کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

خانواده ها و فشار خون بالا

اگر کسی از اعضای خانواده فشار خون بالا دارد و دارویش را مصرف نمی کند، چه باید کرد؟
خانواده باید از بیمار حمایت کند اما مسئولیت مصرف دارو به عهده¬ی خود بیمار است. باید علت مصرف نکردن دارو را پیدا کنید.  گاهی اوقات بیمار فراموش می کند که دارویش را مصرف کند یا بخاطر نمی¬آورد دارو را مصرف کرده یا نه. در اینگونه موارد، شما می توانید جعبه های مخصوص دارو برای وی بسازید یا از داروخانه تهیه کنید. روی این جعبه ها روز هفته و ساعت نوشته شده است. داروها را در جعبه قرار دهید. با این کار فرد بیمار از مصرف دارو مطمئن می شود. می توانید از زنگ ساعت یا ارسال پیامک هم استفاده کنید. گاهی هم وجود باورهای غلط باعث مصرف نکردن دارو می شود. شما باید فرد مبتلا را تشویق کنید تا باورها، نگرانی ها و سوالات خود را با پزشک درمیان بگذارد. اگر وی مشکلی با عوارض جانبی دارو دارد، پزشک ممکن است داروی وی را تغییر دهد و دارویی تجویز کند که سازگاری بیشتری با بیمار دارد. 

آیا اعضای خانواده باید از هر چیز یا کاری که موجبات ناراحتی فرد مبتلا به فشار خون بالا می شود، اجتناب کنند؟
معمولاً ادامه ی زندگی با همان روال معمول، مهمترین قسمت کمکی است که اعضای خانواده می توانند به فرد مبتلا به فشار خون بالا کنند. یک راه مفید این است که اعضای خانواده در گفتگوهای خانوادگی از خود بیمار سوال کنند انجام چه کاری را «کمک» محسوب خواهد کرد و چه کاری را «آزار» خواهد دانست. اگر خانواده در این زمینه به توافق نرسید، مشاوره کمک کننده است. مشاور می تواند مرجع مذهبی، روانشناس، روانپزشک و ... باشد. در هر حال، نتیجه ی این مشاوره باید راه های جدید زندگی مثبت تر و کم تشنج برای خانواده باشد.

اعضای خانواده چطور به خودشان کمک کنند؟
گاهی اوقات، اعضای خانواده از این نگرانند که آیا بهترین کار ممکن را در قبال بیماری فرد مبتلا به فشار خون بالا انجام می دهند یا نه. آنها ممکن است بخاطر عدم رعایت شیوه ی صحیح زندگی یا عدم مصرف دارو توسط بیمار عصبی و خسته شده باشند. ممکن است از آینده ی بیمار و احتمال بدتر شدن وضعیت نگران باشند. صحبت کردن درباره ی این نگرانی ها خیلی مهم است. گاهی، فقط بیرون رفتن از منزل و صحبت کردن با یک دوست خیلی آرامش بخش است. اگر باز هم نگرانی ادامه یافت، یا تاثیر منفی روی جنبه های دیگر زندگی (شغل، تحصیل و ...) گذاشت، مشورت با روانشناس ضروری است. یادتان باشد نگران بودن درباره ی عضوی از خانواده کاملاً طبیعی است. با صحبت کردن درباره ی این نگرانی ها اعضای خانواده حمایت و کمک بیشتری به فرد مبتلا خواهند کرد.

آیا اعضای دیگر خانواده ممکن است دچار فشار خون بالا شوند؟
بله، با توجه به اینکه فشار خون تمایل دارد در خانواده به ارث برسد، سایر اعضا هم در خطر هستند. بنابراین باید فشار خون آنها حداقل سالی یکبار توسط پزشک اندازه گیری شود.

اعضای خانواده چه علایمی را در بیمار بسیار جدی تلقی کنند؟
بروز بعضی علایم در بیمار بسیار جدی است بنابراین بلافاصله باید بیمار توسط پزشک معاینه شود. بعضی از علایم مهم عبارتند از:
علایم حمله ی قلبی: درد یا فشار (یا هر دو) روی قفسه سینه، که ممکن است (همیشه اینطور نیست) به بازوها، شانه یا گردن تیر بکشد، احساس سنکوپ و افتادن، تنگی نفس، احساس ناراحتی روی معده (زیر جناغ) و تعریق
علایم حمله ی مغزی: ضعف ناگهانی یا بی حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن؛ کاهش ناگهانی بینایی مخصوصاً در یک چشم؛ به سختی صحبت کردن یا تکلم نامفهوم، سردردهای ناگهانی و شدید؛ سبکی سر؛ ناتوانی در حفظ تعادل و افتادن ناگهانی
بیماری کلیه ها: درد در پایین کمر، ورم کردن دست و پا، افزایش دفعات ادرار، سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن و وجود خون در ادرار.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد