کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

اثرات کربوهیدرات و پروتئین موجود در نوشیدنی های ورزشی

در طی تمرینات ورزشی طولانی مدت، به ویژه در هوای گرما، بدن ورزشکاران مقدار زیادی از مایعات و نمک را طریق عرق از دست می دهد. علاوه بر این، ذخایر کربوهیدرات عضلات بدن در ورزش طولانی مدت تخلیه می شوند. بنابراین آب و الکترولیت موجود در اکثر نوشیدنی های ورزشی می تواند اثرات کم آبی و خطرات ناشی از کمبود سدیم در زمان ورزش طولانی مدت را کاهش دهد. علاوه بر این، کربوهیدرات موجود در نوشیدنی ها انرژی و سوخت اضافی برای ادامه تمرین به ورزشکار می دهد تا مدت زمان بیشتری به تمرین بدنی بپردازد.


اخیراً مطالعات نشان داده که ورزشکاران می توانند عملکرد استقامتی خود را با مصرف نوشیدنی ورزشی در طی ورزش، به ویژه در فعالیت های طولانی مدت (بیش از دو ساعت) با شدت متوسط ( زیر بیشینه ) بهبود بخشند. اکثر دستورالعمل های توصیه مصرف نوشیدنی ورزشی را با 4 الی 8 درصد کربوهیدرات در فواصل منظم در طول ورزش و تحت شرایط آزمایشگاهی، 600 الی 1400 میلی لیتر مایع و 30 الی60 گرم کربوهیدرات در هر ساعت به نظر می رسد کارایی اجرای ورزشی را به حداکثر می رساند.

نوشیدنی های ورزشی نیز می تواند باعث تسهیل و ترقی فرآیند بازگشت به حالت اولیه ( Recovery ) پس از تمرینات بدنی سنگین گردد، این امر به ویژه با بهبودی ذخایر کربوهیدرات عضلات بدن پس از ورزش سنگین به وقوع می پیوندد. در پژوهشی که در دانشگاه بیرمنگام انجام شد، دوچرخه سواران پس از هشت روز تمرین شدید، در حالی که کربوهیدرات را به مقدار کم و یا زیاد در طی تمرین و بلافاصله پس از آن مصرف نمودند، هنگامی که مصرف نوشیدنی های ورزشی، با مقدار کافی کربوهیدرات بود (6 درصد در طی ورزش، 20 درصد بعد از ورزش)، دوچرخه سواران توانایی حفظ عملکرد بهتر، در استقامت خود داشتند، فشار بدنی کمتری احساس می کردند، و علائم کمتری از بیش تمرینی ( Overtraining ) در آنها دیده شد. در انتهای قسمت اول می توان خاطر نشان کرد که به نظر می رسد هنگامی که ورزشکاران در حال انجام تمرینات (و یا مسابقات ) سنگین استقامتی ( Heavy Endurance Training ) هستند، نوشیدنی های ورزشی که حاوی کربوهیدرات کافی می باشند، می توانند در جهت بهبودی و ارتقاء کارایی استقامتی آنان مؤثر باشد.


منابع

1. J Appl Physiol 2004; 97:1245-1253

2. Int J Sport Nutr Exerc Met 2003; 13: 388-401.

3. Med Sci Sports Exerc 2004; 36:1233-1238.

4. Ghosh, Asok Kumar, et al. (2009- In Press). Combination of sago and soy protein supplementation during endurance cycling exercise can improve subsequent high intensity endurance capacity. Intl. J Sports Nutr. and Exerc. Meta.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد