کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

عوامل تشدید کننده فشار خون

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



تغذیه ،فشار خون،کاهش وزن http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

 

بیش از یک میلیارد نفر در جهان مبتلا به فشار خون و نیازمند درمان هستند، فشار خون عامل شماره یک مرگ در جهان است به‌طوری‌که نزدیک به 7 میلیون نفر سالانه در اثر فشار خون کنترل نشده می‌میرند. فشار خون شایعترین بیماری مزمن در جوامع صنعتی است همچنین پرفشاری خون مهمترین علت مراجعه بیماران به درمانگاه‌ها بوده و تنها بیماری‌ای است که بیشترین تجویز دارو را در میان نسخه پزشکان به خود اختصاص می‌دهد. فشار خون به عنوان مهمترین عامل بیماری قلبی و سکته مغزی است پرفشاری خون مهمترین علت نارسایی قلبی است. در همان حال، فشار خون در اکثر بیماران قابل درمان و پیشگیری است. به‌رغم این آمارهای تکان دهنده، اهمیت فشار خون همچنان به فراموشی سپرده می‌شود و اکثریت بیماران فشار خونی تحت نظر یک متخصص قلب و عروق نیستند به‌طوری‌که حتی در متمدن‌ترین جوامع، تنها 3/1 درصد این بیماران، فشار خون کنترل شده دارند. عوامل تشدید کننده فشار خون: استرس به‌خصوص به صورت مزمن می‌تواند باعث ایجاد فشار خون شود. شاهدی بر این مدعی، مطالعاتی است که نشان دهنده افزایش شیوع فشار خون در میان مشاغل پر استرس چون کارکنان برج‌های مراقبت فرودگاه‌ها یا زندگی در شرایط بد اقتصادی یا اجتماعی است. شیوع چاقی به‌صورت چشمگیری در طی دو سه دهه اخیر افزایش یافته به‌طوری‌که به بزرگترین معضل سلامتی اجتماعی در کشورهای صنعتی بدل شده است. برآورد می‌شود بیش از یک میلیارد نفر در جهان، چاق باشند یا از اضافه وزن رنج ببرند. مطالعات نشان می‌دهد که چاقی (به‌خصوص چاقی شکمی) یکی از عوامل عمده ایجاد فشار خون است و اضافه وزن شاید بهترین پیشگویی کننده فشار خون باشد، به‌طوری‌که یک رابطه خطی بین افزایش وزن و افزایش شیوع پرفشاری خون وجود دارد. تقریباً 78 درصد مردان و 65 درصد زنان مبتلا به فشار خون، اضافه وزن دارند. از طرفی مطالعات ثابت کرده‌اند که کاهش وزن در درمان یا پیشگیری از فشار خون مؤثر است به‌طوری‌که کاهش وزنی درحد 5 کیلو می‌تواند فشار را تا 10 میلی‌متر جیوه پایین بیاورد. مصرف نمک اثر قابل توجهی در بیماران فشار خونی دارد به‌طوری‌که حذف نمک اضافه می‌تواند باعث افت 10-5 میلی متر جیوه در فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری خون شود و حتی از بروز این بیماری در افراد مستعد جلوگیری نماید. همچنین مصرف سیگار و دخانیات، با تحریک سیستم سمپاتیک باعث سفتی عروق و فشار خون می‌شود. مطالعات به خوبی نشان داده‌اند که درمان فشار خون می‌تواند باعث کاهش خطر سکته مغزی، سکته قلبی و نارسایی قلبی شود. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که گفته می‌شود با کاهش فشار خون به میزان 12 میلی‌متر جیوه، از مرگ یک نفر از هر 11 بیمار مبتلا به پرفشاری خون در عرض 10 سال آینده جلوگیری می‌شود. درمان و کنترل دقیق فشار خون نیازمند پیگیری و حساسیت طولانی مدت بیماران نسبت به درمان خود و مراجعات منظم آنها به کلینیک‌های قلب و عروق از یک طرف و تعهد و مسئولیت پزشکان در آگاه ساختن بیماران به خطرات پرفشاری خون و تنظیم دقیق داروها و نیز تجویز داروهای مناسب از سویی می‌تواند سرنوشت ساز باشد.



 

افزایش طول عمر به شرط تغذیه مناسب

 

 متخصصان در یک مطالعه جدید موفق شدند به اختلاف نظرهای طولانی مدت درباره نحوه عملکرد ژن طول عمر پایان دهند. متخصصان انستیتو مطالعات پایه‌ای تاتا (TIFR) با انتشار دو مقاله جدید در مجلات بین‌المللی تاکید کردند که ژن طول عمر موسوم به SIR2. خاصیت ضد پیری دارد و می‌تواند با بیماری‌های ناشی از بالا رفتن سن و مخصوص دوران سالخوردگی مقابله کند اما این ژن فقط به شرطی تاثیر می‌کند که فرد رژیم غذایی کم کالری داشته باشد. ژن مزبور در بدن ارگانیزم‌های زنده شامل انسان‌ها وجود دارد. نتایج این دو مطالعه در مجلات «گزارشات سلولی» و نیز «زیست شناسی سلولی و مولکولی» منتشر شده‌اند. به گزارش روزنامه ایندیااکسپرس، در این بررسی‌های جدید معلوم شد رژیم غذایی کم کالری روی این ژن در بدن انسان تاثیر مثبت دارد که می‌تواند متعاقبا از بدن در برابر بیماری‌هایی چون دیابت، چاقی، سرطان، آلزایمر، پارکینسون و بیماری‌های قلبی و عروقی حفاظت کند و در نتیجه سلامت در دوران سالمندی را بهبود می‌بخشد.

 

ضد دیابت‌های طبیعی

 

اگر دیابتی هستید و می‌خواهید برای کنترل قند خونتان از راه‌های طبیعی نیز استفاده کنید، این مقاله به شما کمک می‌کند.استفاده از گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری ها، قدمتی درست به اندازه خود بیماری‌ها دارد. دیابت نیز از این قاعده مستثنا نیست و بسیاری از بیماران دیابتی با گیاهان دارویی معالجه می‌شدند.هر چند استفاده از برخی گیاهان دارویی در درمان این بیماری موثر واقع می‌شوند اما ذکر این نکته ضروری است که باید مصرف هر کدام از آنها با تشخیص پزشک متخصص و همچنین پزشکان متخصص درزمینه طب سنتی باشد، زیرا برخی از انواع گیاهان با برخی داروهای شیمیایی تداخل پیدا کرده و اثر معکوس می‌گذارند.ضمن آنکه اثر هر کدام از آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است. در‌ادامه برخی از عمده‌ترین گیاهانی که در طول تاریخ به‌این منظور استفاده می‌شدند را با هم مرور می‌کنیم.

پیاز و سیر

ترکیبات گوگردی مانند آلیل پروپیل دی سولفید موجود در پیاز و همچنین اکسید آلیل دی سولفید موجود در سیر با افزایش میزان انسولین خون،‌ نقش بسیار مهمی‌در کاهش قند خون ایفا می‌کنند. به همین منظور قرص‌های سیر در بازار موجود است که مصرف آنها تا حدودی قند خون را کاهش می‌دهد.

شنبلیله

بذر شنبلیله برای درمان دیابت مفید است. مصرف این سبزی باعث کاهش قند خون شده و به دیابتی‌ها کمک می‌کند. این گیاه همچنین موجب تسکین علائم دیابت مانند پرنوشی و پرادراری می‌شود. علاوه بر قند خون، تخم شنبلیله، کلسترول خون را نیز کم می‌کند. ماده موثر تخم شنبلیله، گالاکتولامان است که از انواع فیبرهای قابل حل در آب است.

دم کرده گیاه گزنه

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون شناخته شده است. عصاره برگ گزنه می‌تواند نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس داشته باشد.

عدس الملک

این گیاه به منظور کاهش قند خون بیماران دیابتی تجویز می‌شود. با این حال مصرف روزانه پودر بذر گیاه به مقدار ۱۵۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۲ ماه اثر مفیدی بر قند خون نشان نداده و فعلاً‌ اطلاعات علمی‌کافی در مورد اثرات این گیاه در دسترس نیست.

دارچین

تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد مصرف کمی‌دارچین در رژیم غذایی می‌تواند در حفظ سلامت بیماران دیابتی موثر باشد. افزودن مقدار کمی‌دارچین به قهوه صبحانه، آب پرتقال یا غلات مفید است و با جوشاندن آب با یک تکه دارچین،‌ به راحتی می‌توان چای دارچین تهیه کرد. یک گرم دارچین، فقط ۳ کالری دارد و بیماران دیابتی بدون نگرانی از چاق شدن می‌توانند آن را مصرف کنند. لازم به ذکر است این گیاه با اینکه اثر کاهندگی بر قند خون دارد، تاثیری بسیار ناچیز بر HbA۱C (هموگلوبین گلیکوزیله) دارد.

وقتی صحبت از آنتی‌بیوتیک‌ها به میان می‌آید، داروهای طبیعی خوش می‌درخشند! بااینکه صدها آنتی‌بیوتیک طبیعی با درجه قدرت‌های متفاوت وجود دارد، اما اینجا به ۴ مورد از بهترین آنها اشاره می‌کنیم:

روغن مرزنگوش

پادشاه آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی روغن مرزنگوش است که تحقیقات مختلف تاثیر آن را اثبات می‌کنند. البته، در این مورد هم مثل چیزهای دیگر، میزان قدرت محصول قابل‌تغییر است به همین دلیل بهتر است قبل از خریداری حتماً در مورد آن تحقیق کنید. در سه تحقیق که توسط پاول بلاشی (Paul Belaiche) انجام گرفت، مشخص شد که روغن مرزنگوش ۹۶ درصد از همه باکتری‌های پنوموکوک، ۹۲ درصد از باکتری‌های نایسریا، پروتئوس و استافیلوکوک را از بین می‌برد. بعضی رشته‌های نایسریا در بیماری‌هایی مثل سوزاک یا مننژیت مسئول است. پروتئوس نیز نوعی عفونت روده است و استافیلوکوک مسئول برخی انواع مسمومیت‌های غذایی است. روغن مرزنگوش ۸۳٪ از استپتوکوک‌ها و ۷۸٪ از انتروکوک‌ها را که با گلودرد استرپتوکوکی، تب مخملک، تب روماتیسمی، سندرم شوک سمی، کیست، عفونت‌های زخمی و آنورکسیا در ارتباط هستند را نیز از بین می‌برد.

عصاره برگ زیتون

برگ زیتون، مثل بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی دیگر، یک ضدویروس خوب هم هست و این باعث می‌شود وقتی با نوع یک میکروب به خوبی آشنایی نداریم، انتخابی فوق‌العاده باشد. دکتر لی در دپارتمان علوم پزشکی در دانشگاه CHA کره، دریافتند که عصاره برگ زیتون درمقابل میکروب‌های مختلف بسیار قوی عمل می‌کند. علاوه‌براین، تحقیق آنها نشان داده است که برگ زیتون قدرت از بین بردن رادیکال‌های آزاد را هم دارد. رادیکال‌های آزاد با پیری و بیماری در ارتباط هستند.

سیر

سیر که یک آنتی‌بیوتیک‌ طبیعی، ضدقارچ و ضدویروس قوی است، ماده‌غذایی است که حتماً باید به برنامه‌غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. سیر که حاوی پتاسیم و ژرمنیوم، دو ماده‌معدنی که موجب بهبود سلامتی می‌شوند، می‌باشد، به ترکیبات سولفوری خود به‌ویژه آلیسین نیز معروف است. اینها موادشیمیایی گیاهی اصلی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کنند. پس زمانش رسیده است که چند تکه سیر در سوپ، سالاد و غذای موردعلاقه‌تان بیندازید و از فواید بسیار آن بهره‌مند شوید. مصرف پودر سیر را فراموش کنید زیرا بیشتر فواید آن از بین رفته است.

چای سبز

یکی از ترکیبات فعال موجود در چای سبز، اپیگالوکاتچین گالات (EGCG)، در تحقیقات عاملی بسیار موثر دربرابر برخی باکتری‌های دهانی شناخته شده است. ازآنجاکه چای سبز فواید بسیار زیاد دیگری برای سلامتی دارد، مثل توانایی عالی آن در تجزیه چربی ذخیره در بدن، خیلی خوب است که برای بهره بردن از قدرت آنتی‌بیوتیک آن نیز حتماً به برنامه غذایی‌تان اضافه شود. برای گرفتن بهترین نتیجه از آن، حتماً موقع نوشیدن آن را در دهانتان بچرخانید.

 

 

تاثیر زمان غذاخوردن در کاهش وزن

براساس نتایج تحقیقات جدید، به تعویق انداختن زمان صرف وعده ناهار برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند این فرآیند را بسیار دشوارتر می‌کند.افرادی که پیش از ساعت 3 بعد ازظهر وعده ناهار خود را صرف می‌کنند 30 درصد بیشتر از افرادی که بعد از ساعت 3 ناهار می‌خورند، وزن کم می‌کنند.نتایج این تحقیقات با بررسی گروهی متشکل از 420 نفر در یک رژیم 20 هفته‌ای مشخص شده است.نیمی از افرادی که در این تحقیقات شرکت کرده بودند وعده ناهار به عنوان بزرگترین وعده روزانه را پیش از ساعت 3 و نیمی دیگر پس از ساعت 3 صرف کردند.افرادی که زودتر غذا خوردند به طور متوسط 9 کیلوگرم وزن کم کردند، یعنی 2 کیلوگرم بیشتر از افرادی که دیرتر غذا خوردند.محققان بیمارستان بریگهام و زنان در بوستن و دانشگاه مورسیا با بررسی 420 نفر از افرادی که دارای اضافه وزن بودند در یک رژیم 20 هفته‌ای برنامه درمانی کاهش وزن آنها را در اسپانیا پیگیری کردند.دکتر فرانک شیر، از بیمارستان بریگهام و زنان اظهار داشت: این نخستین تحقیق در سطح وسیع است که نشان دهنده تأثیر کاهش وزن برحسب ساعت غذاخوردن است.وی افزود: این نتایج نشان می‌دهد افرادی که دیرتر غذا می‌خورند از سرعت کاهش وزن کمتری برخوردارند و کاهش وزن آنها نسبت به گروه اول کمتر است، به این معنا که زمان خوردن وعده‌های غذایی بزرگ باید به عنوان یک عامل مهم در برنامه کاهش وزن در نظر گرفته شود.در این تحقیق افراد شرکت کننده به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول افرادی بودند که زودتر از ساعت 3 و گروه دوم افرادی بودند که پس از ساعت 3 غذا می‌خوردند. شرکت کنندگان در این تحقیق 40 درصد کالری‌های روزانه خود را به وعده ناهار اختصاص داده بودند.گروه اول غذای خود را در هر زمانی پیش از ساعت 3 صرف می‌کردند و گروه دوم پس از ساعت 3. بعد از این زمان 20 هفته‌ای محققان به این نتیجه رسیدند که میزان کاهش وزن گروه دوم نسبت به اول بسیار کمتر بوده است.این در حالی است که محققان به این نتیجه رسیدند که ساعت سایر وعده‌های غذایی نقشی در کاهش وزن ایفا نمی‌کند.نتایج این تحقیقات در مجله بین‌المللی چاقی منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد