کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

بی اشتهایی کودکان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

یکی از نگران کننده‌ترین مسائل مادران بی اشتهایی کودکان بخصوص در سنین۹الی۲۴ماهگی است که باعث بیشترین مراجعه والدین به پزشکان اطفال و متخصصین تغذیه می‌باشد . از عوامل موثر در بی اشتهایی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱- ابتلا به بیماریهای عفونی و انگلی مخصوصا" دستگاه گوارش و تنفس
۲- رژیم غذایی یکنواخت و فقدان مواد غذایی مؤثر بر اشتها مثل روی و آهن که در ایران بسیار رایج است.
۳¬- غصه ، حسادت و اضطراب کودکان
۴- زخم‌های دهانی مثلا" به علت درآوردن دندان
در موارد مربوط به بیماریها حتما" باید به پزشک مراجعه کرد . مثل ابتلا به بیماریهای عفونی یا انگلی ولی در مورد کودکانی که بواسطه تولد نوزاد جدید ، بیماری یا غیبت مادر، غمگین می‌باشند باید به کودک عشق و محبت بیشتری ابراز کرد بخصوص در هنگام غذا خوردن .
شرایط دیگر مثل دندان درآوردن ، نحوه ارائه غذای جامد به کودک و یا تأخیر در ارائه آن ، پافشاری زیاد برای خوراندن غذا به کودک ، خوراندن مایعات شیرین به خصوص قبل از غذا و استفاده از شیشه و سرپستانک در کودک ، مواردی هستند که باید به والدین جهت رفع بی‌اشتهایی کودکان آموزش داد .
از جمله ؛ مواردی که والدین باید بخاطر داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :
۱- باید در هنگام تغذیه کودک به اشتهای کودک توجه نمود . کودک سیر همچون یک بزرگسال از خوردن غذا امتناع می‌کند . قبل از غذا کمی بازی ، عدم استفاده از خوراکی ها و مایعات شیرین و خواب آلودگی کودک را در نظر داشته باشید .
۲- در تغذیه کودکان از غذاهای مورد علاقه کودک استفاده کنید کودکان هم همچون بزرگسالان بعضی غذاها را دوست ندارند. غذاهای مورد نیاز آنها را که مورد علاقه شان نیست با غذاهای مورد علاقه‌شان مخلوط کنید و یا شکلشان را تغییر بدهید ، اکثر کودکان غذاهای با طعم شیرین را به غذاهای شور و ادویه دار ترجیح می‌دهند .
۳- در غذا دادن به کودک صبور باشید و با او به مهربانی رفتار کنید تا این تجربه را برایش لذتبخش نمائید در ضمن کودکان علاقه به استقلال دارند به آنها اجازه بدهید خودشان غذا بخورند حتی اگر بیشتر غذا را به زمین بریزند .
۴- از پافشاری و اصرار زیاد در مواقعی که کودک تمایلی به خوردن ندارد اجتناب کنید. ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید و در این مدت هیچگونه مایعات شیرین و یا غذای دیگری به او ندهید و چنانچه بعد از این مدت باز هم تمایلی به غذا نداشت نوع غذا را تغییر بدهید یا تا وعده غذایی دیگر صبر کنید در عین حال نسبت به او بی‌تفاوت نباشید . شاید عدم تمایل کودک به غذا جهت جلب توجه بوده باشد .
۵- کودک را برای غذا خوردن تمجید کنید و در این زمان نسبت به زمانیکه از غذاخوردن امتناع می‌کند توجه بیشتری نشان بدهید .
۶- غذای کودکان را به انواع و اشکال مختلف تزئین کنید و در هنگام غذا خوردن افرادیکه مورد علاقه‌اش هستند در کنارش قرار بگیرند تا او در هنگام غذا خوردن بیشتر شاد باشد و تجربه‌اش لذت بخش‌تر باشد .
۷- در هنگام بیماری بسته به میل کودک به او غذا بدهید و از زور استفاده نکنید . بجای اجبار می‌توان تعداد دفعات غذا دادن را افزایش داد و جبران وزن از دست رفته را، به بعد از دوران شدت بیماری موکول نمود.
در دوران نقاهت بهتر می‌توان از اشتهای بازگشته کودک جهت جبران وزن از دست رفته استفاده کرد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد