کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

اطلاعاتی در مورد فشارخون باداری

فشارخون بالا شایعترین مشکل طبی در دوران بارداری است یعنی 3-2 % بارداریها را دچار مشکل می کند. به عبارت دیگر، 2 تا 3 نفر از هر صد خانم باردار طی حاملگی دچار این مشکل هستند. چهار حالت فشارخون بالا  در حاملگی وجود دارد:
فشارخون بالای مزمن
پره اکلامپسی یا پِ رِه اِک لامپ سی یا «پیش تشنج» و تشنج
پره اکلامپسی یا پِ رِه اِک لامپ سی یا «پیش تشنج» سوار شده روی فشارخون بالای مزمن
فشارخون بالای حاملگی (یعنی فشارخون بالای گذرای حین حاملگی یا فشارخون بالای مزمن مشخص شده در نیمه دوم حاملگی).
اخیراً این تقسیم بندی ساده¬تر شده است یعنی فشارخون و باداری به دو دسته تقسیم می شود:
فشارخون بالای از قبل موجود
فشارخون بالای حاملگی
که به هرکدام از موارد بالا پره اکلامپسی یا پِ رِه اِک لامپ سی یا «پیش¬تشنج» یا « مسمومیت بارداری » می تواند اضافه شود. به زبان ساده:    ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری، ممکن است پیش از بارداری و یا در دوران بارداری به صورت موقتی یا دائمی پدیدار شود.پره اکلامپسی یا پِ رِه اِک لامپ سی یا «پیش تشنج» در تقریباً 10 درصد اولین بارداری‌ها ( یعنی یکی از هر ده بارداری که بار اول است) و 8 درصد تمام بارداری‌ها (یعنی 8 مورد از هر صد مورد بارداری) رخ می‌دهد.فشار خون بارداری، در زنانی که قبلاً از داروهای پیشگیری از بارداری استفاده کرده اند، شایعتر است.دقت کنید که:در اکثر مواقع، کنترل فشار خون بالا در دوران بارداری ساده و آسان است. تنها در تعداد بسیار کمی زنان باردار علائم و نشانه‌های این بیماری به طور ناگهانی پیشروی نموده و جان فرزند و مادر را در معرض خطر ابتلا به بیماری و حتی مرگ قرار داده است. خوشبختانه بدلیل تلاش همه جانبه مسئولین سلامت و افزایش همکاری بیماران با تیم های سلامت این بیماری کمتر و کمتر شده ولی همچنان اتفاق می‌افتد.

بنابراین شما باید مطالب این راهنما را بدانید
اگر: خانم باردار، پدر آینده، دوست دلسوز و از اقوام این افراد هستید.

پیام: پی بردن به تأثیرات فشار خون بر دوران بارداری
فشار خون در دوران بارداری با دوران پیش از آن یکسان نیست. بدن زن باردار تغییرات بسیاری را جهت فراهم نمودن بهترین محیط برای رشد فرزند ایجاد می‌کند.مادر باید برای نگهداشتن فرزند خود، وی را از طریق تغذیه مواد مغذی و مایعات تقویت و از خودش مراقبت کند. برای این امر، رگهای خون مادر گشاد شده و میزان آب (به مقدار تقریباً 8 لیتر یا 2 گالن) و نمک در بدنش افزایش می‌یابد. باز شدن (گشاد شدن) رگها به طور عادی سبب افت فشار خون در 6 ماه اول دوران بارداری می‌شود.کسی که سابقه‌ی ابتلا به فشار خون بالا دارد ممکن است با مشورت پزشک بتواند مصرف داروهای فشار خون در دوران بارداری را قطع کند چراکه فشار خون به میزان عادی خود بازمی‌گردد.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد