کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

مقابله با قاتل سلامتی خانواده‌ها


صرف غذا در رستوران، خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. به طوری که صرف هفته ‌ای یک بار غذا در رستوران و یا خوردن غذای غیر خانگی این خطر را 6 درصد افزایش می دهد.خطر ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که مرتب در رستوران‌ها غذا می خورند و یا در خانه از غذای آشپزخانه‌های بیرون استفاده می کنند، بیشتر است. خطر ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که تنها یک روز در هفته از غذاهای خارج از خانه استفاده می کنند نیز 6 درصد بیشتر است.مصرف غذاهایی که در خارج از منزل درست می شود با مصرف کالری، چربی اشباع شده و نمک بیشتر که همگی آنها موجب ابتلا به فشار خون بالا می شود، ارتباط دارد.


تغییر شیوه زندگی، شهر نشینی و ماشینی شدن در عصر تکنولوژی بر تغذیه مردمان نیز بی تأثیر نبوده و باعث گذار تغذیه ‌ای از سمت غذاهای سنتی با ارزش تغذیه ‌ای بالا به سمت غذاهای آماده یا فست فود با ارزش تغذیه پایین شده است.در این میان شیوع بالای بیماری‌های مرتبط با تغذیه از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی، سرطان و دیابت نیز خارج از انتظار نیست. به طوری که مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه اول و سرطان‌ها رتبه دوم مرگ و میر را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. مصرف غذاهای سنتی می تواند به عنوان مرهمی بر عوارض و استرس‌های زندگی مدرن باشد.در جامعه امروزی تغذیه نادرست یکی از مهمترین علل وقوع مرگ و میر و ناتوانی می‌باشد و تغذیه مناسب به عنوان یکی از ابزارهای کنترل اکثر بیماری‌ها به شمار می آید. اصلاح رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری از وقوع بسیاری از این بیماری‌ها مؤثر باشد.مصرف غذای سالم که برای بدن ضرر نداشته و حلال باشد، عامل اصلی حفظ سلامتی افراد است که دارای چند جنبه بوده؛ علاوه بر تأمین انرژی بدن برای رشد، برای ترمیم بدن و حفظ و تنظیم سیستم‌های مختلف بدن نیز مؤثر است و در این راستا هیچ غذایی به تنهایی قادر به تأمین شرایط مورد نیاز بدن نیست.

طبخ غذا در ایران از اصالت خاصی برخوردار است که باید با معرفی آن سبک زندگی را تغییر دهیم تا از غذاهای فست فود نیز در جهت حفظ سلامت خود و خانواده فاصله بگیرند. علی اکبر حق ویسی در ارتباط با اهمیت گرایش به غذاها و نوشیدنی‌های سنتی تصریح کرد: این غذاها و نوشیدنی های سنتی از هر گونه افزودنی‌های غیر مجاز مصون بودند. از این رو سلامت افراد را به مخاطره نمی‌انداختند. از طرفی مردم برای انجام امور زندگی از تحرک بیشتری در گذشته برخوردار بودند. به همین دلیل خوردن غذاهای سنتی، چاقی به همراه نداشت. وی افزود: وجود انواع سبزیجات و گروه‌های غذایی و حتی میوه در غذاهای سنتی یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در سلامت غذاهای سنتی بود. برای نمونه غذایی همچون آلبالو پلو و یا آلو اسفناج سرشار از مواد مغذی بود که از میوه‌ها و سبزیجات در کنار هم تهیه شده بود.در غذاهای سنتی از موادی استفاده شده است که طبع سردی و گرمی را مورد تاکید قرار داده و متناسب با مزاج افراد می باشد یعنی مواد اولیه به گونه ای کنار هم طبخ می شود که تعادل خوبی در سردی و گرمی داشته باشد.


مضرات استفاده از غذاهای فست فود

با توسعه شهرنشینی، افزایش اشتغال بانوان و کمبود وقت و زمان در طبخ غذا، متأسفانه ذائقه مردم و به ویژه جوانان به سمت غذاهای آماده و فست فود رفته است. دکتر عبدی، ادامه داد: استفاده از فست فودها به دلیل وجود نمک و مواد افزودنی در طولانی مدت، سلامت را به مخاطره می اندازد و موجب بیماری‌های گوارشی، چاقی و فشار خون می شود.استفاده از نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه‌های گازدار در کنار فست فودها زمینه را برای بروز دیابت فراهم می سازد.

«قاتل خوشمزه»؛ این دو کلمه توصیف خوبی است برای بلایی که به تازگی خانواده‌ها را دچار خود کرده است. فست فود که از هر دری هم بیرونش ‌کنیم، یک پنجره برای بازگشت پیدا می‌کند. یکی از دلایل گرایش جوانان به فست فود این است که نسل‌های جدید، غذاهای اصیل و سنتی را نمی‌شناسند. شاید نتوانیم جلوی تنوع روزافزون فست فودها و جلب مشتری رستوران‌هایی که این غذاها را می‌فروشند، بگیریم اما با معرفی صحیح غذاهای سنتی حد اقل می‌شود کاری کرد تا فست فودها در آینده یکه ‌تاز سفره ایرانیان نباشد و حداقل بخشی از مردم به این غذاها توجه نشان دهند.ما غذاهای سنتی ارزشمندی داشتیم که کم کم به دست فراموشی سپرده می شود، در حالی که باید آنها را به نسل جوان معرفی کردبرخی از مردم فکر می کنند که زندگی به شیوه اروپایی ها و یا مثلا سبک های چینی و ژاپنی خیلی جذاب است و کلاس بالایی دارد اما هنوز هم طعم غذاهای سنتی و حضور در سفره خانه های قدیمی برای مردم جذاب است زیرا موجب می شود مدتی را از فضای شلوغ شهر دور مانده و به یاد دوران کودکی و جوانی افتاد.


یکی از مهمترین علل بروز و افزایش این بیماری ها مصرف غذای غیر سنتی به ویژه فست فودها می باشد که به دلیل نحوه پخت، چربی و نمک اضافه این نوع غذاها سلامتی افراد را تهدید می کنند و این درحالی است که در گذشته با مصرف غذاهای ساده، طبیعی و سنتی این بیماریها کمتر بودند و باید در زمینه باید بسترهای لازم و فرهنگ جامعه را به سوی مصرف غذاهای سنتی و سالم سوق داد. متأسفانه نسل امروز با توجه به فضایی که در جامعه وجود دارد گرایش به مصرف غذاهای فست فودی دارد که ادامه این روند موجب بروز مشکل در سلامتی آنها در آینده خواهد شد و باید مضرات غذاهای آماده به ویژه فست فودها به اطلاع مردم برسد و این امر نیازمند اطلاع رسانی مناسب در بین اقشار مختلف جامعه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد