کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سومین قاتل بی صدای دنیا


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

انگور از پرفشاری خون پیشگیری نموده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.انواع انگور سبز، قرمز و بنفش مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که این میوه در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی نقش موثری ایفا می کند.این اثر به ترکیباتی موسوم به فلاونوئید که به وفور در انگور و سایر میوه ها و سبزیجات یافت می شود، نسبت داده شده است. علاوه بر میوه ها و سبزیجات، کاکائو، قهوه و چای سبز نیز حاوی فلاونوئیدها می باشند.پرفشاری خون که یکی از بیماری های شایع و کشنده در عصر حاضر می باشد، به فشارخون بالاتر از ۱۴ بر روی ۹ اطلاق می شود.اصلاح شیوه زندگی به معنی پیروی از الگوی تغذیه مناسب، پیشگیری از چاقی، ورزش و تحرک مداوم و منظم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و مدیریت استرس، مهم ترین گام در پیشگیری و کنترل بیماری پرفشاری خون به شمار می رود.



بسیاری از مردم این را نمی‌دانند و همچنین عواقب فشارخون بالا را دست کم می‌گیرند. فشارخون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون را افزایش می‌دهد و این تهدید به نوبه خود باعث افزایش نرخ مرگ و میر در کشورهای جهان شده است.سازمان جهانی بهداشت (WHO)، فهرستی حاوی میزان فشارخون‌های مختلف را منتشر کرده که بر اساس آن فشارخون بالا از درجات ۱۴۰ (سیستول) و ۹۰ (دیاستول) آغاز می‌شود.

- منظور از درجه‌های «بالا» و «پایین» فشارخون چیست؟

برای اندازه‌گیری فشارخون از دو عدد استفاده می‌شود که یکی درجه بالایی (سیستول) و دیگری درجه پایینی (دیاستول) است. درجه بالایی، بالاترین میزان فشار در ماهیچه‌ قلب درست در لحظه پس از پمپاژ قلب را اندازه گیری می‌کند.عدد دوم نیز مربوط به زمانی است که ماهیچه قلب پس از تلمبه زدن، خود را رها می‌کند. این درجه به فشاری که در رگ‌ها وجود دارد مربوط می‌شود زیرا خون در این لحظه وارد رگ‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود که اکسیژن تمام اعضای بدن تامین شود.رگ‌های بدن انسان انعطاف‌پذیر هستند یعنی می‌توانند تنگ و گشاد شوند. اما اگر فشار درون سرخرگ‌ها مدام بالا باشد، این رگ‌ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. سپس آهک نیز در داخل آنها رسوب می‌کند. بدین ترتیب، خون دیگر به اندازه کافی به اعضای بدن نمی‌رسد و همین می‌تواند منجر به سکته‌های مغزی یا قلبی شود.

- دلایل بیماری فشارخون:

فشار خون بالا می‌تواند باعث سکته‌های مغزی یا قلبی شود. طبق داده‌های پزشکی، اضافه وزن، مصرف مرتب نوشیدنی‌های الکلی و از همه مهمتر مصرف نمک، فشارخون را بالا می‌برند.

- روشی جدید برای درمان فشارخون:

برای بیمارانی که مصرف دارو برای کاهش فشارخون در آن‌ها تاثیری ندارد، روشی نوینی کشف شده که Renale Denervation نام دارد. در این روش با دادن گرما و سرما از کارآیی اعصابی که مسئول تنظیم فشارخون هستند کاسته می‌شود و تغییرات بر عملکرد این اعصاب به نوبه خود منجر به پایین آمدن فشارخون در عروق می‌شود. تحرک و ورزش زیاد نیز مانع بالا رفتن فشارخون می‌شود.سالهاست که از این روش در آلمان استفاده می‌شود، ن استفاده از این روش، بیشتر آزمایشی بوده و دراین‌باره هنوز پژوهشی انجام نشده است.آنچه که روشن است این است که کاهش مصرف نمک، کاهش وزن، تحرک و ورزش زیاد، مانع از بالا رفتن فشارخون در افراد می‌شود.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد