کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

پوکی استخوان تهدیدی جدی برای جامعه

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

در دنیای امروز دیدگاه های سلامت، چشم انداز وسیعی پیدا کرده و ضرورتاً توجه ویژه ای به عوامل تعیین کننده غیرطبی سلامت شده است. بدین معنا که عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نظیر میزان درآمد ، سطح تحصیلات، شغل، تغذیه ، طبقه اجتماعی بسیار بیشتر از عواملی مانند عوامل بیولوژیکی باعث ابتلا به بیماری می شوند و در سلامت انسان نقش بسزایی دارند.

رژیم غذایی خوب و مناسب برای ارتقای سلامتی از ضروریات  است و مواد غذایی و تنوع آن موجب بروز بیماری های ناشی از سوء تغذیه می شوند. امروزه پوکی استخوان یکی از مشکلات تغذیه شایع در کشور است که به دلیل کمبود دریافت کلسیم در رژیم غذایی روزانه در طولانی مدت رخ می دهد. در واقع اگر فردی کلسیم را از طریق مواد غذایی دریافت نکند، ابتدا دچار کاهش تراکم استخوان ، نرمی استخوان و سپس دچار پوکی استخوان می شود.


http://www.mums.ac.ir/shares/emrc/rajabianr/object/Osteoporosis.png

طبق مطالعات انجام شده 90 درصد خانواده های ایران کمبود کلیسیم دارند و بعد از حذف یارانه شیر و افزایش قیمت مواد لبنی ، خرید مواد لبنی 14 درصد کاهش نشان می دهد. در واقع گرانی شیر و لبنیات باعث شده که بسیاری از خانواده های ایرانی شیر را از سبد کالاهای  مصرفی حذف کنند و اولویت را به نان، برنج، گوشت و مرغ بدهند. شیر یکی از منابع با ارزش و اصلی در هرم غذایی است و بدن انسان بیشتر از  گروه غلات، میوه و سبزیجات به این منبع غذایی نیاز دارد.  پیش از گرانی این ماده غذایی آمار مصرف شیر و لبنیات 80 تا 100 کیلوگرم  در سال بود که در حال حاضر با کاهش 22 درصدی مواجه شده ایم و به 60 تا 70 کیلوگرم در سال کاهش پیدا کرده است.


با جدی تلقی کردن  موضوع فرهنگ سازی مصرف این ماده مهم غذایی برای مردم، باید نسبت به اثرات قیمت شیر توجه ویژه شود. سیاست استمرار تغذیه با شیر در مدارس و اصلاح سبد غذایی مردم به گونه ای که مصرف شیر ، میوه و سبزی‌ها جایگزین نوشابه ، چیپس و پفک شود ، راه برون رفت از وضع موجود است.

در حال حاضر شاهد کاهش تراکم استخوان در سنین زیر 30 سال در کشور هستیم که این دسته از افراد با کوچکترین ضربه ، خود به خود دچار شکستگی می شوند که بار مالی زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند.همچنین 30 درصد افراد جامعه ما اضافه دارند، 15 درصد افراد چاق هستند همچنین 6 درصد جمعیت کودکان زیر 5 سال جامعه دچار کوتاهی قد، 4 درصد دچار لاغری ، 4 درصد دچار کمبود وزن و 28 درصد از جامعه نیز دچار کم تحرکی هستند.


خامه ، سرشیر و کره که جزو فرآورده های شیر هستند هیچ گاه منبع مناسبی برای کلسیم نیستند. این فرآورده ها  تنها باعث بالا رفتن چربی خون و کلسترول می شوند و اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارند.ماست خامه ای ، پنیر خامه ای و شیر پرچرب نیز کمترین میزان کلسیم را دارند و نمی توان به لحاظ منبع غنی کلسیم به آنها تکیه کرد. بر این اساس از یک طرف کاهش مصرف شیر و فرآورده های لبنی و از سوی دیگر آمار تکان دهنده نوشابه های گازدار که ایران را در جایگاه نخست استفاده از نوشابه در دنیا قرار داده است هشداری جدی برای تغییر نگرش مردم در برنامه غذایی خود است.سرانه استفاده از نوشابه گازدار در دنیا 10 لیتر است. این در حالی است که ایران به صورت سالانه 42 لیتر نوشابه گازدار استفاده می کند. این برنامه غذایی غلط سبب پوسیدگی دندان، چاقی، سوء تغذیه ، اثرات مخرب بر کلیه ، اختلال در خواب و ... خواهد شد.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد