کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

ابولا محصول وزارت دفاع آمریکا

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

ابولا نیازمند اورژانس جهانی http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

بیماری ابولا (Ebola) یک بیماری ویروسی است که از سوی ویروس ابولا ایجاد می شود. این ویروس از خانواده فیلوویروس ها است که پس از وارد شدن به بدن ، نوعی بیماری تب دار و خونریزی دهنده ایجاد می کند که در ۵۰تا ۹۰درصد بیماران علامت دار به مرگ منجر خواهد شدنام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده است این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد. نشانه‌های این بیماری معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند. معمولاً حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها به دنبال این موارد می‌آیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوندالبته از ۴ گونه ویروسی ابولا یک گونه تنها به یک ابتلای بدون علامت منجر می شود و به مرگ نیز منتهی نخواهد شد.طر کشندگی ویروس ابولا که تاکنون درمانی برای آن پیدا نشده، بین ۵۰ تا ۹۰درصد است.طی چند سالی که از هجوم بیماری ابولا می گذرد، کارهای زیادی برای تشخیص اپیدمیولوژی و نحوه سرایت ابولا صورت گرفته است ، ولی هنوز راه و نحوه دقیق سرایت آن مشخص نشده و تنها می توان گفت که احتمالا ابولا از طریق تماس با خون یا دیگر مایعات بدن و همچنین ترشحاتی همچون خلط افراد آلوده به این ویروس به افراد سالم منتقل می شود؛ مثلا میزان بیماری در مرده شورهای قبرستان ها که تماس مستقیم با بدن قربانیان ابولا داشتند، بسیار بالا بوده.

مدتی پیش منابع خبری سندی را فاش کردند که نشان داد ویروس ناقل ابولا در طبیعت وجود ندارد و در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی وابسته به وزارت دفاع آمریکا ساخته شده است.بیماری ویروسی ابولادارای علائم تب شدید، احساس درد بوده که منجر به از کار افتادن کبد، کلیه و خونریزی در بدن می‌شود و درصد بالایی از مبتلایان به این بیماری از آن جان سالم به در نمی‌برند.اولین موارد ابتلا به بیماری ابولا در سال 1976 و در غرب قاره آفریقا مشاهده شد و تاکنون درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. ابولا تا امروز سه دوره شیوع را پشت سر گذاشته است.
http://www.beytoote.com/images/stories/health/he2421.jpg

اولین بار در سال 1976، 284 نفر به ابولا مبتلا شدند که 151 نفر از آنها مردند. شیوع دوم بین سال‌های 1995 تا 2012 رخ داد که نزدیک 1300 نفر ابولا گرفتند و 80 درصد آنها قربانی این بیماری شدند. بزرگترین شیوع ابولا هم مربوط به سال 2014 است که از ماه میلادی می تا  اکتبر یعنی طی شش ماه 10 هزار و 141 نفر به این بیماری مبتلا شدند و چهار هزار و 922 نفر از آنها قربانی شدند.البته حقایقی وجود دارند که ثابت می‌کنند ابولا فقط یک بیماری ویروسی ساده نیست.مدتی پیش منابع خبری سندی را فاش کردند که نشان داد ویروس ناقل ابولا در طبیعت وجود ندارد و در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی وابسته  به وزارت دفاع آمریکا ساخته شده است. بر اساس این سند، دولت ایالات متحده در دهه 70 میلادی ویروس ابولا را با هدف استفاده از آن به عنوان یک سلاح بیولوژیکی برای حفظ و حراست از منافع خودش و رژیم صهیونیستی تولید کرده است.پس از شیوع یک‌باره ابولا درکشورهای غرب آفریقا، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی عجیب 4000 سرباز آمریکایی  که هیچ آموزش خاصی برای مهار این بیماری ندیده بودند را به کشورهای درگیر با ابولا فرستاد،‌ و این سوال را ایجاد کرد که نیروهای نظامی چه نقشی می‌توانند در رفع یک بیماری ویروسی داشته باشند؟

البته رسانه‌های آمریکایی با هیاهوی بسیار زیاد روزانه خبرهایی در مورد تحقیق برای ساخت دارو و یا واکسن ابولا منتشر می‌کنند تا ایالات متحده را به عنوان ناجی مبتلایان به ابولا نشان بدهند و این در حالی‌است که برخی رسانه‌ها گفتند آمریکا از سه دهه پیش واکسن ابولا را تولید کرده تا با فروش آن در مواقع لزوم کسب درآمد کند.و اما یک نکته نهفته دیگر در مورد ابولا هم این است که این بیماری از طریق مایعات بدن مبتلایان منتقل می‌شود و راه‌های انتقال آن بسیار شبیه بیماری ایدز است و ایدز هم بیماری مهلکی است که ویروس آن در قرن نوزدهم و بیستم میلادی در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا با هدف استفاده به عنوان یک سلاح کشتار جمعی ساخته شده است.

اما ابولا این روزها سر از کشور سازنده‌اش یعنی ایالات متحده درآورده است و علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای پنهان کردن اخبار مرتبط با ابولا در این کشور تاکنون چهار مورد گزارش شده و این بیماری حتی به شهر پرجمعیت نیویورک هم رسیده است.نکته قابل توجه اینجاست که اکثر افراد مبتلا به ابولا در آمریکا از مرگ با این بیماری نجات پیدا کردند و پذیرفتن خطر فرستادن 4000 سرباز آمریکایی به کشورهای درگیر با ابولا هم نشان می‌دهد که ایالات متحده راهکارهایی برای درمان ابولا در اختیار دارد و به جای درمان مبتلایان به این بیماری به کشورهای گرفتار ابولا لشکرکشی کرده است تا منافع خود را در تاراج منابع این کشورها حفظ کند.

طی چند سالی که از هجوم ابولا می گذرد، کارهای زیادی برای تشخیص اپیدمیولوژی و نحوه سرایت ابولا صورت گرفته است ، ولی هنوز راه و نحوه دقیق سرایت آن مشخص نشده است و تنها می توان گفت که احتمالا ابولا از طریق تماس با خون یا دیگر مایعات بدن و همچنین ترشحاتی همچون خلط افراد آلوده به این ویروس به افراد سالم منتقل می شود؛ مثلا میزان بیماری در مرده شورهای قبرستان ها که تماس مستقیم با بدن قربانیان ابولا داشتند، بسیار بالا بوده است.به دلیل آنکه هویت و محل زندگی حیواناتی که مخزن ابولا هستند ناشناخته است، تنها چند راه ابتدایی برای پیشگیری از بیماری پیشنهاد شده است. اصل مهم در پیشگیری از آلوده شدن پرهیز از تماس مستقیم با بیمار است.اگر مواردی از بیماری مشاهده شود، اولین کسانی که باید بسیار مراقب خطر باشند، کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی هستند.
با وجود این ، چند نکته را می توان توصیه کرد. 1- بیماران مشکوک باید قرنطینه شوند و به پرستارانی که از این بیماران مراقبت می کنند توصیه شود مراقبت های لازم را برای محدود کردن تماس ها و کنترل دقیق ترشحات بدن بیمار به انجام برسانند.انجام اقدامات تهاجمی یا حتی اقداماتی مثل گذاشتن سوند، گرفتن نمونه هایی از ترشحات بدن بیماران ، رگ گیری و انجام ساکشن و در کل تمام اقدامات پرستاری باید تحت مراقبت کامل و کنترل دقیق انجام گیرد.پرستاران و پرسنل بیمارستان که با بیماران در تماس هستند باید به کمک دستکش ، ماسک و روپوش های مناسب محافظت شوند.2- افراد خانواده و دیگر افرادی که با چنین بیمارانی تماس داشته اند باید تحت پیگیری کامل قرار گیرند.این پیگیری شامل تعیین و اندازه گیری درجه دمای بدن 2بار در روز و بستری بیمار در بیمارستان و قرنطینه دادن تمام افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری در بیمارستان (بلافاصله پس از بروز تب) است.

*سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده: دست کم هشت هزار و ۱۵۳ نفر بر اثر ابتلا به بیماری ابولا در غرب افریقا جان باخته اند.
ردیف عنوان دانلود
1 بیماری ابولا چیست
2 پوستر آموزشی ابولا
3 چالش اصلی کشورهای درگیر ابولا
4  دستورالعمل  مراقبت از بیماران مبتلا به ابولا  
5 پاورپوینت آموزشی ابولا
6 راهنمای مقابله با بیماری ابولا
7 دستورالعمل وزارتی مقابله با ابولا


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد