کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

استرس وافسردگی در زمستان

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



استرس وافسردگی در زنانhttp://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg



بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنان در طول فصل زمستان بیشتر دچار احساس غمگینی و افسردگی می‌شوند و در روزهای ابری و بعدازظهرهای تاریک ماه‌های سرد تمایل بیشتری به خوردن پیدا می‌کنند و برای خارج‌شدن از منزل رغبت کمتری دارند. این تغییر رفتارها درواقع علائم افسردگی فصلی هستند که احتمال بروز آنها در زنان به مراتب بیشتر از مردان است.  مطالعات نشان می‌دهد که زنان در روزهای سرد و تاریک دو برابر بیشتر از مردان تمایل به خوردن وعده‌های غذایی سنگین به‌ویژه نشاسته و کربوهیدرات‌ دارند. همچنین زنان بیشتر در این شرایط به عادات غذایی ناسالم روی می‌آورند و ماندن در خانه را ترجیح می‌دهند. بیشتر مردم در فصل زمستان به دلیل کاهش نور خورشید و کاهش دمای هوا دچار تغییرات خلقی می‌شوند و عده قابل‌توجهی نیز به نوعی افسردگی موسوم به اختلال افسردگی فصلی (SAD) مبتلا می‌شوند که عامل اصلی آن کاهش تماس با نور خورشید در روزهای ابری است. ‌ کمبود نور خورشید در فصل زمستان موجب به‌هم خوردن مواد و ترکیبات شیمیایی در مغز می‌شود و ساعت بیولوژیک بدن را آشفته می‌سازد. نتیجه این تغییرات افزایش ترشح هورمون ملاتونین است که در ایجاد احساس خستگی و آماده شدن برای خواب نقش دارد. از سوی دیگر کاهش نور در روز موجب کاهش ترشح هورمون سروتونین می‌شود که نقش آن در ایجاد احساس شادی و میل به تحرک است. ظاهرا این تغییرات هورمونی در زنان بیش از مردان اتفاق می‌افتد. به این ترتیب روانشناسان توصیه می‌کنند که زنان برای جلوگیری از افت خلق تا حد امکان در روزهای روشن فصل زمستان بیشتر در تماس با نور خورشید قرار بگیرند یا در داخل ساختمان و منزل بیشتر کنار پنجره بروند یا مدت زمانی را در اتاق‌ها و مکان‌های پرنورتر مثل گلخانه‌ سپری کنند.


 

خاصیت ضد افسردگی گوجه‌فرنگی

روانپزشکان در یک مطالعه جدید ادعا کرده‌اند که خوردن چند نوبت گوجه‌فرنگی در هفته، احتمال بروز علائم افسردگی را تا حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. این متخصصان با بررسی اطلاعات مربوط به وضعیت بهداشت روانی و عادات تغذیه‌ای در یک هزار مرد و زن 70ساله و مسن‌تر به این نتایج دست یافته‌اند افرادی که در طول هفته دو تا شش نوبت گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنند 46درصد کمتر از اشخاصی که کمتر از یک نوبت در هفته گوجه‌فرنگی می‌خورند در معرض ابتلا به افسردگی هستند. خوردن روزانه گوجه‌فرنگی خطر ابتلا به افسردگی را 52‌درصد کاهش می‌دهد. سایر میوه‌ها و سبزی‌ها در این زمینه به اندازه گوجه‌فرنگی مفید و موثر نیستند و تاثیرات مشابه در کاهش خطر بروز افسردگی ندارند ‌گوجه‌فرنگی منبع غنی از آنتی اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر برخی از بیماری‌ها حفاظت می‌کنند. خوردن مواد غذایی دیگری چون کلم پیچ، پیاز، هویج یا کدو حلوایی تاثیر چندانی در بهبود سلامت روانی ندارند یا کاملا بی‌تاثیر هستند. گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی موسوم به لیکوپن است که این میوه جالیزی را قرمز رنگ می‌کند و در عین حال در کاهش خطر بروز سرطان پروستات و حملات قلبی تاثیر چشمگیر دارد. گروهی از متخصصان چینی و ژاپنی به سرپرستی دکتر کایجون نیو از کارشناسان علوم پزشکی دانشگاه طب تیانجین در چین در این مطالعات به بررسی تاثیر لیکوپن روی بهداشت روانی افراد پرداختند. آنها تاثیر لیکوپن را در کاهش استرس اکسیدیته یا آسیب احتمالی به نورونهای سالم ارزیابی کرده و به نتایج فوق دست یافتند. آنها می‌گویند هنوز دقیقا مطمئن نیستند که تاثیر ضد افسردگی گوجه‌فرنگی به طور مستقیم با لیکوپن مرتبط باشد و انجام مطالعات بیشتر برای شناخت جزئیات این ارتباط ضروری است.

 

رابطه استرس و کولیت عصبی

 

10 تا 20 درصد مردم به کولیت عصبی روده مبتلا هستند. این بیماری خود را به صورت درد در ناحیه شکم و اختلال در اجابت مزاج نشان داده و در دهه دوم، سوم و چهارم زندگی شیوع بیشتری دارد. اختلال در اجابت مزاج خود را به صورت اسهال یا یبوست مداوم، نفخ شکم، اتساع معده، بزرگی شکم، سوزش سردل و یا اسهال و یبوست متناوب نشان می‌دهد. حدود 30 درصد از بیماران علائم بسیار خفیفی از بیماری داشته و معمولا مشکل خود را طبیعی می‌پندارند اما نزدیک به 60 درصد نیز علائمی‌با شدت متوسط دارند که بیشتر مراجعان به مطب‌ها را این گروه تشکیل می‌دهند. از آنجا که این بیماری مزمن است ممکن است سال‌ها همراه بیمار باشد. تاکنون علت خاصی برای این بیماری شناسایی نشده و تنها مجموعه‌ای از علل محیطی و ژنتیکی به عنوان عواملی که در بروز بیماری نقش دارند، معرفی می‌شوند. برخی از افراد به دلایل ژنتیکی و جنبه‌های روحی و روانی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. همچنین برخی عوامل محیطی مانند تغذیه نامناسب و استرس‌هایی که از بیرون به فرد وارد می‌شود در بروز این بیماری نقش دارند. تفاوت کولیت عصبی با کولیت زخمی، کولیت زخمی‌بسیار کمتر از کولیت عصبی بوده و از هر 1000 نفر، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. همچنین کولیت زخمی ‌برخلاف نوع عصبی آن التهابی بوده و روی چشم و ستون فقرات، کبد و صفرای فرد اثرات بسیار بدی می‌گذارد به صورتی که ممکن است منجر به کوری فرد یا از کار افتادن کبد بیمار شوند. دردهای کلیه، افسردگی، اضطراب، و اختلالات عصبی نیز از علائم کولیت زخمی‌هستند که در افرادی که کولیت عصبی دارند، دیده نمی‌شود کولیت عصبی به هیچ عنوان خطرناک نیست، این بیماری هیچ‌گاه تبدیل به بیماری‌های جدی مانند سرطان، زخم روده و خون‌ریزی نمی‌شود و تاثیری در طول عمر افراد ندارد بنابراین بیماران نباید به دلیل مزمن بودن این بیماری، داروها را قطع کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد