کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

20 توصیه مهم بهداشتی - درمانی به زائران در مراسم اربعین


1- با توجه به تراکم جمعیت در اربعین حسینی، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری از ویروس ها و میکروب ها موثر خواهد بود، لذا بهتر است تا زائران؛ به تعداد روزهای سفر ماسک به همراه داشته باشند و هر روز ماسک خود را تعویض کنند.

2- همراه داشتن چفیه، کلاه، چتر، عینک، سمعک و هر وسیله ی کمک توانبخشی برای زائران اربعین ضروری است.

3- زائرین اربعین حسینی حتماً باید صابون (به صورت مایع دستشویی یا خمیر صابون که در تمامی داروخانه ها موجود است) را در کوله پشتی خود قرار دهند و مرتب به شست و شوی دست ها اقدام کنند، چرا که شست و شوی دست ها با مایع دستشویی از سرما خوردگی، ابتلا به بیماری های مختلف چون اسهال و استفراغ و ... جلوگیری می کند.

4- زائرین اربعین حسینی به تعداد روزهایی که در سفر هستند جوراب به همراه داشته باشند و هر شب جوراب های خود را از پا خارج کنند و با دقت پاهای خود را شست شو دهند، این کار انرژی بهتری به زائر می دهد.

5- زائرین اربعین حسینی شب ها در محل پاشنه پا از پماد ویتامین «AD» استفاده کنند و اگر امکان دارد شب پاها را 20 تا 30 سانتی متر بالاتر نگه دارند.

6- در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی هوا سرد و یا آفتابی است، لذا بهتر است دست و صورت در معرض باد و آفتاب قرار نگیرد و حتما از کرم های ضد آفتاب یا «AD» استفاده شود.

7- با توجه به احتمال بالای عرق سوز شدن بدن برای زائران پیاده اربعین حسینی، زائران می توانند ازکرم های «زینک اکساید» «کالاندولا» و یا «پودر تالک» استفاده کنند همچنین همراه داشتن لباس زیر برای تعویض مکرر نیز به این موضوع کمک می کند.

8- زائرین اربعین حسینی بیش از مقدار مصرف، داروهای خود را همراه داشته باشند و این داروها را نیز در محلی قرار دهند که به هیچ وجه آن‌ها را فراموش نکنند. همچنین نسخه داروهای مصرفی را به همراه داشته باشند تا اگر اتفاقی برای داروها افتاد پزشکان بتوانند داروها را تهیه کنند.

9- زائران اربعین حسینی توجه کنند؛ همراه داشتن داروهایی که جنبه درمان روان پزشکی ، کنترل صرع ،فشار خون ، بیماری قلبی‌ و قند دارند، بسیار ضروری است و به هیچ وجه نباید مصرف این داروها قطع و یا خود سرانه کم یا زیاد شود.

10- زائرین اربعین حسینی بهتر است یک کارت شناسایی درمانی برای خود درست کنند. در برگه ای مشخصات خود شامل نام و نام خانوادگی و نام پدر، سن ، سابقه بیماری، شماره تلفن ضروری ، آدرس، گروه خونی و محل استقرار خود را در این کارت بنویسند و همراه عکس خود در کوله پشتی قرار دهند وحتما گذرنامه همراه داشته باشند.

11- زائرین اربعین حسینی توجه نمایند؛ با توجه به اینکه مقدار غذای ارائه شده به صورت نذری در اربعین بسیار زیاد است، لزومی به حمل مواد غذایی نیست، اما زائران برای احتیاط، کمی خرمای خشک، انجیر خشک ، کشمش، مغز دانه های آجیل و کشک خشک همراه داشته باشند که کشک خشک از نظر پروتئین بسیار مناسب ، انرژی زا و بهداشتی است و از ابتلا به بسیاری از بیماری های معده جلوگیری می کند.

12- زائرین اربعین حسینی لیوان شخصی در دار، چنگال ، قاشق ، بشقاب، پتوی مسافرتی ، حوله کوچک ، ملحفه کوچک مسافرتی و بطری خالی به همراه داشته باشند و از این بطری برای شستن دست و صورت استفاده کنند.

13- کفش طبی دارای پاشنه نرم ، مناسب‌ترین کفش برای این منظور است به کمر ضربه وارد نمی کند و از آنجایی که زائر در هنگام پیاده روی پای متورم پیدا می کند داشتن کفش بند دار موجب فشار کمتری به پا می شود.

14- همراه داشتن سیم کارت، تلفن همراه، شارژر، کمک شارژر و کاغذ و خودکار ضروری است.

15- پیاده روی آرام و منسجم داشته باشید ، پیاده روی با شتاب و زیاد در روز اول موجب می شود به شدت دچار گرفتگی عضلات و اسپاسم شوید.

16- بهتر است زائرین اربعین حسینی از کوله پشتی استفاده کنند و وسایل خود را با دست حمل نکنند چرا که همراه داشتن یک وسیله در یک دست، موجب فشار آوردن به شانه و ستون فقرات می شود و با کمی پیاده روی دچار خستگی می شوند.

17- زائرین اربعین حسینی از عادت غیر بهداشتی روبوسی و دست دادن با بیماران به شدت پرهیز و مرتب دست های خود را پیش از غذا و پس از استفاده از سرویس های بهداشتی شست و شو نمایند.

18- به زائرین اربعین حسینی گرم نگه داشتن سر با گذاشتن کلاه و بستن سر با چفیه یا دستار مخصوصاً موقع خواب به زائران توصیه می شود.

19- به زائرین اربعین حسینی توصیه می شود از لیوان شخصی یا یکبار مصرف استفاده کنند و به هیچ عنوان از آب های موجود در ظرف های روباز و آلوده استفاده نکنند.

20- در صورت بیماری، مهم ترین راه انتقال آنفلوانزای فصلی استنشاق قطرات تنفسی آلوده (عطسه و سرفه) است لذا به زائرین اربعین حسینی توصیه می شود هنگام عطسه و سرفه ، جلوی دهان و بینی خود را بگیرند و پس از تماس با بیماران و هنگام عطسه و سرفه دست ها را با آب و صابون بشویند .



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد