کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

آنچه باید درمورد مواد مخدر بدانید

موادمخدر مواد شیمیایی هستند که طریقه کار کردن بدن افراد را تغییر می‌دهند. احتمالاً شنیده‌اید که موادمخدر مضر هستند اما این یعنی چه و چرا این مواد خوب نیستند؟

داروهای پزشکی، داروهای قانونی هستند

اگر تابحال مریض شده و مجبور شده باشید قرص بخورید، حتماً حداقل یک نوع دارو را می‌شناسید. داروهای پزشکی، داروهای قانونی هستند، این یعنی دکترها اجازه دارند آنها را برای بیمارانشان تجویز کنند، داروخانه‌ها می‌توانند آنها را بفروشند و مردم هم می‌توانند آنها را خریداری کنند. اما قانونی یا ایمن نیست که هر کسی هر زمانی که دوست داشت این داروها را مصرف کنند یا آنها را از کسانی خریداری کنند که می‌دانند غیرقانونی می‌فروشند.

سیگار و الکل

سیگار و الکل دو نوع دیگر از مواد قانونی هستند (که الکل در کشور ما جزء مواد غیرقانونی است) اما سیگار کشیدن و مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های الکلی برای افراد بزرگسال سالم نبوده و برای کودکان ممنوع است.

داروهای غیرقانونی

وقتی کسی درمورد مشکل یا اعتیاد به داروها حرف می‌زند معمولاً منظورش استفاده ناسالم از داروهای قانونی یا مصرف مواد غیرقانونی مثل ماریجوانا، قرص‌های اکستازی، کوکائین، حشیش، هروئین و از این قبیل می‌باشد. 

چرا موادمخدر خطرناک هستند؟

موادمخدر برای هیچکس خوب نیست اما برای کودکان و نوجوانان که بدنشان هنوز در حال رشد می‌باشد، بدتر است. داروهای غیرقانونی یا موادمخدر می‌توانند موجب آسیب رساندن به مغز، قلب و سایر اعضای حیاتی بدن شوند. مثلاً کوکائین می‌تواند موجب سکته و حمله قلبی شود.

کسانیکه از موادمخدر استفاده می‌کنند، کارایی کمتری در مدرسه، دانشگاه، محل‌کار، ورزش و سایر فعالیت‌ها دارند. درست فکر کردن و گرفتن تصمیمات درست برای این افراد خیلی سخت است، ممکن است کارهای احمقانه‌ای انجام دهند که به خودشان یا دیگران آسیب برساند.



چرا بعضی‌ها از موادمخدر استفاده می‌کنند؟

گاهی اوقات بعضی نوجوانان برای اینکه در یک گروه خاص راه پیدا کنند، موادمخدر مصرف می‌کنند. گاهی اوقات هم فقط از روی کنجکاوی یا بی‌حوصلگی. آدم‌ها ممکن است به دلایل مختلف به موادمخدر روی بیاورند اما بیشتر وقت‌ها به خاطر این است که برای مدت کوتاهی هم که شده از واقعیت فرار کنند. موادمخدر به طور موقت باعث می‌شود کسی که احساس ناراحتی می‌کند، حالش بهتر شود یا مشکلاتش را فراموش کند. اما این فرار فقط تا زمانی طول می‌کشد که اثر مواد از بین برود.

البته موادمخدر مشکلات را حل نمی‌کنند. و مصرف آنها معمولاً باعث می‌شود مشکلات دیگری هم به مشکلات آن افراد اضافه شود. کسی که از موادمخدر استفاده می‌کند به آنها اعتیاد پیدا می‌کند. این یعنی بدن آن فرد آنقدر به آن مواد عادت می‌کند که برون آن دیگر عمل نمی‌کند.

وقتی فردی به موادمخدر معتاد شود، ترک کردن آن خیلی سخت می‌شود. ترک کردن آن ممکن است علائمی مثل استفراغ، عرق کردن و لرزش بدن را به دنبال داشته باشد. این احساسات تا زمانی ادامه می‌یابند که بدن آن فرد دیگر به نبود آن مواد عادت کند و وابستگی خود را از دست بدهد.



از کجا می‌توان فهمید کسی موادمخدر مصرف می‌کند؟

اگر کسی از موادمخدر استفاده کند، شما می‌توانید از روی تغییراتی که در ظاهر یا رفتار او ایجاد می‌شود متوجه شوید. اینجا به بعضی از نشانه‌های آن اشاره می‌کنیم اما خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید که افسردگی یا مشکلات دیگر هم ممکن است باعث این نشانه‌ها شده باشد. کسی که موادمخدر مصرف می‌کند، ممکن است:

• اشتباق خود به مدرسه را از دست بدهد.
• دوستان خود را تغییر دهد (و با بچه‌هایی بگردد که موادمخدر مصرف می‌کنند)
• همیشه منفی، مضطرب و نگران به نظر برسد
• بیش از اندازه بخواهد که تنهایش بگذارند
• برای تمرکز کردن مشکل داشته باشد
• زیاد بخوابد (حتی در کلاس درس)
• زیاد دعوا کند
• چشم‌هایش قرمز شده و پف کند
• وزن او به طور غیرطبیعی بالا رفته یا پایین بیاید
• زیاد سرفه کند
• همیشه آبریزش بینی داشته باشد



برای کمک چه می‌توان کرد؟

اگر تصور می‌کنید که کسی موادمخدر استفاده می‌کند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به یک بزرگتر که به او اعتماد دارید موضوع را بگویید. این بزرگتر می‌تواند یکی از والدینتان، یکی از اقوام، معلم یا مشاور مدرسه باشد. آن فرد ممکن است برای ترک مصرف موادمخدر به کمک متخصص نیاز داشته باشد. یک بزرگتر می‌تواند به آن فرد کمک کند درمان لازم را برای ترک آن مواد دریافت کند. یک راه دیگری که بچه‌ها می‌توانند کمک کنند این است که سعی نکنند روزی خودشان از این داروها استفاده کنند.

کلماتی که باید بدانید

فهمیدن درمورد موادمخدر و اینکه چرا مضر هستند یک قدم خوب دیگری است که بچه‌ها می‌توانند بردارند. اینجا به چند مورد از کلماتی که ممکن است برایتان جدید باشد اشاره می‌کنیم.

اعتیاد: کسی اعتیاد دارد که به یک ماده‌مخدر وابسته می‌شود طوریکه بدنش همیشه آن ماده را می‌خواهد.

توهم‌زا: داروی توهم‌زا دارویی است که روحیات فرد را طوری تغییر می‌دهد که باعث می‌شود چیزهایی ببیند یا صداهایی بشنود که واقعی نیستند یا فکرهای عجیب و غریب کند. 

بالا یا high: احساسی است که مصرف‌کنندگان موادمخدر دوست دارند بعد از مصرف این داروها به دست آورند. این حالت شکل‌های مختلف دارد، از خیلی شاد تا احساسی که فرد فکر می‌کند نیروهای خاص دارد مثل قدرت پرواز کردن یا دیدن آینده.

مخدر: مخدر، حس‌های بدن را از بین می‌برد (و یاعث می‌شود فرد هوشیاری کمتری داشته و احساس بی‌خیالی کند) و درد را هم تسکین می‌دهد. مخدرها باعث می‌شوند فرد خوابیده، دچار تشنج شود، یا به کما رود. بعضی مخدرها --مثل کدئین-- اگر توسط پزشک برای تسکین درد تجویذ شوند، قانونی هستند. هروئین یک مخدر غیرقانونی است که عوارض‌جانبی خطرناکی دارد و بسیار اعتیادآور است.

محرک: محرک‌ها مثل متامفتامین و کوکائینبه بدن و مغز سرعت می‌دهد. این داروها باعث می‌شود فرد احساس بالا و پرانرژی بودن پیدا کند. وقتی تاثیر محرک‌ها از بین می‌رود، فرد احساس خستگی و بیماری خواهد کرد.


آموزشی ها

سیگار در مدت کوتاهی باعث زردشدن دندان ها می شود. خمیردندان های مخصوص افراد سیگاری در بازار وجود دارد که حاوی مواد ساینده بیشتری نسبت به خمیردندان های معمولی است. اما باید توجه داشت که اثر این خمیردندان ها موقتی بوده و درمان قطعی این بدرنگی دندان ها، ترک سیگار است.

پوست

در افراد سیگاری چروک های پوست بیشتر و در سنین کمتری نسبت به افراد غیر سیگاری ظاهر می شود. سیگار باعث کاهش کلاژن پوست می شود (کلاژن مسئول کشسانی پوست است) و پوست را شل می کند.

خطوط پوستی از لب‌های فوقانی و تحتانی انتشار می‌یابد. خطوط کم عمق روی چانه و فک تحتانی و صورت ظاهر می‌گردد و سبب لاغری و زرد رنگ شدن پوست می‌شود.

افراد سیگاری، ۸ تا ۲۰ سال پیرتر از سن واقعی خود به نظر می رسند.

۱۰ دقیقه کشیدن سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی پوست به مدت یک ساعت می شود. اغلب سیگاری ها یک رنگ خاکستری روشن در پوست صورتشان دارند که بعد از ترک سیگار از بین می رود.

نیکوتین موجود در سیگار، عروق خونی را تنگ و جریان خون را کم می کند. سیگار کشیدن باعث تأخیر در ترمیم زخم پوستی می شود.

 

مو

در افراد سیگاری موها زودتر به رنگ خاکستری در می آیند. سیگار باعث افزایش هورمون مردانه می شود و لذا احتمال ریزش مو را بیشتر می کند.

سیگار باعث نازک شدن لایه فوقانی پوست، کاهش ضخامت زیر پوست و آسیب به فولیکول های مو می شود.

 

چشم

سیگار در ابتلا به بسیاری از بیماری های شایع چشم مانند: پوسیدگی لکه زرد شبکیه ناشی از سن (دژنرسانس ماکولا)، گلوکوم (آب سیاه) ، کاتاراکت(آب مروارید) و تنبلی چشم (آمبلیوپی) به عنوان عامل خطرساز محسوب می شود. بسیاری از این بیماری ها منجر به کاهش غیرقابل برگشت بینایی می شوند.

سیگار باعث کاهش سطح خونی مواد آنتی اکسیدان می شود. این مواد وظیفه محافظت از سلول های شبکیه چشم را بر عهده دارند.

سیگار باعث تخریب لایه محافظ مابین شبکیه و عروق خونی شده و منجر به کاهش خونرسانی، تحریک و ایجاد بافت اسکار (زخمی) می شود.

سیگار باعث می شود که بدن در معرض رادیکال های آزاد قرار گیرد که باعث آسیب سلولی و نرسیدن مواد مغذی به شبکیه و عدسی چشم می شود.

مونوکسیدکربن دود سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی و در نتیجه افت دید در شب می شود.

سیگار کشیدن تولید سیانید کرده که برای شبکیه سمی است و ممکن است منجر به مشکلی بنام آمبلوپی سمی (Toxic Amblyopia) شود. آمبلیوپی (تنبلی چشم) یعنی کاهش بینایی، بدون ارتباط با تغییرات ساختمانی قابل رویت در چشم. به گفته دیگر چشم از نظر ساختمان، ظاهری طبیعی دارد، اما فرد بینایی خوبی ندارد.

در افراد سیگاری و افرادی که با سیگاری ها زندگی می کنند، پوسیدگی لکه زرد شبکیه ناشی از سن، ۲ تا ۳ برابر بیشتر ایجاد می شود.

 

دهان و دندان و لثه

سیگار در مدت کوتاهی باعث زردشدن دندان ها می شود. خمیردندان های مخصوص افراد سیگاری در بازار وجود دارد که حاوی مواد ساینده بیشتری نسبت به خمیردندان های معمولی است. اما باید توجه داشت که اثر این خمیردندان ها موقتی بوده و درمان قطعی این بدرنگی دندان ها، ترک سیگار است.

دندان های افراد سیگاری نسبت به سایرین، استعداد بیشتری برای تشکیل جرم و پلاک میکروبی دارد که هردو ، عامل بیماری های لثه هستند.

به علت کاهش اکسیژن در جریان خون سیگاری ها، عفونت های لثه دیر ترمیم می شود. عفونت و بیماری های لثه از شایع ترین علل از دست رفتن زودهنگام دندان ها هستند.

از دیگر آثار سیگار بر دهان می توان به بوی بد دهان و ابتلا به سرطان دهان اشاره کرد.

بسیاری از سیگاری ها نسبت به بی حسی موضعی مقاوم هستند و با وجود تزریق ماده بی حسی دندانپزشکی، همچنان درد را حس می کنند.

بیماری انسداد مزمن ریه

مواد محرک دود تنباکو (قطران و گاز سیانید) مسئول بروز برونشیت مزمن و آمفیزم هستند.

در ریه، موهای کوچکی بنام مژک وجود دارد که ریه‌‌ها را از آلودگی ها پاک می‌کند. این محرک‌ها، عمل مژک ها را متوقف می‌کند و سبب، ترشح بیشتر موکوس توسط غدد ریه می‌شوند. وقتی‌که مژک‌ها غیرفعال می‌شوند، فرآیند پاک سازی ریه‌ها از موکوس اضافی، قطران و سایر ناخالصی‌ها اجباراً باید توسط سرفه انجام شود. سیگاری‌ها، بیشتر از غیرسیگاری‌ها سرفه می‌کنند و خلط بیشتری تولید می‌کنند.

سایر علائم تنفسی شامل: نفس نفس زدن، سنگینی سینه، خس‌خس، دردسینه، سینوزیت‌ و سرماخوردگی‌های مکرر است.

تقریباً تمام بیماران مبتلا به آمفیزم، سیگاری هستند. آمفیزم در اثر تخریب ریه به وجود می آید که می‌تواند به دلیل صدمه مستقیم دود سیگار، اکسیدان‌های القا شده و یا تولید مواد واسطه‌ای التهابی جدید به‌دلیل تماس با دود باشد.

 

سرطان ریه

ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌ها، ۲۰ برابر غیر سیگاری‌هاست. ایجاد سرطان ریه مستقیماً با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز، مدت سیگار کشیدن و محتوای قطران و نیکوتین سیگارهای کشیده ارتباط دارد.

سیگاری‌های افراطی ۱۵ تا ۲۵ بار احتمال بیشتر برای مرگ ناشی از سرطان ریه نسبت به غیرسیگاری‌ها دارند و تنها ۱۵ تا ۲۰ سال از سیگار کشیدن می‌گذرد تا سرطان ریه ایجاد شود و تعداد کمی از بیماران با این بیماری بیش از ۵ سال زنده می‌مانند.

 

سایر سرطان ها

سیگاری‌ها نسبت به غیرسیگاری‌ها احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان دهان، گلو و مری دارند.

در مورد سرطان مثانه، تغلیظ سرطان زاها در ادرار به عنوان عامل ایجاد کننده سرطان به‌نظر می‌رسد. سرطان‌ معده و پانکراس و سرطان گردن رحم با شیوع بیشتری در سیگاری‌ها نسبت به غیرسیگاری‌ها رخ می‌دهد.

 

خانم های سیگاری

زنان سیگاری که قرص ضد بارداری استفاده می‌کنند، نسبت به خانم‌هایی که سیگار نمی‌کشند ، ۲۰ برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و حمله مغزی هستند.


آموزشی ها

دلایلی چون شدت گرفتن روز افزون قوانین ضد سیگاری در کشور های اروپایی، افزایش سرسام آور قسمت سیگار و افزایش افراد سیگاری زمینه را برای دستگاهی برای ترک این ماده فراهم کرد. بله دستگاه ترک سیگار، حتما شنیده اید. اما این دستگاه ها تا چه حد قابل اعتماد هستند؟ آیا ضرری هم دارد؟

باید بدانید که دستگاه ترک سیگار، بدتر از سیگار عادی است…

در اوایل دهه‌ی نخست قرن بیست و یکم بود که فرآورده‌ی نوینی از چین راهی بازارهای اروپایی و امریکایی شد. بدین ترتیب، بسیاری از شهروندان این مناطق، جذب تبلیغات بسیار جذاب کارخانه‌های چینی و پخش کننده‌های اروپایی و امریکایی این فرآورده‌ی به اصطلاح “انقلابی” شدند.
فرآورده‌ای به نام “سیگار الکترونیکی” که به گفته‌ی سازندگان آن، درست مثل سیگار بود، ولی همواره قابل مصرف و در واقع، بسیار ارزان‌قیمت و خصوصاً بدون اثرات سوء و عواقب مضر سیگار برای مصرف کنندگان، از جمله مواد شیمیایی سرطان‌زا و خصوصاً مسئله‌ی اعتیاد به نیکوتین.

حتی در آغاز ورود سیگار الکترونیکی به بازار، بسیاری معتقد بودند که این شاهکار فن‌آوری چینی می‌تواند به آن‌ها کمک کند که مصرف سیگار را کنار بگذارند. بدین ترتیب، فروش این سیگارهای الکترونیکی در اروپا به شدت افزایش یافت، به طوری که بنا به آخرین آمار و ارقام وزارت بهداشت فرانسه، در این کشور بیش از یک میلیون نفر مصرف کننده‌ی “سیگار الکترونیکی” شده‌اند. گرچه تا به حال جنبه‌های مضر و زیان‌بار “سیگار الکترونیکی” ثابت نشده بود، مقامات بهداشتی با بدبینی به این جایگزین الکترونیکی عامل اصلی بسیاری سرطان‌ها در جهان، یعنی سیگار عادی، چشم دوخته بودند.

بدین ترتیب، سیگار الکترونیکی به دو نوع مختلف در فرانسه تقسیم بندی شده:
گروه اول آن‌هایی که میزان نیکوتین‌شان از ۱۰ میلی‌گرم به بالاست که باید حتماً مورد تأیید آزمایشگاه‌های “آژانس ملی دارویی فرانسه” قرار گیرند و با اخذ مجوز می‌توانند با درج علامت اتحادیه‌ی اروپا به روی پاکت آن، به فروش برسند؛ و اما نوع دوم، یعنی تمام سیگارهای الکترونیکی که حاوی کم‌تر از ۱۰ میلی‌گرم نیکوتین هستند، به عنوان دارو به حساب نمی‌آیند و می‌توانند آزادانه به فروش برسند.

بدین ترتیب، مصرف کنندگان تا به حال به استناد به اطلاعاتی که موجود بود، برای سیگار کشیدن بی‌ضرر و یا برای ترک سیگار، بدون واهمه از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کردند. ولی روز دوم سپتامبر سال جاری میلادی، در کنگره‌ی سالانه‌ی جامعه‌ی اروپایی بیماری‌های تنفسی، پژوهش‌گران یونانی نتایج تحقیقات خود را پیرامون سیگار الکترونیکی منتشر ساختند و برای نخستین بار مضر بودن این فرآورده برای سلامتی انسان و بهداشت جامعه رسماً به اثبات رسید.

بنا به نتایج این تحقیقات، زیان‌بارترین اثرات استفاده از سیگار الکترونیکی، در ارتباط با افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و خصوصاً آسم است و هم‌چنین می‌تواند افراد سالم را به بیماری آسم مبتلا سازد. پژوهش‌گران یونانی برای تحقیقات خود، افراد سیگاری و غیرسیگاری مختلفی را مورد آزمایش قرار دادند.

در این میان، در هر دو گروه، افراد مبتلا به آسم و افرادی بدون ناراحتی تنفسی نیز حضور داشتند. در تمامی این افراد، پس از تنها ۱۰ دقیقه استفاده از سیگار الکترونیکی، مجاری تنفسی افراد تنگ شده، ناگهان در برابر تنفس و استشمام هوا و اکسیژن مقاوم می‌شدند، به طوری که نزد افراد غیرسیگاری و سالم، این مقاومت و کم رسیدن هوا و اکسیژن به شُش، بیش از ۲۰۰درصد حالت طبیعی تنفس عادی افزایش می‌یافت و نزد افراد سیگاری به بیش از ۲۲۰درصد می‌رسید.

بدین ترتیب، پژوهش‌گران یونانی متذکر شدند که به دنبال نتایج حاصله از این تحقیقات، بدون شک می‌توان گفت که باید با سیگار الکترونیکی نیز همانند سیگار عادی مبارزه کرد و نه تنها مصرف این فرآورده‌ی الکترونیکی بهتر و کم‌ضررتر از سیگار نیست، بلکه در ارتباط با بروز مشکلات تنفسی، بیش از سیگار به شُش مصرف کنندگان ضرر می‌رساند و بیش از سیگار عادی، اکسیژن‌رسانی به شش‌ها را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، در پاسخ به تحقیقات انجام گرفته به درخواست کارخانه‌های ساخت سیگارهای الکترونیکی که حاکی از آن بودند که بر خلاف سیگار عادی، این فرآورده حاوی هیچ‌یک از چهارهزار ماده‌ی مضر موجود در ترکیبات شیمیایی کاغذ، فیلتر و توتون سیگار عادی نیست، جامعه‌ی اروپایی بیماری‌های تنفسی یاد‌آوری می‌کند که حضور مواد شیمیایی دیگر در ترکیبات سیگارهای الکترونیکی، می‌تواند به اندازه‌ی مواد زیان‌بار در سیگار عادی، برای سلامت مصرف کنندگان خطرساز باشد.

به طور مثال، در ترکیبات سیگارهای الکترونیکی که باعث می‌شود نیکوتین استنشاق شده و بخاری که مصرف کنندگان به جای دود سیگار استنشاق می‌کنند، طعم‌های متفاوت داشته باشد، مثل طعم نعنا، میوه‌ای، قهوه، وانیل و یا کارامل، چند ماده‌ی شیمیایی وجود دارد که در این میان حلّال‌هایی مانند “پروپیلن گلیکول” و خصوصاً حّلال “دی‌اتیلن گلیکول” وجود دارد که این حلّال در صنعت برای ساخت ضد یخ استفاده می‌شود و می‌تواند خود عامل سرطان‌زا به حساب آید.

بدین ترتیب، مقامات بهداشتی فرانسه قصد دارند قوانین مربوط به فروش سیگارهای الکترونیکی را نیز تغییر دهند؛ حال که ثابت شده است نه تنها این فرآورده‌ی الکترونیکی بهتر از سیگار عادی نیست، بلکه خود حاوی مواد سرطان‌زای دیگری نیز می‌باشد.

و اما در این ارتباط، بسیاری از کارشناسان و متخصصین امور ترک سیگار معتقدند که سیگار الکترونیکی به دلیل بهره‌مند بودن از تبلیغات مبنی بر بی‌خطر بودن کامل، خود می‌تواند اثر عکس داشته باشد و افراد غیرسیگاری را کم‌کم به مصرف سیگار معتاد سازد.

آموزشی ها

بسیاری از افراد سیگاری، چندین بار سعی می‌کنند تا سیگار را ترک کنند و بالاخره موفق می‌شوند. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار را ترک کند و پایبند قولی که داده، بماند.

- دلیل ترک سیگار خود را بدانید.

شما می‌خواهید سیگار را ترک کنید، اما می‌دانید برای چه؟

برای ترک سیگار، باید دارای انگیزه قوی باشید. ممکن است شما بخواهید خانواده خود را از دود سیگار محافظت کنید.

ممکن است به خاطر سرطان سینه از سیگار کشیدن پرهیز کنید، و یا حتی ممکن است برای این‌که جوان‌تر به نظر برسید، سیگار را ترک کنید.

بهترین دلیل را انتخاب کنید و به خاطر دلیل خود با سیگار کشیدن مبارزه کنید و بدانید که شما موفق‌ترین فرد در ترک سیگار هستید.

 

2- شکست نخورید.

۹۵ درصد افراد سیگاری خواهان ترک سیگار، بدون درمان و یا مدیتیشن شکست می‌خورند. دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار یک ماده اعتیادآور است. به طور کلی، مغز عادت کرده که هر روز مقداری نیکوتین را وارد بدن کند. در اثر فقدان نیکوتین، علائم کمبود آن ظاهر می‌شود.

 

۳- ماده جایگزین برای نیکوتین پیدا کنید.

هنگامی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید، بدن به کمبود نیکوتین پاسخ می‌دهد. علائم کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زودرنجی، ناامیدی و بی قراری می‌باشد. ماده جایگزین نیکوتین، این علائم را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که آدامس و قرص‌های دارای نیکوتین می‌توانند شانس ترک سیگار را تا دو برابر افزایش دهند.

 

4- قرص‌های نیکوتین‌دار را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

قرص‌هایی وجود دارند که با تاثیر موادشیمیایی بر مغز، به کاهش سیگارکشیدن کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین باعث کاهش رضایتمندی از سیگار کشیدن می‌شوند.

دیگر داروها، ممکن است به کاهش علائم ناشی از ترک سیگار کمک کنند. ولی تمامی این داروها را باید تحت‌نظر پزشک مصرف کنید، نه به طور خودسرانه.

 

5- به تنهایی ترک نکنید.

به دوستان، اقوام و همکاران خود بگویید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. دلگرمی و تشویق اطرافیان برای ترک سیگار مهم است.

ممکن است نیاز داشته باشید که به یک گروه ترک‌کنندگان سیگار بپیوندید و یا با روانشناس صحبت کنید.

رفتار درمانی یکی از بهترین درمان‌ها برای ترک سیگار می‌باشد.

شما می‌توانید برای ترک موفقیت‌آمیز سیگار، رفتاردرمانی و مواد جایگزین نیکوتین و روش های آرامش دهنده را با هم به کار برید.

 

6- استرس خود را کنترل کنید.

یکی از دلایلی که افراد به سمت سیگار می‌روند، این است که نیکوتین آن‌ها را آرام می‌کند.

هنگامی‌که سیگار را ترک کردید، باید یک راه برای مقابله با استرس بیابید. استفاده از ماساژ و روش‌های آرامش دهنده مثل یوگا می‌تواند در این مورد کمک کنند.

۷- از مصرف الکل و مواد تحریک کننده برای کشیدن سیگار دوری کنید.

برخی فعالیت‌ها ممکن است شما را برای کشیدن سیگار تشویق کند. الکل یکی از مهم‌ترین آنها می‌باشد.

اگر با نوشیدن قهوه، تمایل به سیکار کشیدن پیدا می‌کنید، برای هفته‌های اول فقط مقداری چای بنوشید.

اگر بعد از غذاخوردن تمایل به سیگار کشیدن پیدا می‌کنید، حتما یک کار دیگری بعد از غذا انجام دهید؛ مثلا دندان‌هایتان را مسواک بزنید و یا آدامس بجوید.

 

8- خانه را تمیز کنید.

بعد از کشیدن آخرین سیگار، بعد از آن تمام کبریت‌ها، فندک‌ها و جاسیگاری‌ها را دور بیاندازید.

تمام لباس‌ها، فرش‌ها و اثاثیه منزل را که بوی سیگار گرفته‌اند، بشویید. از تهویه هوا در منزل استفاده کنید تا از شر بوی بد سیگار خلاص شوید.

در کل هر چیزی را که باعث می‌شود یاد سیگار کشیدن بیفتید، از خودتان دور کنید.

 

9- سعی و تلاش کنید.

بسیاری از افراد سیگاری، چندین بار سعی می‌کنند تا سیگار را ترک کنند و بالاخره موفق می‌شوند.

احساسات و شرایط ترک سیگار را باید خود فرد بررسی کند. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار را ترک کند و پایبند قولی که داده، بماند.

هرکس را می‌توان بر اساس قولش سنجید. پس، شمایی که درصدد ترک سیگار هستید به خودتان قول دهید تا مردم به قول شما اعتماد کنند و در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود موفق باشید.

 

10- راه بروید.

فعالیت ورزشی به کاهش اعتیاد به نیکوتین و کاهش علائم ترک آن کمک می‌کند.

هنگامیکه می‌خواهید به سمت سیگار بروید، ورزش کنید. حتی ورزش‌های ملایم (از قبیل پیاده روی) نیز کمک کننده می‌باشند.

کالری زیادی که در اثر ورزش کردن از دست می‌دهید، جلوی افزایش وزن بعد از ترک سیگار را خواهد گرفت.

 

11- میوه و سبزی بخورید.

در طول ترک سیگار، رژیم لاغری نگیرید. سعی کنید بیشتر، میوه‌ها و سبزیجات و محصولات لبنی کم‌چرب را مصرف کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف کردن این غذاها باعت عدم تمایل به کشیدن سیگار می‌شوند.

 

12- برای سلامتی، سیگار را ترک کنید.

ترک کردن سیگار باعث می‌شود که در عرض ۲۰ دقیقه، فشار خونتان پایین بیاید و سرعت ضربان قلبتان آرام‌تر شود.

در عرض یک روز، مقدار مونوکسید کربن خون به مقدار طبیعی خود برمی گردد.

در عرض ۲ هفته تا ۳ ماه، خطر حمله قلبی کم می‌شود و عملکرد ریه‌ها بهتر می‌شود.

فواید درازمدت ترک سیگار عبارت است از: کاهش بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطان‌های دیگر.

 

13- ترک سیگار پاداش دارد.

ترک سیگار علاوه بر مزایای فوق العاده برای سلامتی بدن، پول شما را به هدر نمی‌دهد و می‌توانید پول خود را ذخیره کنید.



آموزشی ها


قبل از اینکه درمورد شیشه صحبت کنیم بهتر است بصورت خلاصه اشاره ای به نحوه کار مغز و سیستم اعصاب مرکزی داشته باشیم.

شیشه چیست و درمان آن چگونه است؟

مواد مخدر ترکیبات سمی هستند که به دو گروه قوی و ضعیف تقسیم می شوند. فرآورده های شاهدانه، از قبیل بنگ، گراس، حشیش و چرس عموماً درگروه مواد مخدر ضعیف قرار دارند و مرفین، هرویین و کوکایین، تریاک، کراک و ترکیبات آن در گروه مواد مخدر قوی جای داده شده اند.

در سیستم اعصاب مرکزی،  سلولها یا رشته های عصبی بصورت مستقم به هم متصل نیستند. بلکه بین انتهای سلول قبلی با ابتدای سلول بعدی فضای بسیار کوچکی وجود دارد که به این فضا در اصطلاح پزشکی سیناپس می گویند.


 برای اینکه یک سلول عصبی بتواند پیامی را به سلول دیگر انتقال دهد باید از انتهای خود ماده ای به داخل این فضای کوچک ترشح کند.( به این ماده در اصطلاح پزشکی نوروترنسمیتر می گویند) این ماده بر روی گیرندهایی که در ابتدای سلول بعدی قرار دارند می نشیند و به این ترتیب پیام منتقل می شود.در سیستم عصبی نوروترنسمیترهای زیادی وجود دارند که ترشح هرکدام منجر به علایم خاصی می شود.


 دوپامین و سروتونین دو نوروترنسمیتری عمده ای هستند که سوء مصرف شیشه یا مواد محرک باعث افزایش ترشح آنها در مغز می گردد و اختلال در نسبت ترشح آنها  در ایجاد بیماری هایی مانند افسردگی یا دوقطبی نقش اساسی را بازی می کند.


و اما داستان شیشه.....


شیشه ای که در حال حاضر در بازار قاچاق مواد محرک ایران وجود دارد  بیشتر بصورت کریستال های ریز ( مانند شکر)  است که در تکه های کوچک یک لوله پلاستیکی ( نی نوشابه) جاسازی شده و سر و ته آن بسته می شود. این ماده به شکل های دیگری از جمله بلور های شفاف و تیز و.... نیز عرض می شود.


 قاچاقچیان مواد با این شعار که: شیشه حاوی مورفین نیست پس اعتیاد آور نیست مصرف آنرا تبلیغ می کنند و متاسفانه بسیاری از افراد ناآگاه خواسته یا ناخواسته در دام این ماده محرک گرفتار می شوند.


 واقعیت اینست که شیشه یک ماده محرک بسیار اعتیاد آور است بطوریکه در بسیاری از مقالات پزشکی قدرت اعتیاد زایی آنرا بیشتر از مواد محرکی مانند کوکائین می دانند.


بخاطر داشته باشیم که در حال حاضر درمان اعتیاد به شیشه و مواد محرک مشکل ترین درمان در زمینه درمان  سوء مصرف مواد است.


این ماده به چهار صورت کشیدنی، استفاده از طریق بینی، خوردنی یا تزریق ممکن است مورد سوء مصرف قرار گیرد. برای کشیدن آن از پایپی شیشه ای که مخصوص اینکار است، لامپ، چراغ خودرو و .... استفاده می کنند.


شیشه از ترکبات آمفتامین یا مت آمفتامین در آزمایشگاههای غیر قانونی ساخته می شود. قرص اکستاسی نیز از ترکیبات همین مواد است. شیشه در حقیقت هیدروکلراید مت آمفتامین است که علاوه بر شیشه به آن آیس یا کریستال هم گفته می شود. البته در استانهای شرقی کشور به کراک هم کریستال می گویند!


سوء مصرف شیشه ترشح دوپامین، سروتونین و نور اپی نفرین را در سیناپسهای عصبی در مغز به شدت افزاش می دهد و منجر به تحریک سلولهای مغز  می شود. شخصی که به سوء مصرف شیشه روی می آورد در ابتدا علایم بسیار خوبی را تجربه می کند.


در ابتدا سوء مصرف شیشه باعث می شود که تجربه های لذت بخش با شدت بیشتری احساس شوند. فرضا اگر شما از شنیدن یک موسیقی لذت می برید و محو آن می شوید شخصی که ماده محرک استفاده کرده است بر روی نت های آن موسیقی پا می گذارد و همراه با آن به پرواز در می آید!! 


 قدرت تمرکز و اعتماد به نفس در چنین فردی به شدت بالا می رود، خطر را از خود دور می داند. ( به قول معروف دل و جراتش زیاد می شو د) حال تصور کنید چنین فردی در حال رانندگی چه وضعیتی خواهد داشت! بخاطر جرات زیاد فاصله ایمن را در نظر نمی گیرد. با سرعت زیاد از یک وجب جا سبقت گرفته، جاده را محیط خطرناکی برای خود و دیگران می کند! معمولا این افراد توسط پلیس دستگیر می شوند. اگر هم تصادف کنند تصادف های مرگباری خواهند داشت.


 بسیار مهربان و صمیمی می شوند! خلاقیتشان زیاد می شود! شخصی که تا دیروز نمی توانست یک خط شعر حفظ کند شاعر می شود و شعر می گوید! بسیار دست و دلباز می شوند بطوریکه براحتی می توان از آنها پول یا چک گرفت! پس احتمال سوء استفاده مالی از این افراد وجود دارد!


در ابتدا حتی ممکن است وضعیت اقتصادی این افراد بهتر شود! این درست مانند آنست که بیمار وامی با بهره زیاد به خودش می دهد و احساس می کند ثروتمند شده است ولی وقتی این وام را پس می دهد بشدت فقیر و بی چیز می شود!


مصرف حتی مقدار کم شیشه منجر به بی خوابی می شود: شب تا صبح نمی خوابد دایم در حال عوض کردن کانال تلویزیون  یا گوش کردن موسیقی است! بی قرار می شود و یک جا دوام نمی آورد! اشتها به شدت کاهش پیدا می کند! یکی از مواردی که اطرافیان به شخص مشکوک می شوند کاهش وزن شدید و کم خوابی است!


با مصرف زیاد؛ تنفس و ضربان قلب افزایش یافته،  طپش قلب پیدا می کنند. فشار خون  و دمای بدنشان بالا می رود و احساس گرما می کنند پس زیاد آب می خورند!  ضربان قلب نامنظم می شود. بشدت تحریک پذیر و پرخاشگر  می شوند و ممکن است دست به هر خشونتی بزنند. اضطراب، گیجی، لرزش اندامها،  تشنج و در نهایت ایست قلبی و مرگ هم از دیگر عوارض سوء مصرف شیشه است.


سوء مصرف طولانی مدت شیشه منجر به ایجاد بدبینی شدید، خشونت، کاهش شدید  حافظه، توهم های شنوایی و بینایی، سایکوز ( جنون آنی ) و بسیاری اختلالات عصبی دیگر  و در نهایت مرگ می شود. اینها توهم های جالبی هم دارند! ممکن است رنگ ها را بشنوند و صداها را ببینند!


متاسفانه شیشه شخص را در وضعیتی قرار می دهد که تمایل به درمان ندارد و شاید این مصیبت بار ترین تاثیر شیشه بر مغز باشد که درمان و پیگیری این افراد را مشکل کرده است!


به علت ترشح زیاد نوروترنسمیتر ها، بعداز اندک زمانی انتهای اعصاب مغز تحلیل رفته و مغز نمی تواند روند طبیعی خود را داشته باشد و بیمار  نه اینکه علایم خوبی تجربه نمی کند بلکه فقط بخاطر ترس از عوارض ترک شیشه که مربوط به کارکرد ضعیف مغز است اقدام به سوء مصرف آن می نماید!


بخاطر داشته باشیم که اعتیاد به مواد در هر نوع آن که باشد در ابتدا با تجربه های بسیار لذت بخشی همراه است بصورتی که شخص اعتقاد پیدا  می کند  که می تواند بصورت کنترل شده مواد را مورد سوء مصرف قرار داده و از تجربه های لذت بخش آن برخوردار شود! غافل از اینکه ثابت شده است که مصرف حتی مقدار کم مواد مخدر یا محرک ساختمان مغز و کارکرد آنرا بطور هم زمان تغییر می دهد که صحبت در مورد آن از حوصله این بحث خارج است.


همچنان که گفته شد در حال حاضر درمان مواد محرک از جمله شیشه از مشکل ترین درمان های سوء مصرف مواد است که توسط یک تیم مجرب صورت می گیرد. برای درمان،  بر اساس مدت، مقدار، نوع و روش مصرف ممکن است فرد نیاز به درمان دارویی یا بصورت بستری و یا بصورت سرپایی داشته باشد. بعد از آن اختلالات روانپزشکی بیمار باید توسط روانپزشک آشنا به درمان سوء مصرف مواد مورد بررسی و درمان قرار گیرد و بدنبال آن یا هم زمان آموزش خانواده، آموزش مهارت های بهبودی اولیه و پیشگیری از بازگشت و رفتار درمانی انجام شود.


آموزشی ها

 

در طبقه بندی دیگری نیز این مواد را به دو گروه تقسیم کرده اند: گروه اول مواد مخدر گیاهی و گروه دوم مواد مخدر شیمیایی. درگروه مواد مخدر گیاهی فرآورده های گیاه شاهدانه و تریاک جای گرفته اند درحالی که مرفین، کوکایین، هروئین، شیره تریاک وکلیه مواد مخدری که در لابراتوارها و با انجام فعل و انفعال های شیمیایی تهیه می شوند جزو مواد مخدر شیمیایی به شمار می آیند.

برخی از مواد مخدرها فقط وابستگی روانی دارد و برخی دیگر هم وابستگی «جسمی» و هم وابستگی «روانی» دارند.

مصرف مواد مخدر شیمیایی خطرها و زیان هایی بیش از مواد مخدر گیاهی دارد. همچنین ترک اعتیاد مواد مخدر شیمیایی نیز بسیار مشکل تر است درحالی که معتادان به مواد مخدر گیاهی با رنج کمتری موفق به ترک آن می شوند. البته درهر دو گروه مدت ابتلا و مقدار دفعات مصرف نیز از عوامل موثر به شمار می آیند.

درمورد مواد مخدر گیاهی لازم به توضیح است که وقتی برگ و سرشاخه ها، گل ها و میوه یا شیره گیاه به همان صورت اصلی مصرف شوند، مواد مخدر گیاهی محسوب می شوند حتی اگر جزو مواد مخدر قوی باشند مانند تریاک که شیره گرز خشخاش است. اما همین مواد در فعل و انفعالات شیمیایی به صورت مواد مخدر شیمیایی در می آیند مانند مرفین و هرویین یا شیره ای که از سوخته تریاک تهیه می شوند.

برخی مواد مخدر شیمیایی نیز وجود دارند که اصولاً ریشه و منشا گیاهی ندارند مانند متادون که مرفین مصنوعی است و غالبا به جای مرفین مورد استفاده قرار می گیرد. مواد مخدر عموما برای سلامت جسم و روح ضررها و زیان های بسیار دارند در میان مواد مخدر رایج در جهان ضرر و زیان های هروئین از همه بیشتر است. درادامه به برخی ازمخدرها و اثرات زیانبار آن اشاره می کنیم.

● تریاک

تریاک ماده ای قهوه ای رنگ است. این مخدر شیره الکالوئید داری است که از تیغ زدن گرز خشخاش و لخته شدن شیره خشخاش نارس به دست می آید. تریاک خام، تریاک پرورده و تریاک پزشکی از انواع آن است که به صورت خوردنی، کشیدنی یا تزریقی مورد مصرف قرارمی گیرد. این ماده تضعیف کننده سلسله اعصاب مرکزی است. مصرف بیش از حد آن موجب اختلالات تنفسی می شود که در نهایت به مرگ می انجامد. مصرف همزمان تریاک با الکل بسیار خطرناک است.

● کوکائین

اعتیاد به کوکائین یکی از بزرگ ترین مشکلات جوامع امروزی است. افراد معتاد به مصرف کوکایین حاضر به انجام هر کاری برای دستیابی به مواد هستند. این مواد مخدر از راه بینی یا تزریق قابل استفاده است. اعتیاد به کوکایین موجب اختلالات جسمی و روحی شدید می شود. آثار مصرف آن بلافاصله ظاهر و ۳۰تا ۶۰ دقیقه بعد رفع می شود. به همین علت افراد وابسته به کوکایین ممکن است هر نیم تا یک ساعت یک بار از محل کار یا جمع خارج شوند. مصرف کنندگان این مخدر به شدت درمعرض سکته مغزی قرار دارند.

● کراک

کراک که گاه راک نیز نامیده می شود، ماده محرکی است که از تصفیه کوکایین به دست می آید و به اشکال مختلف تدخین (استنشاق دود) مصرف می شود. اما کراکی که درایران رایج است از فرآیند شیمیایی قرص های فاسد به دست می آید.

این ماده بی بوست از این رو مصرف آن راحت است و با یک فندک درهر جایی قابل مصرف است. درحال حاضر این ماده شیمیایی خطرناک ترین ماده اعتیادآوری است که تاکنون به بازار آمده و به حدی وابستگی می آورد که یک بار مصرف آن فرد را معتاد می کند.

● شیشه یا کریستال

این ماده مخدر نخستین بار از ماده ای به شکل پودر رختشویی به نام کریستال تولید و به اشکال متفاوت در رنگ های زرد و سفید به دنیا عرضه شد. آثار مضر آن ۶ تا ۱۲ ساعت در بدن پایدار می ماند. این مخدر سیستم ایمنی بدن را مختل می کند و موجب توهم، افسردگی و رفتارهای عجیب همراه با خشونت و تضعیف خاطره کوتاه مدت می شود.

شیشه به تدریج سیستم دفاعی فرد را از کار می اندازد به طوری که پس از چند ماه مصرف، به راحتی به انواع بیماری ها دچار می شود. علاوه بر بروز مرگ های ناگهانی در میان مصرف کنندگان این ماده مخدر، افزایش ضربان قلب و فشار خون، گشادگی مردمک چشم، حواس پرتی و بی ارادگی، افسردگی تا حد خودکشی، عصبانیت زیاد با احتمال مرگ و آلوده شدن به ایدز از عوارض عادی و معمولی مصرف شیشه است.

اگرچه شیشه از نظر جسمی اعتیادآوری بالایی ندارد، اما از نظر روحی و روانی نوع وابستگی همراه با اعتیاد شدید به وجود می آورد.

● حشیش

از شاهدانه هندی به دست می آید و به رنگ سبز مایل به خاکستری یا قهوه ای مایل به سیاه است و به نامهای ماری جوآنا، بنگ و علف نیز معروف است. این ماده مخدر تاثیر به سزایی بر روی مغز و روح دارد و با گذشت زمان اکثر سلول های مغز را می کشد و در نهایت شخص را دیوانه می کند. حشیش فکر و عمل را از شخص می گیرد و بعد از نشئگی او را حیرت زده و غمگین می کند. همچنین موجب تخریب عملکرد ریه ها می شود و بدن را از مولکول های آنتی اکسیدان که نقش مهمی در حفاظت سلول ها در برابر تخریب دارند، محروم می کند.

● ناس

محصول کشور هندوستان است. این ماده مخدر در بسته های سبز رنگ و با طعم انواع میوه ها به جوانان عرضه می شود. اعتیاد، تحریک و سرخوشی، گیجی و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری از عوارض روانی این ماده مخدر است.

● هروئین

به شکل پودر سفید است که غیر از امراض روحی، در داخل استخوان های بدن رخنه کرده و با گذشت زمان آنها را پوک می کند. مصرف کننده هرویین پس از مصرف در وضعیتی قرار می گیرد که مشاعرش تقریباً از کار می افتد. مصرف کننده آن تنها چند دقیقه و حتی در روش تزریق پس از چند ثانیه به اوج نشئگی می رسد اما با گذشت یکی دو ساعت دوباره سطح نشئگی پایین می آید و در اصطلاح خمار می شود و باید دوباره مصرف کند. به همین دلیل مصرف کنندگان هرویین عمدتاً از ادامه روند زندگی عادی عاجز هستند و تمامی وقت خود را صرف تهیه و مصرف مواد می کنند و زندگی شان به سرعت از هم می پاشد و سر از بیغوله ها درمی آورند.

● آمفتامین

آمفتامین نوعی ماده مخدر است که معمولا به صورت پودر یا قرص قابل حل و یا بلعیدنی مورد استفاده قرار می گیرد و جزء مواد مخدر هیجان آور یا مهیج است که پس از مصرف احساس انرژی به مصرف کننده دست می دهد و احساس ضعف و گرسنگی را سرکوب می کند. آیس، اسپید و متسی بوشی از نامهای آمفتامین است. معمولا به صورت خوراکی و گاهی همراه مشروبات الکلی مصرف می شود. اما تزریق، تدخین نیز از دیگر روشهای مصرف آن است. آثار مصرف این مواد می تواند تا دو روز طول بکشد. خونریزی مغزی، فشارخون، شوک ناشی از افت شدید فشار خون، تشنج و اغما و در نهایت مرگ از علائم مسمومیت با آمفتامین است.

● اکستازی

اکستازی ترکیبی از مواد مخدر آمفتامین و اسید «ال ای دی» است که نام آن «متیلن دی اکسی متامفتامین» یا «ام دی ام دی» است. این ماده تا سال ۱۹۸۰ در انگلستان به عنوان یک داروی عمومی و مجاز مورد استفاده قرار می گرفت و در گروه هیجان زاها دسته بندی می شود مصرف زیاد اکستازی در هوای گرم و بسته باعث بروز سکته قلبی می شود و مصرف آن با مشروبات الکلی نیز مرگبار است. این ماده در شکل های مختلف قرص یا کپسول با پوشش های متنوع به فروش می رسد. مصرف کنندگان بلافاصله پس از استفاده از اکستازی احساس بی حالی و بیماری کرده و دائم دهانشان خشک می شود. اما پس از گذشت چند دقیقه احساس سرمستی و نشاط و راحتی کرده و احساس نزدیکی بیشتر با اطرافیان و دوستان شان می کنند.

استفاده از این ماده باعث ایجاد حس عصبانیت، پرخاشگری، اضطراب و توهم می شود و در صورت مصرف مکرر می تواند به اعصاب بدن که از مغز و نخاع به همه جای بدن گسترش یافته اند آسیب جدی وارد کند.

● ال اس دی

ال اس دی یک مخدر بسیار قوی است. این مخدر دارویی نیمه ترکیبی است که در لابراتوارهای پیشرفته از «اسیدلیزرتیک» به دست می آید. این ماده به طور طبیعی در قارچ زنگ گندم وجود دارد و از مهمترین و قوی ترین داروهای شیمیایی توهم زاست. ال.اس.دی به صورت گرد سفید رنگ، قرص، کپسول و همچنین مایعی صاف و روشن و بدون رنگ و بو که گاه بر روی کاغذ چکانده می شود بفروش می رسد. تشخیص آن با چشم غیرمسلح غیرممکن است و وجود آن را می توان از طریق آزمایش های تحلیل کمی و کیفی مورد تایید قرارداد.

اعتیاد به ال.اس.دی نوعی اتکا روانی به آن است. یکی از مهم ترین عوارض مصرف این ماده تیره شدن مردمک چشم است که به طور کامل در مقابل نور واکنش نشان می دهد. حالت تهوع، استفراغ، سرد شدن بدن و لرزش در بسیاری از اوقات در بدن بیمار مشاهده می شود.

این ماده امراض مغزی ایجاد می کند و عوارض روانی حاصله از آن بیش از همه شباهت به انواع اختلالات روانی از جمله روان گسیختگی یا نوعی از جنون های آنی دارد.

● متادون

متادون از خانواده مواد شبه افیونی است و بیشتر در درمان وابستگی به سایر شبه افیونها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد. بیشتر کسانی که متادون برایشان تجویز می شود، برای وابستگی به مواد افیونی تحت درمان قرار گرفته اند. این مواد مصرف هروئین را کاهش می دهد و جایگزینی مطمئن برای ترک روش های خطرناکی چون استفاده از هروئین است. متادون به صورت قرص، شربت و آمپول مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند مصرف خماری و اشتیاق معتادان را تا ۲۴ساعت کنترل کند. بیماران معمولا از نظر فیزیکی به همان اندازه به متادون وابسته می شوند که به هروئین یا هر ماده مخدر دیگری وابسته بوده اند.

● پیامدهای مصرف مواد مخدر

تمامی داروهای مخدر و روانگردان علاوه بر ایجاد توهم، سلول های مغز و نواحی مختلف بدن را تحت تأثیر منفی خود قرار می دهند و تعادل شیمیایی بدن را برهم می زنند. از این رو:

۱ فرد معتاد به هیچ وجه قدرت اندیشیدن ندارد و همچون شبحی از روشنایی ها به سوی تاریکی می خزد و ارزش های اجتماعی را نادیده می گیرد.

۲ فرد معتاد بمب آتش زایی می شود برای تخریب شخصیت خود و رواج انواع انحرافات اجتماعی در جامعه.

۳ از لحاظ جسمی معتاد اولین کسی است که از اعتیاد خود زیان می بیند. زیرا با مصرف مواد مخدر ممکن است دچار ایدز، هپاتیت و انواع عفونت ها و بیماری های تنفسی، قلبی و حتی کبدی شود. برخی از علایم این بیماری ها عبارتند از لاغری، پیری زودرس، ضعف شدید، کاهش فشار خون، کم شدن قدرت بینایی و شنوایی، خواب آلودگی، رعشه دست و پا و اختلال در دستگاه گردش خون و تنفس و سایر اعضای حیاتی.

۴ از لحاظ روانی شخص معتاد مستعد بیماری هایی همچون ترس شدید، دیوانگی تا مرز خودکشی و افسردگی است و ناامیدی و یاس در زندگی او همیشگی است.

۵ از لحاظ رفتاری شخص معتاد ممکن است دچار مشکلاتی همچون ضعف اراده، بی تعادلی در احساس شادی و غم، بی صبری و از دست دادن تعادل جسمی، عصبانی شدن بی مورد، پرحرفی، یاوه گویی، حواس پرتی و دروغگویی شود.

۶ شخص معتاد به علت بی توجهی به نیازهای خانواده مقام و منزلت خود را نزد دوستان، آشنایان، همکاران و همسایگان از دست می دهد.

۷ پرخاشگری های بی مورد و بی موقع، از دست دادن احساس کفایت و امنیت و حسن احترام به خود و اطرافیان و هزاران مشکل روحی و روانی و عاطفی از دیگر پیامدها و عوارض ناشی از اعتیاد است.

علائم و نشانه های مصرف مواد مخدر

تغییر رفتار فرد مثل قفل کردن در اتاق به هنگام خروج از خانه و غیبت یا ترک بی دلیل منزل.

درخواست مکرر پول از افراد به بهانه های مختلف.

خرج کردن پول زیاد در مدت کوتاه و گم شدن پول، طلا و وسایل منزل.

طولانی شدن مدت ماندن در دستشویی.

کم توجهی و بی توجهی به وضع ظاهری تا حد آشفتگی.

تمایل به کناره گیری از بستگان و ایجاد رابطه با دوستان ناباب و مشکوک.

کاهش احساس مسئولیت، وقت شناسی و غیبت و همچنین افت کارایی درخانه، مدرسه و محل کار.

افزایش استفاده سر خود از داروهای آرام بخش و درخواست بی رویه داروهای مسکن.

افزایش ضربان قلب و نبض، افزایش اشتها و نداشتن تعادل هنگام راه رفتن.


آموزشی هاتحقیقات علمی جدید برای دومین باز از نقش ماده مخدر حشیش در افزایش درصد ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در بلند مدت پرده برداشت.

 تحقیقات گروهی از محققان دانشگاه برگن نروژ نشان می‌دهد که مصرف ماده مخدر حشیش باعث ضعف کلی عملکردهای ادراکی و ضعف تمرکز و گسیختگی توجه می شود و در نهایت احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را در دراز مدت زیاد می کند.


محققان در جریان تحقیقات خود بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را بررسی کردند و دریافتند: بین بیماران اسکیزوفرنی در زمینه تمرکز، توجه و عملکرد ادراکی تفاوت وجود دارد به گونه‌ای که بیماران اسکیزوفرنی که در گذشته حشیش مصرف می کردند، از تمرکز و توجه بیشتری نسبت به بیماران اسکیزوفرنی که اصلا مواد مخدر مصرف نکرده بودند، برخورد دارند؛ امری که محققان را مطمئن کرد که بین دو گروه از نظر پاتولوژیک بیماری تفاوت وجود دارد اما با این وجود، هر دو در نهایت به این نتیجه واحد منجر شد که حشیش به احتمال زیاد در افزایش ابتلا به این اختلال ذهنی نقش داد.


اسکیزوفرنی نوعی اختلال شدید است که بر کل شخصیت تاثیر می‌گذارد ولی همه نشانه‌های آن‌را می‌توان با درمان کنترل کرد.

برخی مبتلایان به اسکیزوفرنی برای کنترل نشانه‌های بیماری خود باید همیشه دارو مصرف کنند، برخی دیگر برای دوره محدودتری نیاز به دارو دارند و بالاخره عده‌ای که بیماری آنها در پی استرس حاد نظیر بیماری جسمی یا زایمان شروع شده ممکن است طی مدت زمان کوتاهی بهبود بالینی کامل پیدا کنند.


نشانه‌های بیماری در افراد مختلف متفاوت است ولی اغلب شامل تغییر در بهداشت فردی، افسردگی، رفتار عجیب و غریب، تحریک پذیری، خواب زیاد یا عدم توانائی در خوابیدن، گوشه گیری، خصومت بی دلیل، فراموشی، واکنش شدید در بحران ها، عدم توانائی در گریه کردن یا گریه های شدید، درک احساس غیرمعمول، استفاده از الکل و مواد مخدر، تراشیدن موهای سر و بدن و خودکشی است و داروهای ضد جنون بهترین درمان است اما بیماری را قطعی درمان نمی کنند یا تضمینی برای عود مجدد بیماری نیست.


آموزشی ها

اگر منتظر هستید که یک روز بیدار شده و به خود بگویید" من ترک می کنم" و دیگر هرگز سیگاری را آتش نکنید، باید گفت که زهی خیال باطل. این طور ترک کردن خیلی خیلی نادر است.

موفق ترین ترک کنندگان سیگار کسانی هستند که پیش از کشیدن آخرین سیگار، به خوبی خود را آماده کرده اند. چگونه؟ در اینجا چیزهایی را که در برنامه مشهور ترک سیگار کلینیک کلیولند به این افراد آموزش داده می شود را ارایه می کنیم. این ده گام را بردارید و به فاصله ی 30 روز از امروز، آماده ی پیوستن به جمع سیگاری های سابق بشوید.

1- امروز ترک نکنید. به جای آن، روزی را در نظر بگیرید که دست کم 30 روز بعد باشد و آن روز را بر روی تقویم خود به عنوان "روز ترک" در نظر بگیرید. سپس، چند هفته ی بعد را صرف آمادگی برای ترک کنید. این گونه است که موفق خواهید شد( زیرا دست کم روز طول می کشد تا مغز شما یک عادت جدید را بیاموزد).

2- بنویسید. بر روی یک کارت کوچک سه دلیل خود را برای ترک سیگار بنویسید. پول؟ رفع بوی بد دهان؟ انگیزه ها متفاوتند اما زندگی طولانی تر را بیشتر افراد به عنوان دلیل ترک سیگاردر ذهن دارند. این کارت را همواره با خود داشته باشید، و هر وقت که می خواهید سیگاری بگیرانید، نگاهی به آن بیندازید.

3- پیاده روی کنید. این یک عادت سالم است که می تواند جای آن عادت بد را بگیرد: هر روز، نیم ساعت پیاده روی کنید. نظمی که در این کار است باعث کمک به شما در برنامه تان و جلوگیری از افزایش وزن(که در برخی ترک کنندگان رخ می دهد و سبب بازگشت آنها به سیگار می شود) می شود.

4- در مورد پوشش بیمه سئوال کنید.شاید در برنامه شما برای ترک سیگار هزینه هایی باشد، مثلا داروهای تجویز شده، درمان های جایگزینی نیکوتین و مشاوره. به هر حال این راهها ارزانتر از یکسال کشیدن سیگار هستند.

5- پزشک خود را ببینید. یک چکاپ انجام بدهید و بخواهید که یکی از داروهایی که ترک سیگار را که ترک را برای شما آسان می سازد تجویز کند. یک داروی ضد تمایل مانند وارنیسلین( با نام تجاری چانتیکس) یا باپروپیون( با نام تجاری زیبان یا ولباترین) برای کار خوب است. اگر باپروپین را در نظر بگیرید، می توانید از جایگزین های نیکوتین، مانند آدامس یا چسب های مخصوص نیز استفده کنید( در صورتی که با مصرف چانتیکس، این کار مجاز نیست).

6- از محدودیت ها و اثرات جانبی محتمل برنامه خود، آگاهی پیدا کرده و برای آنها کسب آمادگی کنید.

7- سیگار کشیدن خود را تغییر داده و اصلاح کنید. شروع به تغییر دادن الگوهای گیراندن سیگار خود کنید. مثلا اگر همیشه به محض نشستن پشت فرمان ماشین سیگاری روشن می کنید، سعی کنید در هنگام رانندگی سیگار نکشید. همچنین مارک سیگار را مرتبا تغییر بدهید. در هنگامی که دچار استرس هستید، به جای روشن کردن سیگار، از تکنیک های مخصوص آزادسازی استرس استفاده کنید.

8- شخص یا اشخاص دیگری را که در حال ترک هستند پیدا کنید. می توانید از یک فرد حقیقی یا گروه آنلاین که مشغول ترک سیگار هستند کمک بگیرید و متقابلا به آنها کمک کنید.

9- با خود عهد ببندید. سوگند یاد کنید و به ترک سیگار متعهد شوید. برنامه های خود را با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده خود در میان بگذارید، آنها از شما حمایت خواهند نمود.

10- آنها را دور بیندازید. در سی امین روز، هر دارو یا ماده جایگزینی را که مصرف می کنید قطع کنید. دو روز بعد، سیگار را نیز ترک کنید. مبارکه!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد