کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

میوه ای خطرناک و در دسترس

خیلی از اشخاص  بر این باورند که میوه‌ها و سبزیجات چون  از مواد طبیعی درست شده اند و مواد نگه دارند ندارند پس همه قسمتهای ان خوردنی است و ضرر دارد  اگر شما هم بر این باور هستید باید بگویم که دارید اشتباه می کنید، برخی از قسمت‌های میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند مقدشار بسیار زیادی سم  ای خطرناک داشته باشد  و اگر شما می خواهید قسمتهای مضر میوه  ها و سبزیجات را بخورید باید با ما همراه باشید  تا در این مورد بیشتر بدانیدچون سموم موجود در این قسمت از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به مرور زمان در بدن‌تان انباشته شده و زمینه‌ساز مشکلات فراوانی برای شما شود، در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام قسمت از میوه‌ها و سبزیجات خوراکی نیستند و می‌توانند مضر باشند. با ما همراه باشید.

بادام تلخ ممنوع!

بادام تلخ محتوی مقادیر بالایی از آمیگدالین گلوکوزید است که در بدن به اسید پیروسیک یا همان سیانید هیدروژن تبدیل می‏شود ، سیانید هیدروژن یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آفت‌کش‌هاست که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دقیقا همان ترکیب کشنده‌ای است که نازی‌ها برای کشتار دسته جمعی از آن استفاده می‌کردند.بنابراین اگر در جنگلی مشغول پیاده‌روی بودید و به یک درخت بادام برخورد کردید، بهتر است مبادرت به خوردن نکنید چراکه این بادام‌ها می‌توانند محتوی مقدار قابل توجهی از آمیگدالین سمی باشند. اگر میزان این سم حدود 68 میلی‏گرم به ازای هر پوند(حدود نیم‌کیلوگرم) از وزن بدن برسد، می‌تواند ظرف چند ثانیه سبب مرگ شود. فرآیند حرارت دادن بادام می‌تواند با غیر فعال کردن آمیگدالین گلوکوزیداز مانع از مشکلات خطرآفرین آن شود.


دانه‌های سیب ممنوع!

شاید بسیار دیده باشید که بعضی‌ها سیب را چنان می‌خورند که تنها قسمت زائد و دور ریختنی‏اش، چوب آن است. اگر شما هم از این گروه هستید بهتر است بدانید که دانه‌های سیب محتوی سم بسیار خطرناکی به نام آمیگدالین است. که تجمع و انباشته شدن آن به مرور زمان در بدن می‌تواند مشکل ساز باشد. آمیگدالین ترکیب سیانید و قند است که در بدن به سیانید هیدروژن تبدیل می‌شود. این ترکیب با آسیب رساندن به گلبول‌های قرمز خونی، مانع از اکسیژن‌رسانی صحیح در بدن می‌شود.البته جای شکرش باقی است که دانه‌های سیب پوشش تقریبا ضخیمی دارند که مانع خارج شدن آمیگدالین می‌شوند و تنها در صورتی‌که این دانه‌ها خرد شوند، له شوند یا زیر دندان جویده شوند، دیگر عامل محافظتی به حساب نمی‌آیند و از آن پس آمیگدالین به راحتی وارد بدن می‌شود و در دراز مدت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند. بنابراین بهترین حالت آن است که جانب احتیاط را رعایت کنید و از خوردن دانه‌های سیب جدا خودداری کنید.


 سیب زمینی سبز ممنوع!

شاید بارها چشم‌تان به سیب‌زمینی‌هایی که قسمت‌هایی از آن سبز شده، افتاده باشد و با خود فکر کرده‌اید که این رنگ سبز روی سیب‌زمینی از چه می‌تواند باشد. زمانی‏که سیب زمینی‌ها در حال رشد هستند، آن قسمت‌هایی که خارج از خاک و در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرد و همچنین در زمان‌هایی که تغییرات درجه حرارت بسیار زیاد است، پروسه سبز شدن در سیب زمینی اتفاق می‌افتد و ماده‌ای سمی به نام سولانین در آن تشکیل می‌شود. سولانین سمی بسیار خطرناک است که اگر مقدار آن به‌طور قابل توجهی در بدن بالا برود، می‌تواند با تاثیر روی سیستم عصبی مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد کند. در رابطه با سیب‌زمینی‌ها همیشه یادتان باشد که هرگز سیب‌زمینی‌های سبز را مصرف نکنید و قسمت‌هایی که به این رنگ هستند را هنگام پخت و پز برش بزنید و دور بریزید.


خوردن هسته زردآلو و هلو ممنوع!

خیلی‌ها عادت دارند که پس از خوردن زردآلو، هسته آن را بشکنند و دانه آن را میل کنند چون بیشتر این افراد معتقدند که دانه‌های زردآلو، نفخ شدید این میوه خوشمزه را می‌تواند کنترل کند. البته این اتفاق در رابطه با هسته‌های هلو کمتر اتفاق می‌افتد. چرا که سختی بیش از اندازه هسته و تلخ بودن دانه آن معمولا مانع از خوردن آن می‌شود اما به هر حال در هسته هر دوی این میوه‌های تابستانی خوشمزه مقادیر قابل توجهی سم آمیگدالین موجود است که مشابه مکانیسم‌های گفته شده می‌تواند برای بدن مشکل‌ساز باشد.
 
خوردن گیلاس با هسته ممنوع!

مشابه همان مشکلی که در رابطه با دانه‌های سیب وجود دارد، هسته گیلاس هم محتوی آمیگدالین است. آمیگدالین موجود در هسته گیلاس هم می‌تواند به محض ورود به بدن با آزادسازی آنزیم گلوکوزیداز از دستگاه گوارش، متابولیزه شده و به سیانید و گلوکز تبدیل شود. سیانید آزاد شده ترکیبی بسیار سمی، خطرناک و حتی کشنده است که با اختلال در سیستم اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌تواند سبب مرگ تدریجی سلول شده و در مقادیر بالا سبب مرگ فرد شود. پس به یاد داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است که هرگز گیلاس را با هسته نخورید. این اشتباه به ویژه در کودکان بسیار اتفاق می‌افتد و به سبب پایین‌تر بودن قدرت سیستم ایمنی در آنها می‌تواند خطر بیشتری به همراه داشته باشد.


 دانه‌های گلابی ممنوع!

در رابطه با دانه‌های گلابی هم همان داستان گفته شده است. بسیاری از افراد گلابی را هم مشابه سیب تمام قسمت‌هایش را می‌خورند و تنها چوب آن را دور می‌ریزند. دانه‌های گلابی هم محتوی مقادیر قابل توجهی از سم آمیگدالین است که در بدن تبدیل به سیانید می‌شود. ترکیب سمی حاصله می‌تواند با اختلال در سیستم اکسیژن‌رسانی برای بدن مشکل‌ساز باشد. پس فکر نکنید که تمام اینها از طبیعت آمده است و خوردن تمام قسمت‌های یک خوراکی مشکلی برای سلامتی‌تان به وجود نمی‌آورد.


برگ ریواس ممنوع!

همان قدر که ساقه‌های ترش مزه این گیاه می‌تواند اشتها برانگیز و پر خاصیت باشد، برگ‌های آن به سبب داشتن دو ترکیب به نام اکسالیت و آنتراکوینون گلیکوزید بسیار سمی و خطرناک است و در صورت مصرف طولانی مدت و انباشته شدن بیش‏از حد این مواد سمی در بدن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد