کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

قرص اکستازی یا اکستیسی و یا اکستاسی ( Ecstasy )چیست ؟

از آنجائیکه این روزها ، شاهد تهیه ، تولید ، توزیع ، و همچنین ترویج مخدرات جدید در میان نسل جوان ایران هستیم ، بر آن شدم که در نوشتاری ، به بررسی ماده ی مخدری ناشناخته و جدید به نام « قرص اکستیسی » که نسل جوان ایرانی آنرا به نام « قرص شادی » می شناسد ، بپردازم.

در این نوشتار ، به تعریف و بررسی ترکیبات شیمیائی و نیز اپیدمیولوژی این قرص شادی مخدر خواهم پرداخت و خلاصه ای از نتایج تحقیقات پزشکی را بر روی این ماده ی شیمیائی و خطرناک عنوان خواهم داشت؛ و سپس در نوشتاری دیگر ، عوارض ناگوار و سوء این ماده ی مخدر جدید را بر روی سیستم فیزیکی و بیولوژیکی بدن انسان خواهم نگاشت و نیز به عوارض مصرف آن خواهم پرداخت و به میزان مصرف آن در میان نسل جوان ایرانی اشاره ای خواهم نمود.

هر چند شاید این نوشتار بیشتر جنبه ی علمی و پزشکی داشته باشد ، اما از آنجائیکه استفاده از این ماده ی مخدر و قرصهای شادی آور ، در میان نسل جوان ایرانی به شدت رو به افزایش است و به معضلی اجتماعی و خطرناک بدل گردیده است ، بهتر دیدم که این نوشتار را در بخش اجتماعی نشریه بنگارم ، تا که شاید نسل جوان ایرانی را از اثرات سوء استفاده از این ماده ی مخدر ، مطلع دارم…

تابحال نام « اکستیسی » یا « اکستاسی » ( Ecstasy ) به گوشتان خورده است؟! آیا تابحال راجع به « قرص شادی » ، چیزی شنیده اید؟! آیا تا بحال در میهمانی هائی موسوم به « اکس پارتی ( X- Party ) » شرکت کرده اید؟! احتمالاً در بین دوستان شما ، حتماً هستند کسانی که اسم این ماده را شنیده اند یا آنرا مصرف کرده اند؟…!

آری … ، ناگزیریم اعتراف کنیم که در نهایت تأسف و ناباوری ، اکستیسی در قالب قرص های شادی بخش ، به طاعون خفته ی عصر ما تبدیل شده است…!

٭ اکستیسی چیست؟…!
اکتیسی ، قرصی است حاصل ترکیب شیمیائی « MDMA 3.4 » ، یا « متیلن دی اکسی مت آمفتامین » ، که به نامهای « اکستیسی » ، « اکستاسی » ، « اکستازی » ، « XTC ( اکس. تی . سی ) » ، « E ( ای ) » ، و « X ( اکس ) » هم معروف است. این قرص در ایران به نام « قرص شادی » هم شناخته می‌شود. این ماده در سال ۱۹۱۴ میلادی در آلمان به عنوان داروی کم کننده ی اشتها مورد استفاده قرار گرفت ، که به علت اثرات آن از رده ی مصرف خارج شد. در دهه ی ۷۰ میلادی ، این دارو کاربرد مجدد یافت و در « روان درمانی » ، برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد ، که در سال ۱۹۸۴ میلادی ، با اثبات اثرات مخرب و زیان آور آن بر روی مغز حیوانات آزمایشگاهی ، دوباره از رده ی مصرف خارج گردید. در سال ۱۹۸۵ میلادی ، در آمریکا مصرف آن ممنوع اعلام شد. در سالهای اخیر مصرف آن در آمریکا ، در پارتی ‌های شبانه ی موسوم به « Raves » به شدت افزایش یافته است ، که باعث نگرانی دولت آمریکا شده است. در دوره ی زمانی خاصی در اروپا ، مصرف این مواد انرژی زا و شادی ‌بخش ، برای کاهش مصرف سایر مواد مخدر مثل هروئین تشویق شده است ، بطوریکه مصرف آن در اروپا در سال ۱۹۹۵ میلادی ، از ۵۰۰ هزار قرص در سال ، به ۳۰ میلیون قرص در دو سال بعد افزایش یافت.

۲ درصد از مردم آمریکا ، برای حداقل یکبار این ترکیب را امتحان کرده‌اند ، و حداقل ۷/۱۱ درصد دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان در آمریکا ، یکبار « اکس » مصرف نموده اند. مصرف این قرصها در ایران به خصوص در یکسال اخیر در پارتی ‌های شبانه به شدت افزایش یافته است ، و جوانان تحصیل کرده و مرفه ، مصرف کنندگان اصلی این داروهای مخدر را تشکیل میدهند. میزان مراجعه به اورژانس‌ها در آمریکا ، در اثر سوء مصرف این دارو به شدت افزایش یافته است. ( از ۱۱۴۳ مورد در سال ۱۹۹۸ میلادی ، به ۴۵۱۱ مورد در سال ۲۰۰۰ میلادی )؛ از اینرو لازم است عموم مردم و بخصوص نسل جوان و پزشکان ایرانی ، با اثرات سوء مصرف این داروی به اصطلاح شادی بخش آشنا شوند.

همچنانکه ذکر خواهد شد ، مشکل اصلی در مصرف این مواد ، عوارض مزمن آن می ‌باشد. عوارض حاد مصرف ، بیشتر در مرتبه ی اول مصرف ، و در صورت تداخل با بعضی داروهای ضد افسردگی پیش می ‌آید.

خطــــــــر مصــــــــــــرف :

۱- اکستیسی باعث ایجاد عوارض مغزی در طولانی مدت می ‌شود.

۲- حتی یکبار مصرف اکستیسی باعث ایجاد عوارض در بلند مدت می ‌شود.

۳- خطر مرگ در اثر مصرف اکستیسی وجود دارد.

۴- با نهایت تأسف ، میزان مصرف اکستیسی در ایران بشدت در حال افزایش است.

۵- اکثر کسانی که این قرص ها را مصرف می‌کنند ، از عوارض سوء و خطرناک ناشی از مصرف آن آگاه نیستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد