کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سلامت روان، حاصل رضایت شغلی

سلامت روان، حاصل رضایت شغلی

کار کردن اگرچه لذت بخش است اما هستند آدم‌هایی که یک درد مشترک دارند و درد این‌ها، نارضایتی از شغل و لذت‌نبردن از محیط کار است.

کار

یکی مدام آه می‌کشد، یکی دست را زیر چانه می‌زند و روی کاغذهای چیده‌شده روی میز خط‌های کج و معوج می‌کشد و وقت می‌کُشد، یکی مرتب از پشت میز کار بلند می‌شود و با همکاران بخش‌های مختلف درِ گوشی حرف می‌زند و از هر دری گلایه می‌کند، یکی رفتن به جهنم از آمدن به محل کار برایش خوشایندتر است، دیگری تا مشغول کار است، مدام خودخوری می‌کند و به امید تمام‌شدن زمان کار، ساعت را نگاه می‌کند، آن دیگری زیاد از حد غرغر می‌کند و آن یکی تا فرصتی بیابد از محل کار جیم می‌شود و شاید هم هفته‌ای چند بار با دیگران بگو مگو می‌کند.

همه این آدم‌ها یک درد مشترک دارند و درد این‌ها نارضایتی از شغل و لذت‌نبردن از محیط کار است.

اگر آدم‌ها کارشان را با علاقه انتخاب کرده باشند و از روی اجبار به سمت شغلی نرفته باشند، حتی اگر محیط کار، ناملایماتی هم برایشان داشته باشد آن‌ها به جای ابراز نارضایتی، با شرایط سازگار می‌شوند.

استعدادهای ناشناخته

ضرورت کشف استعدادها و توانایی‌هایی که هر فرد با آن‌ها زاییده می‌شود، فقط تبلیغ شرکت‌های کشف استعداد و متخصصان استعدادیاب نیست، بلکه شناخت هر فرد از توانایی‌هایش نیازی جدی است که اگر به آن اهمیت داده نشود، می‌تواند به نارضایتی شغلی منجر شود.

نارضایتی شغلی بدون علت به وجود نمی‌آید، گاهی ممکن است این نارضایتی به خاطر انتخاب شغلی باشد که تناسبی با توانایی‌های فرد ندارد.

نارضایتی شغلی بدون علت به وجود نمی‌آید، گاهی ممکن است این نارضایتی به خاطر انتخاب شغلی باشد که تناسبی با توانایی‌های فرد ندارد، مثلاً کسی برای انجام کارهای هنری خلق‌شده، اما به اجبار خانواده یا شرایط اجتماعی در رشته حسابداری تحصیل می‌کند، یا برعکس کسی به حسابداری علاقه دارد و این رشته را با عشق ادامه داده، اما وقتی نوبت انتخاب شغل می‌شود، به علت محدودیت‌های بازار کار در شغلی غیر مرتبط مشغول می‌شود. پس طبیعی است که این دو گروه، هر دو به ویژه اگر آدم‌های حساسی باشند، در محیط کار احساس نارضایتی می‌کنند و هر روز با فشارهای روانی ناشی از این نارضایتی روبه‌رو می‌شوند.

کار
مدیران ناکارآمد، همکاران معترض

برخی مدیران، مدیریت را با ریاست و تدبیر را با داد و فریاد و تنبیه اشتباه می‌گیرند؛ این‌ها در هر محیط کاری که باشند حس نارضایتی را به نیروی انسانی تزریق می‌کنند.

این دسته از مدیران سلامت روانی کارمندان شان را به خطر می‌اندازند، چون شاغلان در یک محیط کار، نیاز به حس احترام و به دست آوردن جایگاه متناسب با شأن خود دارند و باید مطمئن باشند بیشتر کار کردن آن‌ها مترادف با رسیدن به مراتب بالاتر است.

داشتن همکاران معترض و ناراضی را نیز منشأ اختلال در سلامت روان افراد می‌دانند و همنشینی ‌با آن‌ها را ابزار تولید استرس و سرمنشأ دچار شدن به بیماری‌های جسمی تلقی می‌کنند.

در تمام محیط‌های کاری، کسانی هستند که تیپ شخصیتی‌شان معترض است. آن‌ها نسبت به همه چیز اعتراض دارند و حتی اگر همه‌ چیز روبه‌راه باشد، باز هم موضوعی برای اعتراض و گله پیدا می‌کنند. طبیعی است اگر افراد در محیط کار با چنین کسانی همکاری نزدیک داشته باشند، منفی‌گرا شده و برخوردهای نادرست شان بر آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد و حس نارضایتی را به آن‌ها منتقل می‌کند. بی‌شک، ایجاد استرس در افراد و داشتن تنش‌های درونی و اضطراب، پیامد حتمی همنشینی با چنین آدم‌هایی است.

کسانی که می‌بینند اگر شغل شان چند ایراد دارد، اما در عوض منبعی برای درآمد است، یا این شغل باعث ایجاد وجهه و جایگاه اجتماعی برایشان می‌شود، پس با ایرادات آن کنار می‌آیند تا با استفاده از محسنات شغل، به درجات بالاتر برسند.

برخی اختلال شخصیت دارند

برخی آدم‌های منفی‌گرا که همه‌چیز را با عینک بدبینی می‌بینند، اختلال شخصیت دارند. این افراد را در زمره شخصیت‌های ضد اجتماعی (که افرادی همواره ناراضی‌اند)  جا می‌دهند. برخی معترضان نیز بیماران پارانوییدی هستند که ذهن شان مملو از افکار بدبینانه و منفی است و منفی نشان دادن محیط کار و حتی بد جلوه دادن اتفاقات خوب، از ویژگی‌های آن‌هاست. دوری کردن از چنین اشخاصی بهترین راه برای نجات روان و حرکت به سمت سلامت جسمی و روانی است.

به خاطر سلامت روان، سازگار شو

«یا زنگی زنگ یا رومی روم»؛ شاید بشود این نسخه باستانی را برای افراد شاغل که در معرض نارضایتی شغلی قرار دارند، پیچید.

محیط کار

روان‌شناسان عقیده دارند آدم‌های باهوش و با درایت کسانی هستند که شرایط موجود را می‌سنجند و بر اساس واقعیت‌ها تصمیم می‌گیرند. مثلاً کسانی که می‌بینند اگر شغل شان چند ایراد دارد، اما در عوض منبعی برای درآمد است، یا این شغل باعث ایجاد وجهه و جایگاه اجتماعی برایشان می‌شود، پس با ایرادات آن کنار می‌آیند تا با استفاده از محسنات شغل، به درجات بالاتر برسند.

به بیان دیگر، دیدن جلوه‌های مثبت یک شغل، بهترین روش برای سازگار شدن با محیط کار است، همان‌طور که تعریف کردن یک هدف برای خود و تلاش برای رسیدن به آن نیز بهترین انگیزه برای پذیرش ادامه شغل در محیط مورد نظر است.

این نسخه برای همه افراد تجویز نمی‌شود، چون برخی شرایط کاری از حد تحمل برخی افراد خارج است و می‌تواند به تشدید استرس و در نهایت افسردگی و بیماری‌های جسمی ناشی از آن منتهی شود. به همین علت به چنین افرادی که حاضرند به خاطر استرس‌های شغلی، عطای آن را به لقایش ببخشند، توصیه می‌کنند در صورت امکان، هر چه سریع‌تر آن محیط را ترک کنند و به متعادل کردن کفه سلامت روانشان بیندیشند.

رفتار با کارکنان بحران زده!

چگونه در بحران‌ها به کارکنان انگیزه بدهیم؟

در شرایط سخت و دشوار اقتصادی معمولاً همه در محل کار استرس دارند و عصبی هستند. مدیران باید به کارکنان کمک کنند تا آرامش خود را در این شرایط حفظ کنند و کارهای خود را با تمرکز انجام دهند و انگیزه خود را از دست ندهند. فراموش نکنید که تنها یک یادداشت یا سخنرانی برای این کار کافی نیست.

مدیریت

در این شرایط هیچ گونه تمرین یا روش خاصی برای ایجاد یک تیم قوی نمی‌تواند به طور کامل اعتماد به نفس از دست رفته را در محل کار بازگرداند. اما راه‌هایی برای کمک به حفظ بهره‌وری وجود دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

به صورت غیر رسمی صحبت کنید

هر فردی به گونه‏ای متفاوت از سایرین با استرس برخورد می‌کند، بنابراین مدیران به یک رویکرد فرد محور نیاز دارند. مدیران باید برای فهمیدن نیاز هر کدام از کارکنان، برطرف کردن استرس و حفظ آرامش، با آنان به صورت غیر رسمی صحبت کنند.

همیشه پذیرای کارمندان باشید

کارکنان ممکن است به صورت مکرر به اطمینان و پشت گرمی شما نیاز پیدا کنند. سعی کنید قسمتی از زمان خود را به آن‌ها اختصاص دهید و با آن‌ها صادق و روراست باشید. اگر شما نمی‌توانید کاری را به طور حتم انجام دهید، به آن‌ها قول صد درصد ندهید. رک باشید اما طوری رفتار کنید که بفهمند ممکن است موضوعاتی وجود داشته باشد که شما نمی‌توانید در مورد آن‌ها بحث کنید.

فشار بر کارمندان را کم کنید

در شرایط بحرانی سعی کنید سطح تحمل کارکنان را پایین نیاورید، زیرا آن‌ها در این شرایط استرس زیادی دارند در نتیجه دستور دادن مکرر به کارکنان می‌تواند اثر معکوسی داشته باشد. بهتر است با توجه به اخلاق و روحیات و روند کاری هرکدام از کارکنان، پیشنهادهای خود را با آن‌ها مطرح کنید.

در شرایط بحرانی سعی کنید سطح تحمل کارکنان را پایین نیاورید، زیرا آن‌ها در این شرایط استرس زیادی دارند در نتیجه دستور دادن مکرر به کارکنان می‌تواند اثر معکوسی داشته باشد.

ترک شغل از طرف کارمندان را پیگیری کنید

سعی کنید به کارکنان خود کمک کنید تا به اهداف شغلی خود دست پیدا کنند. اما قبل از آن لحظه‏ای بنشینید و به تفکر بپردازید تا بتوانید دریابید که چرا کارکنان می‌خواهند از شغل جاری خود و به طور کلی از سازمان شما خارج شوند.

اگر آنان می‌خواهند مسوولیت بیشتری را بپذیرند و واحد سازمانی خود را تغییر دهند، شرایط و امکانات موجود در سازمان را بررسی کنید و با در دست داشتن گزینه‏های متنوع، با آن‌ها جلسه‏ای تنظیم کنید تا در مورد این موضوع با هم صحبت کنید. همواره برای هر کدام از آن‌ها مسیرهای روشنی ارائه کنید و در نهایت تصمیم گیری را به عهده آن‌ها بگذارید.

برنامه‏ریزی کنید

برای نشان دادن اینکه هر یک از کارکنان در آینده سازمان نقش دارند، با آن‌ها اهداف بلندمدت تنظیم کنید. با این کار می‌توانید به کارمندان انگیزه دهید و نشان دهید شرایط بحران زودگذر و مقطعی است.

مدیریت
کار کارمندان خود را بازبینی کنید

کار کارمندان خود را بازبینی کنید و کارمندانی را که کارآمدتر هستند، ستایش کنید. راه‏های بسیاری وجود دارد که در عین سادگی، برای شناسایی و تشکر از کارکنانی که کارهای سخت را انجام می‌دهند، مۆثر هستند.

یکی از این راه‌ها، فرستادن ایمیلی حاوی یک متن تقدیر آمیز است. همچنین شما می‌توانید دیگر کارکنان را به پیروی کردن از آنان و قرار دادن آن‌ها به عنوان سرمشق و الگو تشویق کنید. ارائه مشوق‌های خود را به گونه‏ای سازماندهی کنید که به دستاوردهای بزرگ‌تری دست پیدا کنید.

کارکنان ناراضی را انتقال دهید

گاهی اوقات کارکنانی وجود دارند که نمی‌توان در آن‌ها، انگیزه ایجاد کرد و نارضایتی آن‌ها وقت و انرژی مدیران را هدر می‌دهد و فضای نامناسبی ایجاد می‌کند. همچنین آن‌ها می‌توانند روحیه کل یک واحد را پایین بیاورند.

از خودتان بپرسید که چگونه می‌توانید به بهبود تجربه کاری آن‌ها کمک کنید. می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد کنید که به یک قسمت دیگر یا حتی یک سازمان دیگر انتقال پیدا کنند.

از بروز شایعات جلوگیری کنید

نباید اجازه دهید شایعات در سازمان، اداره یا شرکت شما راه پیدا کنند، چرا که باعث ایجاد نگرانی‌های بی اساس می‌شوند و می‌تواند بهره‌وری را کاهش دهند.

از دفتر کار خود بیرون بروید

بسیاری از سازمان‌ها خدماتی را به جامعه ارائه می‌کنند که به کارکنان این امکان را می‌دهد در خارج از سازمان، کارهایی انجام دهند که به آن‌ها حس خوبی می‌دهد. مۆسسات خیریه و سازمان‌های داوطلبانه می‌توانند در پیدا کردن پروژه‏های مناسب برای خدمت به جامعه مۆثر باشند.

نگرانی‌های خود را برای خودتان نگه دارید

به عنوان یک مدیر، شما دو کار دشوار و سخت دارید: همدردی با کارکنان و مقابله با استرس خودتان. این نکته بسیار مهم است که شما بتوانید احساسات شخصی خود را برای خود نگه دارید؛ چرا که ترس و نگرانی شما می‌تواند کارکنان را وحشت زده کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد