کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

مختصری در مورد انواع آمینو اسیدها

هیستیدین

هیستیدین نقش حیاتی در فرایند متابولیکی ساختن پروتئین دارد . سطح این آمینو اسید در ادرار مبین وضعیت کلی سیستم عضلانی است . سطوح پایین هیستیدین همچنین در ارتباط تنگاتنگ با روماتیسم مفصلی است .

آرژینین

ورزشکاران آرژینین را به طور وسیع به عنوان یک ماده محرک آزاد کردن هورمون رشد مصرف می کنند که سودمندی آن در حال حاضر مورد بحث و اختلاف است. هیچ کس تا کنون به طور قطع ثابت نکرده است که افزایش کمی در سطح هورمون رشد تاثیر آنابولیک ( بافت ساز) قابل توجهی داشته باشد . در افراد چاق استفاده ازآرژینین به عنوان آنابولیک آن قدر همگانی شده که مقادیر بالای آن که اغلب باعث بروز مسمومیت با آمونیاک در بدن میشود در ادرار مصرف کنندگان قهار مشاهده می شود . آمونیاک بر اثر تشکیل اوره ناشی ازمصرف پروتئین یا آمینو اسید اضافه ایجاد می شود . در این حالت رژیم کم پروتئین همراه با مصرف آب فراوان توصیه می شود .

با آنکه بسیاری ازطرفداران استفاده از مکمل های آرژینین ادعا می کنند که این آمینو اسید فواید بسیاری در رشد عضلات دارد اما در مصرف آن باید احتیاط کرد .

گلیسین

گلیسین کوچکترین آمینو اسید است و منبع نیتروژن اصلی برای ساخت آمینو اسید غیر ضروری است . در ضمن در ساختمان گلبولهای قرمز خون نقش مهمی دارد . یک مورد استفاده بالینی از گلیسین در کنترل افسردگی است . همان طور که گلوکز نیاز به RNA وDNA دارد . کراتین نیز

که یک منبع عمده تامین انرژی عضلانی است براساس ساخته شدن نیاز به گلیسین دارد . مهمترین علامت کمبود گلیسین از دست دادن انرژی است .

لیزین

سطح پایین لیزین باعث افت سنتز پروتئین شده و روی تشکیل کلاژن و عضله تثیر می گذارد . لیزین و ویتامین C با یکدیگر ال کارنیتین را می سازند که سلولهای عضلانی را قادر به مصرف اکسیژن می کند . این خاصیت لیزین را به یک ماده منحصریه فرد برای ورزشهای استقامت تبدیل کرده است .

پرولین

پرولین مثل لیزین در تشکیل کلاژن نقش دارد . سطوح بالای آمینو اسید پرولین در ادرار نشان دهنده آسیب بافت همبند است . پرولین همچنین در سوخت و ساز و تولید انرژی عضلانی نقش دارد و اگر کمبود آن وجود داشته باشد فرد به خستگی دچار می شود .

سیستین

سیستین جزء اصلی سیستم انتی اکسیدان بافتی است ، اگر چه آنتی اکسیدان ها و عملکرد آن ها در بدن هنوز در مرحله تئوری است . بر اساس این تئوری رادیکال های آزاد مولکول های شمیایی کوچک و سمی ، از طریق تنفس یا خوردن وارد بدن می شوند یا اینکه داخل بدن ساخته می شوند . این مواد ففادر هستند سلول ها و بافت ها را تخریب کرده و باعث پیری زود رس ، کاهش قدرت و انرژی شده و ترمیم را به تاخیر می اندازد . گفته می شود این مواد یا اتم ها که رادیکال نامیده می شود با اکسیژن ترکیب شده و رادیکال هایی آزاد را می سازد . پس آنتی اکسیدان در واقع ماده ای است که باعث تسریع در ترمیم ، کاهش درد ناشی از التهاب ، به تاخیر انداختن پیری ، کاهش التهاب ناشی از آسیب و تقویت بافت همبند می شود .

گلوتامیک اسید

گلوتامیک اسید یک عامل مهم در تولید انرژی است . و در حضور ویتامین B6 نیاسین ، (B3) و منیزیوم عمل میکند.

آلانین

آلانین یک مولد انرژی است و به تنظیم قند خون نیز کمک می کند . آلانین در عضلات و از آمینو اید های زنجیری شاخه دار ساخته می شود و هنگام تمرین در ادرار آزاد می شود . کمبود مزمن این آمینو اسید باعث تحلیل رفتن عضلات و عدم گلوکز می شود ؛ ولی با استفاده از مکمل هایی که محتوی آمینو اسید های زنجیری شاخه دار هستند قابل پیشگیری است .

سرین

سرین که در بدن به سیستین تبدیل می شود در تولید انرژی سلولی اهمیت زیادی دارد . استیل کولین که یک انتقال دهنده عصبی است و در حافظه نقش دارد برای ساخته شدن به سرین نیاز دارد . سرین از توئونین که یک آمینو اسید ضروری است ساخته می شود . در کمبود سرین علاوه بر استفاده از مکمل های حاوی آن باید از ویتامین B6 ، منیزیوم و فسفر هم استفاده شود .

ترئونین

استفاده بیش از حد ترئونین، همان طور که در مورد آرژینین هم گفته شد باعث تولید زیاد اوره و به تبع آن مسمومیت با آمونیاک می شود . برای اینکه ترئونین به طور مؤثر به مصرف برسد ، به وییتامین B6 ، منیزیوم و نیاسین نیاز دارد . سرین و گلیسین هر دو می تواند از این آمینو اسید ساخته شود . کمبود آن باعث کاهش انرژی فرد می شود .

متیونین

متیونین به دفع مواد زائد سمی از کبد و باز سازی بافت کبد و کلیه کمک می کند ، در سلامت ریشه مو مؤثر است و می تواند به عنوان یک عامل ضد استرس مؤثر باشد .

فنیل آلانین

فنیل آلانین به شکل فنیل آلانین d.l. فعالتر است و در درمان افسردگی و تقلیل درد مورد استفاده دارد .

تریپتوفان

تریپتوفان باعث ترشح یک انتقال دهنده عصبی در مغز به نام سروتونین می شود . به همین خاطر یک عامل خواب آور خیلی مؤثر است . به علاوه سروتونین به کاهش اثرات سوء استرس و افسردگی کمک می کند و مستقیماً در تنظیم آهنگ بیولوژیک روزانه درگیر است .

آسپارتیک اسید

آسپارتیک اسید در تبدیل هیدرات کربن به گلوکز و سپس به گلیکوژن که منبع اصلی انرژی است ، نقش دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد