کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

توصیه های بهداشتی در خصوص ایام محرم

ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهداء ، بابرگزاری مراسمات مذهبی و توزیع نذورات در مساجد،تکایا و هیات ها می تواند احتمال بروز بیماری های مرتبط با آب و غذا به وی‍‍ژه بیماریهای عفونی روده ای را افزایش دهد. لذا رعایت ضوابط بهداشتی از جمله بهداشت فردی , محیطی و مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد


توصیه‌های بهداشتی برای عزاداری محرم

پلوی نذری

با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا و همچنین توزیع نذورات و غذا در این ایام، وزارت بهداشت‌ درمان و آموزش پزشکی توصیه هایی را در این مورد یادآوری کرده است که در زیر می‌آید:

* با توجه به اینکه احتمال بروز بیماری های مرتبط با غذا، به ویژه بیماری‌های عفونی روده ای در مکان‌هایی که به صورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می‌کنند، بیشتر است، در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی، مسمومیت‌های غذایی نیز در این اماکن پخش خواهد شد.

* هرگونه پخت و پز باید در مکان‌هایی که دارای شرایط بهداشتی است، صورت پذیرد.

* کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و  غذا بایستی قبلا نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی (که به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد) اقدام نمایند و بهداشت فردی (مثل شستشوی دست ها قبل از طبخ غذا) را رعایت کنند.

* برای آب شرب، حتما از آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده استفاده شود.

پخت غذای نذری

* مواد غذایی اولیه برای تهیه غذا، حتما سالم بوده و ترجیحا مشمول بسته بندی مجاز ‌باشند.

* برای تهیه غذا از فرآورده‌های دامی با کشتار مجاز یا بسته بندی شده مورد تایید این وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی استفاده شود.

* از نمک های بسته بندی یددار و تصفیه شده در تهیه و پخت غذا استفاده شود.

* در صورت مصرف سبزی خوردن یا سالاد، نسبت به شستشوی بهداشتی آنها اقدام شود. (هم با محلول ضد عفونی کننده و هم با مایع ظرفشویی شسته شوند.)

شربت نذری

 

* در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف در توزیع مواد غذایی گرم، از ظروف فوم دار مخصوص استفاده شود.

* توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم، با لیوان یک بار مصرف صورت گیرد و از ورود لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

* ظروف مورد استفاده در توزیع آب، چای و غذا، به طور مستمر شسته و گندزدایی شوند.

* در هنگام توزیع غذا، افراد توزیع کننده از راه رفتن روی سفره‌ها خودداری کنند.

توزیع غذای نذری

* از قرار دادن غذای پخته شده برای مدت زمان طولانی (حداکثر دو ساعت) در دمای محیط خودداری شود و در صورت لزوم، مواد غذایی پخته شده در دمای زیر 40 درجه و یا بالای 60 درجه سانتیگراد نگهداری شوند.

* از نگهداری مواد غذایی خام و پخته در مجاورت هم و در داخل یک یخچال یا سردخانه خودداری شود.

* ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته‌های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد، باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد و ذبح به گونه ای صورت گیرد که خونابه آنها پخش نشود.

حسینیه

 

* تهیه و نصب وسایل اطفا حریق، به منظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی‌های احتمالی در اماکن برگزاری مراسم ضروری است.

* نسبت به جمع آوری زیرسیگاری‌ها و نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال دخانیات، به منظور عدم استعمال آن در تکایا و حسینیه‌ها اقدام کنند.

* وسایل و تجهیزات مشترک از جمله چادر نماز، حوله و غیره به منظور جلوگیری از بیماری های واگیردار پوستی را جمع آوری کنند.


هیات های عزادار در تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی و نذورات در مساجد،تکایا و هیات ها باید اصول و ضوابط بهداشتی به دقت رعایت شود.
:با توجه به احتمال بروز بیماری های مرتبط با آب و غذا به وی‍‍ژه بیماریهای عفونی روده ای رعایت ضوابط بهداشتی از جمله بهداشت فردی ، محیطی و مواد غذایی در ایام عزاداری ماه محرم از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی تصریح کرد:افرادی که وظیفه تهیه و توزیع آب، چای و موادغذایی بین عزاداران را دارند باید دارای کارت معاینه پزشکی معتبر بوده ودر هنگام ارائه خدمات، بهداشت فردی را رعایت کنند.
افشه بر مصرف مواد غذایی بسته بندی شده برای حفظ سلامت تاکید کرد و گفت:باید دقت کرد مواد خام مصرفی سالم و بهداشتی بوده ضمن اینکه فرآورده های خام دامی نیز دارای مهر معتبر بهداشتی باشند.
روغن مصرفی در پخت غذا و نذری باید روغن مایع دارای مجوز ساخت با ترانس پایین بوده ضمن اینکه از نمک های ید دار بسته بندی شده استفاده شود.
در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف گیاهی (بر پایه نشاسته) یا ظروف آلومینیومی یکبار مصرف استفاده شود.
افشه ضمن هشدار نسبت به توزیع هرگونه مواد دخانی در مراسم مذهبی از هیات های عزادار خواست دام نذری را در محل های تعیین شده با هماهنگی دامپزشکی ذبح و قربانی کنند.


1-با توجه به تقارن ایام سوگواری امام حسین (ع)با فصل سرما و بارندگی و به جهت پیشگیری از سرما خوردگی لازم است عزاداران عزیز دقت لازم در خصوص پوشش مناسب فصل را داشته باشند.

2-توزیع غذا باید حتما"در ظرفی از جنس سلولزی یا ذرات تمیز از مواد پلاستیکی باشد و ریختن غذای گرم تنها در ظرف یکبار مصرف گیاهی مجاز است.

3-سبزی مورد استفاده در نذورات حتما"باید به صورت صحیح شستشو و ضد عفونی شود.(جهت ضد عفونی از محلول پرکلرین موجود در داروخانه ها استفاده شود)

4-مواد غذایی پخته شده را بیش از دو ساعت در فضای باز و غیر قابل مسقف نگهداری نکنید.

5-در هنگام توزیع مواد غذایی توزیع کنندگان نباید روی سفره راه بروند.

6-هنگام کشیدن و توزیع مواد غذایی استفاده از دستکش یکبار مصرف توصیه می شود.

7-استفاده از نمک ید دار تصفیه شده درپخت نذورات توصیه می شود.

8-عزاداران حتی المقدور نذورات پخته شده گرم را برای خوردن یک وعده غذایی مورد استفاده قرار دهند.

9-مواد خوراکی و آشامیدنی نذورات را از مکان هایی تهیه کنید که نسبت به سلامت آنها مطمئن هستید(به علائم بهداشتی –تاریخ تولید وانقضاء) توجه داشته باشید.

10-ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته های عزاداری و یا در محل تکیه ها در شرایط بهداشتی صورت گیرد،بطوریکه خونابه آنها پخش نشود.

11- توزیع شربت دربین دسته های عزاداری با لیوان یکبار مصرف گیاهی انجام شود.

12-افرادی که در تهیه و طبخ،توزیع و شستشوی غذای عزاداران دخالت دارند باید بهداشت فردی خصوصا" کوتاه بودن ناخن را رعایت کنند.

13-آشپزهای طبخ غذا کارت تندرستی داشته باشند.

14-افراد دخیل در تهیه و توزیع از( دستکش یکبار مصرف،کلاه و روپوش مخصوص)استفاده کنند.

15-با توجه به فصل سرما و شیوع بالای سرما خوردگی از ماسک تنفسی یکبارمصرف استفاده شود.(و این نکته مد نظر قرار گیرد که سرفه و عطسه یا دست آلوده ای که در تماس با مواد غذایی باشد می تواند سبب انتقال عوامل بیماری به عزاداران شود)

16-اگر در نذورات شیر استفاده می شود باید شیر پاستوریزه باشد، یا اینکه قبل از توزیع به مدت 15دقیقه جوشانده شود.

17-به جای نوشابه از دوغ های کم نمک استفاده شود.

18-برای پذیرایی از سفره های یکبار مصرف استفاده شود،راه عبور و مروراز دو طرف سفره باز باشد درزمان پخش غذا توزیع کنندگان با جوراب و گاها"پا برهنه که تعداد زیادی میکروب دارد وارد سفره نشوند

.19- نکات ایمنی درخصوص وسایل گاز سوز رعایت و کپسول آتش نشانی شارژ و آماده باشد

____________-

1- هر گونه پخت و پز باید در مکان هایی که دارای حداقل شرایط بهداشتی و مورد تایید معاونت های بهداشتی است صورت گیرد

2- کلیه افراد درگیر در توزیع آب ، چای ، غذا بایستی قبلا نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام نمایند و رعایت بهداشت فردی آنها ضروری است .

3- مواد غذایی اولیه حتما سالم و بهداشتی باشد ، ترجیحا از موا غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده نمود.

4- از فراورده های دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است استفاده شود.

5- از نمک های بسته بندی یددار تصفیه شده در تهیه و پخت غذا و مصرف روی سفره ها استفاده شود.

6- در هنگام توزیع غذا از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا در روی سفره ها جلوگیری گردد

7- از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط بمدت طولانی ( حداکثر دو ساعت ) خودداری گردد . در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته شده در دمای زیر 4 درجه و یا بالای 60 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

8- از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود

9- در صورت توزیع سبزی و سالاد سالمسازی آنها الزامی است

10- ضمن نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاریها از استعمال مواد دخانی در مراسم جلوگیری گردد .

11- آب آشامیدنی باید بهداشتی و مورد تایید مقامات بهداشتی باشد ، ترجیحا از شبکه های عمومی استفاده گردد .

12- تهیه و نصب وسایل اطفاء حریق بمنظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی های احتمالی الزامی است .

- ایمنی مراکز فوق از نظر پرتگاه های موجود ، راه پله ها و نرده ها و سیم کشی برق و غیره رعایت شده و قبل از شروع مراسم کنترل لازم توسط افراد متخصص صورت پذیرد .

14- نسبت به جمع آوری وسایل و تجهیزات مشترک از جمله چادر نماز ، حوله و غیره بمنظور پیشگیری از بیماریهای پوستی واگیر اقدام گردد .

15- شستشو و گندزدایی مستمر ظروف یکبار مصرف که برای توزیع آب ، چای و مواد غذایی استفاده می شود صورت پذیرد .

16- در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف فوم دار مخصوص توزیع مواد غذایی گرم ترجیحا از ظروف کاغذی استفاده شود .

17- ضمن رعایت نظافت ، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی اقدام گردد.

18- زباله های تولید شده بصورت بهداشتی جمع آوری ، انتقال و دفع گردد .

19- توزیع آب ، شربت و یا شیر در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود .

20- ذبح و قربانی احشاء در جلوی دسته های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد ، بنحوی که خونابه پخش نشود .

21- کلیه افرادی که قصد توزیع نذورات را دارند باید با هماهنگی مسئولین و هیئت امناءنسبت به دریافت مجوز بهداشتی از مرکز بهداشت محل اقدام نمایند .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد