کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

مواد مغذی ونکات تغذیه‌ای برای افراد سالمند

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg
مراکز فروش غذاهای آماده قارچ‌گونه همه‌جا روئیده‌اند و از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و ناآگاهی مردم موجب کسب درآمدهای بسیار بالا برای آنها شده است.80درصد ایرانیان دچار سوءتغذیه هستند که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی دچار مشکلاتی هستند. فقط 20درصد افراد جامعه هم به گرسنگی ظاهریشان و هم به گرسنگی سلولی‌شان پاسخ داده‌اند و غذاهای با کمیت و کیفیت مناسب مصرف می‌کنند. از 80درصد افرادی که دچار سوءتغذیه هستند 20درصد آنها به علت قرار گرفتن در زیر خط فقر توان خرید منابع غذایی کافی را ندارند و 40درصد این افراد، افرادی هستند که در سطح بالای اقتصادی قرار دارند و به علت بیش‌خواری بیش از حد به سوءتغذیه مبتلا شده‌اند. سوءتغذیه عبارت از هرگونه عدم تعادل در مصرف موادغذایی چه در بعد بیش‌خوری و چه در بعد کم‌خوری است.

مراکز فروش غذاهای آماده به صورت قارچ‌گونه روییده‌اند و از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و ناآگاهی مردم موجب کسب درآمدهای بسیار بالای آنها شده است آنان لذت آنی را به حسرت دائمی ترجیح می‌دهند؛ غذاهای آماده سرشار از مواد مضری است که می‌تواند به سلامت افراد جامعه ضرر برساند.برخی غذا‌ها که با هم ترکیب می شوند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و بهتر با بیماری مقابله می کنند. انسان ‌ها طی نسل ‌ها به خوردن آن ادامه می دهند از جمله برنج و لوبیا یا گوجه فرنگی همراه با روغن زیتون مغذی‌تر و خوشمزه‌تر است. در این مطلب به چند ترکیب غذایی مناسب اشاره شده که مغذی بودن آن را علم ثابت کرده است.
تخم مرغ + پنیر: ویتامین D موجود در زرده تخم مرغ، به جذب کلسیم لبنیات در بدن کمک می کند و نه تن‌ها برای استخوان ‌ها بلکه برای سلامت قلب نیز مفید است.
گوجه فرنگی+ روغن زیتون :ترکیب مقابله کننده با سرطان و بیماری قلبی به نام کاروتنوئید به وفور در گوجه فرنگی یافت می شود. این ماده قابل حل در چربی است و خوردن گوجه فرنگی با چربی ‌ها مانند روغن زیتون باعث جذب بهتر آن در بدن می شود.ماهی + سیر: هر دوی این مواد با بیماری و التهاب مقابله می کند. نتایج بررسی ‌ها نشان می دهد مصرف ترکیب سیر و ماهی با هم، میزان کلسترول مضر خون را کاهش می دهد.
شکلات + شاتوت:  شاتوت همراه با شکلات مصرف شود، فلاوانوئید (کورستین در شاتوت و کاتکین در شکلات) که با بیماری مقابله می کند قوی‌تر می شود و در رقیق کردن خون و بهبود سلامت قلب موثرتر است.
زردچوبه+ فلفل سیاه: زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است که برای مقابله با سرطان، بهبود عملکرد کبد، کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید است. ترکیب کردن زردچوبه با فلفل سیاه باعث می‌شود بدن کورکومین (ماده فعال در زردچوبه) را هزار بار بیشتر جذب کند.
جو دو سر+ پرتقال: فنولز، نوعی ترکیب گیاهی در جو دو سر و ویتامین C در پرتقال کلسترول مضر را کاهش می دهد. هنگامی که این دو ماده با هم خورده شود در پیش گیری از بیماری قلبی ۴ برابر کارآیی بیشتری دارد.
لیمو و اسفناج: ویتامینC در لیمو ترش به جذب آهن گیاهی موجود در اسفناج کمک می کند.
این ماده معدنی از بروز بدخلقی پیش گیری می کند.
لبو و نخود: نخود منبع عالی ویتامین B6 است که به بدن در جذب منیزیم موجود در لبو کمک می کند.
ویتامین B6 در انتقال منیزیم به غشای سلولی نیز موثر است. این ماده مغذی هم به گونه ای عمل می کند که علایم قاعدگی و ADHD را کاهش می دهد.
چای سبز و لیمو: ویتامین C لیمو شیرین باعث جذب مقدار بیشتری کاتکینز(نوعی آنتی اکسیدان) موجود در چای سبز در بدن می شود.
سرکه+ برنج: سرکه، قابلیت برنج در افزایش میزان قند خون را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

همزمان با بالا رفتن سن، رعایت برخی نکات تغذیه‌ای برای افراد مسن و سالمند به منظور حفظ سلامت جسمی آنان در این مرحله از زندگی ضروری است.تمام افراد از سن 50 سالگی به بعد به دلیل تغییرات ناشی از افزایش سن در بدن‌شان باید بیش از گذشته در مورد تنوع موادغذایی مصرفی و انواع ریزمغذی‌های مورد نیاز بدنشان مطلع باشند. در این میان مصرف برخی از املاح و مواد مغذی برای این گروه سنی بیشتر توصیه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:
ویتامین D
 افراد بزرگسالی که سطح ویتامین D خونشان در پایین‌ترین میزان است، دو برابر بیشتر از سایر مردم در معرض مرگ‌ومیر زودرس به هر دلیلی هستند. همچنین این ماده مغذی مهم در افزایش ایمنی، بهبود عملکرد ماهیچه‌‌ها و پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌‌ها نقش دارد.
کلسیم
پس از سن 50 سالگی تراکم استخوان‌های بدن با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد به گونه‌ای که از هر سه زن یک نفر شکستگی استخوان را تجربه می‌کند. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد پس از یائسگی زنان سه تا پنج درصد تراکم استخوانشان را سالانه از دست می‌دهند. کلسیم برای انقباض ماهیچه‌ای ضروری است. علاوه بر این مصرف کلسیم برای عملکرد مناسب اعصاب و حفظ تعادل اسیدی بدن ضرورت دارد.
پروبیوتیک‌‌ها
پروبیوتیک‌‌ها به افزایش سطح ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، سلامت پوست، کاهش کلسترول بد خون، مبارزه با بیماری‌های لثه و کنترل وزن بدن کمک می‌کند.
اسیدهای چرب امگا-3
این اسید‌ها نیز در حفظ سلامت مغز، بهبود قدرت بینایی و سلامت مو و پوست، بهبود گردش خون، کاهش درد ماهیچه‌ای، کاهش بیماری‌های قلبی، افسردگی و التهاب‌‌ها تاثیر مفید دارند.
منیزیم
مصرف این ماده معدنی در حفظ انرژی بدن و احساس شادابی موثر است. منیزیم به عملکرد طبیعی ماهیچه‌‌ها و سیستم عصبی کمک می‌کند و موجب می‌شود ضربان قلب ریتم مناسبی داشته باشد. همچنین این ماده معدنی برای حفظ استخوان‌ها، سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی توصیه می‌شود. علاوه بر این مصرف منیزیم در تنظیم قندخون و فشارخون نقش موثر دارد.
فیبر
موادغذایی حاوی فیبر خوراکی به ثابت نگه‌داشتن قندخون و کاهش واکنش انسولین و همچنین کاهش میزان هضم و جذب موادغذایی کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود احساس گرسنگی به تاخیر بیافتد. به گفته پزشکان مصرف رژیم غذایی حاصل فیبر کافی، روشی مناسب برای کنترل وزن به حساب می‌آید. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که به ازای هر گرم فیبر مصرفی، حدود هفت کالری در بدن سوزانده می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد