کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

کدام بیماران نمی‌توانند روزه بگیرند؟

 بیماران باید برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند. وی در خصوص بیماران دیابتی اظهار کرد: بیمارانی که قصد روزه‌داری دارند باید سه - چهار روز پیش از شروع ماه رمضان قند خون خود را کنترل کنند و تا پیش از سحر و افطار قند خونشان زیر ۱۳۰ و دو ساعت پس از آن زیر ۱۸۰ باشد.نارسایی مزمن کلیه به پنج مرحله تقسیم می‌شوند؛ بیمارانی که در مراحل اول تا سوم بیماری قرار دارند، علایم نارسایی کلیه در آنان بسیار خفیف است و حتی بسیاری از این مبتلایان از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند. این بیماران منعی برای روزه‌داری ندارند، مگر اینکه روزه گرفتن موجب تشدید نارسایی کلیه آنها شود.

ابتلای مبتلایان به نارسایی کلیه به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون، موجب می‌شود که آنها برای روزه‌داری محدودیت داشته باشند، این دسته از بیماران باید با مشورت با پزشک معالج خود، اقدام به روزه گرفتن کنند.هموفیلی یک بیماری ژنتیک است که مبتلایان به آن دچار اختلال انعقاد خون هستند. بدن مبتلایان به هموفیلی با این بیماری سازگار شده است و این افراد منعی برای روزه‌داری ندارند، چون روزه گرفتن موجب افزایش اختلال انعقادی آنها نمی‌شود؛ البته بیمارانی که سابقه اختلالات و خونریزی‌های گوارشی دارند، باید پس از مشورت پزشک اقدام به روزه‌داری کنند.

مبتلایان به ام اس که بیماری‌شان عود کرده و در حال مصرف کورتون هستند، نباید روزه بگیرند. علاوه بر آن بیمارانی که نیازمند مصرف داروهای خوراکی هستند یا پس از تزریق آمپول‌ دچار علائمی مانند تب و بدن درد می‌شوند و برای کاهش این علائم باید داروی خوراکی مصرف کنند، مجاز به روزه‌داری نیستند.مبتلایان به ام اس که بیماری آنان با گرسنگی عود می‌کند نیز اجازه روزه‌داری ندارند. اما بیمارانی که علائم بیماریشان خاموش است و برای کنترل آن به مصرف مستمر داروهای خوراکی نیاز ندارند، می‌توانند پس از مشورت با پزشک خود روزه بگیرند. البته اگر علائم بیماری این دسته از بیماران به علت گرسنگی شروع یا تشدید شود، آنان نیز نباید روزه بگیرند.مبتلایان به تالاسمی ماژور به علت شرایط متابولیک خود توانایی روزه‌داری ندارند چون بدنشان نمی‌تواند گلیکوژن کافی در کبد ذخیره کند.

مبتلایان به آنمی داسی شکل نیز وضعیت مشابه مبتلایان به تالاسمی ماژور را دارند و شرایط خون‌رسانی‌شان ایده‌آل نیست. این بیماران هم باید پس از مشورت با پزشک، اقدام به روزه‌داری کنند.مبتلایان به تالاسمی مینور افراد سالم تلقی می‌شوند و روزه‌داری برای آنها منعی ندارد. البته آنها در شرایطی مجاز به انجام این کار هستند که به بیماری مبتلا نباشند تا موجب ایجاد محدودیت در روزه‌داری آنها شود.یماران ریوی به خصوص آنهایی که شغل‌شان ایجاب می‌کند که در محیط باز فعالیت کنند و گرما و به خصوص روزهای بلند تابستان، بدن آنها را دچار کم آبی می‌کند، بهتر است روزه نگیرند.

بیماران دچار آسم و برونشیت مزمن با غلیظ شدن خلط بیماری‌شان تشدید می‌شود، این بیماران چنانچه مایعات کافی در طول روز مصرف نکنند این کم آبی به علاوه گرمی هوا بر شدت بیماری‌شان می‌افزاید.در آستانه ماه رمضان همواره سوال می‌شود آیا افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، نباید روزه بگیرند و آیا روزه‌داری موجب ضعیف‌تر شدن چشم‌های آنها و بالا رفتن شماره عینک می‌شود و شاید دلیل این پرسش از آنجا ناشی شود که مردم عیوب انکساری چشم که برای اصلاح آن از عینک کمک می‌گیرند را نمی‌شناسند.

تاکنون هیچ مدرکی که ثابت کند روزه‌داری موجب می‌شود مشکلات انکساری چشم بیشتر شود یا شماره عینک شما تغییر کند، وجود ندارد، تنها یک مورد منع روزه‌داری از سوی متخصصان چشم تاکید می‌شود و آن هم مبتلایان به آب سیاه یا گلوکوم است. از آنجاکه فشار داخل چشم این بیماران بالاست، اگر روزه بگیرند، در هنگام افطار که مایعات مصرف می‌کنند و به اصطلاح روزه را افطار می‌کنند، به یکباره فشار مضاعفی به آنها وارد می‌شود که خطرناک است.در سه ماهه نخست بارداری، اصلا جایز نیست که خانم‌ها، روزه بگیرند چون سلول‌های حیاتی بدن جنین در حال رشد بوده و نیازمند تغذیه از خون مادر است.

روزه‌داری در این مورد بر عهده خود مادران است، اما قطعا برای افزایش شیر، مادران باید در طی روز مایعات مصرف کنند و میوه و سبزی در وعده‌های غذایی خود بگنجانند تا بتوانند کودک‌شان را از نعمت شیر خود برخوردار کنند. به هر حال مسلم آن است که روزه از حجم شیر مادران می‌کاهد.به طور کلی مبتلایان به مشکلات دریچه‌ای قلب نیز منع روزه‌داری ندارند، اما باید با پزشک خود مشورت کنند. شاید ابتلای آنها به برخی بیماری‌های همراه یا شرایط خاص سنی یا جسمی‌شان نیازمند بررسی و حتی منع روزه‌داری شود.

گروهی از بیماران که فشارخون‌های کنترل نشده دارند، نباید روزه بگیرند. هرگونه تغییری در حجم خون و شرایط فیزیکی بدن موجب عدم تعادل آب و الکترولیت‌ها در خون و برهم خوردن فشارخون می‌شود و این بیماران منع روزه‌داری دارند. بیمارانی که به دلیل تنگی رگ‌های قلبی تحت عمل آنژیوپلاستی قرار گرفته یا جراحی قلب شدند و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند و تحت کنترل پزشک هستند، با اینکه منع روزه‌داری ندارند اما باید حتما درباره انجام این فریضه با پزشک خود صحبت کنند و توصیه‌های مصرف دارو یا رژیم خاص خود را در طول ماه مبارک رمضان جدی و پیگیر دنبال کنند.زخم های فعال دستگاه گوارش شامل زخم معده و زخم اثنی عشر، بیمارانی که به تازگی آندوسکوپی کرده‌اند و تشخیص زخم معده داده شده، باید از روزه گرفتن بپرهیزید.

 بیماران کبدی که تحت درمان هستند و علایم پیشرفته کبدی ندارند، می‌توانند با نظر پزشک داروهای خود را تنظیم کرده و روزه بگیرند، اما بیمارانی که به نارسایی کبد یا مشکلات کبدی به همراه تورم بدن دچارند و تنظیم پروتئین بدن و دیگر فاکتورهای حیاتی آنها از طریق داروها تحت کنترل درآمده است، هرگز نباید روزه بگیرند.کسانی که به یبوست مزمن دچارند نباید روزه بگیرند؛ چرا که کم آبی بدن یبوست را تشدید می‌کند. اما اگر تمایل دارند روزه بگیرند برای جلوگیری از مشکل جدی‌تر، حجم مواد فیبری مانند میوه و سبزی‌ها را در وعده غذایی خود بیشتر کرده و در طول شبانه روز ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشند.

به طور معمول افراد زیادی هستند که علایم برگشت اسید، حالت ترش کردن، سوزش سردل و بدمزه شدن دهان را تا به حال تجربه کرده‌اند و این افراد به طور عمده در اثر خالی ماندن معده‌شان و ترشح اسید معده، علایم‌شان تشدید می‌شود. آنهایی که کلیه‌هایشان مکررا سنگ‌سازی می‌کند و سابقه چند نوبت سنگ‌سازی دارند یا در حال حاضر سنگ دارند، باید در طول روز مقادیر زیادی آب بنوشند تا سنگ‌شان بزرگ نشود.کسانی که پیوند کلیه شده‌اند و هنوز یکسال از موعد پیوند آنها نگذشته است، نباید روزه بگیرند. اما چنانچه اگر یکسال از پیوند گذشته باشد و هیچ مشکلی نداشته باشند، شاید بتوانند با نظر پزشک روزه بگیرند.دیالیزی‌ها اصلا نباید روزه بگیرند؛ چرا که این دسته از بیماران مانند دیگر گروه‌ها به مایعات کافی در طول روز نیاز دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد