کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

چالشهای موجود در زمینه HIV و ایدز

http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg

کلیاتی درباره ایدزوHIV http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg



از سال 1988میلادی(1368شمسی) به منظور افزایش بودجه‌ها و همچنین افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها، اول دسامبر هرسال روز جهانی ایدز نامیده شد.همه ساله از سوی سازمان بهداشت جهانی(who) شعاری برای حمایت از بیماران ایدزی در سراسر جهان نامگذاری می شود،هدف روز جهانی ایدز در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، “به صفر رساندن موارد جدیدآلودگی و همچنین مرگ ناشی از اچ آی وی” است. (Getting to Zero)

http://www.resalat-news.com/Uploads/NewsPics/20141204192534223.gif


بیماری ایدز: بیماری نشانگان نقص ایمنی اکتسابی اچ‌آی وی: یکی از بیماریهای ویروسی واگیردار است . ویروس اچ آی وی قدرت دفاع بدن را در مقابل بیماریها و عفونتها کم میکند .امسال (1393)نیز شعار روزجهانی مبارزه با بیماری ایدز 'درمان اچ آی وی همه گیری را مهار می کند، پیشگیری کنید، درمان کنید، زندگی کنید' اعلام شده است.

HIV/AIDS  از جمله بیماریهایی است که به لحاظ میزان کشندگی بالا و هزینه مراقبتی فراوان، ایجاد مشکلات اجتماعی و هدف قراردادن جمعیت جوان جامعه از معضلات مهم جوامع بشری است. کنترل اپیدمی، پیشگیری و مراقبت از بیماران از اهم فعالیت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد .علی رغم این که این بیماری در سال های اولیه دهه هشتاد میلادی شناسایی شده لیکن تا پایان سال 2013 میلادی تعداد افرادی که با این ویروس زندگی می کردند به بیش از 33 میلیون نــفر رسیده است.

عامل بیماری زا :عامل بیماری زا نوعی ویروس بنام HIV بوده می باشد .

راههای انتقال :

1.تماس جنسی : تماس جنسی شایع ترین راه انتقال HIV در جهان می باشد . در کشور ما تاکنون  در حدود 13% موارد گزارش و شناخته شده از این طریق بوده است. این انتقال می تواند از مرد به زن، از زن به مرد و یا در افراد هم جنس باز اتفاق بیافتد.

2.اعتیاد تزریقی دومین راه شایع انتقال HIV در جهان و اولین راه انتقال در ایران می باشد که در اثر استفاده از سرنگ و سوزن مشترک برای تزریق مواد مخدر می باشد .
 
3.خون و فرآورده های خونی : خوشبختانه امروزه با توجه به انجام غربالگری در تمام خون هــــای اهدائی ، انتقال از این طریق تحت کنترل می باشد.

4. انتقال از مادر به کودک: HIV می تواند در سه مرحله بارداری، در حین زایمان و در دوران شیردهی از مادر آلوده  به فرزند انتقال یابد

5.پیوند اعضاء : مواردی از انتقال HIV از طریق پیوند اعضاء در دنیا گزارش شده، این انتقال از طریق بافت های فاقد عروق (قرنیه) گزارش نشده است. لذا انجام آزمایش های تشخیصی در کلیه اهدا کنندگان  اعضاء الزامی است .

6.سایر راههای انتقال :

خون، مایع منی و ترشحات دستگاه تناسلی منابع اصلی ویروس هستند. گزارشی دال بر انتقال توسط نیش حشرات و بزاق در دست نیست. احتمال انتقال در اثر پاشیدن مایعات آلوده به چشم وجود دارد. استفاده مشترک از وسایل تیز و نافذ و فرو رفتن وسایل برنده‏ای مانند تیغ و سوزن آلوده به خون فرد مبتلا در پوست نیز جزء راههای انتقال می باشند  


 

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/09/08/222800_PhotoA.jpg


راه های پیشگیری از HIV/AIDS:

-افزایش سطح آگاهی عموم مردم و گروههای هدف (به خصوص جوانان و نوجوانان، افراد در معرض خطر، افراد با رفتارهای پرخطر و ...)

-غربالگری خون های اهدائی از نظر آلودگی به HIV

-عدم استفاده از سرنگ و سرسوزن مشترک جهت هرنوع تزریق بخصوص در مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی و استفاده از سرنگ یکبار مصرف

-پایبندی به اصول اخلاقی خانواده، خویشتن داری، کاهش شرکای جنسی متعدد و استفاده صحیح از کاندوم

-عدم استفاده مشترک از وسائل شخصی مثل تیغ، ناخن گیر، مسواک، خلال دندان

-دریافت خدمات بهداشتی و درمانی فقط از پرسنل شاغل در این بخش و مراکز قانونی و ذیصلاح بهداشتی و درمانی که از اصول احتیاطات استاندارد پیروی می کنند.

-پیشگیری از بارداری  زنان HIV+ به منظور پیشگیری از انتقال ویروس به نوزاد

- ارائه خدمات درمان پیشگیری در افراد مبتلا به منظور کاهش انتقال عفونت از جمله مادران باردار

- تشخیص سریع و درمان موثر افراد مبتلا به منظور کاهش میزان ویروس


 ایدز و چالش ها

امروزه گسترش روزافزون اچ آی وی به عنوان یکی از چالش های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی، پیشرفت و توسعه جوامع بشری را به خطر انداخته است.  بدون شک بزرگ ترین معضل جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم پاندمی ایدز است. ایدز بیماریی است که به صورت سندرم (مجموعه ای از علائم و نشانه ها) تظاهر یافته و برای اولین بار درسال 1981 میلادی در کشور آمریکا گزارش شد. این سندرم نشان دهنده مراحل پایانی آلودگی به HIV است. HIV+ به فردی گفته می شود که اچ آی وی (ویروس) وارد بدن او شده و این عفونت به دیگران قابل انتقال است اما بیمار در این مرحله فاقد علامت بوده و فقط با آزمایش خون می توان به ابتلای فرد پی برد، AIDS مرحله علامت دار و پایانی بیماری است که معمولاً چند سال پس از ورود ویروس به بدن فرد اتفاق می افتد و اگر بیمار تحت درمان قرار نگیرد معمولاً عمر طولانی نخواهد داشت. البته در بسیاری از مواقع این دو واژه (اچ آی وی و ایدز) به غلط به جای هم استفاده می شود.

عامل بیماری ویروسی به نام اچ آی وی (HIV) از خانواده رتروویروس ها است که به نام "ویروس نقص سیستم ایمنی انسان" نیز نامگذاری شده است. اصولاً ویروس‏ها دارای این خــصوصیت هستند که در خارج از سلول زنده قادر به ادامه حیات نمی باشند.HIV  نیز مانند سایر ویـــــروسها فقط درون سلول زنده قادر به ادامه حیات می‌باشد. یکی از سلول‏هایی که HIV برای ادامه حیات به آن احتیاج دارد گلبولهای سفید در بدن انسان می باشد. این ویروس در خارج از بدن (خارج از سلول‏های زنده) در مدت زمان کوتاهی از بین میرود. همچنین این ویروس به راحتی توسط مواد ضدعفونی کننده (الکل ، وایتکس و .... ) و حرارت از بین میرود .

اولین موج همه گیری در آمریکای شمالی و اروپای غربی، دومین موج آن در آفریقا و آمریکای جنوبی، سومین موج آن در خاور دور و اروپای شرقی شکل گرفته و چهارمین موج همه گیری از حدود سال 1995 در خاورمیانه و آسیای مرکزی ظاهر شده  است.در حال حاضر بیش از 34 میلیون نفر از مردم دنیا با این ویروس زندگی می کنند و روزانه تقریباً 6000 نفر به آمار قبلی اضافه می شود. همچنین به طور متوسط سالانه در حدود 6/1  میلیون نفر به دلیل ابتلاء به ایدز جان خود را از دست می دهند که نتیجه آن میلیونها کودک یتیم و معصومی خواهد بود که احتمالاً 40-30 درصد آنها نیز دارای اچ آی وی می باشند.

در حالی که در اروپا و آمریکا بدلیل آگاهی مردم از راههای سرایت بیماری، از سرعت شیوع آن کاسته شده است متأسفانه بیش از 90% از موارد جدید در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه بروز می کند.ابعاد فاجعه وقتی روشن می شود که بدانیم در حدود 70 تا 80 درصد اعتبارات بهداشتی در تعدادی از کشورهای آفریقایی صرف برنامه مبارزه با ایدز می شود و یا حدود 50% از تخت های بیمارستانی در کشور زیمبابوه را بیماران مبتلا به ایدز اشغال نموده و یا این که بدانیم تعداد مبتلایان در کشور هندوستان از 20000 نفر در سال 1988 به 6 میلیون نفر در سال 2000 رسیده است. برآورده شده که در سال 2010 تعداد مبتلایان به اچ آی وی / ایدز  در آن کشور حدود 12-10 میلیون نفر باشند.برآورد می شود که در حال حاضر در حدود 17 میلیون کودک زیر 17 سال در دنیا به علت ابتلای والدین خود به ایدز و مرگ آنها،‌ یتیم شده اند.

امید به زندگی در بسیاری از کشور های آفریقائی مثل بوتسوانا و زیمبابوه در اثر گسترش ایدز به کمتر از 40 سال و در برخی موارد حتی به کمتر از 35 سال  رسیده است.بانک جهانی تخمین زده که در حدود 15000 نفر از آموزگاران تانزانیائی تا سال 2010 به علت ابتلا به ایدز فوت کرده اند و اگر همین روند ادامه یابد تا سال 2020 میلادی این تعداد به 27000 نفر خواهد رسید این در حالی است که آموزش و جایگزینی آنها نه تنها سالها وقت لازم دارد بلکه در حدود 38 میلیون دلار نیز هزینه در برخواهد داشت.

مطالعات گوناگون نشان داده که در حال حاضر تماس جنسی با فرد اچ آی وی مثبت  شایع ترین راه انتقال در جهان است. احتمال انتقال بیماری از این طریق در ابتدای آلودگی که ویروس به تازگی وارد بدن شده و هنوز بر علیه آن آنتی بادی ساخته نشده و همچنین در مرحله ی بیماری ایدز بسیار بالاتر است. استفاده ی مشترک از سوزن و سرنگ آلوده در مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی مقام دوم راه های انتقال را به خود اختصاص داده است. سومین راه انتقال نیز انتقال از طریق مادر آلوده به جنین و یا نوزاد او می باشد که این عفونت می تواند در مراحل حاملگی، هنگام زایمان و یا پس از زایمان و از طریق شیردهی منتقل گردد.امروزه در سراسر جهان به منظور تشخیص این بیماری از آزمایش خون (الایزا) استفاده شده که در صورت مثبت بودن الایزا جهت تایید آن از تست دیگری به نام وسترن بلات(Western Blot)  استفاده می شود. در کودکان متولد شده از مادران HIV مثبت به دلیل احتمال وجود آنتی بادی های مادری باید از تست PCR که بر اساس شناسایی آنتی ژن ویروس است استفاده کرد و یا در 18 ماهگی از آزمایش الایزا و وسترن بلات سود جست.
http://www.yazdfarda.com/media/news_img/image_80415.jpeg

راه‏های عدم انتقال :

با توجه به این که ویروس در خارج از بدن انسان در مدت کوتاهی از بین می رود لذا از طریق روابط معمول اجتماعی و   تماس های عادی مثل کارکردن با یکدیگر ، هم صحبت شدن ، همسفر بودن ، دست دادن ، بوسیدن ، در آغوش گرفتن،استفاده از حمام عمومی ، استخر و توالت ، از طریق لباس ، پوشاک ، پتو و رختخواب،  عطسه و سرفه و نیش حشرات باعث انتقال آلودگی به شخص سالم نمی شود .

با توجه به این که در روابط معمول و روزمره ویروس منتقل نمی شود ، افرادی که آلوده به ویروس بوده و یا بیماری ایدز دارند در روابط معمول اجتماعی خطری برای سایرین نداشته و نیازی به قرنطینه و جدا کردن آنها از دیگران نیست. پس بیماران مبتلا به HIV/AIDS را از خود طرد نکنیم.کشور ما ایران نیز تا تاریخ 1/4/1393 توانسته تعداد 28357 نفر از بیماران مبتلا به HIV/AIDS را شناسائی نماید که 6120 نفر از آنان وارد مرحله ایدز شده و تعداد 5883 نفر از کل بیماران نیز جان خود را از دست داده اند. 5/88 % مبتلایان مرد و مابقی زن هستند. 1/45% موارد مبتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته و نشان می دهد که این بیماری در جوانان شایع تر است. با توجه به ماهیت بیماری که دارای دوره بدون علامت طولانی بوده و در بسیاری از مواقع تا حدود 15-5 سال در فرد آلوده هیچ گونه علامتی مشاهده نمی شود افراد مبتلا از بیماری خود آگاه نبوده و یا به دلیل ترس از انگ و بدنامی ناشی از آن از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری خودداری نموده و قسمت عمده مبتلایان در کشور ما ناشناخته باقی مانده است. بر اساس تخمین های به عمل آمده برآورد می شود که در حدود 90 هزار نفر در کشور ما به این ویروس آلوده شده باشند. مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری یکی از تجربیات موفق کشور است که توانسته گام های موثرتری را در کنترل اپیدمی اچ آی وی بردارد، در این مراکز کلیه خدمات پیشگیری، مراقبت و درمان اچ آی وی به خصوص ارائه درمان های مناسب جهت بیماران، خدمات کاهش آسیب،‌ آموزش، مشاوره و آزمایش اچ آی ویجهت افراد در معرض آسیب به صورت کاملاً محرمانه، داوطلبانه و رایگان ارائه می گردد. 



برخی از پیام های بهداشتی درخصوص ایدز:
از آسیب دیدگان ایدز حمایت کنیم
همدلی وهمیاری مرهمی برای آسیب دیدگان ایدز
اعتیاد وروابط جنسی محافظت نشده ، زمینه ساز خطر ابتلا به HIV / ایدز
با تقویت عزت نفس و مهارتهای زندگی در جوانان ، آنها را در برابر ایدز مصون سازیم
با آگاه سازی جوانان از آسیب های ناشی از مصرف مواد روان گردان والکل از گسترش HIV / ایدزجلوگیری کنیم
تماس جنسی نا مطمئن شایعترین راه انتقال HIV / ایدز در جهان است
مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در سراسر کشور آماده انجام آزمایش رایگان و محرمانه HIV می باشند
بیماری ایدز واکسن ودرمان قطعی ندارد اما پیشگیری از آن آسان است
ویروس ایدز با دست دادن ،روبوسی، خوردن وآشامیدن وارتباطات عمومی روزانه منتقل نمی شود، بیماران را طرد نکنیم
مصرف مواد روان گردان والکل زمینه ساز خطر ابتلا به HIV / ایدز می باشد
ابتلا به HIV از ظاهر فرد مشخص نمی شود . با رفتارهای سالم خود را در برابر ایدز حفاظت کنیم
با آموزش ، اطلاع رسانی ، حمایت ، مراقبت ودرمان برای پیشگیری از ایدز اقدام کنیم
آنچه ما را در معرض ابتلا به ایدز قرار می دهد رفتار ما است نه زندگی در کنار افراد مبتلا
هر یک از ما می تواند با حفاظت از خود در برابر HIV گامی در حفاظت از جامعه خود بردارد
با پرهیز از انگ وتبعیض همه را از آموزش ، پیشگیری ودرمان ایدز بهره مند سازیم

http://mboh.umsha.ac.ir/uploads/aids_61361.jpg

شعارهای ایدز را جدی بگیریم ؟

1-    آیا می دانید در هر دقیقه 5  فرد جوان در دنیا به HIV آلوده می شوند؟

2-   از زندگی در کنار افراد آلوده به  HIV/AIDS  نهراسید .

3-  یادمان باشد ایدز بدنامی و ننگ نیست بلکه بیماری است.

4-   فردا خیلی دیر است ، مبارزه با ایدز را از امروز آغاز کنیم.

5-   ایدز نه واکسن دارد نه درمان ، ولی با آگاهی و رفتار بهداشتی میتوان از ابتلاء به آن پیشگیری کرد.

6-   در زمان مراجعه به آرایشگاه، تزریقات و دندانپزشکی از استریل بودن وسائل آنها اطمینان حاصل نمائید.

7-   آموزش زنان و دختران موثرترین روش حفاظت آنها در برابر HIV/AIDS  است.
 
8-   استفاده از کاندوم احتمال آلودگی به HIV/AIDS را به نحو چشمگیری کاهش   می دهد.

9-   بسیاری از زنان و دختران بخاطر رفتارهای پرخطر دیگران در معرض HIV/AIDS قرار می گیرند.

10- آنچه ما را در معرض خطر ابتلاء به HIV/AIDS قرار می دهد رفتار های پرخطر ماست ، نه زندگی در کنار افراد مبتلا.

11- عمده ترین راه انتقال HIV/AIDS در دنیا تماس جنسی است.

12- مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی ، افراد با شرکای جنسی متعدد و زنان خیابانی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به HIV/AIDS هستند.

13-افراد مبتلا به HIV/AIDS نیاز به حمایت خانواده ، جامعه و مسئولین دارند.

14- یکی از مهم ترین راههای مبارزه با HIV/AIDS ،جایگزینی " شرم با همبستگی و همیاری " و " ترس با امید " است.

15- یاری دادن  و مشارکت افراد آلوده به HIV/AIDS در فعالیت های اجتماعی و اشتغال امری ضروری است.

16-HIV از طریق تماس های عادی مانند استخرشنا، ظروف غذا خوری، وسائط نقلیه عمومی، عطسه، سرفه ، دست دادن و روبوسی منتقل نمی شود.

17-  جوانان عزیز، با افزایش آگاهی خود، بر علیه HIV/AIDS بسیج شوید.

18- اولین گام در راه مبارزه با HIV/AIDS شکستن دیوار سکوت و انگ و پذیرش آن در جامعه و شناخت اهمیت آن می باشد.

19- سکوت را بشکنیم و خطر HIV/AIDS را باور کنیم

20- وفا دار باش ،  پرهیز کن     

21-شایعترین و مهمترین راه انتقال HIV/AIDS   رفتار پر خطر جنسی واعتیاد تزریقی  میباشد .

22-  با پرهیز از انگ و تبعیض به کمک بیماران HIV/AIDS بشتابیم.

23- خطر بیماری HIV/AIDS جدی است. هوشیار باشیم

24-  بیماران HIV/AIDS حق زندگی دارند. آنها را طرد نکنیم.

25-   آیا می دانید در هر روز بیش از 6000 نفر به HIV آلوده می شوند؟


 آموزش و اطلاع رسانی در زمینه HIV و ایدز یکی از استراتژیهای مهم برنامه کشوری پیشگیری از HIV در کشور است.  آمار روز جهانی ایدز سال 1389: "دسترسی به آموزش ، پیشگیری ، مراقیت و درمان ایدز حق هر انسان است."  با مشارکت در اطلاع رسانی ، گسترش خدمات پیشگیری و در مان ، پرهیز از انگ و تبعیض ، همه افراد جامعه را از این حق بهره مند سازیم ، با این وجود تعیین یک مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی موضوع و حساس کردن سیاستگزاران ، مسئولان و آحاد جامعه به موضوع HIV و ایدز و همراه کردن آنان برای پیشگیری از ایدز بسیار ضروری است . موضوع ایدز صرفا یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، امنیتی و غیره نیز می باشد و به منظور اطلاع رسانی مناسب در این خصوص ، تعیین زمان بیشتر از یک روز و تعمیم آن به هفته اطلاع رسانی ایدز از 16-10 آذر ماه در نظر گرفته شده است ، با توجه به این مهم و حساسیت موضوع ایدز و رسالت همگانی در این زمینه ، اهم اهداف این هفته به شرح ذیل می باشد.

1. اطلاع رسانی مناسب در خصوص HIV و ایدز و اهمیت پیشگیری از آن

2. جلب حمایت سیاستگزاران ، مسئولان و سازمانها از برنامه های HIV و ایدز و افزایش همکاریهای بین بخشی

3. معرفی اقدامات ، دستاوردها و چالشهای موجود در زمینه برنامه های HIV و ایدز در کشور

4. جلب مشارکت انجمنهای غیر دولتی و عموم مردم در برنامه های پیشگیری و کنترل HIV و ایدز در کشور

5. برجسته سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن




نظرات 1 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد