کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

کرونا یابیماری مرس MERS-CoV


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg


کلیات بیماری کرونا http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

ویروس کرونا از دسته ویروس های سرماخوردگی محسوب می شود و بسیار شایع است اما ویروسی که در حال حاضر تحت عنوان MERS-CoV شناخته می شود، نوعی از ویروس کرونا است که با انواع قبلی متفاوت بوده و ایجاد بیماری های شدید تنفسی و گوارشی می کند.گر چه موارد بروز ویروس جدید از حدود یک سال و نیم پیش در منطقه خاورمیانه بخصوص عربستان سعودی و به دنبال آن در کشورهای امارات، قطر، اردن، کویت و عمان مشاهده شد، اما هم چنین تعداد موارد بروز عفونت در عربستان سعودی به مراتب بیشتر از سایر کشورها بود.ویروس«کرونا» به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی حمله می‌کند و به تدریج این سیستم را از کار می‌اندازد و از علائم این بیماری می‌توان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می‌شود، اشاره کرد ،اما تاکنون واکسنی برای جلوگیری از ابتلای به آن ساخته نشده است.

ویروس‌ کرونا، ویروسی‌ که اکثر افراد در طول زندگی‌شان به آن مبتلا می‌شوند.ویروس‌های انسانی کرونا معمولا منجر به بیماری‌های خفیف تا نیمه شدید شبکه تنفسی فوقانی می‌شوند.ویروس‌های کرونا به‌خاطر تیغ‌های تاج مانند روی سطح آنها به این نام شناخته شده‌اند و سه زیر گروه اصلی برای ویروس‌ها وجود دارد، با عنوان‌«آلفا، بتا، گاما» و یک گروه چهارم که به تازگی بوجود آمده، با عنوان «دلتا».ویروس‌های کرونا، ویروس‌هایی هستند که اکثر افراد در طول زندگیشان به آن مبتلا می‌شوند. ویروس‌های انسانی کرونا معمولا منجر به بیماری‌های خفیف تا نیمه شدید شبکه تنفسی فوقانی می‌شوند.ویروس‌های کرونا بخاطر تیغ‌های تاج مانند روی سطح آنها به این نام شناخته شده‌اند و سه زیر گروه اصلی برای ویروس‌های کورونا وجود دارد، با عنوان‌های«آلفا، بتا، گاما» و یک گروه چهارم که به تازگی بوجود آمده، با عنوان«دلتا».

ویروس‌های کرونا برای اولین بار در اواسط دهه 60 شناسایی شدند. پنج ویروس کورونا که می‌تواند افراد را مبتلا کند، عبارتند از: ویروس کورونای آلفا 229E، NL63 و ویروس کرونای بتا OC43، HKU1 و SARS-CAV. ویروس کورونا می‌تواند به سندرم تنفسی حاد منجر شود.ویروس‌های کرونا ممکن است حیوانات را نیز مبتلا کند، اکثر این ویروس‌های کرونا معمولا تنها یک گونه جانور را مبتلا می‌کنند ازجمله میمون‌ها، گربه‌های هیمالیایی، سگ‌های راکون، گربه‌ها، سگ‌ها و جوندگان.

http://www.qudsonline.ir/Images/News/Smal_Pic/9-3-1393/IMAGE635371203576060886.jpg

مطالعات نشان می دهد ابتلا به موارد شدید این عفونت در یک سوم موارد منجر به مرگ می شود، موارد شدید ابتلا و مرگ ناشی از این عفونت بیشتر در گروه های پرخطر که دارای یک بیماری زمینه ای نظیر دیابت شدید کنترل نشده، فشار خون بالا، بیماری های قلبی-ریوی شدید و مزمن، نارسایی کلیه، سرطان و سایر بیماریهای خونی شدید،هستند و یا از بیماریها و درمان هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود رنج می برند ، مشاهده می شود.
موارد ابتلا در دنیادر حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است. همچنین تا کنون 672 نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد 207 نفر فوت کرده اند ونیزبروز این بیماری در کشور عربستان 562موردبوده است که ازاین تعداد هم 186 مورد مرگ گزارش گردیده است .

توصیه های بهداشتی
 منبع این بیماری بر اساس آنچه که تاکنون معلوم شده، شتر بوده است، اما هنوز نقش سایر حیوانات معلوم نیست و راههای انتقال بیماری نیز به صورت قطعی مشخص نشده است.چون تماس خیلی نزدیک با شتر، استفاده از لبنیات پاستوریزه نشده بخصوص شیر و خوردن گوشت خوب پخته نشده شتر ممکن است سبب بروزاین بیماری شود بنابراین باید در این خصوص احتیاط کرد . این بیماری در مواردی از طریق فرد مبتلا باعث انتقال به دیگران به خصوص اطرافیان نزدیک و کادر درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران را دارند، منتقل می شود. این موارد به خصوص هنگامی رخ می دهد که هنوز ابتلا به بیماری قطعی نشده و کادر درمانی رعایت نکات حفاظت از خود را نکرده باشند.
 گرچه در موارد بروز این بیماری به صورت خفیف بهتر است بیمار در منزل تحت مراقبت قرار گیرد اما در موارد شدید و توام با اختلال تنفسی باید فرد حتما در بیمارستان بستری و در شرایط ایزوله مراقبت شود.اگر نکات ضروری مراقبت از بیمار مبتلا به کرو نا ویروس رعایت شود مراقبت در منزل در موارد بروز خفیف بیماری به مراتب بهتر از مراقبت در بیمارستان است و احتمال انتقال بیماری را کمتر می کند.  بهتر است وظیفه مراقبت از بیمار در منزل تنها به یک نفر سپرده شود و بقیه اطرافیان در صورت امکان از رفت و آمد به اتاق بیمار خودداری کرده و یا فاصله حداقل یک متر را هنگام تماس با بیمار رعایت کنند.
همچنین فردی که مراقبت از بیمار را بعهده دارد، نباید از گروه افراد پرخطر باشد . به باور او شستشوی دستها بخصوص قبل از تماس با بیمار و بعد از تماس با او اجباری بوده و اهمیت بسیاری در جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران دارد. سطوح داخل اتاق بیمار لازم است روزانه ضدعفونی و تمیز شود،  مدفوع و ادرار بیمار می تواند برای دیگران آلوده کننده باشد. او هم چنین یاد آوری کرد بیمار نیز باید به دقت نکات بهداشتی را در این رابطه رعایت کرده و دستهای خود را به طور مرتب شستشو دهد.

در صورت ابتلا چه باید بکنیم؟

اگر در اثر ویروس‌های انسانی بیمار شده‌اید، می‌توانید مانع ابتلای دیگران به این بیماری شوید: هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید، از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کنید، هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان خود را بگیرید، اشیا و سطوح را تمیز و غیر آلوده نگهدارید.

بیماری ما چگونه تشخیص داده می‌شود؟

می‌توان تست‌های آزمایشگاهی را برای تایید اینکه آیا بیماری شما در اثر ویروس انسانی کرونا بوده یا خیر، انجام داد. هرچند، این تست‌ها همیشه استفاده نمی‌شود، زیرا افراد معمولا علائم بیماری خفیف را دارند، همچنین ممکن است انجام این آزمایش‌ها تنها به چند آزمایشگاه تخصصی محدود شود.

تست‌های آزمایشگاهی خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد: ایزوله نمودن ویروس در کشت سلولی، آزمایش واکنش زنجیره ترکیب شده(PCR) که کاربردی‌تر و از لحاظ اقتصادی قابل دسترسی‌تر است، و آزمایش سرم شناسی برای آنتی‌بادی‌هایی برای ویروس های انسانی کرونا.نمونه‌برداری از بینی و گلو بهترین انواع نمونه‌برداری برای شناسایی ویروس‌های انسانی کرونا شایع است. آزمایش سرم شناسی نیازمند جمع‌آوری نمونه‌های خونی است.

آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

درمان خاصی برای بیماری‌هایی که براثر ویروس کرونا ایجاد می‌شود، وجود ندارد.اکثر افرادی که مبتلا به بیماری کرونا هستند، پس از مدتی، خود، بهبود می‌یابند، هرچند کارهایی هست که با انجام آن می‌توان از علائم آن خلاصی یافت، مانند: مصرف داروهای مسکن و تب بر (مراقب باشید، نباید آسپرین را برای کودکان استفاده کنید) و استفاده از مرطوب کننده‌های هوای اتاق یا دوش آب گرم برای التیام گلودرد و سرفه.اگر بیمار هستید، باید زیاد مایعات بنوشید، در خانه بمانید و استراحت کنید و اگر نگران علائم بیماریتان هستید، به مراکز درمانیتان مراجعه کنید.
کسانی که از مسافرت حج یا یکی از کشورهای یادشده بازمی گردند، به خصوص زائران حج تا 14 روز بعد از بازگشت لازم است مراقب بوده و چنانچه علائمی از یک سرماخوردگی یا بیماری اسهالی پیدا کردند، از خوددرمانی پرهیز و به پزشک یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنندو هم چنین این افراد با ید در هنگام مرا جعه به پزشک اعلام کنند که از سفر حج بازگشته اند. زائری که دچار چنین علائمی می شود، باید از رو بوسی و تماس نزدیک با دیگران پرهیز کند، این بیماری در حال حاضر واکسن ندارد وتاکنون دارویی نیز در دنیا برای درمان آن کشف نشده است .



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد