کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سبک زندگی سرطان‌زای ایرانیان


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

آمار سرطان رو به افزایش است؛ روزانه 105 نفر و ساعتی 4نفر. این آمار مرگ و میر با سبک صحیح زندگی تا حدود 40 درصد کاهش می‌یابد. طبق آمار سالانه حدود 40 هزار ایرانی، یعنی روزانه 105 نفر و  هر ساعت 4 نفر بر اثر سرطان می‌میرند. سالانه حدود 80 هزار موردِ جدید سرطان در کشور پیدا می‌شود و گفته شده تا حدود 10 سال آینده میزان ابتلا به سرطان‌ها همچنان افزایش می‌یابد. آمار دیگری می‌گوید بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

 
 میزان و انواع سرطان در ایران بر حسب جنسیت فرق می‌کند. زنان به سرطان‌های خاص‌تری مبتلاء هستند و آمار دقیق‌تری از ابتلاء آنان وجود دارد. مراکز پزشکی و علمی می‌گویند که درصد انواع سرطان در بین زنان ایرانی زیر ۳۰ سال، دو برابر زنان خارج از کشور است.سرطان‌های رحم، تخمدان،‌ سینه و دهانه‌ رحم از سرطان‌‌های زنانه معروف هستند. سرطان رحم معمولا در زنان 50 سال به بالا روی می‌دهد. سرطان سینه  شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان ایرانی است و از هر 100 هزار زن 30 نفر در ایران به سرطان‌‌ سینه مبتلاست.سرطان زنانه دیگری که به قاتل خاموش معروف است، سرطان تخمدان است و به دلیل اینکه به موقع تشخیص داده نمی‌شود، مرگ و میر بالایی دارد. سرطان دهانه رحم هم در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته و از مقام پنجم به مقام دوم در بین سرطان‌های شایع زنان ایرانی ارتقاء یافته است.
 
در بین مردان، اما سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است. به گفته وزارت بهداشت پس از سرطان پوست، سرطان‌های معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ و راست روده، دستگاه‌های خون‌ساز، ریه، مری، مغز و اعصاب مرکزی و دستگاه لنفاوی از شایع‌ترین سرطان‌های مردان به شمار می‌رود.متخصصان می‌گویند که سرطان معده هم از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان است که هر سال ده هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلاء و هشت هزار نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست می‌دهند.سبک زندگی غلط ایرانیان دامن‌شان را گرفته است درباره دلایل ابتلاء به سرطان بسیار گفته‌اند، اما امروزه بیش از هر چیزی به علل مرتبط با سبک زندگی اشاره می‌شود. به گفته کارشناسان 35 تا 40 درصد سرطان‌ها با رعایت سبک صحیح زندگی قابل پیشگیری هستند.
محققان چاقی مفرط را یکی از علل اصلی سرطان معرفی کرده‌اند. سازمان‌های مبارزه با سرطان تأکید دارند که شیوه زندگی و بی‌توجهی به مسائل بهداشتی از جمله نوع تغذیه در افزایش خطر ابتلاء به سرطان نقش زیادی دارد. به گفته کارشناسان و رئیس انجمن سرطان زنان، عمدتا زنانی که در شرایط اجتماعی و اقتصادی پایینی قرار دارند، امکان ابتلاء آنها به انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم بیشتر است. این زنان حداقل پنج سال یک‌بار هم به پزشک زنان مراجعه نمی‌کنند و تنها در مراحل پیشرفته به سرطان خود پی می‌برند.افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، شیوع اضافه وزن، کم‌تحرکی و دور شدن از شیوه زندگی سالم، از دیگر علل افزایش سرطان در ایران برشمرده می‌شود که همه آنها مرتبط با مقوله سبک زندگی است. رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تشدید و افزایش شیوع سرطان بین مردم تهران به علت هوای آلوده هشدار داده وگفته که رعایت رژیم غذایی، اصلاح سبک زندگی و همچنین دوری از هوای آلوده در برنامه‌های زندگی افراد در کاهش سرطان مؤثر است.
 
 
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و همراه با پیشگیری از سایر بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌توان از 40 درصد موارد ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.همچنین به گفته متخصصان رژیم غذایی پرچربی و کم فیبر، مصرف الکل و سیگار کشیدن از عواملی هستند که در افزایش خطر ابتلا به سرطان مؤثر هستند. معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران هم به نقش پررنگ تغذیه در بروز سرطان‌ها اشاره کرده و گفته است: «امروز بحث امنیت غذایی برای ما دغدغه شده و نگران‌ کننده است و با مباحثی نظیر بقایای سموم، نیترات‌ها و کودهای شیمیایی در مواد غذایی روبرو هستیم.».سبک زندگی غلط قابل اصلاح است، به شرطی که آگاهی لازم به مردم داده شود. به راستی چند درصد مردم از عواقب سرطان‌زای سبک زندگی غلط خودشان آگاهند و آستین‌هایشان را برای بهبود آن بالا می‌زنند؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد