کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سبدی از میوه های تابستانی؛ ارمغانی برای سلامتی


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

بی شک میوه ها و سبزیجات را می توان دوستان سلامتی و شادابی دانست. به ویژه در فصل تابستان که سبدی رنگارنگ از آنها به ما ارزانی شده است . فصل تابستان، فصل گرماست و به دلیل تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح و ویتامین ها بیشتر می شود و میوه ها از بهترین منابع تامین کننده این مواد مغذی هستند زیرا علاوه بر تامین نیازهای بدن موجب شادابی و طراوت پوست و پیشگیری از بیماریها می شوند. در ادامه به خواص برخی میوه ها اشاره می شود:

آلو: یکی از میوه هایی که انواع آن در بازار وجود دارد آلو است که البته همه آنها ارزش غذایی بالایی دارند. هر آلو به وزن تقریبا 65 گرم حدود 30 کیلو کالری دارد. این میوه خوشمزه منبع غنی از فیبرهای حل شدنی است که عملکرد دستگاه گوارش را تسریع می کند و موجب می شود تا جذب قند و چربی در بدن کاهش یابد. توصیه می شود کسانی که از یبوست و ناراحتی های گوارشی رنج می برند آلو میل کنند.
طالبی: یکی از بهترین میوه های تابستانی طالبی است. خوشبختانه این میوه کالری بالایی ندارد و هر 100 گرم آن تقریبا حاوی 30 کیلو کالری است که مقدار ناچیزی است. سرشار از آب و ویتامین C است و توصیه می شود در مواقع خستگی و مشکلات قلبی عروقی مصرف شود. طالبی را می توان در کنار زردآلو و انبه از میوه هایی دانست که مقدار بالایی بتا کاروتن دارد. این میوه خوشمزه برای پیشگیری از پیری به خصوص پیری پوست بسیار مفید است.
هلو: هلو حاوی فلاونوئیدهاست که علاوه بر تسهیل جذب ویتامین C توسط بدن، جز آنتی اکسیدان ها و ضدسرطان ها محسوب می شود. به علاوه، همه میوه های قرمزو نارنجی برای سلامتی بسیار مفید هستند. آنها به خاطر مقادیر بتا کاروتن از پیری پوست،‌ آسیب ها و پرتوهای فرابنفش محافظت می کنند. گرچه کرم های ضد آفتاب را می توان بهترین وسیله دفاعی در برابر اشعه های خورشید دانست اما نباید از تاثیرات مثبت خوراکی ها نیز غافل شد. یکی دیگر از مزایای هلو مقدار پایین کالری آن است به طوری که هر 100 گرم آن یعنی یک هلو تقریبا 36 کیلو کالری دارد.
انجیر: هردو عدد انجیر متوسط تقریبا حاوی 80 کیلو کالری است. این میوه را می توان منبع غنی فلاونوئیدها دانست که قدرت آنتی اکسیدانی به آن داده است. همچنین سرشار از کلسیم و ویتامین A است. به لطف ریز مغذی های موجود،‌ انجیر روند پیری را کند می کند و از آب مروارید و مشکلات مربوط به سیاهرگ ها پیشگیری می کند.
زردآلو: زردآلو چندان کالری ندارد و 3 عدد آن تقریبا 50 کیلو کالری دارد. این میوه سرشار از فیبرهای حل شدنی و حل نشدنی است که عملکرد دستگاه گوارش را تسهیل کرده و مانع از بروز یبوست می شود، مقدار کلسترول و قند خون را تنظیم می کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. مقدار قابل توجه بتا کاروتن موجود در آن تاثیر آنتی اکسیدانی بالایی به آن بخشیده که با رادیکال های آزاد و بعضی سرطان ها مقابله می کند. حتما فصل تابستان را برای بهره مندی از تاثیرات این میوه غنیمت بدانید.
توت فرنگی: گرچه این میوه با طعم شیرینی نسبتا بالایی همراه است اما هر 100 گرم آن تقریبا 36 کیلو کالری دارد. توت فرنگی همچنین منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست . چنانچه مصرف حدود 350 گرم آن در روز قدرت آنتی اکسیدانی بدن را بالا می برد و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. این میوه خوشرنگ و خوشمزه سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدهاست که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و تجمع چربی در عروق خونی را کاهش می دهد.
گیلاس : گیلاس یکی از میوه‌های لطیف و سرشار از املاح معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم،‌ گوگرد و آهن و کبالت، مس، منگنز و روی است. گیلاس دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است. سموم بدن را دفع می‌کند و همچنین برای کارکرد منظم قلب، روده و معده نیز بسیار مفید است. گیلاس اشتها‌آور، آرام‌بخش و تسکین‌دهنده اعصاب است، قوای فکری را تقویت می‌کند و موجب خوش خلقی افراد می‌شود.

کسانی که رماتیسم و درد ورم مفاصل دارند می‌توانند گیلاس مصرف کنند. ضمن اینکه گیلاس برای افراد مبتلا به سنگ کلیه و سنگ صفرا بسیار مفید است. افرادی که زیاد گوشت استفاده می‌کنند و خون آنها اسیدی است می‌توانند از گیلاس استفاده کنند به دلیل اینکه خون را قلیایی می‌کند. گیلاس همچنین ملین است، خون را پاک و معده را نیز تمیز می‌کند.
توجه: مقدار مصرف هر ماده غذایی از جمله میوه ها بستگی به وزن و سن افراد دارد و زیاده روی در مصرف آن ها می تواند باعث چاقی یا بعضا لاغری شود.
منابع:
1. ماهنامه آموزشی / پژوهشی / خبری باغبانی، سال ششم ، خرداد و تیر 1391

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد