کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

حل مشکلات روانشناختی معتادان، اولین گام در یک ترک پایدار است

یک روانپزشک و پژوهشگر عرصه اعتیاد، آموزش مهارتهای زندگی، توجه به وضعیت جسمانی معتادان، خانواده درمانی و اشتغال را از لازمه‌های یک ترک دائم و موفق برشمرد.
 

دکتر علی فرهودیان، عضو هیات علمی دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: استفاده از یک درمان طولانی بعد از سم زدایی از نشانه‌های درمان موفق و قابل قبول است و درکنار آن به کارگیری روش‌های درمانی اثربخش اعم از خانواده درمانی، ارائه آموزش‌های کسب مهارت‌های اجتماعی، تغییر حلقه دوستان و … در یک ترک موفق تأثیرگذار خواهد بود.
 

وی افزود: فرد معتاد به دلایل مختلف اعم از مشکلات روانشناختی مانند افسردگی و در کنار سایر روش‌های خود درمانی و دارویی به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند که این مساله متاسفانه به غلط در میان مردم رایج است که مصرف مواد مخدر می‌تواند در کاهش آلام روحی مؤثر باشد.
 

وی گفت: در بسیاری از موارد فرد مشکلات جدی ندارد اما پس از استفاده از مواد مخدر دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود و این مواد شرایط جسمی و روحی برای اجتماعی، اقتصادی برای فرد به وجود می‌آورد که نتیجه‌ای جز مشکلات دوچندان ندارد.

دکتر فرهودیان حل مشکلات روانی افراد معتاد را از مهمترین راههای درمان و ترک مؤثر دانست و افزود: ترک، اولین گام از سلسله مراحل درمانی است.

وی ادامه داد: در قدم اول یا همان ترک، فرد معتاد شرایطی را پیدا می‌کند که در آن بتواند با کسب مهارت‌های اجتماعی با وسوسه عواملی که وی را به سمت مواد سوق می دهد مبارزه کند و به گونه‌ای مهارت نه گفتن به مواد را می‌آموزد.

فرهودیان با اشاره به اینکه حلقه دوستان فرد معتاد در دوره مصرف به یک‌سری گروههای خاصی محدود می‌شده و فرد معتاد فقط با گروه همتایان خود ارتباط داشته است، اظهار داشت: در دوره پس از ترک فرد معتاد باید حلقه دوستان را تغییر داده که لازمه تحقق این مطلب یادگیری مهارتهای ارتباطی است.

وی افزود: به هر نحو ممکن فرد باید خود را از محیطی که شرایط قبل از ترک را برایش تداعی می کردند فاصله بگیرد؛ از این رو ارائه و برگزاری کلاس‌های آموزشی رفتار درمانی، شناخت درمانی و … ضروری است که فرد با کسب این مهارت‌ها و تمرین آن در گروه‌های سالم بتواند به شرایط عادی و قبل از ترک خود بازگشته و شاهد یک ترک موفق و سالم باشد.

وی اظهار داشت: زمانی که یک فرد مصرف خود را قطع می‌کند و در دوره ترک قرار می‌گیرد باید مورد پایش و نظارت باشد نه کنترل، با این روش می‌توان مدت پاک بودن فرد را اندازه‌گیری و در جریان مشکلات فرد قرار گرفت.

دکتر فرهودیان استفاده از خانواده درمانی در کنار سایر روش‌های درمانی را مفید دانست و افزود: در دوران ترک و پس از آن باید خانواده فرد معتاد نحوه رفتار با فرد معتاد را یاد بگیرند و با خلقیات و روحیات فرد معتاد و نحوه رفتار با وی در این دوران بیشتر آشنا شوند.

این روانپزشک ادامه داد: فراهم کردن زمینه اشتغال و حفظ استقلال اقتصادی به فرد برای یک ترک خوب و دائم بسیار مفید است چرا که بیکاری و مشکلات مالی زمینه را برای بازگشت به سمت مواد مخدر فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد زمانی که فرد هنوز در دوره اعتیاد و مصرف مواد قرار دارد به علت فشارهای اقتصادی نمی‌تواند توجه زیادی به وضعیت تغذیه و بهداشت خود داشته باشد از این رو اغلب معتادان از لحاظ سلامت در وضعیت مناسبی قرار ندارند و به بیماریهای طبی مبتلا هستند.

این پژوهشگر اعتیاد در پایان خاطرنشان کرد: گاهی معتادان مشکلات قانونی در حیطه مواد مخدر مانند حمل مواد، خرید و فروش و … دارند. از این رو رفع موانع قانونی معتادان پس از ترک و کسب وجاهت اجتماعی برای آنان می‌تواند زمینه ساز یک ترک خوب باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد