کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

اگر کمردرد دارید بخوانید

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

یکی از نکات مهم در کمردرد، تشخیص علت آن است که آیا منشا عصبی، عضلانی یا مفصلی دارد.در ستون فقرات حدود 24 تا 25 منطقه وجود دارد که می‌توانند علت درد شوند، اما دیسک یکی از مهم‌ترین مواردی است که به وسیله ام.آر.آی نیز به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. در همین زمینه افراد زیادی وجود دارند که نیاز به عمل دارند، اما بعضا متاسفانه به دلیل ترس از بدتر شدن وضعیت خود که صرفا ناشی از شنیدن گفته‌های بیماران دیگر است، اقدام به جراحی نمی‌کنند.علت ادامه بسیاری از دردهای کمر، تنها تشخیص نادرست از ابتدای بیماری است. پس یک فیزیوتراپیست یا پزشک حتما باید قبل از شروع درمان، علت کمردرد را تشخیص دهد تا بتواند هدفمند برنامه درمان را به بیمار ارائه دهد.

به استناد منابع، منشأ 70 درصد کمردردها عضلانی است که طی آن عضله و غلاف پوشاننده آن دچار التهاب شده یا تاندون آن کشیده می‌شود، ولی گاهی اوقات نیز کمردرد ناشی از دیسک است که طی آن دیسک یا برجسته شده یا در صورت جدی‌تر، از محل خود بیرون آمده است. دیسک می‌تواند ضمن ایجاد فشار به لیگامان طولی خلفی ستون فقرات، موجب ایجاد برجستگی شود که در این صورت با فشار به نخاع، دردهای مرکزی ایجاد می‌شوند؛ اما اگر به صورت محیطی یا جانبی به ریشه‌های نخاعی فشار وارد کند، بیمار علایم محیطی به خود می‌گیرد مثلا می‌گوید درد در پای من می‌پیچد.

ورزش‌هایی باید انجام شودکه در درجه اول موجب تقویت ستون فقرات و سپس تقویت عضلات شکمی می‌شود. در این روند، 4 یا 5 عضله که تشکیل‌دهنده جدار شکم هستند باید با ورزش‌های خاص تقویت شوند.در این حالت بهتر است به روی کمر بخوابید در حالی که یک پا روی زمین و به صورت کشیده است، پای دوم را به صورت جمع در شکم آورید چند ثانیه نگه دارید و این کار را ضمن تعویض پاها، چند نوبت با سرعت ملایم تکرار کنید. در حرکت دیگر، به شکم بخوابید و سعی کنید با آرنج‌های خود که روی دست و کف دست خود تکیه داده‌اید خود را به سمت بالا بکشید و سینه را از زمین دور کنید تا کمر قوس راست شدگی به خود بگیرد؛ این تمرین موجب می‌شود هم دیسک جا بیفتد هم عضلات تقویت شوند.هنگام راه رفتن نیز شکم خود را به داخل ببرید و با شکم سفت راه بروید، زیرا طبق اطلاعات بیومکانیکی ثابت شده هر چه شکم داخل‌تر باشد فشار روی دیسک برداشته می‌شود. به اصطلاح ساده‌تر باید «فیگور» بگیرید و راه بروید زیرا اگر شکم به سمت جلو باشد، بدن را هم با خود به جلو می‌کشد و موجب فشار روی مفاصل می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد