X
تبلیغات
رایتل
 
کلینیک جامع آموزش پزشکی
همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
                                                                 
آخرین مطالب
آرشیو وبلاگ
موضوعات
پیوندها
آمار وبلاگ
کانال نکات مهم سلامتی
جشنواره رسانه‌های دیجیتال سفیران سلامت
جمعه 9 مهر‌ماه سال 1395 :: 07:51 ب.ظ ::  نویسنده : کارشناس

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

افزایش روز افزون چاقی به عنوان مادر بیماری‌های قبلی عروقی، دیابت، سرطان و پوکی استخوان و... بسیاری از محققان راه به چاره جویی در این مورد وا داشته است پررنگ کردن نقش پیاده روی به عنوان بخششی از زندگی روزمره، می‌تواند یک چاره‌ی رفع این مشکل باشد.پیاده روی از دو نوع دیابت پیشگیری می‌کند: برنامه‌های پیشگیری  از دیابت نشان داده‌اند که 150 دقیقه پیاده روی طی هفته و کاهش فقط 7 دقیقه درصد از وزن بدن "حدود 5 تا 7 کیلوگرم"  می‌تواند تا 58 درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.پیاده روی روی قلب شما را نیرومند می‌سازد.

 
پیاده روی برای مغز مفید است:  زنانی که معادل یک ساعت و نیم در طول هفته پیاده روی میکنند، عملکرد ذهنی بهتری در مقایسه با زنانی که کمتر از 40 دقیقه در طول هفته پیاده روی دارند صورت میگیرد، پیاده روی برای استخوان‌ها مفید است. زنانی که  یائسگی  را پشت سر گذاشتند و تقریبا یک و نیم کیلومتر در روز پیاده روی دارند، چگالی استخوان‌های کل بدنشان نسبت به زمانی که مسافت‌های کمتری  را می‌پیمایند بالا تر است همچنین پیاده روی برای کاهش سرعت از پوکی استخوان‌های پا نیز بسیار موثر است.پیاده روی علائم افسردگی را تسکین می‌دهد: 30 دقیقه پیاده روی، 3 تا 5 در هفته به مدت 12 هفته‌، علائم افسردگی را حدود 47 درصد کاهش می‌‌دهد.
 
پیاد‌ه روی میزان خطر ابتلا به سرطان سفید و کولون "روده‌ی  بزرگ" را کاهش می‌دهد: زمانی که معادل یک ساعت و ربع تا دو ساعت نیم در هفته پیاده روی دارند، نسبت به زمان بی‌تحرک 18 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه و کولون "روده‌ی بزرگ" را کاهش می‌دهد: زمانی که معادل یک ساعت و ربع تا دو ساعت و نیم در هفته پیاده روی سریع دارند، نسبت به زمان بی‌تحرک 18 درصد در معرض خطر کمتری  برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند  ورزش می‌تواند از سرطان کولون پیشگیری کند و در افراد مبتلا به این بیماری نیز اثرات ورزش منظم به شکل افزایش کیفیت زندگی و کاهش میزان  مرگ و میر ناشی از این بیماری خود را نشان می‌دهد.یکی دیگر از فواید پیاده روی سریع، تعریق است که از این طریق می‌توان سموم بدن را دفع کرد و روند آب کردن چربی‌های بدن را سرعت بخشید. پیاده روی سلامت عمومی بدن را بهبود می‌بخشد: فقط 3  بار در طول هفته و هر بار 30 دقیقه پیاده روی به صورت  چشمگیری می‌ـواند سلامت سیستم قلبی و ریوی را تنظیم کند.پاده روی به شکل مسابقات کوتاه مدت هم، سلامتی را ارتقاء می‌دهد:
 
 پیاده روی در طی یک رقابت کوتاه مدت سه مرحله پیاده روی دقیقه‌ای روزانه منجر به پیشرفت مشابهی در سلامتی شده یا حداقل منجر به کاهش چربی بدن با افزایش زمان ان می‌شود"مثلا یک پیاده روی 30 دقیقه‌ای روزانه" پیاده روی عملکرد جسمی بدن را بهبود می‌دهد؛علاوه بر این که پیاده روی تناسب اندام و عملکردهای جسمی را بهبود می‌بخشد، از ناتوانایی‌های جسمی در افراد مسن هم جلوگیری می‌‌کند.یکی دیگر از فواید پیاده روی سریع تمرین است که افزایش طریق می‌توان  سموم بدن را دفع کرد و روند آب کردن چربی‌های بدن را سرعت بخشید.اما چه مقدار پیاده‌روی داشته باشیم؟

دو پیشنهاد در این مورد وجود دارد:

پیشنهاد اول:  
30 دقیقه پیاده‌روی با شدت متوسط با سرعت کمی بیشتر از سرعت پیاده‌روی عادی برای 5 روز یا بیشتر در طول هفته. البته می‌توانید این 30 دقیقه را به دو زمان 15 دقیقه‌ای یا 3 زمان 10 دقیقه‌ای تقسیم کنید منظور از شدت متوسط، ایجاد گرما و نفس زدن خفیف در فرد است.

پیشنهاد دوم:
 20 تا 60 دقیقه پیاده‌روی مداوم برای 3 تا 5 روز در طول هفته که ضربان قلب را به 60 تا 90 درصد حداکثر ضربان برساند. اما نظرات دو تن از متخصصان این امر در خصوص فواید پیاده‌روی و اثرات مثبت آن روی سلامت بدن انسان به شرح زیر است.پیاده روی ورزشی بسیار مفید است که اثرات خیلی مثبتی روی سلامت انسان دارد، البته چند نکته باعث بهبود پیاده‌روی می‌شود: اگر پیاده روی در دامن طبیعت یا در کنار رودخانه‌ها و کوهپایه‌ها و جنگل‌ها و درختان انبوه باشد، می‌تواند اثر خیلی مثبت و بهتری نسبت به پیاده روی در فضای عادی داشته باشد.

پیاده ‌روی باعث بهبود وضعیت روحی و روانی افراد می‌شود همچنین روی فیزیولوژی، پوکی استخوان و سیستم عضلانی بدن تأثیرگذار است و برای افراد بین 45 تا 50 سال بسیار ورزش مفیدی بوده و می‌تواند دستگاه گردش خون و کنترل فشار خون اثرگذار باشد و همچنین ورزش‌های هوازی از قبیل پیاده روی می‌تواند چربی بدن را کنترل کند و کاهش اضافه وزن را به دنبال داشته باشد.پیاده‌روی باعث جلوگیری از آلزایمر می‌شود و بهتر است این ورزش در طبیعت انجام شود تا اثر مثبت آن بیشتر هم شود.

شاید اگر ما در خصوص ورزش دیگری صحبت می‌کردیم نیاز به مطالعه و تحقیق بود، اما پیاده‌روی از اصول زندگی ما بوده و قسمتی از زندگانی ما بوده است، اما زندگی مدرن انسان باعث شده تا همه‌ی کارهای انسان به وسیله‌ی ماشین‌ها انجام شود حتی باز کردن درب پارکینگ خانه‌ها و مردم فرصت کمتری برای این کار دارند، اما من توصیه می‌کنم که افراد حداقل روزی 30 دقیقه به پیاده روی بپردازند تا از اثرات ارزشمند آن از قبیل تنظیم فشارخون و تنظیم چربی بدن و همچنین دوری از بیماری‌های مختلف بهره‌مند شوند.پیاده روی بهتر است صبح زود که اکسیژن زیاد است انجام شود و مکان آن هم بهتر است در طبیعت و کنار درختان باشد تا اکسیژن بیشتری به انسان برسد، زیرا اکسیژن لازمه‌ی این ورزش می‌باشد.بهتر است افرادی که بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند با پزشکان خود مشورت کنند و بعد به انجام این ورزش بپردازند.