کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

انار میوه ای منحصر به قردو پزشکی درمانگر


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

در فصل پاییز میوه‌های ویژه این فصل نیز وارد بازار مصرف می‌ شوند. انار یکی از پر مصرف‌ ترین میوه‌های فصل پاییز است که طرفداران زیادی با هر ذائقه‌ای دارد. انار،میوه ‌ای منحصر به فرد و با قدرت دارویی فراوان است. با مصرف آب و حتی در مواردی دانه و پوست این میوه می‌ توان شاهد آثار مثبت آن برای بدن بود.انار منبع مهم آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C است. در واقع آب انار یکی از غنی ترین منابع پلی فنل هاست، که گروهی از آنتی اکسیدان های قوی هستند. هدف آنتی اکسیدان ها کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که در بسیاری از بیماری ها رخ می دهد. علاوه بر آنتی اکسیدان، آب انار حاوی دیگر مواد مفید همچون تانن ها و آنتوسیانین ها - که به نظر می رسد با بیماری ها مقابله می کنند - نیز هست. آب انار همچنین دارای مقدار قابل ملاحظه ای فیبر، نیاسین و پتاسیم است. انار، میوه‌ای مغذی است و این خواص به وجود ترکیبات پلی ‌فنلی با خواص آنتی‌ اکسیدانی مربوط می‌شود. جالب است بدانید که نه تنها انار و آب آن، بلکه عصاره‌های تهیه شده از پوست آن نیز سرشار از این ترکیب‌های آنتی ‌اکسیدانی است. نتایج تحقیقات مختلف، خواص مفید زیادی را به بخش های مختلف این میوه نسبت می دهند. برای نمونه، آب انار و پوست آن خواص بالقوه آنتی اکسیدانی دارند و با داشتن اثرات ضد سرطانی در پیشگیری و درمان انواع سرطان مؤثرند.


همچنین نتایج یک پژوهش نشان داد که عصاره انار قادر به مقابله با باکتری های مولد اسهال است و به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، در درمان اسهال توصیه می گردد. همچنین عصاره انار اثر ضد باکتریایی در مقابل باکتری های ایجاد کننده پلاک های دندانی دارد که در سلامت دندان ها مؤثر است. در عین حال آب انار و پوست آن خواص ضعیف استروژنی دارند که می توانند در برطرف کردن عوارض یائسگی مؤثر باشند.کلمه انار در قرآن و همچنین اکثر کتب دینی آمده و اغلب به عنوان نماد حاصلخیزی، در تاریخ نام برده شده است. این میوه در نقاشی های قدیمی چینی وجود داشته و مصری های باستان نیز مردگان خود را با انار به خاک می سپردند.انار میوه‌ای ضد آفت، ضد زخم، ضد اسهال و ضد انگل است و در طب سنتی خواصی چون مقابله با سرفه، ملین، صفراآور، خون‌ ساز و تقویت‌ کننده کبد و کلیه برای این میوه برمی شمارند.


مشهور است که انار از ایران برخاسته است. درخت انار را بومی کشور ایران می دانند، جایی که نزدیک به 4000 سال پیش انار در آن کشت می شده است و در حال حاضر نیز نقش مهمی در آشپزی ایرانی ایفا می کند. انار به عنوان جواهر زمستان در آب و هوای گرمسیری رشد می کند و در مناطقی بازمستان های سرد و تابستان های گرم بهترین رشد را دارد. ایران، هند و ایالات متحده آمریکا از کشورهای اصلی عمل آورنده آن هستند.انار از میوه ‌هایی است که مصرفش در کشور ما مرسوم است و میوه ‌ای بسیار خوشمزه و مفید است و کم کالری بودن این میوه باعث شده که چاق کننده نباشد. حدود 70 تا 80 درصد انار از آب تشکیل شده است و مصرف آن کمکی به تامین نیازمندی آب بدن می ‌کند. ویتامین A و C موجود در ا نار و پتاسیم بالای آن برای قلب، مفید است.


مواد مغذی موجود در انار برای پیشگیری از اختلالات قلبی و عروقی نقش مؤثری دارد. اگر با هسته مصرف شود به کاهش چربی در بدن کمک می‌ کند و از چاقی پیشگیری کرده و فیبر موجود در انار به رفع یبوست کمک شایانی می کند. خوردن انار برای همه افراد توصیه می شود. کسانی که سرد مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند. زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می کند. این گونه افراد باید انار را با زنجبیل بخورند. جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن که برای رفع انگل به کارمی رود ممکن است ایجاد سرگیجه و استفراغ کند. به هر حال در خوردن جوشانده آن باید احتیاط کرد و این کار باید تحت نظر متخصص انجام گیرد.این تصور که میوه انار،خون ساز است تصوری غیر علمی و غلط است و باید تصریح کرد که انار خواص درمانی متعددی مانند کاستن فشار خون. اما خون ساز نیست چرا که خون سازی نیازمند افزایش فعالیت مغز استخوان در پی دریافت کافی آهن می باشد در حالی که هیچ یک از میوه ها حاوی مقادیر کافی از آهن نیستند.


برای انتخاب انار باید انواع سنگین تر و بزرگ تر آن را انتخاب کرد و پوست آن باید صاف، شفاف، نازک و بدون ترک باشد. این کارشناس تغذیه انار شیرین را بهتر از نوع ترش آن دانست و گفت: انار شیرین درمان کننده بسیاری از بیماری ها و دردهاست. خواص حیاتی و درمانی در انار شیرین به مراتب بیشتر و کامل تر است زیرا انار شیرین، اناری است که کاملاً رسیده و ترکیبات شیمیایی آن، کامل گردیده و به طور طبیعی مواد مغذی موجود در آن به تکامل رسیده است. در حالی که انار ترش، مواد قندی کمتری دارد و مواد اسیدی مانند اسید مالیک و اسید سیتریک موجود در آن در بعضی از افراد ایجاد ناراحتی می ‌کند. با مصرف انار، سموم بدن دفع می گردد و این خود در ایجاد فرح و نشاط، بسیار تأثیرگذار است. بخصوص کبد که وظیفه پاکسازی سموم از بدن را داراست با مصرف انار، تقویت می گردد. مصرف انار برای سلامت پوست و رفع لک های صورت بسیار مفید است. همچنین انار برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار کارآمد است.انار فقط یک میوه نیست بلکه یک پزشک و یک درمان کننده بیماری های کبد، مسمومیت های خون، خستگی جسمی و عصبی، رفع کننده سرماخوردگی، بیماری های عفونی و انگل ‌های دستگاه گوارش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد