ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشیهای جزیی، مدیریت بیماریهای مزمن و حاد، روز به روز در حال افزایش می باشد. در بررسی های انجام شده در خصوص سواد سلامت، از هر دو نفر یک نفر سواد سلامت بسیار کمی دارد و از پیامدهای ناشی از کم سوادی سلامت، میتوان به افزایش بیماریهای مزمن اشاره کرد. به منظور افزایش سواد سلامت تمام ایرانیان و توانمندی سازی آنها برای خودمراقبتی، برنامه ی ملی خودمراقبتی در حال اجرا می باشد.برنامه خودمراقبتی در مدارس نیز در حال اجرا می باشد، مربیان بهداشت میتوانند از روش های مختلفی برای آموزش استفاده کنند، یکی از روشها استفاده از پاورپوینت و اسلاید می باشد، پاورپوینت خودمراقبتی مناسب برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم می باشد.
۱۰ اصل خود مراقبتی :
سرعت بهبود و آرامش روانی در بیمارانی که
بار ناخوشی خود را به دوش میکشند، بیشتر است و نباید خیال کنیم آنکه از
بیماریاش میگریزد، آرامتر است.گاهی بیماران نمیخواهند چیزی از بیماریشان بدانند و مسئولیت
بیماریشان را قبول نمیکنند. تصویری که از جهان داریم و نگاهی که جهان به
ما میکند، هر دو بر مبنای تلقی ما از خودمان شکل میگیرد. کسی که بر خود
اهانت روا میدارد، به دیگران احترام نمیگذارد و دیگران نیز احترامش
نمیکنند و تحویلش نمیگیرند.
ریشه اعتبار ما، ربط و نسبتی است که با خود برقرار میکنیم و شأنی است که برای خودمان قائلیم.
خودمراقبتی، گام اول سلامت است گام اول سلامت، یعنی اینکه که ما یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره خودمراقبتی هستید، مطالعه ادامه این نوشتار گامهای اساسی برای رسیدن به سلامتی با خودمراقبتی را در اختیارتان می گذارد.بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از مراقبتهایی که به سلامت ما منجر میشود، محصول همین خود مراقبتی است؛ یعنی فعالیتهایی که خود یا خانواده مان برای حفظ یا ارتقای سلامت مان، پیشگیری از ابتلای مان به بیماری، درمان بیماری مان یا کاهش عوارض آن انجام میدهیم. بین اعضای خانواده، معمولاً مادران مهمترین نقش مراقبتی را بر عهده دارند.
بیشتر انسان ها قسمت عمده جوانی خود را در سلامت کامل سپری میکنند، اما همه ما گه گاه به بیماریهای خفیف و گذرا مبتلا می شویم؛ گاهی از بیماری های حاد رنج می بریم و گاهی در دوران میانسالی و سالمندی، با بیماریهای مزمن دست و پنجه نرم میکنیم. خودمراقبتی در تمام طیف سلامت و بیماری معنی پیدا می کند و مراقبت های بهداشتی در طیفی قرار میگیرند که دامنهاش از خودمراقبتی ۱۰۰ درصد (مثل مسواک زدن منظم روزانه) تا مراقبت حرفهای ۱۰۰ درصد (مثل جراحی اعصاب) متغییر است.بخشی از ناخوشیهای جزیی، بیماری های مزمن و بیماری های حاد، نیازمند مراقبتهای پزشکی حرفه ای است و هدف خودمراقبتی، این است که بخش حرفهای مراقبت از این بیماری ها را به حداقل برساند.با خود مراقبتی میتوانید به سلامتی و طول عمر بیشتری دست یابید و از ابتلا به انواع بیماری های روحی و جسمی پیشگیری کنید.خود مراقبتی شامل اعمالی اکتسابی، آگاهانه و هدفدار است که مردم برای خود، فرزندان و خانوادههایشان انجام میدهند تا تندرست بمانند، از سلامت ذهنی و جسمی خود حفاظت کنند، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند و از بیماریها یا حوادث پیشگیری کنند.
خودمراقبتی شامل اقداماتی است آموختنی، آگاهانه و هدفمند که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماریها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوشی ها و بیماری های مزمن مراقبت کند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند. خودمراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی ما می شود.
انواع خودمراقبتی:
۱-خودمراقبتی جسمی:
شامل خوردن غذای سالم و منظم، انجام ورزش روزانه، انجام معاینات پزشکی ادواری و منظم پیشگیرانه، دریافت خدمات و مراقبتهای پزشکی مورد نیاز، استراحت کافی هنگام بیماری، داشتن خواب و استراحت کافی، رعایت پوشش مناسب بر اساس فصول سال، رفتن به تعطیلات، اجتناب از وسایل، لوازم و رفتارهای پر خطر.
۲- خودمراقبتی روانی:
اختصاص وقت و زمان روزانه برای تفکر و تامل، مراجعه به روان پزشک یا روان شناس در صورت بروز مشکل یا ناراحتی روانی، انجام اقدامات لازم برای کاهش تنش و استرس، توجه به تجارب، آرزوها، افکار و احساسات خود، مطالعه شاهکارهای ادبی و هنری، اختصاص زمان مناسب برای رفتن به دامن طبیعت
۳- خودمراقبتی عاطفی:
معاشرت و مراوده با دیگران، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان، مهربانی با خود و دیگران، افتخار به خود، گریه کردن وقتی که لازم است، جستجوی چیزهایی برای خندیدن، بیان خشم خود به روشی سازنده، اختصاص وقت برای بودن در کنار والدین و برادر و خواهر، مطالعه کتاب هایی که دوست شان داریم
۴-خودمراقبتی معنوی:
اختصاص زمان روزانه برای عبادت و نیایش، تلاوت و شنیدن آیات قرآن، انجام کارهای خیر و عام المنفعه، کمک به نیازمندان، شکر گذاری نعمت های الهی، احساس ارزش، خوشبینی و امید، شرکت در مراسم و مناسک دینی و مذهبی، مطالعه متون و ادبیات مذهبی و معنوی، تامل در ارزشها.
انواع خودمراقبتی
داشتن یک برنامه جامع خودمراقبتی به ما کمک میکند گامهای کوچکی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی خود برداریم. با خود مراقبتی، ما به صورت ارادی و فعالانه، زمانی را برای خودمان در نظر میگیریم تا کارهایی را انجام دهیم که موجب حفظ و تقویت جوانی و انرژی ما شود. خود مراقبتی، اعتماد به نفس و عزت نفس ما را افزایش داده و بر شور و شوق زندگی و انگیزه موفقیت ما میافزاید.
خودآگاهی، اولین گام خودمراقبتی
برای خود مراقبتی باید در مورد آنچه که هستیم، آنچه که میخواهیم باشیم و دلایلمان برای چنین قصدی، دیدگاه روشنی داشته باشیم و سپس، باید توانمند شویم تا آگاهانه و فعالانه آنچه را که میخواهیم به واقعیت تبدیل کنیم. همه ما از نقاط قوت و ضعف خود آگاهیم و این آگاهی به ما قدرتی میدهد که با کمک آن میتوانیم تغییراتی را به وجود آوریم و زندگی خود را تغییر دهیم.
بنیان نظری خودمراقبتی همین است اما چند ملاحظه جدی در این خصوص قابلتامل است:
یکم:
با این فرض که «من مالک خودم هستم»، آدمی نمیتواند جسم و جانش را تاراج
کند و دست تطاول بر آن بگشاید. دایره مالکیت ما به واسطه تعهدات،
دلبستگیها و روابط انسانی و اجتماعیمان، محدودتر از آن است که در آغاز
میپنداریم.
دوم:
با این فرض که «از من گذشته است»، انسان مجاز نیست افسار روزگارش را رها
کند و جسمی فرسوده و ظاهری فرتوت به بار آورد. نشاط و شادابی و شور زندگی
هیچگاه از آدمی نمیگذرد گرچه که بروز و بیان آن گاه تغییر میکند.
سوم:
با این فرض که «من خودم را وقف فرزندانم میکنم» حق نداریم به خودمان
بیتوجهی کنیم. مادری که فرزندش را به کلاس شنا میفرستد و برایش غذایی
مناسب درست میکند، قرار نیست از ترس اینکه به خوشگذرانی متهم شود، به
استخر نرود یا غذای مورد علاقهاش را درست نکند یا سفارش ندهد. بعضی
والدین، خود را از دست رفته میپندارند و به همین دلیل برای فرزندانشان
آینه میگیرند اما خود، به خشت خامی بسنده میکنند.
چهارم:
از ترس اینکه «مبادا چیزی توش در بیاد» نباید از آزمایش و ارزیابی جسمی
بگریزیم. این ضربالمثل دقیقی نیست که میگوید: «آب که از سر گذشت، چه
یکوجب چه صدوجب» چرا که اگر یکوجب با سطح آب فاصله داشته باشیم، هنوز
مجال دست تکان دادن و نجات است اما صدوجب که بگذرد، دیگر غرق شدهایم. فرق
ما با مردم ژاپن این نیست که مثلا آنها کمتر سرطان میگیرند. اتفاقا شیوع
برخی سرطانها در آنها بیشتر است اما «خودمراقبتی» باعث میشود در همان
مراحل اولیه سرطانشان کشف و مهار شود. همان سرطانها در جامعه ما در
بسیاری موارد دیرتر مشخص میشوند.
پنجم:
خودمراقبتی به این معنا نیست که مدام خود را به تیغ وسواس بکشیم. کشتی
گرفتن با بیماریهای خیالی، خیلی وقتها واقعا ما را زمینگیر میکند و به
خاک بیماری مینشاند.
ششم:
خودمراقبتی، مهارتی تدریجی است. از همان کودکی باید یاد بگیریم گلیم سلامت
را از آب بیماری بکشیم و هر ناخوشی جزئی، عاجزمان نکند. کسی که در کودکی و
نوجوانی یاد میگیرد در مهار بیماریاش مشارکت کند، در سنین بالاتر مستاصل و
وابسته نمیشود و میداند چگونه ناخوشیاش را به ساحل سلامت بکشاند.
هفتم:
گاهی بیماران نمیخواهند چیزی از بیماریشان بدانند و مسئولیت بیماریشان
را قبول نمیکنند. تحقیقات متعدد نشان داده است سرعت بهبود و آرامش روانی
در بیمارانی که بار ناخوشیشان را به دوش میکشند، بیشتر است. خیال نکنیم
آنکه از بیماریاش میگریزد ، آرامتر است.
هشتم:
گاهی میخواهیم به عزیزانمان محبت کنیم و به همین دلیل در هنگام بیماری،
سادهترین امور مثل نظافت شخصیشان را به عهده میگیریم. حواسمان باشد از
دیگران موجوداتی وابسته و بیدست و پا نسازیم.
نهم:
کسانی که یاد گرفتهاند از خودشان مراقبت کنند، کمتر در معرض مشکلات روحى و روانی مربوط به کهولت سن قرار میگیرند.
رمز کلیه فایل های فشرده: www.behdashtiha.com
راهنمای استفاده از کتاب خودمراقبتی در ناخوشی های جزئی 1
راهنمای استفاده از کتاب خودمراقبتی در ناخوشی های جزیی.2
دریافت پاورپوینت آموزشی راهنمای خودمراقبتی سفیران سلامت مدارس
منبع:کتاب راهنمای خودمراقبتی برای سفیران سلامت