کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

آیا کَندن موهای سفید باعث زیاد شدنشان می شود؟

بسیاری از ما تلاش داریم که پروسه سفید شدن موهایمان را عقب بیاندازیم. اما این فرایندی است که در همه افراد اتفاق می افتد و به غیر مواردی که به ژنتیک ارتباط پیدا می کند، به نمادی از پیری و پا به سن گذاشتن افراد بدل گردیده.  برخی از افراد اما تغییر رنگ موهای خود را به هیچ وجه دوست ندارند و با هر ابزاری که شده (که ابتدائی ترینشان نیز رنگ کردن است) سعی می کنند که جوانی و طراوت گذشته را باز یابند. اما بعضی افراد هم از چنین اتفاق استقبال می کنند و اصلا دوست دارند که موهای جوگندمی داشته باشند.

اما باز گردیم به سراغ آنهایی که سفید شدن موهایشان را دوست ندارند. این افراد زمانی که برای نخستین بار با این رشته های مرواریدی شکل در سر خود روبرو می شوند، شگفت زده می گردند و بی درنگ سعی می کنند که آن را از جا بکنند. اما در همین حین به یاد این باور قدیمی می افتند که با کندن هر تار موی سفید ده عدد دیگر به جای آن رشد می کند.

کوتاه ترین و صریح ترین جواب به این سوال «خیر» است. درست متوجه شدید، کندن یک تار موی سفید باعث زیاد شدن آن نمی شود و در عوض تنها یک تار موی سپید دیگر به جای آن در می آید، تنها یک تار مو.اما در برخی شرایط احتمال آنکه با کندن این تار موی سفید، دیگر چیزی به جای آن در نیاید هم وجود دارد و در نتیجه توصیه پزشکان این است که از کندن موهای خود (چه سفید و چه سیاه) خودداری نمایید.

حال سوال اینجاست که چرا موهای ما سفید می شوند؟ این پروسه ایست که با افزایش سن انسان آغاز می گردد چراکه سلول های رنگدانه نیز از سالخوردگی انسان تاثیر می پذیرند؛ به بیان دیگر این سلول ها یا می میرند یا اینکه توانایی شان برای تولید رنگ و انتقال آن به ساقه مو را از دست می دهند.این فرایند باعث می شود که موها رنگی خاکستری یا سفید به خود بگیرند.  اما لازم است یادآور شویم که زمان بندی این اتفاق امری کاملا ژنتیکی است و به همین خاطر سفید شدن مو در برخی از افراد زودتر از بعضی دیگر آغاز می شود.

زمانی که مویی را از جایش می کنید، آن تار از فولیکول خود خارج می شود. یک فولیکول می تواند تنها یک رشته مو را تولید کند و چون سلول های رنگدانه تنها فولیکولی را تحت تاثیر قرار می دهند که در آن قرار گرفته اند، قادر به اینکه رنگ تارهای موی مجاور به خود را تغییر دهند نخواهند بود.اما علت آنکه برخی تصور می کنند با این کار رشته های موی بیشتری سفید می شوند این است که موها بسیار آرام تغییر رنگ می دهند و فرایند سفید شدنشان از فولیکول آنها آغاز می شود و شاید فرایند مذکور از قبل در فولیکول های مجاور به یک تار موی سفید آغاز شده باشد و شما نیز از این مساله بی اطلاع باشید.
زمانی که به جای موی سفید کنده شده تار موی جدیدی در می آید، موهایی که اطراف آن قرار دارند احتمالا به مرحله ای رسیده اند که سفیدی ساقه هایشان قابل رویت شده باشد. در نتیجه این باور قدیمی از جهاتی هم می تواند درست باشد هرچند که علت آن کندن تار موی سفید نیست.اما توصیه می شود که از کندن موهای سفید خود جلوگیری نمایید چراکه کندن موها به ویژه اگر تکرار شود نوعی تروما یا زخم را در فولیکول مو ایجاد می کند و در نتیجه ممکن است که دچار نوعی عفونت و در دراز مدت طاسی شوید. با این همه اگر باز هم دوست دارید که از دست آن رشته موی سفید و متمایز خلاص شوید بهترین راه این است که آن را قیچی نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد