی مغز شما باید مثل یک دستگاه خوب روغن کاری شده، کار کند. در این نقطه، تجربیات زندگی شما با ایجاد ارتباطات بادوام و مستحکم کمک بسیاری می کند. اما شما هنوز هم دچار اشتباهاتی می شوید که اکثر آنها مربوط به مسائل جنسیتان می شود نه مغزتان! سعی کنید تا می توانید از دوران اولیه مغز خود نهایت استفاده را ببرید چون با گذشتن از مرز 20 سالگی، مغز شما هر ساله 1 گیگ از حجم خود را از دست می دهد و خوشبختانه بعضی از این تلفات با تقویت عصب های باقی مانده جبران می شوند. یعنی اینکه حتی پس از رفتن به خانه ی سالمندان، شما هنوز قادر خواهید بود اطلاعات جدید را جذب کنید.

تولید ایده و عقاید

با اینکه مغز شما در طول زندگی قادر به ساختن ایده های جدید و افکار خلاق است، جامعه برای پی بردن به کل محتوای این نیروی بالقوه، از بروز آن ممانعت خواهد کرد. برای مثال در نظر بگیرید در سن 5 سالگی شما تقریباً از %80 نیروی بالقوه ی خلاقیت خود استفاده می کنید. در آن سن شما با خلق بازی های جدید و یافتن دوستانی تازه، چه واقعی و چه خیالی، از خلاقیت خود استفاده می کنید. اما، وقتی به 12 سالگی می رسید، نیروی بالقوه ی خلاقیت شما به %2 نزول خواهد کرد. این کاهش شدید نشانگر فشارهای اجتماع برای همرنگ شدن با جامعه است. با بالا رفتن سن کودکان، زمان بازی کوتاه تر می شود، درحالیکه مسئولیت ها و فشارهای زندگی واقعی افزایش می یابند. در حقیقت، شما هیچگاه نیروی خلاقیت خود را از دست نمیدهید؛ فقط تشویق و ترغیب اطرافیان کمرنگ یا پررنگ می شود .


http://i12.tinypic.com/4bf4os4.jpg
مطلب رو مطالعه کنید نظر یادتون نره منتظرم