کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

پیام سلامتی

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



ارزش غذایی سبوس برنج




سوء هاضمه بدون زخم چیست



روش غلط مرتب کردن دندان های کج




بیشتر بنشینید، کمتر زنده می مانید.



شب ها حتما 6 تا 8 ساعت بخوابید.



زیر نور خورشید، حتما عینک آفتابی بزنید


بیشتر بنشینید، کمتر زنده می مانید.
اگر شما شغلی دارید که مجبور هستید چند ساعت به طور مداوم بنشینید، باید از هر فرصتی برای تحرک بدنی استفاده کنید، یعنی هر چند مدت یک بار بلند شوید و کمی راه بروید یا ورزش کنید. محققان می گویند افرادی که بیش از 6 ساعت در روز را در حال نشسته به سر می ‌برند، 37 درصد بیشتر از افرادی که کمتر از 3 ساعت در روز می‌ نشینند، در معرض خطر مرگ قرار دارند. بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان، بدن هر فرد فقط 20 دقیقه می‌تواند یک وضعیت ثابت را تحمل کند. بنابراین بهتر است هر 15 تا 20 دقیقه یک بار، از جای‌تان بلند شوید و مدت 30 ثانیه قدم بزنید، یا بدن‌تان را کش و قوس دهید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شب ها حتما 6 تا 8 ساعت بخوابید.
تحقیقات نشان می دهد آن دسته از افرادی که بین 6 تا 8 ساعت در طول شب می ‌خوابند، عمر طولانی‌تری دارند، اما در مقابل آنهایی که بیش از 8 ساعت یا کمتر از 6 ساعت می‌خوابند، به اندازه گروه اول عمر نمی‌کنند. در واقع به همان اندازه که کم‌خوابی زیان آور است، پُر خوابی نیز به بدن آسیب می رساند و عملکرد آن را مختل می کند. کمبود خواب باعث افزایش فشار خون، دیابت، چاقی و افسردگی می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر شب قبل از خواب حتما مسواک بزنید.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به تشکیل لایه میکروبی در دندان منجر می‌شود. دو تا پنج دقیقه بعد از استفاده از مواد قندی و غذا، اسیدهای مخربی در اثر فعالیت میکروب‌های موجود در لایه میکروبی تولید می شوند و به مدت 20 دقیقه تا یک ساعت در دهان باقی می‌مانند. اسید تولید شده مینای دندان را تخریب می کند و باعث شروع پوسیدگی می‌شود. پس برای حفظ دندان های سالم، اگر بعد از هر وعده غذایی مسواک نمی زنید، حداقل هر شب حتما مسواک بزنید. همچنین بعد از خوردن غذا نخ دندان بکشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دست‌هایتان را با آب و صابون کاملا بشویید.
هر چند میکروب‏های سرماخوردگی از طریق عطسه و سرفه به هوا وارد می‏شوند، اما بررسی‏ها نشان داده است که بیشتر سرماخوردگی‏ها از طریق دست‏های آلوده ایجاد شده و انتشار پیدا می‏کند. میکروب‏ها از طریق گرفتن دستگیره، فشار دادن دکمه آسانسور، گرفتن میله یا دستگیره اتوبوس یا مترو، دست دادن و ...، از فردی به فرد دیگر منتقل می‏شوند. برای شستن صحیح دست ها، ابتدا دستتان را با آب خیس کنید. مقداری صابون به دستتان بزنید. دستان‏تان را خوب به هم بمالید تا کف صابون به همه قسمت‏های پوست دستان برسد. بین انگشتان، زیر ناخن‏ها، مچ و روی دست‏ها را فراموش نکنید. این کار باید حداقل 20 ثانیه طول بکشد. دست‏ها را به دقت با آب شستشو دهید. سپس دستان‏تان را با دستمال کاغذی یا حوله تمیز خشک کنید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
موقع عطسه یا سرفه جلوی دهانتان را بگیرید.
دانشمندان تخمین زده‌اند که در هر‌ بار عطسه یا سرفه، بیش از 20 هزار ویروس از دهان و بینی شما خارج می‌شوند که این تعداد برای آلوده کردن تعداد زیادی از مردم اطراف ما کافی است. لذا دفعه بعد که عطسه یا سرفه کردید، دلیل موجهی برای گرفتن دستمال در مقابل دهان و بینی خود خواهید داشت.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زیر نور خورشید، حتما عینک آفتابی بزنید
هنگامی که زیر آفتاب داغ تابستانی راه می‌روید، علاوه بر محافظت از پوست باید به فکر چشم‌هایتان هم باشید. تابش شدید آفتاب و وجود اشعه ماورای بنفش، استفاده از عینک‌های آفتابی را ضروری می‌کند. اشعه ماورای بنفش باعث می‌شود سطح قرنیه و ملتحمه‌ی چشم زخم شده و در آن سوختگی ایجاد شود. در نتیجه چشم فرد دچار درد، سوزش و ناراحتی خواهد شد .در تابستان که روزها طولانی‌تر و تابش آفتاب مستقیم‌تر است، نیاز به استفاده از این عینک‌ها بیشتر احساس می‌شود. در فصل زمستان هم به دلیل وجود برف، نباید استفاده از عینک‌های آفتابی را فراموش کرد. علاوه بر این زمانی که کنار دریا هستید نیز به دلیل بازتاب اشعه از سطح آب نیاز است از عینک آفتابی استفاده شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ارزش غذایی سبوس برنج

برنج گیاهی از دسته غلات است که نقش مهمی در سبد غذایی ما ایرانیان دارد و سبوس این پوشش خوش‌رنگ برنج دارای ارزش غذایی فراوانی است که ما از آن غافلیم.
سبوس

 

یکی از فرآورده‌های مهم استخراجی از سبوس برنج، روغن آن است که بخشی از نیازهای غذایی کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و هند را تأمین می‌کند. کشور ما تاکنون تجهیزات، علم و تخصص لازم را برای استخراج، تصفیه و تحقیقات تولید این روغن در دسترس نداشته است. این روغن مواد مختلفی را در خود جای داده است و می‌توان گفت منبعی سرشار از مواد مختلف مورد نیاز بدن محسوب می‌شود.

 

خاصیت آنتی‌اکسیدانی (ضد پیری)

از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مواد موجود در سبوس برنج، ویتامین E است. این ویتامین، محلول در چربی است و امروزه به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی در جهان علم مطرح شده است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین E، خواصی نظیر ضد پیری و ضد چروک را برای این ویتامین ارزشمند توجیه می‌کند.

 

کاهش کلسترول خون

ماده فعال دیگری که در روغن برنج خودنمایی می‌کند، اریزانول است. این چربی فعال، امروزه به یکی از پرکاربردترین داروهای کاهش‌دهنده کلسترول خون تبدیل شده است.

 

خاصیت ضد سرطانی

ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع شده و نشده مانند فیتواسترول‌ها، توکوترینول‌ها، توکوفرول‌ها و اسکواس‌ها برنج را به یکی از مواد غذایی بسیار ارزشمند و مفید برای افزایش توازن هموستاز خون و ضد سرطان تبدیل کرده‌اند.

 

روغن برنج در خدمت پوست

آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد خواص برنج و روغن آن برای پوست است. اگر شما تا به حال از این روغن برای تمیز کردن پوست صورتتان بهره برده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که خاصیت پاک‌کنندگی این روغن نقره‌فام بسیار بالا است. اما این تنها قسمت کوچکی از قضیه است، چرا که جنس چرب این روغن باعث می‌شود برنج خاصیت لایه برداری متوسط داشته باشد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سبوس برنج سیاه به توازن قند خون کمک می‌کند. علاوه بر آن که سرشار از مواد مفیدی مانند فسفر و سلنیوم می‌باشد. نتایج مطالعه اخیر اهمیت برنج حاوی سبوس بر تسکین التهابات ناشی از آلرژی را در آزمایشگاه نشان داده است

این بدان معناست که اسیدهای چرب موجود در روغن برنج به سلول‌های شاخی و مرده سطح پوست متصل می‌شوند و آن‌ها را به آرامی از روی پوست برمی‌دارند. این امر باعث می‌شود پس از ماساژ ملایم صورت با روغن برنج، پوست شما کاملاً صاف، نرم و براق شود. به همین دلیل مصرف طولانی مدت روغن برنج به صورت شبانه، روی پوست به افزایش خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست و کاهش خط و خطوط پوست کمک قابل توجهی می‌کند.

 

سبوس برنج و مو

ماده‌ی دیگری که در برنج باعث شده آن را یک حامی بزرگ برای پوست و موهایمان بدانیم، وجود مقادیر قابل توجه ویتامین B در برنج است. ویتامین‌های گروه B و به خصوص B5 باعث تحریک سوخت و ساز سلول‌های زنده و فعال پیاز مو می‌شود، یعنی همان چیزی که یک موی فعال برای زیستن و رشد کردن به آن نیاز دارد.

 

ترمیم پوست با برنج

کاربرد ویتامین B تنها به ریزش مو محدود نمی‌شود. این ویتامین در مواردی که فرد تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد بسیار مفید است، چرا که تجویز خوراکی و موضعی آن ترمیم پوست را سرعت می‌بخشد.

خیلی‌ها تصور می‌کنند برای این که پروتئین بدنشان تأمین شود باید گوشت بخورند. ولی در واقع این طور نیست، چرا که پروتئین موجود در گیاهان می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت و منابع حیوانی باشد، به خصوص که منابع حیوانی معمولاً با داشتن کلسترول بالا برای افراد مسن و بیماران قلبی چندان مناسب نیست. یکی از این گیاهان، برنج است. پروتئین درصد بالایی از وزن خالص برنج را تشکیل می‌دهد و این رقم به حدود 11 درصد می‌رسد و در صورت همراهی برنج با حبوبات مثل لوبیا و عدس به تنهایی و بدون مصرف گوشت، نیاز روزانه پروتئین فرد را تأمین می‌کند.

پودر سبوس برنج

سبوس و درمان بیماری‌های روده

هم‌اکنون تقریباً اکثر پزشکان معتقدند سبوس مهم‌ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می‌رود. جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر، التهاب دیورتیکول (کیسه‌ای مدور به اشکال و اندازه‌های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می‌شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت‌های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می‌گردد) پیشگیری می‌کند.

بر اساس پژوهش‌های مختلف، سبوس غنی‌ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می‌شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی است، موجب افزایش حجم مدفوع می‌شود. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون است. در این میان نباید فراموش کرد همان‌گونه که کاهش یا عدم مصرف سبوس برای عملکرد سیستم گوارشی مناسب نیست، افراط و زیاده‌روی در مصرف سبوس نیز عارضه به وجود می‌آورد.

زیاده‌روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال کند یا منجر به انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود علاوه بر تعادل در مصرف سبوس حتماً پس از مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.

 

مصرف سبوس برنج سیاه و بهبود بیماری‌های التهابی   

دانشمندان شواهدی را ارائه داده‌اند که بیان می‌کند برنج سیاه (یک گونه‌ی کم شناخته شده ای از غلات که غذای اصلی یک سوم از جمعیت جهان نیز می‌باشد) می‌تواند به تسکین التهابات ناشی از آلرژی‌ها، آسم و دیگر بیماری‌ها کمک کند.

محققین در بررسی‌های خود فواید آشکار نشده‌ی متعددی را در مصرف سبوس برنج سیاه یافتند. سبوس، غلاف بیرونی غلات است که در طول فرایند تولید برنج سفید از برنج قهوه ای برداشته می‌شود. بررسی‌های آزمایشگاهی که در محیط سلولی انجام شدند نشان دادند، سبوس برنج سیاه، ترشح هورمون هیستامین را که موجب بروز التهابات می‌شود، متوقف می‌کند.

ماده فعال دیگری که در روغن برنج خودنمایی می‌کند، اریزانول است. این چربی فعال، امروزه به یکی از پرکاربردترین داروهای کاهش‌دهنده کلسترول خون تبدیل شده است

در مطالعات جدید، محققین اثرات عصاره سبوس برنج سیاه را بر روی التهابات پوست در موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند. با تزریق این عصاره به موش‌ها، التهاب پوست آن‌ها در مقایسه با موش‌های گروه کنترل حدود 32 درصد کاهش یافته بود و همچنین تولید مواد دیگری در بدن که باعث افزایش التهاب می‌شدند نیز کاهش یافته بود. این یافته‌ها بیانگر ارزش ناشناخته‌ی سبوس برنج سیاه به عنوان یک ماده غذایی ضد التهاب و آنتی آلرژیک است و در ضمن این ماده به عنوان یک ماده درمانی در درمان و پیشگیری از التهابات مزمن موثر می‌باشد.

 

نکته عملی: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سبوس برنج سیاه به توازن قند خون کمک می‌کند. علاوه بر آن که سرشار از مواد مفیدی مانند فسفر و سلنیوم می‌باشد. نتایج مطالعه اخیر اهمیت برنج حاوی سبوس بر تسکین التهابات ناشی از آلرژی را در آزمایشگاه نشان داده است. البته این اثر مفید بایستی در انسان نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سوءهاضمه بدون زخم چیست؟

اگر شما دچار علائم سوءهاضمه هستید، اما در آزمایش ها و آندوسکوپی، هیچ گونه مشکلی در معده و اثنی عشر شما دیده نشده است، پزشک برای شما تشخیص سوءهاضمه بدون زخم (Non-Ulcer dyspepsia) را مطرح خواهد کرد.

دل درد

در اغلب موارد، سوءهاضمه به علت زیاده روی در مصرف غذا (پرخوری) یا خوردن غذاهایی که با مزاج فرد نمی سازد ایجاد شده و بعد از مدت کوتاهی برطرف می شود. 

در بعضی از افراد، علائم سوءهاضمه می تواند مدتی طول کشیده و به قدری شدید شود که در زندگی روزمره آنها مشکل ایجاد کند.

این علائم ممکن است بر اثر مشکلات تشخیص داده نشده ای در دستگاه گوارش ایجاد شوند. معده ، مری و روده کوچک در سوء هاضمه درگیر هستند.

 

علائم سوءهاضمه

سوءهاضمه برای افراد مختلف دارای معانی متفاوتی است. اما اکثرا آن را درد و ناراحتی در قسمت وسط بالای شکم که با بلع و غذاخوردن در ارتباط است، می نامند. سایر علائم شایع سوءهاضمه عبارتند از:

- درد قفسه سینه یا شکم

- احساس سوزش در ناحیه سینه (ترش کردن) که اغلب با خوردن یا آشامیدن مایعات در ارتباط است

-  آروغ زدن

علائم شدید یا طولانی سوءهاضمه، ممکن است به علت مشکل زمینه ای وخیم مثل زخم معده یا اثنی عشر ایجاد شده باشند که هر چه زودتر آنها تشخیص داده شده و درمان شوند، بهتر خواهد بود

سوءهاضمه بدون زخم

اگر شما دچار علائم سوءهاضمه هستید، اما در آزمایش ها و آندوسکوپی، هیچ گونه مشکلی در معده و اثنی عشر شما دیده نشده است، پزشک برای شما تشخیص سوءهاضمه بدون زخم (Non-Ulcer dyspepsia) را مطرح خواهد کرد.

هیچ گونه آزمایش تشخیصی برای پی بردن به سوءهاضمه بدون زخم وجود ندارد. بنابراین قبل از اینکه این تشخیص برای بیمار مطرح شود، باید سایر بیماری هایی که چنین علائمی را ایجاد می کنند را بررسی و رد کرد. این بیماری ها شامل: سنگ کیسه صفرا و سندرم روده تحریک پذیر هستند که علائم مشابهی را می توانند ایجاد کنند.

از نظر پزشکی، سوءهاضمه بدون زخم هیچ گاه مشکل جدی و وخیم ایجاد نمی کند، اما می تواند برای بیمار خیلی ناراحت کننده باشد.

این بیماری خیلی به ندرت باعث کاهش وزن می شود.

اگر شما از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می کنید، پزشک شما قبل از اینکه تشخیص سوءهاضمه بدون زخم را برایتان مطرح کند، باید ابتدا وجود زخم معده یا اثنی عشر را در شما بررسی کند.

 

علائم سوءهاضمه بدون زخم

بیمار مبتلا به سوء هاضمه بدون زخم بعد از مصرف غذا در ناحیه سردل (یعنی در ناحیه پایین تر از جناغ سینه یا بالاتر از ناف) ورم می کند یا احساس درد شدید یا حاد در چند ساعت می کند. به طور کلی، غذا خوردن می تواند باعث بهتر شدن و یا بدتر شدن آن شود.

گاهی اوقات نیز ممکن است حالت تهوع ایجاد شود.

به علاوه بسیاری از افراد دچار مشکلی هستند که اصطلاحا به آن معده عصبی (Nervous Stomach) گفته می شود. علائم این افراد در هنگام استرس یا ناراحتی های عصبی، بدتر می شود.

 

علل سوءهاضمه بدون زخم

هنوز معلوم نشده است که چه عللی باعث سوءهاضمه بدون زخم می شوند. یک فرضیه این است که معده این افراد نسبت به تحریکاتی مثل اسید معده و بعضی از غذاها حساس تر است.

فرضیه دیگری وجود دارد که می گوید: عضله دیواره معده (به خصوص در افراد دارای معده عصبی) در مواقعی که فرد دچار استرس و ناراحتی عصبی است، سفت می شود و باعث می شود که علائم بیماری بدتر شود.

بر اثر مصرف داروهایی مثل آسپیرین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن، دیکلوفناک سدیم،  پیروکسیکام،  ایندومتاسین و مفنامیک اسید، ممکن است سوءهاضمه ایجاد شود. اما هیچ گاه بدون مشورت با پزشکتان، مصرف داروهای ضدالتهاب را قطع نکنید.

 

چه موقع باید نزد پزشک رفت؟

اگر سوءهاضمه شما دو هفته ادامه داشت، یا اگر برای اولین بار است که با این مشکل در زندگی روبه رو می شوید و سن شما بالای 40 سال است، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که به غیر از مشکل سوءهاضمه، دچار بی اشتهایی و کاهش وزن هم شده اید یا اگر دچار تهوع هستید (حتی اگر استفراغ هم نمی کنید)، بدون معطلی باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشید.

 

درمان سوءهاضمه بدون زخم

مهمترین گام در درمان این بیماری، درک صحیح از آن است و اینکه مطمئن شوید که علائم شما به علت مشکل جدی و وخیمی ایجاد نشده اند. گام بعدی، تلاش برای تغییر و اصلاح جنبه هایی از زندگی تان است که احتمالا باعث بدتر شدن علائم شما می شود.

برای درمان دارویی این بیماری، باید به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

از دراز کشیدن، انجام فعالیت بدنی و ورزش بعد از غذا خوردن پرهیز کنید

درمان خانگی سوءهاضمه

-  اگر گاهی اوقات دچار سوءهاضمه می شوید، می توانید با تغییراتی که در زندگی تان می دهید، مشکل سوءهاضمه خود را برطرف کنید.

-  اگر سیگاری هستید، دست از این کار بردارید.

- سعی کنید وزن خود را کم کنید.

- ورزش کنید.

- به جای اینکه با ماشین به محلی بروید، بهتر است پیاده به مقصد برسید.

- از مشروبات الکلی پرهیز کنید.

- از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. از غذاهای چرب مثل غذاهای سرخ کردنی، پنیر، چیپس و گوشت قرمز کمتر استفاده کنید و بیشتر از میوه ها، مرغ یا ماهی کباب شده و سیب زمینی آب پز استفاده کنید.

- مقدار فیبر را در رژیم غذایی تان افزایش دهید. میوه ها، سبزی ها و نان سبوس دار حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند.

- از مصرف ادویه های تند، نمک و سرکه خودداری کنید. بعضی از سبزیجات مثل پیاز و گوجه فرنگی ممکن است باعث بدتر شدن سوزش سرمعده شوند.

- از کافئین که در قهوه، چای و نوشابه های سیاه وجود دارد کمتر استفاده کنید.

- از خوردن مقادیر زیاد غذا، درست قبل از رفتن به بستر خودداری کنید. قبل از اینکه دراز بکشید، چند ساعت به غذایی که خورده اید فرصت بدهید تا هضم شود.

- معده ما دوست دارد که نظمی در غذا خوردن وجود داشته باشد و وقتی شما همیشه 3 تا 4 وعده غذا را سر ساعات معینی می خورید، معده بهتر کار خود را انجام می دهد.

- اضطراب و استرس روی کارکردن عضلات معده اثر می گذارند. بنابراین سعی کنید که در طول روز، بعضی اوقات به خودتان آرامش دهید.

- هنگام غذاخوردن و یا آشامیدن آرامش داشته باشید . به آهستگی غذا بخورید.

- از انجام فعالیت بدنی و ورزش بعد از غذا خوردن پرهیز کنید.

- از بلع هوا جلوگیری کنید . بلع هوا معمولاً هنگامیکه مشغول آدامس جویدن هستید یا با دهان باز غذا می خورید و یا هنگام غذا خوردن صحبت می کنید رخ می دهد.

- از مصرف خودسرانه آسپیرین و مسکن های غیراستروئیدی مثل دیکلوفناک، ‌جدا پرهیز کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بهترین زمان ورزش در زمستان

ورزش منظم به شما کمک می کند تا زندگی سالمی داشته باشید و از بیشتر بیماری های خطرناک در امان بمانید.

ورزش کردن در هوای سرد

ورزش در طب سنتی ایران اهمیت فراوانی دارد، به طوری که حکیم بوعلی سینا در کتاب قانون در بحث تدابیر مشترک، مهم ترین تدبیر را در درجه نخست، ورزش کردن و سپس غذا و تدبیر خواب می داند و از این رو سخن خود را با تدبیر ورزش آغاز می کند.

 

حیات بدون غذا محال است و غذایی که تمامی آن جذب عضو شود معمولا وجود ندارد، بلکه در هر مرحله از مراحل هضم بخشی از آن به صورت ماده زاید درمی آید و طبیعت می کوشد آن را از طریق مدفوع، ادرار و عرق از بدن دفع کند.

 

همیشه تعداد کمی از این فضولات دفع نمی شود و در بدن باقی می ماند که به مرور زمان در بدن تجمع پیدا کرده سبب بیماری می شود و بدین جهت چاره ای جز این نیست که آن ها را از بدن بیرون برانیم، بنابراین بهترین راه برای دفع این مواد زاید، ورزش و تحرک بدنی است.

 

ورزش حرکتی است تابع اراده. هرگاه که فرد حرکت می کند، اندام ها از حرکت گرم می شوند و حرارت غریزی ایجاد می شود و مفاصل، رباط ها و عضلات محکم می شوند.

بهترین زمان ورزش از نگاه حکمای طب سنتی در فصل بهار نزدیک ظهر و در تابستان اول روز و در زمستان آخر روز است

ورزش، حرارت ملایم در بدن پدید می آورد و به دفع مواد زائد کمک می کند.

اندام بدن در اثر ورزش برای پذیرش غذا آمادگی بیشتری می یابند، زیرا مواد زاید آن ها دفع شده و جای غذا خالی مانده است.

با توجه به اثر ورزش در دفع مواد زائد می توان گفت که ورزش تأثیری مستقیم در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی- عروقی، سرطان، افسردگی و دیابت خواهد داشت.

 

با ورزش کردن از این 5 بیماری مهم در امان می مانید

بیماری قلبی

ورزش مداوم و مرتب عضلات قلب را تقویت می کند، کلسترول مضر خون را کاهش داده و کلسترول مفید خون را افزایش می دهد. همچنین ورزش مرتب میزان فشار خون را کاهش می دهد. در نتیجه ی همه ی این اتفاقات خطر بیماری های قلبی و مغزی کاهش می یابد.

 

دیابت نوع دو

مطالعات متعددی ثابت کرده اند که ورزش مرتب خطر بروز دیابت را کاهش می دهد. ورزش کردن موجب کنترل قند و فشار خون شده و منجر به کاهش وزن می شود. کاهش وزن موجب می شود که توانایی بدن برای جذب و تاثیر هورمون انسولین افزایش یابد، در واقع حساسیت سلول ها به تاثیر انسولین افزایش می یابد، در نتیجه از افزایش قندخون جلوگیری شود.

 

پوکی استخوان

ورزش کردن همراه با تمرینات استقامتی، استخوان ها را قوی می کند و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، دویدن و تمرینات استقامتی با وزنه ها موجب تقویت استخوان ها و افزایش تراکم بافت استخوان ها می شوند. همراه با ورزش کردن، برای پیشگیری از پوکی استخوان دریافت میزان کافی ویتامین D و کلسیم نیز اهمیت دارد.

اگر ورزش در درازمدت انجام شود و به صورت مداوم باشد، این امر در کاهش سطح هورمون کورتیزول یا استرس تاثیر چشمگیری دارد

سرطان

بر اساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا حداقل 30 دقیقه ورزش در روز می تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد. یک سوم از مرگ های وابسته به سرطان به نحوی با فعالیت بدنی کم و رژیم غذایی نادرست مرتبط هستند. بنابراین ورزش کردن در پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارد.

 

آپنه ی خواب

آپنه ی خواب شرایطی است که در آن راه تنفسی فرد حین خواب مسدود می شود. این حالت به تدریج منجر به افزایش فشارخون و بیماری های قلبی می شود. چاقی یک عامل خطر عمده برای آپنه ی خواب است. ورزش کردن موجب کاهش وزن می شود و از این طریق به پیشگیری از آپنه ی خواب کمک می کند.

 

ورزش مداوم، استرس را کاهش می دهد

ورزش مداوم منجر به کاهش هورمون کورتیزول در بدن می شود. هورمون کورتیزول از غدد فوق کلیوی در بدن ترشح می شود و ترشح آن نیز در پاسخ به هر نوع استرس داخلی و خارجی است.

اگر ورزش به صورت لحظه ای و بدون برنامه انجام شود نه تنها هورمون کورتیزول را کاهش نمی دهد، بلکه در افزایش سطح آن نیز تاثیر دارد.

اگر ورزش در درازمدت انجام شود و به صورت مداوم باشد، این امر در کاهش سطح هورمون کورتیزول یا استرس تاثیر چشمگیری دارد و باعث می شود نشانه های استرس در فرد کاهش یابد.

هر گونه شرایطی که در کاهش ترشح هورمون کورتیزول نقش داشته باشد مطلوب است، زیرا نشانه های استرس را در فرد کم می کند و فعالیت بدنی در این خصوص نقش چشمگیری دارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

روش غلط مرتب‌کردن دندان‌های کج


مرتب کردن دندان های کج و کوله با روش بدون ارتودنسی، از نظر متخصصین ارتودنسی، نادرست است. در روش بدون ارتودنسی که همراه با تراشیدن و افزودن مواد ترمیمی است معمولا بخش بسیار مهم و نازک دندان یعنی مینای دندان تراشیده می‌شود تا با ترکیب و کم و زیاد کردن ماده همرنگ دندان بتوان چرخش آن ‌را اصلاح کرد.

دندان

توجه به زیبایی صورت در همه جای دنیا مورد توجه بوده و افراد با گرایش‌های مختلف خواسته‌هایی در جهت تغییر فرم صورت یا تغییر فرم لبخند یا شکل دندان‌ها دارند. در پاسخ به نیازهای جامعه، رشته‌های تخصصی مختلفی نیز برای انجام این اقدامات شکل گرفته و با توجه به میزان علاقه مردم جهت انجام این درمان‌ها، آگهی‌های متفاوتی نیز برای جلب نظر مردم در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورد که هر کدام به نوعی وسوسه‌کننده هستند. یکی از این آگهی‌ها ردیف کردن دندان‌ها در یک جلسه بدون ارتودنسی و با لیزر است.

در این خصوص دکتر محمد امین نریمانی، متخصص ارتودنسی می‌گوید:

زیبایی صورت و به‌خصوص زیبایی دهان و دندان‌ها مسئله‌ای است که همه به آن توجه و حساسیت نشان می‌دهند.

 

برای ردیف کردن دندان‌ها دو راه بیشتر وجود ندارد :

1- روش‌ ارتودنسی که در این روش با حرکت دندان یعنی تاج و ریشه به‌طور همزمان و متعاقب آن حرکت استخوان مجاور، دندان چرخانده شده و در محل صحیح خود قرار می‌گیرد و ردیف کردن دندان به معنی واقعی انجام می‌شود.

 

2- روش‌هایی که بدون درمان ارتودنسی و با افزودن مواد همرنگ دندان در یک سطح و تراشیدن تاج دندان از سطح دیگر، بدون حرکت دادن ریشه و تغییر استخوان مجاور انجام می‌شود و به نوعی به‌جای ردیف کردن واقعی دندان، دندان ها به ظاهر ردیف نشان داده می شوند.

توصیه متخصصین ارتودنسی این است که حتی اگر تمایل به درمان ارتودنسی ندارید، حداقل سلامتی دندان‌هایتان را به خطر نیندازید و دندان‌ها را به حال خودشان رها کنید

در روش بدون ارتودنسی که همراه با تراشیدن و افزودن مواد ترمیمی است معمولا بخش بسیار مهم و نازک دندان یعنی مینای دندان تراشیده می‌شود تا با ترکیب و کم و زیاد کردن ماده همرنگ دندان بتوان چرخش آن ‌را اصلاح کرد.

 

البته وضعیت فاجعه بار‌تر آن است که در بعضی افراد می‌بینیم که دندان یا دندان‌های کج کشیده می شوند و به‌جای آنها دندان‌های مصنوعی ولی به حالت ردیف شده قرار داده می شوند که خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم و درک اهمیت دندان سالم، این روش امروزه بسیار کم دیده می‌شود.

 

مزایا و معایب روش بدون ارتودنسی چیست؟

در نامرتبی دندان‌ها با شدت خفیف، متوسط و شدید هیچ مزیتی در این روش وجود ندارد و توصیه متخصصین ارتودنسی این است که حتی اگر تمایل به درمان ارتودنسی ندارید، حداقل سلامتی دندان‌هایتان را به خطر نیندازید و دندان‌ها را به حال خودشان رها کنید.

 

در مورد مشکلات بسیار خفیف، ممکن است این درمان به بعضی افراد کمک کند که در این صورت نیز توصیه این است که حداقل فرصت مشاوره با یک متخصص ارتودنسی را از دست ندهید و در این زمینه نظر و پیشنهاد درمان را با او در میان بگذارید. این گروه عمدتا افرادی هستند که مشکل ترتیب صحیح دندانی ندارند و مشکل آنها در فرم، شکل یا اندازه ظاهری یک یا چند دندان است.

 

در تمام درمان‌های پزشکی کلید درمان صحیح، حذف علت اصلی ایجاد‌کننده بیماری است، بنابراین اگر علت اصلی مشکلات شما مربوط به اندازه دندان یا شکل دندان باشد، متخصص ارتودنسی شما را به دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی ترمیمی ارجاع خواهد داد.

 

در مواردی که درمان با مبنای صحیح انجام نشده باشد، هم در قسمت تراشیده شده تاج دندان و هم در قسمتی که مواد ترمیمی اضافه شده است مشکلاتی ایجاد خواهد شد. اولین مسئله این است که شما قسمتی از بافت سالم دندان خود را از دست داده‌اید که هیچ‌گاه نمی‌توانید آن‌را به‌دست آورید. در روش‌های این‌چنینی برای ردیف نشان دادن دندان بسته به مقدار کجی دندان، حجم متفاوتی از بافت دندانی برداشته می‌شود.

 

من به‌عنوان یک متخصص ارتودنسی قیمت این نوع ردیف شدن دندان را فداشدن دندان می‌دانم.

مسئله بعدی این است که تغییرات ایجاده شده در سطح سخت دندان از پشتیبانی و حمایت لثه و بافت‌های نگهدارنده برخوردار نیستند و حتی برای وضعیت موجود نیز دردسر‌هایی ایجاد می‌شود و با تجمع باکتری‌های بیماری‌زا در حاشیه آنها، لثه می‌تواند تحلیل یا افزایش حجم پیدا کند که هر دو منشأ بیماری‌های پریودنتال هستند. در صورتی که بیماری‌های پریودنتال کنترل نشوند نیز وضعیت غیرقابل برگشت شده و خطر از دست دادن کامل دندان وجود دارد.

 

مسئله بعدی رنگ دندان‌هاست. تغییرات حاصل از سن و اثرات مواد غذایی روی دندان‌های سالم و مواد ترمیمی متفاوت است و به مرور زمان این وضعیت تشدید می‌شود.

 

این نکته در ارتباط با سایش‌های طبیعی مواد ترمیمی و بافت طبیعی دندان نیز صادق است که این مسئله می‌تواند اثراتی در مفاصل فکی داشته باشد، به‌طوری‌که با ساییده شدن دندان و عدم‌سایش دندان ترمیمی ممکن است فرد همواره احساس یک جسم اضافه را در بین دندان‌ها داشته باشد.

مزیتی که در روش بدون ارتودنسی تبلیغ می‌شود کوتاه بودن طول دوره درمان در یک یا چند جلسه است که در مقایسه با تمام مدت طول عمر که فرد را درگیر درمان مشکلات ناشی از این روش می‌کند حرف درستی به‌نظر نمی‌رسد

روش ارتودنسی، راه صحیح است

در ارتودنسی به توجه به اینکه درمان با حذف عوامل ایجاد‌کننده مشکل انجام می‌شود نتیجه منطقی بدون آسیب رساندن به بافت دندان به دست می آید.

ممکن است برخی سؤال کنند که در ارتودنسی هم دندان کشیده می‌شود.

در پاسخ می‌توان گفت اول اینکه در همه موارد دندان کشیده نمی‌شود و خوشبختانه با روش‌های جدیدتر و امکانات جدید به‌کار گرفته شده توسط متخصصان ارتودنسی، موارد درمان بدون کشیدن دندان یا بدون جراحی فک افزایش پیدا کرده است.

دوم اینکه از فضای این دندان کشیده شده، برای اصلاح سایر دندان‌ها و اصلاح ارتباط دندان‌ها استفاده می‌شود. دندان‌های ردیف شده با ارتباط خوب، کارایی به‌مراتب زیادتری نسبت به دندان‌های کج با ارتباط غلط دارند و منطق درمان در ارتودنسی بر همین مبناست.

سوم اینکه هیچ دندانی زخمی نمی‌شود تا در آینده نیاز به اقدامات درمانی پی‌درپی داشته باشد.

 

بحث دیگری که مطرح می‌شود برگشت درمان‌های ارتودنسی است. اگر درمان با مبنای صحیح و به‌طور کامل انجام شود شانس برگشت درمان در حد 5 درصد است که بسیار ناچیز است. ولی اگر درمان بر مبنای صحیح و توسط متخصص ارتودنسی انجام نشده باشد، نتیجه غیرقابل پیش‌بینی است.

 

یکی از مشکلات کشور ما در سال‌های گذشته، کم بودن تعداد متخصصان ارتودنسی در اقصی نقاط شهر بوده است، به‌طوری که هم‌اکنون نیز نزدیک به 90 درصد متخصصان ارتودنسی در مناطق شمالی شهر متمرکز هستند.

این مسئله در کنار ناآشنایی مردم با این رشته سبب شده است که برخی بدون کسب اطلاعات کافی، به افراد فاقد صلاحیت جهت درمان مراجعه کنند و نتیجه آن درمان نامناسب با روش غلط است که علاوه بر ایجاد مشکلاتی در طی درمان، نتیجه مناسب به‌دست نمی آید و باعث می‌شود نتیجه درمان هم پایدار و قابل اعتماد نباشد. حتی در مواردی به دندان‌های سالم هم آسیب می رسد که در نهایت با مراجعه به متخصص ارتودنسی هم قابل اصلاح و جبران نخواهد بود.

 

در نظر داشته باشیم که با وجود روش‌های متعدد و امکان انجام این روش‌ها، روش‌های درمانی صحیح محدود هستند. یکی از نکاتی که می‌تواند به ما در شناخت روش‌های درست از نادرست کمک کند، مراجعه و مشاوره با متخصصان مختلف و مرتبط است، به‌طوری که اگر مشکل نامرتبی دندان و ناهنجاری فک داریم حتما با متخصصان ارتودنسی مشاوره کنیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد