کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

کنترل ایدز با پایبندی به اصول اخلاقی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



مصرف شیشه وایدز http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg



در آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت و برنامه مشترک ایدز سازمان ملل که در ماه گذشته منتشر شد، تا پایان سال 2011 میلادی ما شاهد کاهش موارد ابتلا به HIV در جهان بودیم، اما پیش بینی می‌شود تا پایان 2011، دو میلیون و 500 هزار نفر مورد ابتلای جدید HIV اتفاق افتاده باشد. مطابق همین گزارش تعداد کل مواردی که با HIV زندگی می‌کنند هم اکنون 34 میلیون نفر در جهان است. شیوع HIV در جهان 8 در ده هزار نفر یعنی حدود 0/80 درصد است. در افریقای جنوب صحرا یک نفر از هر 20 نفر بوده است که حدود 5 درصد است. در اروپای شرقی، حوزه کارائیب، آسیای مرکزی حدود یک درصد است که بعد از جنوب صحرای آفریقا بیشترین درگیری را دارد و وضعیت بسیار بسیار بحرانی است.صداقت خاطر نشان کرد: استفاده از این مواد منجر به اختلالات جنسی می‌شود که البته این افزایش کاذب است و فرد در هر بار مصرف با آن مواجه می‌شود. افزایش تماسهای جنسی با غیر از همسر، تماس جنسی با همجنس، تشویق شریک جنسی به استفاده از مواد، تماس جنسی گروهی نیز از جمله تبعاتی است که منجر به افزایش HIV می‌شود.وی افزود: یکی از عوارض مهم مصرف شیشه، ایجاد اعتیاد جنسی در فرد است. فرد معتاد می‌شود به اینکه هر بار بخواهد ارتباط جنسی برقرار کند باید شیشه مصرف کند. در این شرایط تصمیم گیری برای ارتباط جنسی و استفاده از لوازم پیشگیری منحل می‌شود و فرد به سرعت می‌تواند در معرض HIV قرار بگیرد.

کنترل ایدز با پایبندی به اصول اخلاقی

مهمترین راه های انتقال بیماری ایدز تزریق سرنگ آلوده، انتقال خون، رابطه جنسی و انتقال مادر به کودک است و رعایت موارد پیشگیری می تواند به کنترل بیماری کمک کند.با توجه به شرایط جامعه بهترین استراتژی پایبندی به اصول اخلاقی و خانوادگی است، به علاوه اینکه باید عوامل اقتصادی و اجتماعی تشدیدکننده پدیده اعتیاد و رفتارهای پرخطر را کنترل کرد.توجه به محیط های پرخطر مثل محیط زندان، امر بسیار مهمی است که کمک شایانی به کنترل این بیماری می کند.زمانی زندان به محیطی برای انتقال ایدز تبدیل شده بود؛ اما در چند ساله اخیر با هماهنگی های صورت گرفته و کارهایی که در محیط زندان ها انجام شد، تقریبا این معضل کنترل شده است، البته نه کاملاً ولی تاحدودی ارتباط بین زندان و معاونت های بهداشتی در معرفی افرادی کهHIV مثبت هستند، وجود دارد و این افراد پس از خروجشان از زندان به برخی مراکز بهداشتی مراجعه می کنند و تحت مراقبت قرار می گیرند و تاحدودی کار پیش رفته است؛ اما به هر حال اعتیاد یک پدیده در حال رشد است و باید کنترل شود. پدیده مصرف داروهای آمفتامینی و داروهای محرک که جوانان با مصرف آنها در معرض هرگونه رفتارهای پرخطر بدون اینکه خودشان متوجه شوند قرار می گیرند، نیز بسیار خطرناک است. متاسفانه افراد تحت تاثیر مصرف مواد می توانند رفتار جنسی پرخطر داشته باشد و یا رفتار های پرخطر دیگر مثل پرتاب کردن خود از یک بلندی. بنابراین مصرف این داروها در کنار موادمخدری مثل شیشه، کراک و خیلی چیزهای دیگری که متاسفانه در جامعه رواج پیدا کرده، به افزایش ایدز دامن می زند و کنترل اینها می تواند به پیشگیری از این بیماری بینجامد.عدم رابطه جنسی خارج از نظام خانواده، قدم برزگی در کنترل این ویروس است.درحال حاضر سن ازدواج در کشور ما افزایش پیدا کرده و کاهش آن می تواند موثر باشد، که البته وابسته به خیلی از عوامل اقتصادی، اجتماعی، رفاهی و خیلی چیزهای دیگر جامعه است که به بخش های مختلف توسعه مربوط می شود.

افرادی که به هر دلیلی رابطه پرخطر دارند و درگیر آسیب های اجتماعی شده اند، در کشور ما در استراتژی کاهش آسیب ها قرار گرفته اند.این استراتژی به دنبال راهکاری برای کنترل بیماری میان افرادی که به هر دلیلی رابطه جنسی و رفتارهای پرخطر دارند، است و به آنها رابطه جنسی محافظت شده و یا استفاده از سرنگ یک بار مصرف را توصیه می کند.کسانی که می خواهند رفتار جنسی داشته باشند، باید بدانند که شخص مقابل از نظر رفتاری ناشناس است. ممکن است سابقه رفتارهای پرخطر در آنها وجود داشته باشد و یا زن تن فروش باشند. حتماً توصیه می شود که از وسایل حفاظتی مثل کاندوم استفاده کنند. مصرف کاندوم توانسته است بالاتر از 95 درصد انتقال ایدز را کاهش دهد. کسانی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند، باید به مراکز مشاوره استان و برخی شهرستان ها مراجعه کنند تا در این مراکز مشاوره شوند.آزمایش های رایگان برای این افراد در نظر گرفته شده است و در صورت تایید بیماری ایدز، مورد مراقبت رایگان قرار می گیرند و اطلاعات آنها کاملاً به صورت محرمانه خواهد ماند.درخصوص معتادان تزریقی در ابتدا ترک اعتیاد یا عدم استفاده از سرنگ های مشترک توصیه می شود. خوشبختانه در این زمینه وزارت بهداشت دو استراتژی دارد؛ اولین استراتژی ایجاد مراکز (TIC) است که معتادان تزریقی به آنجا مراجعه می کنند و سرنگ یک بار مصرف در اختیار آنها قرار می گیرد و به صورت بهداشتی تزریقشان را انجام می دهند. استراتژی دوم درمان معتادان تزریقی با متادون است؛ آنهایی که معتاد تزریقی هستند با مراجعه به این مراکز اقامتی تحت درمان با متادون قرار می گیرند و حسنش این است که دیگر آن رفتار تزریقی را نخواهند داشت.آموزش های مورد نیاز جامعه باید به عنوان یکی از استراتژی های مهم رسانه های جمعی در نظر گرفته شود. رسانه ها باید صورت مسئله را ببینند و بحث های آموزشی برای گروه های مختلف داشته باشند.باید در این زمینه اقدامات اساسی و آموزشی صورت بگیرد. حتی ممکن است افراد مبتلا به ایدز شناسایی شوند، ولی تنها با آموزش می توان عوارض بعدی این بیماری که معمولاً به همراه هپاتیت است را کاهش داد. در شیراز براساس تحقیقات صورت گرفته حدود 80 درصد معتادان تزریقی ما هپاتیت C هم دارند که اگر رفتارهای پرخطر داشته باشند، به راحتی می توانند این بیماری را به شریک جنسی خود منتقل کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد