کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

آنتی اسیدها و داروهای کاهش‏دهنده اسید معده

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
داروهای بدون نسخه زیادی جهت بهبود سوزش معده و بازگشت اسید از معده مصرف می‏شوند. که شامل داروهای آنتی‏اسید و داروهای کاهش دهنده اسید معده می‏باشند.
داروهای آنتی اسید موجب خنثی شدن اسید معده شده، می‏توانند بهبودی سریع و کوتاه مدت ایجاد کنند. البته برخی داروها مخلوطی از چند آنتی اسید هستند.داروهای کاهش‏دهنده اسید معده با مکانیسم‏های مختلفی موجب کاهش تولید اسید معده می‏شوند در نتیجه این داروها نمی‏توانند بلافاصله موجب رفع علائم سوزش و ناراحتی معده شوند اما اثر ناشی از آنها مدت طولانی‏تری نسبت به آنتی‏اسیدها باقی می‏ماند.
داروی بیسموت ساب سالیسیلات جریان مایعات در روده را متعادل نموده همچنین با اتصال به سموم باکتریها مانع اثر آنها شده و به از بین بردن آنها کمک می‏کند. به علاوه این دارو دارای اثر ضد تهوع و ضداسهال نیز می‏باشد. برخی دیگر از داروها مانع تولید اسید در معده می‏شوند و 4-1 روز بعد از مصرف اثر آنها ظاهر می‏شود. فقط افرادیکه به طور مکرر دچار سوزش معده می‏شوند (حداقل 2 روز در هفته) می‏توانند از این داروها استفاده کنند.
• موارد مصرف داروهای آنتی اسید و کاهش دهنده اسید معده:
این داروها می‏توانند به بهبود سوزش معده یا سوء هاضمه کمک کنند. همچنین می‏توانند به عنوان یکی از داروهای مورد مصرف در زخم‏های گوارشی همراه با برخی آنتی بیوتیکها که توسط پزشک تجویز می شوند به کار روند.
این داروها معمولاً عوارض جانبی کمی دارند که بعد از مدتی خودبخود برطرف می‏شوند. این عوارض ممکن است شامل سردرد، تهوع، یبوست یا اسهال باشد. بیسموت ساب سالیسیلات می‏تواند موجب تیرگی زبان یا مدفوع شود. اگر عوارض جانبی دارو مصرف آن را برای شما مشکل کرد با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد جایگزین کردن دارو با داروی مشابه یا روشهایی جهت کم کردن عوارض جانبی آن شما را راهنمایی کند.

• موارد منع مصرف داروهای آنتی اسید و کاهش دهنده اسید معده
در صورت داشتن آلرژی به هر یک از اجزاء موجود در این فرآورده های دارویی از مصرف آنها خودداری کنید. همچنین در مواردیکه ملزم به رعایت رژیم غذایی کم‏نمک هستید از محصولاتی که حاوی سدیم بیکربنات، آلومینیوم هیدروکسید یا منیزیم کربنات هستید بدون مشورت با پزشک خودداری نمائید.
در صورت وجود برخی بیماریهای کلیوی، بدون مشورت با پزشک از فرآورده‏های حاوی کلسیم کربنات، آلومینیوم هیدروکسید و یا منیزیم کربنات استفاده نکنید.

• تداخلات داروئی
در صورت مصرف همزمان چند دارو با هم، ممکن است تجزیه و دفع آنها توسط بدن تغییر کند و احتمال افزایش عوارض جانبی آنها وجود دارد.
از مصرف بیش از یک آنتی اسید و یا داروی کاهنده اسید معده در یک زمان خودداری کنید همچنین داروهای آنتی‏اسید و کاهش دهنده اسید معده را جز با مشورت پزشک بطور همزمان مصرف نکنید و پزشک خود را از سایر داروهایی که مصرف می‏نمائید آگاه کنید.
مصرف داروهای زیر همزمان با داروهای کاهش دهنده اسید معده باید با مشورت پزشک باشد. تئوفیلین (داروی خوراکی آسم)، وارفارین (ضد انعقاد خون)، فنی‏توئین، داروهای ضد قارچ، دیازپام، دیگوکسین.
در صورت وجود هر یک از علائم زیر قبل از مصرف آنتی‏اسید یا داروی کاهنده اسید معده با پزشک خود تماس بگیرید.
• وجود درد یا مشکل در هنگام بلع
• استفراغ خونی
• مدفوع خونی یا سیاه
• درد مداوم معده
• احساس سبکی سر، گیجی یا احساس گرما
• درد قفسه سینه، شانه یا دردی که به سمت بازو، گردن یا شانه‏ها گسترش پیدا می‏کند همراه با تنگی نفس.
• تهوع یا استفراغ
• وجود صدای خس‏خس سینه هنگام تنفس
• سوزش معده‏ای که بیش از 3 ماه طول بکشد
در صورت وجود هر یک از موارد زیر بهتر است دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.
• درد معده شما با مصرف دارو بهتر نشده یا بدتر شود.
• در صورت نیاز به مصرف دارو برای بیشتر از 14 روز.
در صورت وجود هر یک از علائم فوق از خوددرمانی بپرهیزید زیرا ممکن است این علائم ناشی از زخم معده و یا مشکلات جدی‏تر باشند که نیاز به توجه پزشکی دارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد